Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A6 |
Aplicar els principis ergonòmics i antropomètrics. |
| A7 |
Identificar els factors psicològics i socials que influeixen en l'estat de salut / malaltia de l'individu, família i comunitat. |
| A11 |
Identificar els aspectes generals de la patologia relacionada amb la fisioteràpia de tots els aparells i sistemes amb els seus tractaments mèdics, quirúrgics, fisioterapèutics i ortopèdics. |
| A13 |
Definir les bases teòriques de la fisioteràpia com a ciència i professió. Enumerar els models d'actuació en fisioteràpia. Explicar les bases teòriques de les valoracions, test i comprovacions funcionals: coneixement de les seves modalitats i tècniques així com de l'avaluació científica de la utilitat i efectivitat. Aplicar el diagnòstic de fisioteràpia. Utilitzar la metodologia de la investigació aplicada a la fisioteràpia. |
| A14 |
Aplicar els procediments fisioterapèutics generals: cinesiteràpia, massatge i massoteràpia, electroteràpia, magnetoteràpia, ergoteràpia, hidroteràpia, balneoteràpia, climatoterapia, talassoteràpia, termoteràpia, crioteràpia, vibroteràpia, fototeràpia, pressoteràpia i els derivats d'altres agents físics. Identificar els procediments fisioterapèutics basats en mètodes i tècniques específics d'actuacions fisioterapèutiques que s'apliquen en les diferents patologies de tots els aparells i sistemes, i en totes les especialitats de medicina i cirurgia, així com en la promoció i conservació de la salut i en la prevenció de la malaltia. Utilitzar els mètodes en els processos neurològics, de l'aparell locomotor (teràpies manuals, teràpies manipulatives articulars, osteopatia i Quiropràxia), de l'aparell respiratori, del sistema cardiocirculatori, en les alteracions de l'estàtica i la dinàmica, en els mètodes específics ortopèdics ia les tècniques terapèutiques reflexes, alternatives o complementàries afins al camp de competència de la fisioteràpia. |
| A16 |
Discutir les teories en què es basen la capacitat de resolució de problemes i el raonament clínic. |
| A24 |
Elaborar i emplenar de forma sistemàtica la història clínica de fisioteràpia completa, on es registren de forma adequada i eficaç tots els passos seguits des de la recepció del pacient / usuari fins l'informe a l'alta de fisioteràpia. |
| A25 |
Valorar l'estat funcional del pacient / usuari, considerant els aspectes físics, psicològics i socials, per a això haurà de: a) rebre el pacient, recollir i valorar les dades subjectives manifestades per l'usuari i / o les persones significatives del seu entorn; b) aplicar els procediments adequats de valoració en fisioteràpia, la qual cosa inclou executar les proves elèctriques i manuals destinades a determinar el grau d'afectació de la innervación i de la força muscular, les proves per determinar les capacitats funcionals, l'amplitud del moviment articular i les mesures de la capacitat vital; c) identificar les dades i descriure les alteracions, limitacions funcionals i discapacitats trobades reals i potencials, d) registrar de forma sistemàtica les dades significatives de la informació recollida i expressar-de forma correcta en la història clínica de fisioteràpia. |
| A37 |
Mantenir actualitzats els fonaments dels coneixements, les habilitats i les actituds de les competències professionals, mitjançant un procés de formació permanent (al llarg de tota la vida), analitzar críticament els mètodes, protocols i tractaments de l'atenció en fisioteràpia i vetllar perquè s'adeqüin a l'evolució del saber científic. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre |
| B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la fisioteràpia. Mostrar la seva orientació al pacient / usuari, posant de manifest en la seva actuació que el ciutadà i les seves necessitats són l'eix al voltant del qual giren les seves decisions.
|
| B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació i motivació per la qualitat. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma colaborativa i responsabilitat compartida en un equip de caràcter interdisciplinari mostrant habilitats en les relacions interpersonals. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C1 |
Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A6 |
Aplicar els principis i teories físiques models senzills biomecànics i bioelèctrics.
| | A7 |
Detectar els factors psicològics i socials que poden condicionar els objectius i el tractament fisioterapèutic en usuaris amb trastorns mentals
| | A11 |
Definir i descriure els conceptes genèrics de la patologia de l'aparell locomotor, necessaris per comprendre les diferents patologies en cada regió anatòmica
Reconèixer les patologies en cada regió i la importància clínica i mecànica de l'evolució de la malaltia
Aprendre a explorar, seleccionar una prova disgnòstica i interpretar una prova d'imatge
Interactuar amb els seus companys i amb els professors argumentant els seus raonaments i reorganitzant fins a construir un tractament
Conèixer les malalties neurològiques més freqüents, la seva etiologia, fisiopatogènia, clínica, el tipus de pacient que tracten i de quina manera poden modificar el curs natural de la malaltia
Conèixer les malalties pneumològiques més freqüents seva etiologia, fisiopatogènia, clínica, el tipus de pacient que tracten i de quina manera poden modificar el curs natural de la malaltia
Conèixer les malalties cardiològiques més freqüents, la seva etiologia, fisiopatogènia, clínica, el tipus de pacient que tracten i de quina manera poden modificar el curs natural de la malaltia
Conèixer les malalties reumatològiques més freqüents, la seva etiologia, fisiopatogènia, clínica, el tipus de pacient que tracten i de quina manera poden modificar el curs natural de la malaltia
Conèixer algunes patologies concretes, normalment malalties o situacions cròniques que poden interferir amb la pràctica del seu treball habitual
Conèixer les causes primeres de les malalties, les principals manifestacions clíniques i els tractaments possibles
Definir el vocabulari específic
Conèixer les diferents formes farmacèutiques
Diferenciar les diverses vies d'administració de fàrmacs
Conèixer els avantatges i inconvenients de les diferents vies d'administració de fàrmacs
Indicar els factors que influeixen en l'absorció i distribució de fàrmacs
Explicar les conseqüències de la biotransformació dels fàrmacs
Descriure les principals vies d'eliminació de fàrmacs
Diferenciar els conceptes relacionats amb la farmacodinàmica
Assenyalar els factors que influeixen en la variabilitat de la resposta farmacològica
Explicar els mecanismes d'acció dels fàrmacs més utilitzats en els pacients de fisioteràpia
Conèixer la importància i conseqüències de les reaccions adverses dels medicaments
Conèixer la terminologia i la metodologia utilitzades en la farmacovigilància
Motivar al fisioterapeuta perquè tingui una actitud alerta en matèria de farmacovigilància
Distingir els diferents tipus d'interaccions farmacològiques
Assenyalar com i quan es poden produir interaccions farmacocinètiques
Assenyalar interaccions farmacodinàmiques, posant exemples de cadascuna
Conèixer el mecanisme d'acció, les aplicacions clíniques i les principals reaccions adverses dels fàrmacs més representatius de cada grup farmacològic
Conèixer el funcionament de la iontoforesi i la fonoforesi
Conèixer els diferents documents que regulen el dopatge en l'esport
| | A13 |
Conèixer la fisiopatologia de les malalties identificant les manifestacions que apareixen al llarg del procés, així com els tractaments medicoquirúrgics, fonamentalment en els seus aspectes fisioterapèutics i ortopèdics
Identificar el concepte, evolució i fonaments de la fisioteràpia en els seus aspectes científics i professionals
Conèixer i aplicar les bases teòriques i el desenvolupament dels mètodes i procediments fisioterapèutics
Comprendre i aplicar els mètodes i procediments manuals i instrumentals de valoració en Fisioteràpia i Rehabilitació Física, així com l'avaluació científica de la seva utilitat i efectivitat
Conèixer, dissenyar i aplicar les diferents modalitats i procediments generals d'intervenció en Fisioteràpia: Massoteràpia, Electroteràpia, magnetoteràpia, Hidroteràpia, Balneoteràpia, Climatoteràpia, Talassoteràpia, Termoteràpia, Crioteràpia i vibroteràpia
Comprendre i realitzar els mètodes i tècniques específics referits a l'aparell locomotor (incloent teràpies manuals, teràpies manipulatives articulars, osteopatia i quiropràxia), als processos neurològics, l'aparell respiratori, el sistema cardiocirculat
| | A14 |
Conèixer la fisiopatologia de les malalties identificant les manifestacions que apareixen al llarg del procés, així com els tractaments medicoquirúrgics, fonamentalment en els seus aspectes fisioterapèutics i ortopèdics
Identificar el concepte, evolució i fonaments de la fisioteràpia en els seus aspectes científics i professionals
Conèixer i aplicar les bases teòriques i el desenvolupament dels mètodes i procediments fisioterapèutics
Comprendre i aplicar els mètodes i procediments manuals i instrumentals de valoració en Fisioteràpia i Rehabilitació Física, així com l'avaluació científica de la seva utilitat i efectivitat
Conèixer, dissenyar i aplicar les diferents modalitats i procediments generals d'intervenció en Fisioteràpia: Massoteràpia, Electroteràpia, magnetoteràpia, Hidroteràpia, Balneoteràpia, Climatoteràpia, Talassoteràpia, Termoteràpia, Crioteràpia i vibroteràpia
Identificar el tractament fisioterapèutic més apropiat en els diferents processos d'alteració, prevenció i promoció de la salut així com en els processos de creixement i desenvolupament
Identificar la situació del pacient / usuari a través d'un diagnòstic de cures de fisioteràpia, planificant les intervencions, i avaluant la seva efectivitat en un entorn de treball cooperatiu amb altres professionals en ciències de la salut
Conèixer i aplicar les guies de bona pràctica clínica
Comprendre i realitzar els mètodes i tècniques específics referits a l'aparell locomotor (incloent teràpies manuals, teràpies manipulatives articulars, osteopatia i quiropràxia), als processos neurològics, l'aparell respiratori, el sistema cardiocirculat
Analitzar, programar i aplicar el moviment com a mesura terapèutica, promovent la participació del pacient / usuari en el seu procés
| | A16 |
Definir i descriure els conceptes genèrics de la patologia de l'aparell locomotor, necessaris per comprendre les diferents patologies en cada regió anatòmica
| | A24 |
Executar els procediments que permetin realitzar la valoració de fisioteràpia basada en l'evidència (FBE)
| | A25 |
Executar els procediments que permetin realitzar la valoració de fisioteràpia basada en l'evidència (FBE)
| | A37 |
Utilitzar les diverses fonts d'informació sobre medicaments (llibres, Internet, articles científics, catàlegs farmacològics, butlletins ,...)
Analitzar el contingut de les diferents fonts d'informació sobre un tema concret i sintetitzar en un resum
Saber exposar el treball realitzat, oralment en públic, utilitzant suports audiovisuals
Resoldre qüestions relacionades amb cada tema de manera raonada, buscant informació en contextos diferents a la classe magistral
Saber com mantenir-se actualitzats en farmacologia a través de les diverses fonts d'informació científiques
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Integrar diverses teories o models fent una síntesis personal i creativa adaptada a les pròpies necessitats professionals
| | B2 |
Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Identificar i analitzar un problema per a generar alternatives de solució, aplicant els mètodes apresos
| | B3 |
Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
| | B4 |
Gestionar l’aprenentatge autònom utilitzant les estratègies i recursos més adequats
| | B5 |
Participar i col·laborar activament en les tasques de l’ equip i fomentar la confiança, la cordialitat i l’orientació a la tasca conjunta
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C1 |
Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
| | C4 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
|
Tema |
Subtema |
FISIOTERÀPIA |
- Avaluació i tractament de les fractures més freqüents de l'extremitat superior. |
PATOLOGIA QUIRÚRGICA |
- Fractures de l'extremitat superior. |
FARMACOLOGIA |
- Farmacologia de la diabetis
- Farmacologia de la depressió.
- Analgèsics i antiinflamatoris.
- Fàrmacs en el preoperatori i durant la intervenció Qx.
- Anticoagulants.
- Interaccions farmacològiques
- Cerca dels grups terapèutics implicats en webs especialitzades i institucionals.
- Valoració del medicament més adient per al cas.
- Trobar possibles interaccions i valorar-les. |
PSICOLOGIA |
- Aspectes psicosocials relacionats amb lal limitació funcional i amb la discapacitat. |
RADIOLOGIA |
- Descripció de les troballes radiològiques relacionades amb les fractures de l'extremitat superior. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
14 |
32 |
46 |
Pràctiques a laboratoris |
|
4 |
32 |
36 |
Treballs |
|
2 |
16 |
18 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura i descripció de la mateixa. Insitint en l'avaluació |
Resolució de problemes, exercicis |
Recollida d'informació per part de l'alumne sobre el cas clínic a treballar |
Pràctiques a laboratoris |
Treball de les habilitats requerides per tal de resoldre el cas clínic plantejat |
Treballs |
Redacció d'un informe final del cas clínic |
Atenció personalitzada |
Resolució dels possibles dubtes |
Descripció |
Els alumnes que requereixin atenció personalitzada hauràn de concertar cita amb el responsable de l'àrea de l'assignatura sobre la qual tinguin dubtes. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis |
|
Seguiment de l'alumne en quant als coneixements teòrics i en quan a la seva participació en les diferents sessions en cadascun dels blocs: Patologia quirúrgica, Farmacologia, Fisioteràpia i Psicologia. Aquesta part tindrà una nota grupal que suposarà el 70% |
35 |
Pràctiques a laboratoris |
|
Seguiment de les habilitats reguerides a l'alumne per tal de resoldre el cas clínic plantejat en relació a cadascun dels blocs: Farmacologia, Fisioteràpia. |
35 |
Treballs |
|
Redacció final d'informe complert en relació a cadascuna de les arees treballades. |
30 |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'actitud negativa de l'alumne envers els seus companys, al professorat i faltes d'assitència no justificades a les pràctiques repercutirà negativament en un 10% en la qualificació final del'assignatura i en el cas de dues o més faltes injustificades es perdrà el dret a examen tant en primera com en segona convocatòria. |
Bàsica |
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
FISIOTERÀPIA EN ATENCIÓ PRIMÀRIA/14214131 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
FISIOTERÀPIA EN ESPECIALITATS CLÍNIQUES I/14214108 | FISIOTERÀPIA EN ESPECIALITATS CLÍNIQUES II/14214109 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
BIOMECÀNICA CLÍNICA/14214103 | FARMACOLOGIA/14214104 |
|
|
Altres comentaris |
La assistència a les sessions es obligatòria doncs les activitats que es realitzen en cadascuna de les sessions formen part de l'avaluació de l'alumne.
Recordeu els prerequisits necessaris per aprovar l'assignatura!
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|