DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) FISIOTERÀPIA CARDIORESPIRATÒRIA Codi 14214111
Ensenyament
Grau de Fisioteràpia (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Tercer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
FERRAN ROIG, ANNA
Adreça electrònica salvador.montull@urv.cat
anna.ferranr@urv.cat
alejandro.rojas@urv.cat
Professors/es
MONTULL MORER, SALVADOR
FERRAN ROIG, ANNA
ROJAS CAMARERO, ALEJANDRO
Web
Descripció general i informació rellevant La fisioteràpia cardiorespiratòria basa el seu contingut en el tractament fisioterapèutic de les patologies cardiovasculars i respiratòries. Donarem a l'alumne els aspectes més fonamentals de cada una de les tècniques i dels elements discriminatoris a l'hora d'escollir cadascuna d'elles, adaptant-les a les possibles necessitats dels pacients a tractar.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A24 Elaborar i emplenar de forma sistemàtica la història clínica de fisioteràpia completa, on es registren de forma adequada i eficaç tots els passos seguits des de la recepció del pacient / usuari fins l'informe a l'alta de fisioteràpia.
 A25 Valorar l'estat funcional del pacient / usuari, considerant els aspectes físics, psicològics i socials, per a això haurà de: a) rebre el pacient, recollir i valorar les dades subjectives manifestades per l'usuari i / o les persones significatives del seu entorn; b) aplicar els procediments adequats de valoració en fisioteràpia, la qual cosa inclou executar les proves elèctriques i manuals destinades a determinar el grau d'afectació de la innervación i de la força muscular, les proves per determinar les capacitats funcionals, l'amplitud del moviment articular i les mesures de la capacitat vital; c) identificar les dades i descriure les alteracions, limitacions funcionals i discapacitats trobades reals i potencials, d) registrar de forma sistemàtica les dades significatives de la informació recollida i expressar-de forma correcta en la història clínica de fisioteràpia.
 A27 Dissenyar el Pla d'Intervenció de Fisioteràpia. Elaborar un Pla específic d'Intervenció de Fisioteràpia utilitzant habilitats de resolució de problemes i raonament clínic: d'acord amb els recursos disponibles; formulant els objectius d'intervenció amb l'usuari i, si escau, amb les persones significatives del seu entorn, recollint les seves expectatives respecte a l'atenció, seleccionant els protocols o procediments més adequats a l'atenció planificada i atenent els criteris d'adequació, validesa i eficiència.
 A28 Executar, dirigir i coordinar el Pla d'Intervenció de Fisioteràpia, atenent al principi de la individualitat de l'usuari i utilitzant les eines terapèutiques pròpies de la fisioteràpia, és a dir, el conjunt de mètodes, procediments, actuacions i tècniques que mitjançant l'aplicació dels mitjans físics curen, recuperen, habiliten, rehabiliten, adapten i readaptar les persones amb deficiències, limitacions funcionals, discapacitats i minusvalideses; prevenen les malalties i promouen la salut a les persones que volen mantenir un nivell òptim de salut. Això implica establir i aplicar els mitjans físics terapèutics en els tractaments que es presten als usuaris de totes les especialitats de medicina i cirurgia on sigui necessària l'aplicació dels mitjans esmentats. Dissenyar i aplicar exercicis terapèutics, amb mètodes especials, per a les malalties i lesions cardiorespiratòries, ortopèdiques, traumatològiques, pediàtriques, reumatològiques, geriàtriques, neurològiques, pneumòleg, esportives, així com per les alteracions del raquis, la incontinència urinària i fecal i els exercicis maternals prepart i postpart. Dissenyar i aplicar els procediments de cinesiteràpia, mobilització, manipulació, massoteràpia, teràpia manual, osteopatia, quiropràxia i la resta de tècniques manuals. Dissenyar i aplicar les diferents modalitats de electroteràpia, termoteràpia i crioteràpia, fotototerapia, ultrasonoteràpia, vibroteràpia, magnetoteràpia, ergoteràpia i pressoteràpia. Dissenyar i aplicar les diferents modalitats d'hidroteràpia, balneoteràpia, climatoterápia, talassoteràpia, etc. Dissenyar i aplicar les diverses modalitats dels mètodes i tècniques terapèutiques reflexes així com d'altres teràpies manuals específiques, alternatives o complementàries afins al camp de competència de la fisioteràpia. Establir i aplicar el tractament en grups a usuaris amb problemes similars. Fomentar la participació de l'usuari i la família en el seu procés de recuperació. Prevenir i evitar els riscos en l'aplicació del tractament. Establir el pla de pautes que ha de seguir durant el tractament.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la fisioteràpia. Mostrar la seva orientació al pacient / usuari, posant de manifest en la seva actuació que el ciutadà i les seves necessitats són l'eix al voltant del qual giren les seves decisions.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A24 Realitzar els mètodes d'exploració i valoració funcional de l'aparell locomotor i respiratori
Saber dissenyar el pla de tractament
 A25 Realitzar els mètodes d'exploració i valoració funcional de l'aparell locomotor i respiratori
 A27 Realitzar els mètodes d'exploració i valoració funcional de l'aparell locomotor i respiratori
 A28 Conèixer les característiques del pacient amb patologia respiratòria
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Identificar la problemàtica del pacient i saber prioritzar els problemes, segons la gravetat i la urgència
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
Seminaris:

Seminari 1.- Viure amb una patologia respiratòria crònica.
Seminari 2.- Patologies cardíaques i respiratòries i els seus tractaments fisioterapèutics.
Seminari 3.- Espirometries, gasometries i casos clínics.


Seminari 1.- Viure amb una patologia respiratòria crònica.
Seminari 2.- Patologies cardíaques i respiratòries i els seus tractaments fisioterapèutics.
Seminari 3.- Espirometries, gasometries i casos clínics.
Teòrics
1.- Introducció a la fisioteràpia cardiorespiratòria

2.- Avaluació


3.- Tècniques


4.- Àmbits d'intervenció
1. A.- Concepte, generalitats i història de la fisioteràpia i de la rehabilitació cardiorespiratòries.

1. B.- Recordatori de l'anatomia cardiopulmonar, de la fisiologia respiratòria i de la biomecànica de
l'aparell respiratori.

2.A.- Història clínica, exploracions complementàries i avaluació fisioterapèutica.

2.B.- Bases de l'auscultació pulmonar.

3.A.- Tècniques de rentat nasal.

3.B.- Tècniques de reeducació ventilatòria.

3.C.- Tècniques d'aclariment mucociliar.

3.D.- Teràpia inhalada.

3.E.- Ventilació invasiva i no invasiva.

3.F.- Ensenyament terapèutic.

4.A.- Re-entrenament a l'esforç en el pacient crònic (cardíac i respiratori).

4.B.- Fisioteràpia respiratòria en pediatria.

4.C.- Fisioteràpia respiratòria en l'envelliment.

4.D.- Fisioteràpia en el pacient quirúrgic.

4.E.- Fisioteràpia respiratòria en patologia obstructiva.

4.F.- Fisioteràpia respiratòria en patologia restrictiva.

4.G.- Fisioteràpia respiratòria en el síndrome d'hiperven
tilació.

Pràctics:
1. Auscultació i Història clínica en fisioteràpia cardiorespiratòria
2. Tècniques de reeducació ventilatòria I.
3. Tècniques de reeducació ventilatòria II.
4. Tècniques de rentat nasal i drenatge de secrecions en pediatria.
5. Tècniques de drenatge de secrecions en adults I: ELTGOL, TEF, cicle actiu, tos.
6. Tècniques de drenatge de secrecions en adults II: rentat nasal i drenatge autogen.
1. Auscultació i Història clínica en fisioteràpia cardiorespiratòria
2. Tècniques de reeducació ventilatòria I.
3. Tècniques de reeducació ventilatòria II.
4. Tècniques de rentat nasal i drenatge de secrecions en pediatria.
5. Tècniques de drenatge de secrecions en adults I: ELTGOL, TEF, cicle actiu, tos.
6. Tècniques de drenatge de secrecions en adults II: rentat nasal i drenatge autogen.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A24
1 0 1
Sessió Magistral
A24
A25
12 18 30
Seminaris
A25
6 9 15
Atenció personalitzada
C4
2 0 2
 
Proves pràctiques
B2
C4
0.5 0 0.5
Proves objectives de preguntes curtes
A24
A27
1 2 3
Proves de desenvolupament
A24
A25
A27
A28
C4
1 2 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries El primer dia de classe hi haurà la introducció de l'assignatura
Sessió Magistral Seràn classes d'una hora de duració impartides en aula de coneixements teòrics a la Unitat docent de l'Hospital Universitari Sant Joan de Reus
Seminaris Es faran en dos grups diferents i tindran una duració de dues hores, impartits a l'aula de docència ordinària.
Atenció personalitzada L'alumne tindrà una atenció personalitzada sempre que ho necessiti per aclarir dubtes. Principalment via mail: anna.ferranr@urv.cat

Atenció personalitzada
Descripció
L'alumne tindrà una atenció personalitzada sempre que ho necessiti per aclarir dubtes. Principalment via mail: anna.ferranr@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves pràctiques
B2
C4
La prova serà per grups de dos alumnes, en aules de lliteres. S'avaluarà el contingut pràctic i de seminaris de l'assignatura.

40%
Proves objectives de preguntes curtes
A24
A27
Prova teòrica. L'examen avaluarà els diferents continguts impartits a classe o a les pràctiques. Constarà de 10 preguntes curtes i dues de llargues. 40%
Proves de desenvolupament
A24
A25
A27
A28
C4
Treballs. Els alumnes hauran de presentar dos resums d'articles científics amb comentaris crítics per parelles. 15%
Altres  

Participació. C2; C4; B2. S'avaluarà la participació activa durant les classes pràctiques i teòriques, als seminaris i també la participació al moodle de l'assignatura.

5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per avaluar l'estudiant es farà un seguiment de les diferents activitats realitzades de forma individual i en grup, entre elles, la participació al moodle.

S'avaluarà l'assistència, la puntualitat, la participació activa, resultats a nivell individual i d'equip a pràctiques i seminaris.

Per aprovar cal haver realitzat el 80% de les pràctiques.

Si algú no es pot assistir a les pràctiques ho ha de justificar degudament.

Per aprovar cal obtenir un mínim de 5 sobre 10 a cadascun dels apartats de l'avaluació.

No s'aguarden notes del curs passat en cap cas.

Per poder-se presentar a la primera convocatòria és necessari haver aprovat els apartats del treball i de l'avaluació continuada. Si no és el cas, per aprovar l'assignatura s'ha d'anar directament a la segona convocatòria, fent mitja al cinquanta per cent l'examen pràctic i el teòric.

En cas de suspendre un o els dos exàmens de la primera convocatòria, es guardaran les notes dels treballs i de l'avaluació continuada i del possible examen aprovat de la primera convocatòria per a fer mitja a la segona. La nota final serà la resultant d'aplicar els percentatges indicats a la graella de més amunt (40% examen pràctic – 40% examen teòric – 15% treballs parella – 5% participació), sigui quan sigui que l'alumne hagi aprovat els exàmens.

El dia de l'examen, a l'estudiant no se li permetrà entrar a la prova amb cap tipus d'aparell de tecnologia avançada, tipus: computador, Iphone, tel mòbils o dispositius de comunicació. Queda prohibit l'ús de càmeres de fotografia o de video durant les classes sense el consentiment exprés de les persones que es volen gravar o fotografiar.


Fonts d'informació

Bàsica , web SEPAR, ,
Xhardez Y., Vademecum de kinesioterrapia i Reeducació Funcional, 4ª edic. Barcelona el Ateneo, 2002
Harden B, Respiratory Physiotherapy: an on-call survival guide, 2a Ed Livingstone/Elsevier, 2009
Hodgkin JE, Celli BR, Connors GL., Pulmonary Rehabilitation, Elsevier, 2009
Hillegass EA, , Essentials of Cardiopulmonary physical therapy, 3 ed, 2011

TITOL

AUTOR

EDICIO

PUBLICAT

TIPUS DE RECURS

IDENTIFICADOR

KINESITHERAPIE ET BRUITS RESPIRATOIRES. NOUVEAU PARADIGME. NOURRISSONS, ENFANT, ADULTE
POSTIAUX, G.
DE BOECK SUPERIEUR
2016
LLIBRE
978-2-8073-0307-2
KINESITHERAPIE RESPIRATOIRE
REYCHLER G.
ROESELER J.
ELSEVRIER MASSON
2014
LLIBRE
9782294741777

PULMONARY REHABILITATION

DONNER C.

AMBROSINO N.

GOLDTSTEIN R.

JOANNA KOSTER

2005 EDUARD ARNOLD

LLIBRE

13: 9780340810170

KINESIOLOGIA RESPIRATORIA

MACCAGNO AL.

JIMS BARCELONA

1973

LLIBRE

84-7266-052-4

PNEUMOKINESITHERAPIE

JOEL BARTHE

DOIN ED.

1990

LLIBRE

2-7040-0582-6

Complementària , , ,

CUIDADOS RESPIRATORIOS

PRIOR J. WEBER B.

MASSON  S A

1993

LLIBRE

0-443-03611-X

TRATADO DE REHABILITACION RESPIRATORIA

GÜELL R.

 DE LUCAS  P.

ARS MEDICA

2005 SEPAR

LLIBRE

84-9751-116-6

GUIA ESPAÑPLA PARA EL  MANEJO  DEL  ASMA

COMITÉ EJECUTIVO  GEMA

PLAZA, CASAN ...

MAYO

2003

REVISTA

84-89980-95-0

PREVENCIÓN Y  REHABILITACIÓN EN PATOLOGÍA RESPIRATORIA

JIMÉNEZ M.

SERVERA

VERGARA P.

2 ED. PANAMERICANA SA

2003

LLIBRE

84-7903-860-8

RECOMENDACIONES SEPAR

CAMINERO JA.

FERNÁNDEZ L.

DOYMA SA

1998

LLIBRE

B.-21.812-98

Recomanacions


 
Altres comentaris
Cal haver aprovat les assignatures de segon de Grau de Fisioteràpia per poder accedir a fer Cardiorespiratori de Grau III i cursar i estar matriculat de l'assignatura de Patologia mèdica per fer aquesta assignatura Per realitzar les pràctiques de Cariorespiratori es imprescindible portar un fonendoscopi cada estudiant i roba còmode
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent