DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) FISIOTERÀPIA CARDIORESPIRATÒRIA Codi 14214111
Ensenyament
Grau de Fisioteràpia (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Tercer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
BATISTA LLAMAS, MARIA FRANCESCA
Adreça electrònica mariafrancesca.batista@urv.cat
Professors/es
BATISTA LLAMAS, MARIA FRANCESCA
Web
Descripció general i informació rellevant La fisioteràpia cardiorespiratòria basa el seu contingut en el tractament fisioteràpic de les patologíes cardiovasculars i respiratòries. Donan a l'alumne els aspectes més fonamentals de cada una de les tècniques i dels elements discriminatoris. El nivell de coneixement ha de permetre introduir la patologia amb l'objectiu de fer reflexionar a l'alumne i capacitar-lo per aplicar a cada pacient la tècnica adequada en el moment precís, dins un programa de treball, planificat per ell, amb objectius a curt i a llarg termini. La metodologia d'intervenció haurà de comportar la introducció d'elements de tutorització, que permetin la posterior avaluació del treball fet i l'anàlisi objectiu de resultats, per dirigir-los a fer una acurada introducció i definició d'hipòtesi en treballs d'investigació en fisioteràpia cardiorespiratòria.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A24 Elaborar i emplenar de forma sistemàtica la història clínica de fisioteràpia completa, on es registren de forma adequada i eficaç tots els passos seguits des de la recepció del pacient / usuari fins l'informe a l'alta de fisioteràpia.
 A25 Valorar l'estat funcional del pacient / usuari, considerant els aspectes físics, psicològics i socials, per a això haurà de: a) rebre el pacient, recollir i valorar les dades subjectives manifestades per l'usuari i / o les persones significatives del seu entorn; b) aplicar els procediments adequats de valoració en fisioteràpia, la qual cosa inclou executar les proves elèctriques i manuals destinades a determinar el grau d'afectació de la innervación i de la força muscular, les proves per determinar les capacitats funcionals, l'amplitud del moviment articular i les mesures de la capacitat vital; c) identificar les dades i descriure les alteracions, limitacions funcionals i discapacitats trobades reals i potencials, d) registrar de forma sistemàtica les dades significatives de la informació recollida i expressar-de forma correcta en la història clínica de fisioteràpia.
 A27 Dissenyar el Pla d'Intervenció de Fisioteràpia. Elaborar un Pla específic d'Intervenció de Fisioteràpia utilitzant habilitats de resolució de problemes i raonament clínic: d'acord amb els recursos disponibles; formulant els objectius d'intervenció amb l'usuari i, si escau, amb les persones significatives del seu entorn, recollint les seves expectatives respecte a l'atenció, seleccionant els protocols o procediments més adequats a l'atenció planificada i atenent els criteris d'adequació, validesa i eficiència.
 A28 Executar, dirigir i coordinar el Pla d'Intervenció de Fisioteràpia, atenent al principi de la individualitat de l'usuari i utilitzant les eines terapèutiques pròpies de la fisioteràpia, és a dir, el conjunt de mètodes, procediments, actuacions i tècniques que mitjançant l'aplicació dels mitjans físics curen, recuperen, habiliten, rehabiliten, adapten i readaptar les persones amb deficiències, limitacions funcionals, discapacitats i minusvalideses; prevenen les malalties i promouen la salut a les persones que volen mantenir un nivell òptim de salut. Això implica establir i aplicar els mitjans físics terapèutics en els tractaments que es presten als usuaris de totes les especialitats de medicina i cirurgia on sigui necessària l'aplicació dels mitjans esmentats. Dissenyar i aplicar exercicis terapèutics, amb mètodes especials, per a les malalties i lesions cardiorespiratòries, ortopèdiques, traumatològiques, pediàtriques, reumatològiques, geriàtriques, neurològiques, pneumòleg, esportives, així com per les alteracions del raquis, la incontinència urinària i fecal i els exercicis maternals prepart i postpart. Dissenyar i aplicar els procediments de cinesiteràpia, mobilització, manipulació, massoteràpia, teràpia manual, osteopatia, quiropràxia i la resta de tècniques manuals. Dissenyar i aplicar les diferents modalitats de electroteràpia, termoteràpia i crioteràpia, fotototerapia, ultrasonoteràpia, vibroteràpia, magnetoteràpia, ergoteràpia i pressoteràpia. Dissenyar i aplicar les diferents modalitats d'hidroteràpia, balneoteràpia, climatoterápia, talassoteràpia, etc. Dissenyar i aplicar les diverses modalitats dels mètodes i tècniques terapèutiques reflexes així com d'altres teràpies manuals específiques, alternatives o complementàries afins al camp de competència de la fisioteràpia. Establir i aplicar el tractament en grups a usuaris amb problemes similars. Fomentar la participació de l'usuari i la família en el seu procés de recuperació. Prevenir i evitar els riscos en l'aplicació del tractament. Establir el pla de pautes que ha de seguir durant el tractament.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la fisioteràpia. Mostrar la seva orientació al pacient / usuari, posant de manifest en la seva actuació que el ciutadà i les seves necessitats són l'eix al voltant del qual giren les seves decisions.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A24 Realitzar els mètodes d'exploració i valoració funcional de l'aparell locomotor i respiratori
Saber dissenyar el pla de tractament
 A25 Realitzar els mètodes d'exploració i valoració funcional de l'aparell locomotor i respiratori
 A27 Realitzar els mètodes d'exploració i valoració funcional de l'aparell locomotor i respiratori
 A28 Conèixer les característiques del pacient amb patologia respiratòria
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Identificar la problemàtica del pacient i saber prioritzar els problemes, segons la gravetat i la urgència
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
Tema 1.- Concepte i generalitats de la FR
Tema 2.- Exploració i valoració de l'aparell respiratori
Tema 3.- Respostes cel.lulars del tracte respiratori normal
Tema 4.- Respostes cel.lulars del tracte respiratori davant situacions patològiques, repte adaptatiu
Tema 5.-Avaluació del pacient
Tema 6.- Fisioteràpia Cardiorespiratòria
Tema 7.- Tècniques de fisioteràpia cardiorespiratòria
Tema 8.- Tècniques de drenatge de secrecions
Tema 9.- Manteniment de la mecànica ventilatòria
Tema 10.- Control del patró ventilatori en pacients Obstructius i Restrictius
Tema 11.- Entrenament a l'esforç
Tema 12.- Alleugeriment de la dispnea l'ansietat i l'educació sanitària
1.- Definició de FR, Evolució històrica de la FR, Objectius i camps d'actuació de la FR, Discapacitat de causa pneumològica
2.- Ananmnesi. Inspecció. Palpació. Valoració de la dinàmica respiratòria. Relació amb la topografía toràcica, consideracions pràctiques.
3.-Comprendre els canvis i les diferents respostes de les vies aèries al llarg de la vida: Quan estem preparats per començar a respirar? Perquè convé respirar correctament? Quins factors poden modular les respostes de les vies aèries superiors i inferiors? Perquè tossim? Hi ha diferents tipus de tos? Perquè secreten moc les vies respiratòries?
4.- Comprendre les respostes patològiques de les vies respiratòries que requeriràn l'acció del fisioterapèuta:asma, EPOC, traqueostomia, fibrosi quística Comprendre les respostes cel.lulars de les vies respiratòries en situacions de repte adaptatiu i les diferències ètniques
5.- Entrevista clínica, examen clínic, tos i espectoració, signes clínics de hipoxia i hipercàpnia, Síndromes físics, valoració de la dispnea, signes cardiovasculars.
6.- Finalitats de la FR i Cardiaca, Objectius generals de la FR, indicacions i camps d'actuació, contraindicacions
7.- Conèixer les tècniques que utilitzen l'efecte de la gravetat, les ones de xoc i la compressió de gas
8.-Conèixer les diferents tècniques de permeabilització de la via aèria:Pressions Manuals toràciques,AFE, TEF, DA, ELTGOL.
9.- Reeducació del diàmetre vertical, transversal i anteroposterior del tòrax, expansions costals i toràciques, tècniques propioceptives
10.-Conèixer les diferents malaties ostructives i restrictives i aplicar el seu tractament fisioterapèutic
11.- Objectius de l'entrenament a l'excercici, tipus d'entrenament, característiques d'un programa d'entrenament a l'exercici, entrenament específic de la musculatura respiratòria, entrenament físic general
12.- Alleugeriment de la dispnea i l'ansietat: a) Postures que facilitin la respiració; b) Relaxació
Educació sanitària: a) Objectius;b) continguts; c) Mètodes educatius
Seminaris:

Seminari 1.- Tècniques de teràpies inhalatòries

Seminari 2.- Sons Respiratoris i Inspiròmetres d'Incentiu

Seminari 3.- Casos clínics i FR en MPOC


1.- Utilització correcta de la teràpia inhalada, Cartutxo presuritzat, Camares inhalatòries, turbohaler, accuhaler, i easyhaler

2.- Conèixer i reconèixer els diferents tipus de sons respiratoris. Normals i anormals. Auscultació. Relació amb la topografia toràcica. Consideracions pràctiques
Inspiròmetres d'incentiu la seva aplicació pràctica en els pacients respiratoris per augmentar la seva capacitat ventilatòria

3.- Conèixer i treballar amb casos clínics diferents patologíes de la FR en pacients amb Malaltía Pulmonar Obstructiva Crònica (MPOC)
Pràctics:
Pràctica 1.- Valoració, Inspecció, Auscultació i Palpació
Pràctica 2.- Tècniques d'Expansió Toràcica i Pressions Manuals Toràciques
Pràctica 3.- Actuació davant de SOS en Fisioteràpia Respiratòria (FR)
Pràctica 4.- Augment del Fluxe Espiratori (AFE) Tècnica d'Espiració Forçada (TEF) Drenatge Autògen (DA) T'ecnica d'Espiració Lenta amb Glotis Oberta i amb Infralateralització (ETGOL) Ventilació Abdominodiafragmàtica
Pràctica 5.- Mecanisme de la Tos, Tos Assistida, Huff i Inhibició de la Tos
Pràctica 6.- Ventilació Dirigida i les seves etapes

1.- Saber inspeccionar i palpar correctament valorant la dinàmica ventilatòria
2.-Conèixer i realitzar les diferents tècniques d'expansió toràcica conduïdes i amb cinturó
Realitzar Pressions Manuals Toràciques (PMT)
3.- Conèixer les diferents etapes de la Ventilació Dirigida
4.- Realitzar correctament una Respiració Abdominal, AFE; TEF; DA; ETGOL
5.- Conèixer el mecanisme de la TOS correctament i els seus temps d'execussió
6.- Saber actuar correctament davant d'un problema greu de dificultat ventilatòria

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A24
1 0 1
Sessió Magistral
A24
A25
12 18 30
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
C4
12 18 30
Seminaris
A25
6 9 15
Atenció personalitzada
C4
2 0 2
 
Proves pràctiques
B2
C4
0.5 0 0.5
Proves objectives de tipus test
A24
A27
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries El primer dia de classe hi haurà la introducció de l'assignatura
Sessió Magistral Seràn classes d'una hora de duració impartides en aula de coneixements teòrics a la Unitat docent de l'Hospital Universitari Sant Joan de Reus
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Seran classes pràctiques de dues hores en grups diferents i es farà en una aula de lliteres pràctica al mateix hospital.
Seminaris Es faran en dos grups diferents i tindran una duració de dues hores, impartits en l'aula de docència ordinària.
Atenció personalitzada L'alumne tindrà una atenció personalitzada sempre que ho necessiti per aclarir dubtes. En horari convingut de tutories a la Unitat de Fisioteràpia del Hospital Universitari Joan XXIII de Tarragona. Pels matins de 13h a 14h els Dilluns.

Atenció personalitzada
Descripció
L'alumne tindrà una atenció personalitzada sempre que ho necessiti per aclarir dubtes. En horari convingut de tutories a la Unitat de Fisioteràpia del Hospital Universitari Joan XXIII de Tarragona. Pels matins de 13h a 14h els Dilluns.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves pràctiques
B2
C4
La prova serà per grups de dos alumnes, en aules de lliteres. I s'avaluarà el contingut pràctic i de seminaris de l'assignatura. 50%
Proves objectives de tipus test
A24
A27
L'examen constarà d'una prova teòrica tipus test de 10 preguntes de resposta múltiple i un examen pràctic dels diferents continguts impartits a classe o a pràctiques. 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per avaluar l'estudiant es farà un seguiment de les diferents activitats realitzades de forma individual i en grup.

Es valorarà aquesta assignatura durant el primer quadrimestre

S'avaluarà l'assistència, puntualitat, participació activa, resultats a nivell individual i d'equip a pràctiques i seminaris

Si algú no pot assistir a les pràctiques ho ha de justificar degudament

Per aprovar cal haver realitzat totes les pràctiques

L'examen constarà d'una prova teòrica tipus test de 10 preguntes de resposta única o múltiple i un examen pràctic dels diferents continguts impartits a classe o a pràctiques

Les preguntes errònies no descomptaràn

Només hi haurà una resposta vàlida per cada pregunta

Temps de la prova teòrica 60 minuts

Per aprovar cal obtenir un mínim de 5 respostes vàlides i l'examen pràctic amb un 5 com a mínim


Fonts d'informació

Bàsica , web SEPAR, ,
Xhardez Y., Vademecum de kinesioterrapia i Reeducació Funcional, 4ª edic. Barcelona el Ateneo, 2002
Harden B, Respiratory Physiotherapy: an on-call survival guide, 2a Ed Livingstone/Elsevier, 2009
Hodgkin JE, Celli BR, Connors GL., Pulmonary Rehabilitation, Elsevier, 2009
Hillegass EA, , Essentials of Cardiopulmonary physical therapy, 3 ed, 2011

TITOL

AUTOR

EDICIO

PUBLICAT

TIPUS DE RECURS

IDENTIFICADOR

FISIOTERAPIA RESPIRATORIA

MARISE MERCADO

OLALLA  S L

1996

LLIBRE

84-88876-05 X

KINESYTHERAPIE RESPIRATOIRE DE L’ENFANT

POSTIAUX G.

BOECK & LARCIER

1998

LLIBRE

2-8041-2523-8

PULMONARY REHABILITATION

DONNER C.

AMBROSINO N.

GOLDTSTEIN R.

JOANNA KOSTER

2005 EDUARD ARNOLD

LLIBRE

13: 9780340810170

KINESIOLOGIA RESPIRATORIA

MACCAGNO AL.

JIMS BARCELONA

1973

LLIBRE

84-7266-052-4

PNEUMOKINESITHERAPIE

JOEL  BARTHE

DOIN ED.

1990

LLIBRE

2-7040-0582-6

Complementària , , ,

CUIDADOS RESPIRATORIOS

PRIOR J. WEBER B.

MASSON  S A

1993

LLIBRE

0-443-03611-X

TRATADO DE REHABILITACION RESPIRATORIA

GÜELL R.

 DE LUCAS  P.

ARS MEDICA

2005 SEPAR

LLIBRE

84-9751-116-6

GUIA ESPAÑPLA PARA EL  MANEJO  DEL  ASMA

COMITÉ EJECUTIVO  GEMA

PLAZA, CASAN ...

MAYO

2003

REVISTA

84-89980-95-0

PREVENCIÓN Y  REHABILITACIÓN EN PATOLOGÍA RESPIRATORIA

JIMÉNEZ M.

SERVERA

VERGARA P.

2 ED. PANAMERICANA SA

2003

LLIBRE

84-7903-860-8

RECOMENDACIONES SEPAR

CAMINERO JA.

FERNÁNDEZ L.

DOYMA SA

1998

LLIBRE

B.-21.812-98

Recomanacions


 
Altres comentaris
Cal haver aprovat les assignatures de segon de Grau de Fisioteràpia per poder accedir a fer Cardiorespiratori de Grau III i cursar i estar matriculat de l'assignatura de Patologia mèdica per fer aquesta assignatura Per realitzar les pràctiques de Cariorespiratori es imprescindible portar un fonendoscopi cada estudiant
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent