Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A11 |
Identificar els aspectes generals de la patologia relacionada amb la fisioteràpia de tots els aparells i sistemes amb els seus tractaments mèdics, quirúrgics, fisioterapèutics i ortopèdics. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma colaborativa i responsabilitat compartida en un equip de caràcter interdisciplinari mostrant habilitats en les relacions interpersonals. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A11 |
Conèixer les malalties neurològiques més freqüents, la seva etiologia, fisiopatogènia, clínica, el tipus de pacient que tracten i de quina manera poden modificar el curs natural de la malaltia
Conèixer les malalties pneumològiques més freqüents seva etiologia, fisiopatogènia, clínica, el tipus de pacient que tracten i de quina manera poden modificar el curs natural de la malaltia
Conèixer les malalties cardiològiques més freqüents, la seva etiologia, fisiopatogènia, clínica, el tipus de pacient que tracten i de quina manera poden modificar el curs natural de la malaltia
Conèixer les malalties reumatològiques més freqüents, la seva etiologia, fisiopatogènia, clínica, el tipus de pacient que tracten i de quina manera poden modificar el curs natural de la malaltia
Conèixer algunes patologies concretes, normalment malalties o situacions cròniques que poden interferir amb la pràctica del seu treball habitual
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B4 |
Participar en la resolució de les preguntes d'autoaprenentatge de forma voluntària
| | B5 |
Saber escoltar el professor i els companys
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Malalties de l'Aparell Respiratori |
1.- Record Anatòmic / Fisiològic.
2.- Exploració física respiratòria.
3.- Espirometria.-Teoria i Interpretació.
4.- Insuficiència respiratòria. Oxigenoteràpia i Ventilació Mecànica.
5.- Malaltia Pulmonar Obstructiva Crónica
6.- Asma Bronquial.
7.- Bronquièctasis.
8.- Tractament multidisciplinari del pacient respiratori crònic.
9.- Patologia restrictiva.
10.- Hipoventilació. Síndrome d'Apnea-Hipopnea del Son.
11.- Pneumònia. Tromboembolisme Pulmonar.
12.- Tuberculosi Pulmonar.
13.- Càncer de Pulmó.
14.- Patologia pleural.
15.- Nocions de Cirurgia Toràcica.
|
Malalties Cardiològiques |
1.- Anatomia.
2.- Fisiologia.
3.- Semiologia
4.- Etiologia.
5.- Factors de risc cardiovascular.
6.- Insuficiència Cardíaca Esquerra.
7.- Insuficiència Cardíaca Dreta.
8.- Cardiopatia Isquèmica.
9.- Arítmies. Dispositius Antiarítmics.
10.- Activitat Física en Pacients Cardiòpates.
11.- Conceptes bàsics de reanimació cardiopulmonar.
|
Malalties del Sistema Nerviós Central i Periféric |
1.- Síndromes Motors i Sensitius.
2.- Dolor Neuropàtic.
3.- Cefalees i àlgies cranials.
4.- Malalties Vasculars Cerebrals.
5.- Malalties dels Ganglis Basals.
6.- Malalties del nervi Perifèric.
7.- Malalties desmielinitzants.
8.- Malalties Neuromusculars.
9.- Traumatismes Cranials.
10.- Malalties de la Medul•la espinal.
11.- Malalties Neurodegeneratives.
12.- Exploració Neurològica.
13.- Moviments Anormals.
14.- Alteracions de la Consciència.
|
Malalties Reumatològiques i Autoinmunes |
1.- Generalitats en reumatologia.
2.- Signes i símptomes de les malalties reumàtiques.
3.- El dolor.
4.- Diagnòstic Diferencial en Fisioteràpia
5.- Exploració física en reumatologia.
6.- Artritis reumatoidea
7.- Artritis per microcristalls.
8.- Espondiloartropaties
9.- Conectivopaties
10.- Reumatismes extraarticulars.
11.- Osteoporosi/Osteomalàcia.
12.- Radiologia en patologia reumàtica.
|
Malalties Metabóliques i Vasculars |
1.- Diabetis Mellitus.
2.- Obesitat.
3.- Malaltia vascular perifèrica.
4.- Malaltia vascular limfàtica. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Seminaris |
|
14 |
10.5 |
24.5 |
Sessió Magistral |
|
50 |
75 |
125 |
Pràctiques a laboratoris |
|
3 |
0.75 |
3.75 |
Pràctiques clíniques |
|
16 |
4 |
20 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Sessió sobre les característiques de l'assignatura, competéncies, continguts, planificació, avaluació. |
Seminaris |
Reunions amb un o mes professors, en grups de la meitat dels alumnes matriculats de l'assignatura, amb la intenció de desenvolupar aspectes pràctics de l'assignatura, permetre una major participació de l'alumne i estimular el seu autoaprenentatge |
Sessió Magistral |
Sessió en que el professor desenvolupa un o diversos temes dels continguts de la assignatura, habitualment amb el suport de presentacions. |
Pràctiques a laboratoris |
Reunions amb un o mes professors, en grups d'una quarta part dels alumnes matriculats, en un aula de pràctiques o laboratori, que permetin l'experimentació de determinades habilitats per l'alumne |
Pràctiques clíniques |
Estades dels alumnes, en grups d'una vuitena part dels alumnes matriculats, en un context clínic, habitualment un equip médic o interdisciplinar hospitalari de les especialitats médiques que composen els continguts de l'assignatura. Amb l'objectiu de que l'alumne es familiaritzi amb les tasques habituals d'aquests equips. En especial interessa que l'alumne experimenti el contacte amb el pacient i la exploració fisica, al mateix temps que conegui les exploracions complementaries i els tractaments més característics de l'especialitat en concret.
Tindràn lloc en les corersponents Seccions o Unitats de l'Hospital Universitari de Sant Joan. |
Atenció personalitzada |
Els professors estan a la disposició dels alumnes, en persona prèvia cita o a traves del correu electrònic, per atendre qualsevol dubte o iniciativa que es presenti. |
Descripció |
A través dels correus electrónics dels professors i del coordinador es podràn plantejar dubtes o sol·licitar ajuda. En el cas de que sigui necessari es concertarà una cita en les dependències de la Unitat Docent de l'Hospital Universitari de Sant Joan. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
Assistència al 100% dels seminaris |
5% |
Pràctiques a laboratoris |
|
Asssistència al 100% de les pràctiques. |
5% |
Pràctiques clíniques |
|
Assistència al 100% de les pràctiques clíniques.
Veure també "Altres" |
5% |
Proves objectives de tipus test |
|
Prova objectiva de tipus test, amb un nombre de preguntes entre 60 i 100, corresponents al conjunt de temes i parts de l'assignatura. Per realitzar la prova es disposarà d'un minut per pregunta. Una sola resposta correcta entre 5 possibiltats. La resposta correcta sumarà un punt, la incorrecta en restarà 1/3. Es considerarà superada la prova al obtenir un mínim del 50% del total de punts possibles, de forma global i en les preguntes de cada una de les parts de la assignatura: respiratori, cardiologia, neurologia, reumatologia i metabolisme i vascular. Aquesta condició serà imprescindible per superar la avaluació de l'assignatura. El fet de superar les preguntes d'una de les parts de l'assignatura no tindrà caràcter alliberatori. Es a dir, en totes les convocatòries els alumnes s'examinaràn sempre del conjunt de l'assignatura. Durant l'examen l'alumne no podrà tenir telèfon mòbil a l'abast. |
80% |
Altres |
|
L'alumne podrà, de forma voluntària, presentar un treball sobre qualsevol tema relacionat amb les pràctiques clíniques, extensió máxima 5 DIN-A4 a doble espai i lletra Arial 10. El termini de presentació acabarà 15 díes després de la realització de la pràctica clínica corresponent al treball. |
5% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
En casos especials, com la segona convocatòria, convocatòries extraordinàries i sempre que el nombre d'alumnes sigui inferior a 5, es realitzarà l'avaluació dels coneixements obtinguts en les sessions magistrals a través d'un examen de preguntes curtes, entre 6 i 10 per cada part de l'assignatura. L'examen serà superat amb un 50% de les preguntes correctes de forma global i de les corresponents a cada part de l'assignatura (respiratori, cardiologia, neurologia, reumatologia i metabolisme i vascular). |
Bàsica |
C.C. Goodman and T.K. Snyder, Patologia Médica para Fisioterapeutas, 3ª, McGraw-Hill/Intermericana de España, 2001
MA. Brancós, Reumatologia, , Salvat Editores, 1989
J. Marqués, TRatado de Enfermedades Reumáticas, , Jims 1991
Cambler J, Masson M. , Manual de Neurologia, , Ed. Masson, Barcelona, 2000
American College of Rheumathology, www.rheumatology.org/index.asp, ,
Arthritis Foundation, www.arthritis. org, ,
J.B. West, Fisiologia Respiratoria, , Ed. Panamericana
J.B. West, Fisiopatologia Pulmonar, , Ed. Panamericana
A.GN. Agustí, Función Pulmonar Aplicada, , Mosby/Doyma,1995
J. Buckley, Exercise on prescription. Cardiovascular activity for health, , Butterworth-Heinemann, Oxford, 1999
R. Serra Grima, Prescripcion del Ejercicio Fisico para la salud, , Paidotribo, Barcelona, 2004
|
|
Complementària |
Global Initiative in Obstructive Lung Disease , www.goldcopd.com, ,
Global Initiative in Asthma , www.ginasthma.com , ,
Farreras - Rozman, Medicina Interna, 17ª, Elsevier, Madrid, 2012
JL Fresquet Febrer, CP Aguirre Marco, Salut, Malaltia i Cultura, , Universitat de Valencia, 2006
Servei Reumatologia Hospital Vall d'Hebrón, www.reumatologiahvh.org, ,
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
MÈTODES ESPECÍFICS D'INTERVENCIÓ EN FISIOTERÀPIA III/14214121 | FISIOTERÀPIA CARDIORESPIRATÒRIA/14214111 | FISIOTERÀPIA INTEGRADA II/14214113 | FARMACOLOGIA/14214104 | RADIOLOGIA/14214106 | FISIOTERÀPIA EN ESPECIALITATS CLÍNIQUES II/14214109 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
FISIOLOGIA I/14214001 | FISIOLOGIA II/14214008 |
|
|
Altres comentaris |
És important que l'alumne consideri que ha de desenvolupar de forma simultania i exitosa la seva formació teorico - pràctica en les 5 parts de l'assignatura de Patologia Médica.- Respiratori, Cardiologia, Neurologia, Reumatologia i Metabolisme i Vascular |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|