Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A24 |
Elaborar i emplenar de forma sistemàtica la història clínica de fisioteràpia completa, on es registren de forma adequada i eficaç tots els passos seguits des de la recepció del pacient / usuari fins l'informe a l'alta de fisioteràpia. |
| A25 |
Valorar l'estat funcional del pacient / usuari, considerant els aspectes físics, psicològics i socials, per a això haurà de: a) rebre el pacient, recollir i valorar les dades subjectives manifestades per l'usuari i / o les persones significatives del seu entorn; b) aplicar els procediments adequats de valoració en fisioteràpia, la qual cosa inclou executar les proves elèctriques i manuals destinades a determinar el grau d'afectació de la innervación i de la força muscular, les proves per determinar les capacitats funcionals, l'amplitud del moviment articular i les mesures de la capacitat vital; c) identificar les dades i descriure les alteracions, limitacions funcionals i discapacitats trobades reals i potencials, d) registrar de forma sistemàtica les dades significatives de la informació recollida i expressar-de forma correcta en la història clínica de fisioteràpia. |
| A27 |
Dissenyar el Pla d'Intervenció de Fisioteràpia. Elaborar un Pla específic d'Intervenció de Fisioteràpia utilitzant habilitats de resolució de problemes i raonament clínic: d'acord amb els recursos disponibles; formulant els objectius d'intervenció amb l'usuari i, si escau, amb les persones significatives del seu entorn, recollint les seves expectatives respecte a l'atenció, seleccionant els protocols o procediments més adequats a l'atenció planificada i atenent els criteris d'adequació, validesa i eficiència. |
| A28 |
Executar, dirigir i coordinar el Pla d'Intervenció de Fisioteràpia, atenent al principi de la individualitat de l'usuari i utilitzant les eines terapèutiques pròpies de la fisioteràpia, és a dir, el conjunt de mètodes, procediments, actuacions i tècniques que mitjançant l'aplicació dels mitjans físics curen, recuperen, habiliten, rehabiliten, adapten i readaptar les persones amb deficiències, limitacions funcionals, discapacitats i minusvalideses; prevenen les malalties i promouen la salut a les persones que volen mantenir un nivell òptim de salut. Això implica establir i aplicar els mitjans físics terapèutics en els tractaments que es presten als usuaris de totes les especialitats de medicina i cirurgia on sigui necessària l'aplicació dels mitjans esmentats. Dissenyar i aplicar exercicis terapèutics, amb mètodes especials, per a les malalties i lesions cardiorespiratòries, ortopèdiques, traumatològiques, pediàtriques, reumatològiques, geriàtriques, neurològiques, pneumòleg, esportives, així com per les alteracions del raquis, la incontinència urinària i fecal i els exercicis maternals prepart i postpart. Dissenyar i aplicar els procediments de cinesiteràpia, mobilització, manipulació, massoteràpia, teràpia manual, osteopatia, quiropràxia i la resta de tècniques manuals. Dissenyar i aplicar les diferents modalitats de electroteràpia, termoteràpia i crioteràpia, fotototerapia, ultrasonoteràpia, vibroteràpia, magnetoteràpia, ergoteràpia i pressoteràpia. Dissenyar i aplicar les diferents modalitats d'hidroteràpia, balneoteràpia, climatoterápia, talassoteràpia, etc. Dissenyar i aplicar les diverses modalitats dels mètodes i tècniques terapèutiques reflexes així com d'altres teràpies manuals específiques, alternatives o complementàries afins al camp de competència de la fisioteràpia. Establir i aplicar el tractament en grups a usuaris amb problemes similars. Fomentar la participació de l'usuari i la família en el seu procés de recuperació. Prevenir i evitar els riscos en l'aplicació del tractament. Establir el pla de pautes que ha de seguir durant el tractament. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la fisioteràpia. Mostrar la seva orientació al pacient / usuari, posant de manifest en la seva actuació que el ciutadà i les seves necessitats són l'eix al voltant del qual giren les seves decisions.
|
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A24 |
Realitzar els mètodes d'exploració i valoració funcional de l'aparell locomotor i respiratori
Saber dissenyar el pla de tractament
| | A25 |
Realitzar els mètodes d'exploració i valoració funcional de l'aparell locomotor i respiratori
| | A27 |
Realitzar els mètodes d'exploració i valoració funcional de l'aparell locomotor i respiratori
| | A28 |
Conèixer les característiques del pacient amb patologia respiratòria
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Identificar la problemàtica del pacient i saber prioritzar els problemes, segons la gravetat i la urgència
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
Tema 1.- Concepte i generalitats de la FR
Tema 2.- Exploració i valoració de l'aparell respiratori
Tema 3.- Respostes cel.lulars del tracte respiratori normal
Tema 4.- Respostes cel.lulars del tracte respiratori davant situacions patològiques, repte adaptatiu
Tema 5.-Avaluació del pacient
Tema 6.- Fisioteràpia Cardiorespiratòria
Tema 7.- Tècniques de fisioteràpia cardiorespiratòria
Tema 8.- Tècniques de drenatge de secrecions
Tema 9.- Manteniment de la mecànica ventilatòria
Tema 10.- Control del patró ventilatori en pacients Obstructius i Restrictius
Tema 11.- Entrenament a l'esforç
Tema 12.- Alleugeriment de la dispnea l'ansietat i l'educació sanitària |
1.- Definició de FR, Evolució històrica de la FR, Objectius i camps d'actuació de la FR, Discapacitat de causa pneumològica
2.- Ananmnesi. Inspecció. Palpació. Valoració de la dinàmica respiratòria. Relació amb la topografía toràcica, consideracions pràctiques.
3.-Comprendre els canvis i les diferents respostes de les vies aèries al llarg de la vida: Quan estem preparats per començar a respirar? Perquè convé respirar correctament? Quins factors poden modular les respostes de les vies aèries superiors i inferiors? Perquè tossim? Hi ha diferents tipus de tos? Perquè secreten moc les vies respiratòries?
4.- Comprendre les respostes patològiques de les vies respiratòries que requeriràn l'acció del fisioterapèuta:asma, EPOC, traqueostomia, fibrosi quística Comprendre les respostes cel.lulars de les vies respiratòries en situacions de repte adaptatiu i les diferències ètniques
5.- Entrevista clínica, examen clínic, tos i espectoració, signes clínics de hipoxia i hipercàpnia, Síndromes físics, valoració de la dispnea, signes cardiovasculars.
6.- Finalitats de la FR i Cardiaca, Objectius generals de la FR, indicacions i camps d'actuació, contraindicacions
7.- Conèixer les tècniques que utilitzen l'efecte de la gravetat, les ones de xoc i la compressió de gas
8.-Conèixer les diferents tècniques de permeabilització de la via aèria:Pressions Manuals toràciques,AFE, TEF, DA, ELTGOL.
9.- Reeducació del diàmetre vertical, transversal i anteroposterior del tòrax, expansions costals i toràciques, tècniques propioceptives
10.-Conèixer les diferents malaties ostructives i restrictives i aplicar el seu tractament fisioterapèutic
11.- Objectius de l'entrenament a l'excercici, tipus d'entrenament, característiques d'un programa d'entrenament a l'exercici, entrenament específic de la musculatura respiratòria, entrenament físic general
12.- Alleugeriment de la dispnea i l'ansietat: a) Postures que facilitin la respiració; b) Relaxació
Educació sanitària: a) Objectius;b) continguts; c) Mètodes educatius
|
Seminaris:
Seminari 1.- Tècniques de teràpies inhalatòries
Seminari 2.- Sons Respiratoris i Inspiròmetres d'Incentiu
Seminari 3.- Casos clínics i FR en MPOC
|
1.- Utilització correcta de la teràpia inhalada, Cartutxo presuritzat, Camares inhalatòries, turbohaler, accuhaler, i easyhaler
2.- Conèixer i reconèixer els diferents tipus de sons respiratoris. Normals i anormals. Auscultació. Relació amb la topografia toràcica. Consideracions pràctiques
Inspiròmetres d'incentiu la seva aplicació pràctica en els pacients respiratoris per augmentar la seva capacitat ventilatòria
3.- Conèixer i treballar amb casos clínics diferents patologíes de la FR en pacients amb Malaltía Pulmonar Obstructiva Crònica (MPOC) |
Pràctics:
Pràctica 1.- Valoració, Inspecció, Auscultació i Palpació
Pràctica 2.- Tècniques d'Expansió Toràcica i Pressions Manuals Toràciques
Pràctica 3.- Actuació davant de SOS en Fisioteràpia Respiratòria (FR)
Pràctica 4.- Augment del Fluxe Espiratori (AFE) Tècnica d'Espiració Forçada (TEF) Drenatge Autògen (DA) T'ecnica d'Espiració Lenta amb Glotis Oberta i amb Infralateralització (ETGOL) Ventilació Abdominodiafragmàtica
Pràctica 5.- Mecanisme de la Tos, Tos Assistida, Huff i Inhibició de la Tos
Pràctica 6.- Ventilació Dirigida i les seves etapes
|
1.- Saber inspeccionar i palpar correctament valorant la dinàmica ventilatòria
2.-Conèixer i realitzar les diferents tècniques d'expansió toràcica conduïdes i amb cinturó
Realitzar Pressions Manuals Toràciques (PMT)
3.- Conèixer les diferents etapes de la Ventilació Dirigida
4.- Realitzar correctament una Respiració Abdominal, AFE; TEF; DA; ETGOL
5.- Conèixer el mecanisme de la TOS correctament i els seus temps d'execussió
6.- Saber actuar correctament davant d'un problema greu de dificultat ventilatòria |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
12 |
18 |
30 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
12 |
18 |
30 |
Seminaris |
|
6 |
9 |
15 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves pràctiques |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
El primer dia de classe hi haurà la introducció de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Seràn classes d'una hora de duració impartides en aula de coneixements teòrics a la Unitat docent de l'Hospital Universitari Sant Joan de Reus |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Seran classes pràctiques de dues hores en grups diferents i es farà en una aula de lliteres pràctica al mateix hospital. |
Seminaris |
Es faran en dos grups diferents i tindran una duració de dues hores, impartits en l'aula de docència ordinària. |
Atenció personalitzada |
L'alumne tindrà una atenció personalitzada sempre que ho necessiti per aclarir dubtes. En horari convingut de tutories a la Unitat de Fisioteràpia del Hospital Universitari Joan XXIII de Tarragona. Pels matins de 13h a 14h els Dilluns. |
Descripció |
L'alumne tindrà una atenció personalitzada sempre que ho necessiti per aclarir dubtes. En horari convingut de tutories a la Unitat de Fisioteràpia del Hospital Universitari Joan XXIII de Tarragona. Pels matins de 13h a 14h els Dilluns. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves pràctiques |
|
La prova serà per grups de dos alumnes, en aules de lliteres. I s'avaluarà el contingut pràctic i de seminaris de l'assignatura. |
50% |
Proves objectives de tipus test |
|
L'examen constarà d'una prova teòrica tipus test de 10 preguntes de resposta múltiple i un examen pràctic dels diferents continguts impartits a classe o a pràctiques. |
50% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per avaluar l'estudiant es farà un seguiment de les diferents activitats realitzades de forma individual i en grup. Es valorarà aquesta assignatura durant el primer quadrimestre S'avaluarà l'assistència, puntualitat, participació activa, resultats a nivell individual i d'equip a pràctiques i seminaris Si algú no pot assistir a les pràctiques ho ha de justificar degudament Per aprovar cal haver realitzat totes les pràctiques L'examen constarà d'una prova teòrica tipus test de 10 preguntes de resposta única o múltiple i un examen pràctic dels diferents continguts impartits a classe o a pràctiques Les preguntes errònies no descomptaràn Només hi haurà una resposta vàlida per cada pregunta Temps de la prova teòrica 60 minuts Per aprovar cal obtenir un mínim de 5 respostes vàlides i l'examen pràctic amb un 5 com a mínim |
Bàsica |
, web SEPAR, ,
Xhardez Y., Vademecum de kinesioterrapia i Reeducació Funcional, 4ª edic. Barcelona el Ateneo, 2002
Harden B, Respiratory Physiotherapy: an on-call survival guide, 2a Ed Livingstone/Elsevier, 2009
Hodgkin JE, Celli BR, Connors GL., Pulmonary Rehabilitation, Elsevier, 2009
Hillegass EA, , Essentials of Cardiopulmonary physical therapy, 3 ed, 2011
|
TITOL |
AUTOR |
EDICIO |
PUBLICAT |
TIPUS DE RECURS |
IDENTIFICADOR |
FISIOTERAPIA RESPIRATORIA |
MARISE MERCADO |
OLALLA S L |
1996 |
LLIBRE |
84-88876-05 X |
KINESYTHERAPIE RESPIRATOIRE DE L’ENFANT |
POSTIAUX G. |
BOECK & LARCIER |
1998 |
LLIBRE |
2-8041-2523-8 |
PULMONARY REHABILITATION |
DONNER C.
AMBROSINO N.
GOLDTSTEIN R. |
JOANNA KOSTER |
2005 EDUARD ARNOLD |
LLIBRE |
13: 9780340810170 |
KINESIOLOGIA RESPIRATORIA |
MACCAGNO AL. |
JIMS BARCELONA |
1973 |
LLIBRE |
84-7266-052-4 |
PNEUMOKINESITHERAPIE |
JOEL BARTHE |
DOIN ED. |
1990 |
LLIBRE |
2-7040-0582-6 | |
Complementària |
, , ,
|
CUIDADOS RESPIRATORIOS |
PRIOR J. WEBER B. |
MASSON S A |
1993 |
LLIBRE |
0-443-03611-X |
TRATADO DE REHABILITACION RESPIRATORIA |
GÜELL R.
DE LUCAS P. |
ARS MEDICA |
2005 SEPAR |
LLIBRE |
84-9751-116-6 |
GUIA ESPAÑPLA PARA EL MANEJO DEL ASMA |
COMITÉ EJECUTIVO GEMA
PLAZA, CASAN ... |
MAYO |
2003 |
REVISTA |
84-89980-95-0 |
PREVENCIÓN Y REHABILITACIÓN EN PATOLOGÍA RESPIRATORIA |
JIMÉNEZ M.
SERVERA
VERGARA P. |
2 ED. PANAMERICANA SA |
2003 |
LLIBRE |
84-7903-860-8 |
RECOMENDACIONES SEPAR |
CAMINERO JA.
FERNÁNDEZ L. |
DOYMA SA |
1998 |
LLIBRE |
B.-21.812-98 | |
|
Altres comentaris |
Cal haver aprovat les assignatures de segon de Grau de Fisioteràpia per poder accedir a fer Cardiorespiratori de Grau III i cursar i estar matriculat de l'assignatura de Patologia mèdica per fer aquesta assignatura
Per realitzar les pràctiques de Cariorespiratori es imprescindible portar un fonendoscopi cada estudiant |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|