DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) REHABILITACIÓ I TERAPÈUTIQUES ASSOCIADES Codi 14214110
Ensenyament
Grau en Fisioteràpia (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Obligatòria Tercer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
SAN SEGUNDO MOZO, ROSA MARÍA
Adreça electrònica rosamaria.sansegundo@urv.cat
cristina.ibarz@urv.cat
Professors/es
SAN SEGUNDO MOZO, ROSA MARÍA
IBARZ GINÉ, CRISTINA
Web
Descripció general i informació rellevant <p><strong>En el cas que l’evolució de la situació sanitària ho requereixi, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació a les directrius que estableixin els organismes pertinents i s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura.</strong></p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A24 Elaborar i emplenar de forma sistemàtica la història clínica de fisioteràpia completa, on es registren de forma adequada i eficaç tots els passos seguits des de la recepció del pacient / usuari fins l'informe a l'alta de fisioteràpia.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A24 Conèixer les alteracions més freqüents de la comunicació en persones discapacitades
Conèixer la teràpia ocupacional, el seu fonament, metodologia.
Conèixer els diferents materials que s'utilitzen en la construcció d'ortesis i pròtesis
Conèixer les ortesis més freqüents del membre superior
Conèixer les ortesis més freqüents de la extremitats inferior
Conèixer les ortesis de columna
Conèixer les ajudes de marxa i cadires de rodes
Conèixer les ajudes tècniques
Conèixer els components i pròtesis de l'extremitat inferior
Conèixer els components i pròtesis de l'extremitat superior
Identificar els diferents membres de l'equip de rehabilitació i les seves funcions
Distingir els diferents models de relació professional dins l'equip de rehabilitació
Definir els conceptes de malaltia, deficiència discapacitat i minusvalidesa
Conèixer el concepte de funció i discapacitat i les mètodes de mesura de la funció
Conèixer la LISMI: Llei d'integració del Minusvàlid
Conèixer la manera d'actuació de la Medicina Física i de Rehabilitació en una patologia invalidant severa: la lesió medul?lar. Els problemes en fase aguda i crònica. Les complicacions. Els problemes derivats de les alteracions de esfínter i la funció sexual
Conèixer l'atenció en rehabilitació al pacient pediàtric
Conèixer l'atenció en rehabilitació al pacient amb traumatisme crani-encefàlic
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Medicina Física iRehabilitació (MFR) (8) Tema 1. La Medicina Física i Rehabilitació (MFR) en el context de la medicina.
TEMA 2. Definició, Equip i Organització de la MFR
TEMA 3. MFR i el concepte de funció i discapacitat.
TEMA 4. MFR i discapacitat: tipus i tractament de la discapacitat
Tema 5. Mesures i valoració de la funció.
Tema 6. MFR a l'atenció de l'ictus
Tema 7 MFR en l atenció al lesionat medul·lar
Tema 8. MFR en l atenció del dany cerebral tipus TCE
2. Trastorns de la comunicació, teràpia ocupacional i ajuts tècnics (8) Tema 9. La comunicació: definició i bases anatòmiques (temes 1 i 2 antics
tema 10. Les disàrtries
Tema 11. L'afàsia
Tema 12. Altres trastorns del llenguatge. Agnòsia, apràxia, demència i confusió.
Tema 13. Trastorns de la lectura i de la veu
Tema 14. Teràpia ocupacional: definició, història i camp de coneixement
Tema 15. Teràpia ocupacional II. Cadires de rodes.
Tema 16. Ajuts tècnics de lentorn i per a la marxa.
3. Prótesis ortesis (8) 17. L'amputat, nivells d'amputació i tipus de protetització.
18. L'amputat de membre inferior, components de les pròtesis
19. L'amputat de membre inferior, pròtesi
20. L'amputat de membre superior, components de les pròtesis
21. L'amputat de membre superior, pròtesi
22. Les ortesis de membre superior
23. Les ortesis de membre inferior
24. Les ortesis de columna
Seminaris 1.Seminari sobre espasticitat
2. Seminari de bufeta neurògena.
3. Sexualitat en lesionat medul·lar.
Pràctica Clínica A terapia ocupacional de l'hospital Universitari Joan XXIII (Servei de Medicina Física i Rehabilitació. Edifici F)

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A24
1 0 1
Sessió Magistral
A24
24 48 72
Seminaris
A24
11 5.5 16.5
Pràctiques clíniques
A24
13 3.25 16.25
Atenció personalitzada
A24
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Descripció del contingut i objectius de l'assignatura, del seu desenvolupament , pràctiques i Avaluació.
Sessió Magistral Classes de contingut teòric,
Seminaris Els descrits a contingut
Pràctiques clíniques A terapia ocupacional de l' hospital Universitari Joan XXIII de Tarragona
Atenció personalitzada Contacte directe amb l'estudiant quan ho precisii via e-mail i si es posible a través del delegat de curs

Atenció personalitzada
Descripció

Contacto directo con el estudiante vía e-mail o en contacto personal cuando lo solicite y precise


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A24
Preguntas de respuesta múltiple en el propio examen 26.5
Pràctiques clíniques
A24
Asistencia obligatoria 3.5
Atenció personalitzada
A24
No se evalua 0
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

EXAMEN TIPUS TEST.  UNICA RESPOSTA. ENTRE 30-50 PREGUNTES APROXIMADAMENT. NO FEM GAUSS. SÍ RESTEN (DE QUATRE PREGUNTES FALLADES, RESTA UNA)

S'APROVA AMB UN CINC. 
HI HA UNA PRIMERA CONVOCATÒRIA ON ENTEN ELS 8 PRIMERS TEMES. I UNA SEGONA CONVOCATÒRIA ON ENTREN LA RESTA (16). 
A L'EXAMEN FINAL ES PRESENTA EL QUE HAGI SUSPÈS UNA O LES DUES, SI JA ESTAVEN APROVADES NO CAL PRESENTAR-SE O NOMÉS A PUJAR NOTA, QUE S'HA DE DIR (ABANS DE L'EXAMEN) A LA SECRETARIA DEL CENTRE.
LES PRÀCTIQUES SÓN OBLIGATÒRIES PERÒ NO S'AVALUEN.

Fonts d'informació

Bàsica Sanchez Blanco I, Ferrero Méndez A, Aguilar Naranjo JJ., Manual SERMEF de Rehabilitación y Medicina Física, 2006, Editorial Panamericana

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent