Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A24 |
Elaborar i emplenar de forma sistemàtica la història clínica de fisioteràpia completa, on es registren de forma adequada i eficaç tots els passos seguits des de la recepció del pacient / usuari fins l'informe a l'alta de fisioteràpia. |
| A25 |
Valorar l'estat funcional del pacient / usuari, considerant els aspectes físics, psicològics i socials, per a això haurà de: a) rebre el pacient, recollir i valorar les dades subjectives manifestades per l'usuari i / o les persones significatives del seu entorn; b) aplicar els procediments adequats de valoració en fisioteràpia, la qual cosa inclou executar les proves elèctriques i manuals destinades a determinar el grau d'afectació de la innervación i de la força muscular, les proves per determinar les capacitats funcionals, l'amplitud del moviment articular i les mesures de la capacitat vital; c) identificar les dades i descriure les alteracions, limitacions funcionals i discapacitats trobades reals i potencials, d) registrar de forma sistemàtica les dades significatives de la informació recollida i expressar-de forma correcta en la història clínica de fisioteràpia. |
| A27 |
Dissenyar el Pla d'Intervenció de Fisioteràpia. Elaborar un Pla específic d'Intervenció de Fisioteràpia utilitzant habilitats de resolució de problemes i raonament clínic: d'acord amb els recursos disponibles; formulant els objectius d'intervenció amb l'usuari i, si escau, amb les persones significatives del seu entorn, recollint les seves expectatives respecte a l'atenció, seleccionant els protocols o procediments més adequats a l'atenció planificada i atenent els criteris d'adequació, validesa i eficiència. |
| A28 |
Executar, dirigir i coordinar el Pla d'Intervenció de Fisioteràpia, atenent al principi de la individualitat de l'usuari i utilitzant les eines terapèutiques pròpies de la fisioteràpia, és a dir, el conjunt de mètodes, procediments, actuacions i tècniques que mitjançant l'aplicació dels mitjans físics curen, recuperen, habiliten, rehabiliten, adapten i readaptar les persones amb deficiències, limitacions funcionals, discapacitats i minusvalideses; prevenen les malalties i promouen la salut a les persones que volen mantenir un nivell òptim de salut. Això implica establir i aplicar els mitjans físics terapèutics en els tractaments que es presten als usuaris de totes les especialitats de medicina i cirurgia on sigui necessària l'aplicació dels mitjans esmentats. Dissenyar i aplicar exercicis terapèutics, amb mètodes especials, per a les malalties i lesions cardiorespiratòries, ortopèdiques, traumatològiques, pediàtriques, reumatològiques, geriàtriques, neurològiques, pneumòleg, esportives, així com per les alteracions del raquis, la incontinència urinària i fecal i els exercicis maternals prepart i postpart. Dissenyar i aplicar els procediments de cinesiteràpia, mobilització, manipulació, massoteràpia, teràpia manual, osteopatia, quiropràxia i la resta de tècniques manuals. Dissenyar i aplicar les diferents modalitats de electroteràpia, termoteràpia i crioteràpia, fotototerapia, ultrasonoteràpia, vibroteràpia, magnetoteràpia, ergoteràpia i pressoteràpia. Dissenyar i aplicar les diferents modalitats d'hidroteràpia, balneoteràpia, climatoterápia, talassoteràpia, etc. Dissenyar i aplicar les diverses modalitats dels mètodes i tècniques terapèutiques reflexes així com d'altres teràpies manuals específiques, alternatives o complementàries afins al camp de competència de la fisioteràpia. Establir i aplicar el tractament en grups a usuaris amb problemes similars. Fomentar la participació de l'usuari i la família en el seu procés de recuperació. Prevenir i evitar els riscos en l'aplicació del tractament. Establir el pla de pautes que ha de seguir durant el tractament. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la fisioteràpia. Mostrar la seva orientació al pacient / usuari, posant de manifest en la seva actuació que el ciutadà i les seves necessitats són l'eix al voltant del qual giren les seves decisions.
|
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A24 |
Realitzar els mètodes d'exploració i valoració funcional de l'aparell locomotor i respiratori
Saber dissenyar el pla de tractament
| | A25 |
Realitzar els mètodes d'exploració i valoració funcional de l'aparell locomotor i respiratori
| | A27 |
Realitzar els mètodes d'exploració i valoració funcional de l'aparell locomotor i respiratori
| | A28 |
Conèixer les característiques del pacient amb patologia respiratòria
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Identificar la problemàtica del pacient i saber prioritzar els problemes, segons la gravetat i la urgència
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
Seminaris:
Seminari 1.- Viure amb una patologia respiratòria crònica.
Seminari 2.- Patologies cardíaques i respiratòries i els seus tractaments fisioterapèutics.
Seminari 3.- Espirometries, gasometries i casos clínics.
|
Seminari 1.- Viure amb una patologia respiratòria crònica.
Seminari 2.- Patologies cardíaques i respiratòries i els seus tractaments fisioterapèutics.
Seminari 3.- Espirometries, gasometries i casos clínics.
|
Teòrics
1.- Introducció a la fisioteràpia cardiorespiratòria
2.- Avaluació
3.- Tècniques
4.- Àmbits d'intervenció
|
1. A.- Concepte, generalitats i història de la fisioteràpia i de la rehabilitació cardiorespiratòries.
1. B.- Recordatori de l'anatomia cardiopulmonar, de la fisiologia respiratòria i de la biomecànica de
l'aparell respiratori.
2.A.- Història clínica, exploracions complementàries i avaluació fisioterapèutica.
2.B.- Bases de l'auscultació pulmonar.
3.A.- Tècniques de rentat nasal.
3.B.- Tècniques de reeducació ventilatòria.
3.C.- Tècniques d'aclariment mucociliar.
3.D.- Teràpia inhalada.
3.E.- Ventilació invasiva i no invasiva.
3.F.- Ensenyament terapèutic.
4.A.- Re-entrenament a l'esforç en el pacient crònic (cardíac i respiratori).
4.B.- Fisioteràpia respiratòria en pediatria.
4.C.- Fisioteràpia respiratòria en l'envelliment.
4.D.- Fisioteràpia en el pacient quirúrgic.
4.E.- Fisioteràpia respiratòria en patologia obstructiva.
4.F.- Fisioteràpia respiratòria en patologia restrictiva.
4.G.- Fisioteràpia respiratòria en el síndrome d'hiperven
tilació.
|
Pràctics:
1. Auscultació i Història clínica en fisioteràpia cardiorespiratòria
2. Tècniques de reeducació ventilatòria I.
3. Tècniques de reeducació ventilatòria II.
4. Tècniques de rentat nasal i drenatge de secrecions en pediatria.
5. Tècniques de drenatge de secrecions en adults I: ELTGOL, TEF, cicle actiu, tos.
6. Tècniques de drenatge de secrecions en adults II: rentat nasal i drenatge autogen.
|
1. Auscultació i Història clínica en fisioteràpia cardiorespiratòria
2. Tècniques de reeducació ventilatòria I.
3. Tècniques de reeducació ventilatòria II.
4. Tècniques de rentat nasal i drenatge de secrecions en pediatria.
5. Tècniques de drenatge de secrecions en adults I: ELTGOL, TEF, cicle actiu, tos.
6. Tècniques de drenatge de secrecions en adults II: rentat nasal i drenatge autogen.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
12 |
18 |
30 |
Seminaris |
|
6 |
9 |
15 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves pràctiques |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
1 |
2 |
3 |
Proves de desenvolupament |
|
1 |
2 |
3 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
El primer dia de classe hi haurà la introducció de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Seràn classes d'una hora de duració impartides en aula de coneixements teòrics a la Unitat docent de l'Hospital Universitari Sant Joan de Reus |
Seminaris |
Es faran en dos grups diferents i tindran una duració de dues hores, impartits a l'aula de docència ordinària. |
Atenció personalitzada |
L'alumne tindrà una atenció personalitzada sempre que ho necessiti per aclarir dubtes. Principalment via mail: anna.ferranr@urv.cat |
Descripció |
L'alumne tindrà una atenció personalitzada sempre que ho necessiti per aclarir dubtes. Principalment via mail: anna.ferranr@urv.cat |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves pràctiques |
|
La prova serà per grups de dos alumnes, en aules de lliteres. S'avaluarà el contingut pràctic i de seminaris de l'assignatura.
|
40% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Prova teòrica. L'examen avaluarà els diferents continguts impartits a classe o a les pràctiques. Constarà de 10 preguntes curtes i dues de llargues. |
40% |
Proves de desenvolupament |
|
Treballs. Els alumnes hauran de presentar dos resums d'articles científics amb comentaris crítics per parelles. |
15% |
Altres |
|
Participació. C2; C4; B2. S'avaluarà la participació activa durant les classes pràctiques i teòriques, als seminaris i també la participació al moodle de l'assignatura. |
5% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per avaluar l'estudiant es farà un seguiment de les diferents activitats realitzades de forma individual i en grup, entre elles, la participació al moodle. S'avaluarà l'assistència, la puntualitat, la participació activa, resultats a nivell individual i d'equip a pràctiques i seminaris. Per aprovar cal haver realitzat el 80% de les pràctiques. Si algú no es pot assistir a les pràctiques ho ha de justificar degudament. Per aprovar cal obtenir un mínim de 5 sobre 10 a cadascun dels apartats de l'avaluació. No s'aguarden notes del curs passat en cap cas. Per poder-se presentar a la primera convocatòria és necessari haver aprovat els apartats del treball i de l'avaluació continuada. Si no és el cas, per aprovar l'assignatura s'ha d'anar directament a la segona convocatòria, fent mitja al cinquanta per cent l'examen pràctic i el teòric. En cas de suspendre un o els dos exàmens de la primera convocatòria, es guardaran les notes dels treballs i de l'avaluació continuada i del possible examen aprovat de la primera convocatòria per a fer mitja a la segona. La nota final serà la resultant d'aplicar els percentatges indicats a la graella de més amunt (40% examen pràctic – 40% examen teòric – 15% treballs parella – 5% participació), sigui quan sigui que l'alumne hagi aprovat els exàmens. El dia de l'examen, a l'estudiant no se li permetrà entrar a la prova amb cap tipus d'aparell de tecnologia avançada, tipus: computador, Iphone, tel mòbils o dispositius de comunicació. Queda prohibit l'ús de càmeres de fotografia o de video durant les classes sense el consentiment exprés de les persones que es volen gravar o fotografiar. |
Bàsica |
, web SEPAR, ,
Xhardez Y., Vademecum de kinesioterrapia i Reeducació Funcional, 4ª edic. Barcelona el Ateneo, 2002
Harden B, Respiratory Physiotherapy: an on-call survival guide, 2a Ed Livingstone/Elsevier, 2009
Hodgkin JE, Celli BR, Connors GL., Pulmonary Rehabilitation, Elsevier, 2009
Hillegass EA, , Essentials of Cardiopulmonary physical therapy, 3 ed, 2011
|
TITOL | AUTOR | EDICIO | PUBLICAT | TIPUS DE RECURS | IDENTIFICADOR | KINESITHERAPIE ET BRUITS RESPIRATOIRES. NOUVEAU PARADIGME. NOURRISSONS, ENFANT, ADULTE
| POSTIAUX, G.
| DE BOECK SUPERIEUR
| 2016
| LLIBRE
| 978-2-8073-0307-2
| KINESITHERAPIE RESPIRATOIRE
| REYCHLER G. ROESELER J.
| ELSEVRIER MASSON
| 2014
| LLIBRE
| 9782294741777
| PULMONARY REHABILITATION | DONNER C. AMBROSINO N. GOLDTSTEIN R. | JOANNA KOSTER | 2005 EDUARD ARNOLD | LLIBRE | 13: 9780340810170 | KINESIOLOGIA RESPIRATORIA | MACCAGNO AL. | JIMS BARCELONA | 1973 | LLIBRE | 84-7266-052-4 | PNEUMOKINESITHERAPIE | JOEL BARTHE | DOIN ED. | 1990 | LLIBRE | 2-7040-0582-6 |
|
Complementària |
, , ,
|
CUIDADOS RESPIRATORIOS |
PRIOR J. WEBER B. |
MASSON S A |
1993 |
LLIBRE |
0-443-03611-X |
TRATADO DE REHABILITACION RESPIRATORIA |
GÜELL R.
DE LUCAS P. |
ARS MEDICA |
2005 SEPAR |
LLIBRE |
84-9751-116-6 |
GUIA ESPAÑPLA PARA EL MANEJO DEL ASMA |
COMITÉ EJECUTIVO GEMA
PLAZA, CASAN ... |
MAYO |
2003 |
REVISTA |
84-89980-95-0 |
PREVENCIÓN Y REHABILITACIÓN EN PATOLOGÍA RESPIRATORIA |
JIMÉNEZ M.
SERVERA
VERGARA P. |
2 ED. PANAMERICANA SA |
2003 |
LLIBRE |
84-7903-860-8 |
RECOMENDACIONES SEPAR |
CAMINERO JA.
FERNÁNDEZ L. |
DOYMA SA |
1998 |
LLIBRE |
B.-21.812-98 | |
|
Altres comentaris |
Cal haver aprovat les assignatures de segon de Grau de Fisioteràpia per poder accedir a fer Cardiorespiratori de Grau III i cursar i estar matriculat de l'assignatura de Patologia mèdica per fer aquesta assignatura
Per realitzar les pràctiques de Cariorespiratori es imprescindible portar un fonendoscopi cada estudiant i roba còmode |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|