DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) FISIOTERÀPIA EN ESPECIALITATS CLÍNIQUES I Codi 14214108
Ensenyament
Grau de Fisioteràpia (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Segon Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
MIRALLES RULL, MARIA IRIS
Adreça electrònica iris.miralles@urv.cat
salvador.montull@urv.cat
Professors/es
MIRALLES RULL, MARIA IRIS
MONTULL MORER, SALVADOR
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura de Fisioteràpia en Especialitats clíniques I es centra en exposar les bases fisioterapèutiques de les afeccions traumàtiques i ortopèdiques. L’assignatura té com a objectiu dotar l’alumne dels coneixements, habilitats e actituds que aplicarà als pacients amb antecedents traumatològics o ortopèdics susceptibles de rebre tractament de fisioteràpia. Comprenent la base del procés patològic i de reparació dels diferents teixits l’alumne tindrà la capacitat de seleccionar els mitjans físics més adequats en cada cas, tant pel tractament com per a la prevenció, i realitzar una avaluació completa des del punt de vista de la fisioteràpia. Aquesta assignatura està estretament relacionada amb les assignatures Biomecànica i valoració I, de 1r curs, i amb assignatures de 2n curs com biomecànica clínica, Valoració II i Patologia quirúrgica.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A27 Dissenyar el Pla d'Intervenció de Fisioteràpia. Elaborar un Pla específic d'Intervenció de Fisioteràpia utilitzant habilitats de resolució de problemes i raonament clínic: d'acord amb els recursos disponibles; formulant els objectius d'intervenció amb l'usuari i, si escau, amb les persones significatives del seu entorn, recollint les seves expectatives respecte a l'atenció, seleccionant els protocols o procediments més adequats a l'atenció planificada i atenent els criteris d'adequació, validesa i eficiència.
 A28 Executar, dirigir i coordinar el Pla d'Intervenció de Fisioteràpia, atenent al principi de la individualitat de l'usuari i utilitzant les eines terapèutiques pròpies de la fisioteràpia, és a dir, el conjunt de mètodes, procediments, actuacions i tècniques que mitjançant l'aplicació dels mitjans físics curen, recuperen, habiliten, rehabiliten, adapten i readaptar les persones amb deficiències, limitacions funcionals, discapacitats i minusvalideses; prevenen les malalties i promouen la salut a les persones que volen mantenir un nivell òptim de salut. Això implica establir i aplicar els mitjans físics terapèutics en els tractaments que es presten als usuaris de totes les especialitats de medicina i cirurgia on sigui necessària l'aplicació dels mitjans esmentats. Dissenyar i aplicar exercicis terapèutics, amb mètodes especials, per a les malalties i lesions cardiorespiratòries, ortopèdiques, traumatològiques, pediàtriques, reumatològiques, geriàtriques, neurològiques, pneumòleg, esportives, així com per les alteracions del raquis, la incontinència urinària i fecal i els exercicis maternals prepart i postpart. Dissenyar i aplicar els procediments de cinesiteràpia, mobilització, manipulació, massoteràpia, teràpia manual, osteopatia, quiropràxia i la resta de tècniques manuals. Dissenyar i aplicar les diferents modalitats de electroteràpia, termoteràpia i crioteràpia, fotototerapia, ultrasonoteràpia, vibroteràpia, magnetoteràpia, ergoteràpia i pressoteràpia. Dissenyar i aplicar les diferents modalitats d'hidroteràpia, balneoteràpia, climatoterápia, talassoteràpia, etc. Dissenyar i aplicar les diverses modalitats dels mètodes i tècniques terapèutiques reflexes així com d'altres teràpies manuals específiques, alternatives o complementàries afins al camp de competència de la fisioteràpia. Establir i aplicar el tractament en grups a usuaris amb problemes similars. Fomentar la participació de l'usuari i la família en el seu procés de recuperació. Prevenir i evitar els riscos en l'aplicació del tractament. Establir el pla de pautes que ha de seguir durant el tractament.
 A29 Avaluar l'evolució dels resultats obtinguts amb el tractament de fisioteràpia amb relació als objectius marcats i als criteris de resultats establerts. Serà necessari: definir i establir els criteris de resultats, realitzar la valoració de l'evolució del pacient / usuari, redissenyar els objectius segons la valoració, si cal, i adequar el pla d'intervenció o tractament als nous objectius, si escau.
 A31 Proporcionar una atenció de fisioteràpia de manera eficaç, atorgant una assistència integral als pacients / usuaris, per la qual cosa serà necessari interpretar les prescripcions facultatives; preparar l'entorn en què es durà a terme l'atenció de fisioteràpia perquè sigui confortable, mantenir informat al pacient del tractament que se li aplica, explicant les proves i maniobres que se li practiquen, la preparació que requereixen i demanar-li que col • labori en tot moment, registrar diàriament l'aplicació de l'atenció en fisioteràpia, l'evolució i els incidents, identificar signes i símptomes d'alteració de les funcions biològiques relacionats amb l'atenció de fisioteràpia, controlar i interpretar els signes vitals durant l'execució del tractament diari, orientar les activitats i l'actuació en relació als pacients / usuaris, del personal no sanitari i subaltern, i avaluar la pròpia atenció proporcionada als pacients / usuaris.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la fisioteràpia. Mostrar la seva orientació al pacient / usuari, posant de manifest en la seva actuació que el ciutadà i les seves necessitats són l'eix al voltant del qual giren les seves decisions.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A27 Realitzar els mètodes d'exploració i valoració funcional de l'aparell locomotor i respiratori
Marcar objectius terapèutics i preventius a curt i llarg termini
Aplicar adequadament les tècniques fisioterapèutiques generals i específiques per assolir els objectius proposats
Elaborar fórmules de valoració dels resultats
Identificar i comprendre els factors que influeixen en els processos sobre els quals actua el fisioterapeuta, el que li permet utilitzar els mètodes de tractament habituals amb una millor comprensió i, fins i tot, modificar de forma racional
Conèixer i saber preveure totes les situacions de risc per al pacient en la pràctica de la Fisioteràpia
Saber dissenyar el pla de tractament
Conèixer les ajudes de marxa i cadires de rodes
 A28 Aplicar adequadament les tècniques fisioterapèutiques generals i específiques per assolir els objectius proposats
 A29 Elaborar fórmules de valoració dels resultats
 A31 Identificar i comprendre els factors que influeixen en els processos sobre els quals actua el fisioterapeuta, el que li permet utilitzar els mètodes de tractament habituals amb una millor comprensió i, fins i tot, modificar de forma raciona
Adoptar una actitud adequada per a cada pacient
Conèixer i saber preveure totes les situacions de risc per al pacient en la pràctica de la Fisioteràpia
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
 B2 Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
 B4 Fer el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats.
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
BLOC I: GENERALITATS Tema 1: Introducció general. El pacient traumàtic i la patologia traumàtica en fisioteràpia
Tema 2: Tractament fisioterapèutic de l’edema postraumàtic
Tema 3: Fisioteràpia en el procés de cicatrització
Tema 4: Fisioteràpia en les lesions traumàtiques segons teixit afectat:
Tema 5: Fisioteràpia en el tractament de les fractures. Consideracions generals
Tema 6: Fisioteràpia en el tractament de les luxacions. Consideracions generals
Tema 7: Tractament fisioterapèutic de les complicacions de la patologia traumàtica


BLOC II: TRACTAMENTS ESPECÍFICS Tema 8: Afeccions traumàtiques de la cintura escapular.
Tema 9: Afeccions traumàtiques del complex articular del colze.
Tema 10: Afeccions traumàtiques del canell i de la ma.
Tema 11: Afeccions traumàtiques de la cintura pèlvica
Tema 12: Afeccions traumàtiques del genoll
Tema 13: Afeccions traumàtiques de turmell i peu
Tema 14: Reeducació de la marxa en pacients amb afeccions traumàtiques

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A27
A28
A29
A31
28 14 42
Supòsits pràctics/ estudi de casos
B1
B2
2 2 4
Pràctiques a laboratoris
A27
A28
A29
A31
B1
B2
B4
12 12 24
Atenció personalitzada
B1
B2
4 0 4
 
Proves mixtes
A27
A28
A29
A31
B1
B2
2 0 2
Proves pràctiques
A27
A28
A29
A31
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries S'introduirà l'assignatura mitjançant una classe magistral i una activitat de debat en grup


Sessió Magistral Es desenvoluparan els continguts teòrics de l'assignatura mijançant classes expositives amb suport digital

Supòsits pràctics/ estudi de casos L'alumne treballarà els continguts teòrics plantejats aplicant-los a casos clínics que caldrà que presenti en format paper i exposi als seus companys
Pràctiques a laboratoris L'alumne treballarà els continguts teòrics exposats previament, aplicant les maniobres demostrades pel professor
Atenció personalitzada Es resoldran els dubtes de forma personalitzada i s'aprofundirà sobre els supòsits pràctics

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada de l'assignatura es farà a través de tutories presencials o virtuals a través de moodle o correu electrònic.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A27
A28
A29
A31
Avaluació final: preguntes de resposta concisa i resolució de cas clínic. 40%
Supòsits pràctics/ estudi de casos
B1
B2
Avaluació final: preguntes de resposta concisa i resolució de cas clínic. 20%
Pràctiques a laboratoris
A27
A28
A29
A31
B1
B2
B4
Examen d’habilitats pràctiques 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació de l'assignatura tindrà dues parts:

Examen

50%

Avaluació final: preguntes de resposta concisa i resolució de cas clínic.

S'ha d'obtenir una qualificació mínima del 50% en cada prova per poder fer la mitja.

Pràctiques

50%

Examen pràctic al final de l'assignatura

Consideracions:

- L'alumne només es podrà presentar a l'examen pràctic si s'ha presentat al teòric.

- Si l'alumne no supera una de les dues parts (teòric o pràctic) en la primera convocatòria pot anar a la segona convocatòria només de la part que li ha quedat.

- si a la segona convocatòria l'alumne ha suspès una o les dues parts de l'assignatura (teòrica i pràctica) caldrà que es torni a matricular de tot doncs no es guardaran les notes d'un any per l'altre.

- L'examen serà conjunt amb les dues vessants de l'assignatura (teòrica i pràctica) i en ell s'avaluaran tots els coneixements, les metodologies i les habilitats treballades durant el curs.


Fonts d'informació

Bàsica

Cyriax PJ, Cyriax JH. Cyriax’s illustrated manual of orthopaedic medicine. 2

nd

edition. Oxford: Butterworth Heinemann, 1993.

Dutton M. Orthopaedic. Examination, evaluation and Intervention. New York: McGraw-Hill, 2004

Hoppenfeld S, Murthy VL. Fracturas. Tratamiento y rehabilitación. Madrid: Marban, 2001

Kaltenborn FM. Fisioterapia manual: Extremidades. 2da edición. Madrid: McGraw-Hill Interamericana, 2004.

Kolster B, Ebelt.Paprotny G. Fisioterapia: Exploración, técnicas, tratamientos y rehabilitación. Barcelona: Edicions Bellaterra, 1999.

Maitland G. Peripheral manipulation. 3a ed. London: Butterworth; 1991.

Prentice WE. Técnicas de Rehabilitación en la medicina deportiva. Barcelona: Edit Paidotribo, 1997.

Puddu G, Giombini A, Selvanetti A. Rehabilitation of sports injuries. Berlin: Springer, 2001.

Salter RB. Transtornos y lesiones del sistema músculoesquelético. Barcelona: Masson, 2000. 3ª Edición.

Serra Gabriel, MR, et al. Fisioterapia en traumatología, ortopedia y reumatología. Barcelona: Masson, 2003. 2da Edición.

Swiontkowski, MF. Manual de ortopedia y traumatología. Barcelona: Masson, 2005. 2da edición.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
BIOMECÀNICA CLÍNICA/14214103
PATOLOGIA QUIRÚRGICA/14214102

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent