Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A13 |
Definir les bases teòriques de la fisioteràpia com a ciència i professió. Enumerar els models d'actuació en fisioteràpia. Explicar les bases teòriques de les valoracions, test i comprovacions funcionals: coneixement de les seves modalitats i tècniques així com de l'avaluació científica de la utilitat i efectivitat. Aplicar el diagnòstic de fisioteràpia. Utilitzar la metodologia de la investigació aplicada a la fisioteràpia. |
| A16 |
Discutir les teories en què es basen la capacitat de resolució de problemes i el raonament clínic. |
| A27 |
Dissenyar el Pla d'Intervenció de Fisioteràpia. Elaborar un Pla específic d'Intervenció de Fisioteràpia utilitzant habilitats de resolució de problemes i raonament clínic: d'acord amb els recursos disponibles; formulant els objectius d'intervenció amb l'usuari i, si escau, amb les persones significatives del seu entorn, recollint les seves expectatives respecte a l'atenció, seleccionant els protocols o procediments més adequats a l'atenció planificada i atenent els criteris d'adequació, validesa i eficiència. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre |
| B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la fisioteràpia. Mostrar la seva orientació al pacient / usuari, posant de manifest en la seva actuació que el ciutadà i les seves necessitats són l'eix al voltant del qual giren les seves decisions.
|
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma colaborativa i responsabilitat compartida en un equip de caràcter interdisciplinari mostrant habilitats en les relacions interpersonals. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C1 |
Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès. |
| C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
| C6 |
Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A13 |
Relacionar la història i principis de la Fisioteràpia amb la realitat actual.
| | A16 |
Identificar els diferents tipus de raonament clínic que s'utilitzen en Fisioteràpia i saber-los aplicar-los en els casos clínics plantejats.
| | A27 |
Plantejar el model general d'intervenció en fisioteràpia. Saber utilitzar-lo en els casos clinics plantejats
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Col·laborar, dins del treball en grup, per tal de construir coneixement compartit. Participar en el diàleg escoltant les aportacions dels companys, compartint perspectives i buscant que s'arribi a acords.
| | B2 |
Resoldre els problemes plantejats a classe seguint un mètode, identificant les pròpies necessitats d'informació, sabent on trobar-la i utilitzant-la en la resolució del problema
| | B4 |
Presentar resultats d'allò que s'espera en el temps previst i mostrar reflexió sobre el seu procés d'aprenentatge
| | B5 |
Facilitar la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen en el treball de grup
| | B6 |
Ser capaç de fer una exposició oral ben estructurada, amb els mitjans audiovisuals adequats i de contestar a les preguntes que se li formulin, així com d'intervenir en les exposicions orals dels companys i fer preguntes pertinents i ben formulades
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C1 |
Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
| | C2 |
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
| | C4 |
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
| | C5 |
Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
| | C6 |
Identifica necessitats de formació
|
Tema |
Subtema |
Tema 1. Presentació de l'assignatura. |
Objectius
Metodologia
Us del moodle
Avaluació |
Tema 2. Definició de Fisioteràpia |
Què és la Fisioteràpia?
Definicions de Fisioteràpia
Relació de les diferents definicions amb la història de la Fisioteràpìa |
Tema 3. Història de la Fisioteràpia |
Antecedents. Els orígens
Antiguitat clàssica: Grècia i Roma
Edat Mitjana
Segles XVI-XVIII
Segle XIX
Segle XX
|
Tema 4. Salut i Discapacitat
|
Diagnòstic en Fisioteràpia
Canvi de paradigma: concepte de salut |
Tema 5. Fisioteràpia com a ciència. Nomenclatura |
Tipus de coneixement. Coneixement científic.
Teories i models.
Relació entre ciència i nomenclatura. Llenguatge d’especialitat.
|
Tema 6. Mètode d'atenció en Fisioteràpia
|
Definició. Etapes.
Valoració.
Identificació del problema. Diagnòstic en Fisioteràpia
Formulació del programa d’intervenció. Objectius i indicadors
Aplicació del programa
Revaloració.
|
Tema 7. Especialitzacions en Fisioteràpia?
|
Concepte
Futur de la Fisioteràpia
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1.5 |
2.5 |
Sessió Magistral |
|
6 |
6 |
12 |
Fòrums de discussió |
|
1 |
5 |
6 |
Pràctiques a través de TIC |
|
1 |
12 |
13 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
9 |
9 |
18 |
Presentacions / exposicions |
|
1 |
9 |
10 |
Atenció personalitzada |
|
5 |
5 |
10 |
|
Proves pràctiques |
|
1 |
1 |
2 |
Proves de desenvolupament |
|
1 |
1 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Sessió magistral encaminada a prendre contacte i presentar l’assignatura. Es demana una activitat al moodle per tal de recollir informació sobre l'alumnat i que començin a familiaritzar-se amb l'espai |
Sessió Magistral |
Exposició dels diferents continguts de l'assignatura. |
Fòrums de discussió |
Debat presencial sobre temes presentats primer al moodle i després a classe. |
Pràctiques a través de TIC |
l'alumne haurà de realitzar 4 activitats al moodle
|
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Treball col·laboratiu sobre un article científic en relació a les especialitzacions en Fisioteràpia |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral per part dels alumnes de la resolució dels ABP (prèvia presentació escrita). Debat oral entre els estudiants. |
Atenció personalitzada |
Tutories en grup i individuals, millor demanar cita prèvia a través del correu electrònic |
Descripció |
L'atenció personalitzada es pretén fer-la a través de moodle, amb un seguiment exhaustiu de cada estudiant, i a través de les tutories personals (a demanda de l’alumne o per requeriment del professor). Horari de tutories: 1 hora setmanal. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Fòrums de discussió |
|
Es valorarà que l'alumne sigui capaç de sintetitzar i relacionar la història de la Fisioteràpia amb la realitat actual, amb la informació facilitada. Comparar l'evolució del terme de fisioteràpia. |
25 % |
Pràctiques a través de TIC |
|
Resol les pràctiques buscant informació i utilitzant-la en la resolució del problema. Les presenta en el temps previst i seguint les indicacions formals del professor. Utilitza el moodle.
|
75% |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
Raona correctament els estudis publicats i saber escollir els articles mes adients per desenvolupar l'article científic. Col·labora, dins del treball en grup, per tal de construir coneixement compartit. Participa en el diàleg escoltant les aportacions dels companys, compartint perspectives i buscant que s'arribi a acords. Resol els problemes plantejats a classe seguint un mètode, identificant les pròpies necessitats d'informació, sabent on trobar-la i utilitzant-la en la resolució del problema. Presenta resultats d'alló que s'espera en el temps previst i mostra reflexió sobre el seu procés d'aprenentatge.Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen en el treball de grup
Localitza informació, la selecciona i la cita correctament. Identifica les seves propies necessitats d'aprenentatge a partir d'un problema i lliura els treballs en la data acordada.
|
75% |
Presentacions / exposicions |
|
Es capaç de fer una exposició oral ben estructurada, amb els mitjans audiovisuals adequats i de contestar a les preguntes que se li formulen, així com d'intervenir en les exposicions orals dels companys i fer preguntes pertinents i ben formulades
|
25% |
Proves pràctiques |
|
Resolució d'activitats similars a les plantejades durant el curs. Per l'estudiant que les hagi superat aquestes representaran només una prova de validació; pels que no, representarà el 50% de la nota |
0 % |
Proves de desenvolupament |
|
Desenvolupament dels temes treballats durant el curs. Per l'estudiant que hagi superat l'avaluació continuada representarà només una prova de validació; pels que no, representarà el 50% de la nota |
0% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Gallego, T, Bases Teóricas de la Fisioterapia , Médica Panamericana , 2007
|
|
Complementària |
Porter S, Diccionario de fisioterapia , 2007, Madrid : Elsevier
varis, Diccionario de fisioterapia JIMS, 1995, JIMS
Torres, M; Salvat I, Guía de masoterapia para fisioterapeutas , 2006, Médica Panamericana
Kavoussi B, The Untold Story of Acupuncture, 2009, Focus on Alternative and Complementary Therapies
Laín Entralgo P, Historia de la Medicina, 1982, Barcelona: Salvat
Laín Entralgo P, Historia Universal de la Medicina, 1975, Barcelona: Salvat
Guerra F, Historia de la Medicina. Tomo I. , 1982, Madrid: Norma
Fransoo P, Examen clínico del paciente con lumbalgia: compendio práctico de reeducación , 2003 , Paidotribo
Smart, K; Doody, C, The clinical reasoning of pain by experienced musculoskeletal, 2007, Man Ther, 12: 40?49.
Atkinson, K., Coutts, F., Hassenkamp, A?M., Fisioterapia en ortopedia: un enfoque, 2007, Madrid: Elsevier
|
|
|
Altres comentaris |
Pel seguiment d'aquesta assignatura és important la part virtual realitzada a través de moodle. Seria recomanable connectar-se al menys una vegada per setmana durant tot el curs. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|