Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A11 |
Identificar els aspectes generals de la patologia relacionada amb la fisioteràpia de tots els aparells i sistemes amb els seus tractaments mèdics, quirúrgics, fisioterapèutics i ortopèdics. |
| A12 |
Identificar els canvis estructurals, fisiològics, funcionals i de conducta que es produeixen com a conseqüència de la intervenció de la fisioteràpia. |
| A14 |
Aplicar els procediments fisioterapèutics generals: cinesiteràpia, massatge i massoteràpia, electroteràpia, magnetoteràpia, ergoteràpia, hidroteràpia, balneoteràpia, climatoterapia, talassoteràpia, termoteràpia, crioteràpia, vibroteràpia, fototeràpia, pressoteràpia i els derivats d'altres agents físics. Identificar els procediments fisioterapèutics basats en mètodes i tècniques específics d'actuacions fisioterapèutiques que s'apliquen en les diferents patologies de tots els aparells i sistemes, i en totes les especialitats de medicina i cirurgia, així com en la promoció i conservació de la salut i en la prevenció de la malaltia. Utilitzar els mètodes en els processos neurològics, de l'aparell locomotor (teràpies manuals, teràpies manipulatives articulars, osteopatia i Quiropràxia), de l'aparell respiratori, del sistema cardiocirculatori, en les alteracions de l'estàtica i la dinàmica, en els mètodes específics ortopèdics ia les tècniques terapèutiques reflexes, alternatives o complementàries afins al camp de competència de la fisioteràpia. |
| A15 |
Utilitzar les metodologies d'investigació i d'avaluació que permeten la integració de perspectives teòriques i experiències d'investigació en el disseny i implantació d'una fisioteràpia efectiva. |
| A25 |
Valorar l'estat funcional del pacient / usuari, considerant els aspectes físics, psicològics i socials, per a això haurà de: a) rebre el pacient, recollir i valorar les dades subjectives manifestades per l'usuari i / o les persones significatives del seu entorn; b) aplicar els procediments adequats de valoració en fisioteràpia, la qual cosa inclou executar les proves elèctriques i manuals destinades a determinar el grau d'afectació de la innervación i de la força muscular, les proves per determinar les capacitats funcionals, l'amplitud del moviment articular i les mesures de la capacitat vital; c) identificar les dades i descriure les alteracions, limitacions funcionals i discapacitats trobades reals i potencials, d) registrar de forma sistemàtica les dades significatives de la informació recollida i expressar-de forma correcta en la història clínica de fisioteràpia. |
| A26 |
Determinar el diagnòstic de fisioteràpia d'acord amb les normes reconegudes internacionalment i amb els instruments de validació internacionals. Aquesta competència inclou jerarquitzar les necessitats del pacient / usuari per atendre amb prioritat aquelles que més comprometin el procés de recuperació. |
| A27 |
Dissenyar el Pla d'Intervenció de Fisioteràpia. Elaborar un Pla específic d'Intervenció de Fisioteràpia utilitzant habilitats de resolució de problemes i raonament clínic: d'acord amb els recursos disponibles; formulant els objectius d'intervenció amb l'usuari i, si escau, amb les persones significatives del seu entorn, recollint les seves expectatives respecte a l'atenció, seleccionant els protocols o procediments més adequats a l'atenció planificada i atenent els criteris d'adequació, validesa i eficiència. |
| A35 |
Incorporar la investigació científica i la pràctica basada en l'evidència com a cultura professional. Això inclou establir línies de recerca en l'àmbit de les competències de la professió i difondre en el grup de recerca, participar en el grup de recerca de l'entorn, difondre els treballs d'investigació i les conclusions en la comunitat científica i professional, establir protocols assistencials de fisioteràpia basats en la pràctica per evidència científica, fomentar totes aquelles activitats professionals que comportin la dinamització de la recerca en fisioteràpia. |
| A37 |
Mantenir actualitzats els fonaments dels coneixements, les habilitats i les actituds de les competències professionals, mitjançant un procés de formació permanent (al llarg de tota la vida), analitzar críticament els mètodes, protocols i tractaments de l'atenció en fisioteràpia i vetllar perquè s'adeqüin a l'evolució del saber científic. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre |
| B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la fisioteràpia. Mostrar la seva orientació al pacient / usuari, posant de manifest en la seva actuació que el ciutadà i les seves necessitats són l'eix al voltant del qual giren les seves decisions.
|
| B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació i motivació per la qualitat. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma colaborativa i responsabilitat compartida en un equip de caràcter interdisciplinari mostrant habilitats en les relacions interpersonals. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C1 |
Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A11 |
Conèixer la fisiopatologia de les malalties identificant les manifestacions que apareixen al llarg del procés, així com els tractaments medicoquirúrgics, fonamentalment en els seus aspectes fisioterapèutics i ortopèdics
Comprendre i realitzar els mètodes i tècniques específics referits a l'aparell locomotor (incloent teràpies manuals, teràpies manipulatives articulars, osteopatia i quiropràxia), als processos neurològics, l'aparell respiratori, el sistema cardiocirculat
| | A12 |
Tenir la capacitat de valorar des de la perspectiva de la fisioteràpia, l'estat funcional del pacient / usuari, considerant els aspectes físics, psicològics i socials d'aquest
| | A14 |
Comprendre i aplicar els mètodes i procediments manuals i instrumentals de valoració en Fisioteràpia i Rehabilitació Física, així com l'avaluació científica de la seva utilitat i efectivitat
Conèixer, dissenyar i aplicar les diferents modalitats i procediments generals d'intervenció en Fisioteràpia: Massoteràpia, Electroteràpia, magnetoteràpia, Hidroteràpia, Balneoteràpia, Climatoteràpia, Talassoteràpia, Termoteràpia, Crioteràpia, vibroteràpia
| | A15 |
Comprendre la teoria general del funcionament, la discapacitat i la salut i la seva classificació internacional, així com els models d'intervenció en fisioteràpia i la seva pràctica assistencial
Conèixer i aplicar les bases teòriques i el desenvolupament dels mètodes i procediments fisioterapèutics
Conèixer i aplicar les guies de bona pràctica clínica
Conèixer i aplicar els mecanismes de qualitat en la pràctica de fisioteràpia, ajustant-se als criteris, indicadors i estàndards de qualitat reconeguts i validats per a l'adequat exercici professional
| | A25 |
Comprendre la teoria general del funcionament, la discapacitat i la salut i la seva classificació internacional, així com els models d'intervenció en fisioteràpia i la seva pràctica assistencial
| | A26 |
Identificar la situació del pacient / usuari a través d'un diagnòstic de cures de fisioteràpia, planificant les intervencions, i avaluant la seva efectivitat en un entorn de treball cooperatiu amb altres professionals en ciències de la salut
Conèixer i aplicar les guies de bona pràctica clínica
| | A27 |
Conèixer, dissenyar i aplicar les diferents modalitats i procediments generals d'intervenció en Fisioteràpia: Massoteràpia, Electroteràpia, magnetoteràpia, Hidroteràpia, Balneoteràpia, Climatoteràpia, Talassoteràpia, Termoteràpia, Crioteràpia, vibroteràpia
Identificar el tractament fisioterapèutic més apropiat en els diferents processos d'alteració, prevenció i promoció de la salut així com en els processos de creixement i desenvolupament
Identificar la situació del pacient / usuari a través d'un diagnòstic de cures de fisioteràpia, planificant les intervencions, i avaluant la seva efectivitat en un entorn de treball cooperatiu amb altres professionals en ciències de la salut
| | A35 |
Comprendre i aplicar els mètodes i procediments manuals i instrumentals de valoració en Fisioteràpia i Rehabilitació Física, així com l'avaluació científica de la seva utilitat i efectivitat
| | A37 |
Comprendre i realitzar els mètodes i tècniques específics referits a l'aparell locomotor (incloent teràpies manuals, teràpies manipulatives articulars, osteopatia i quiropràxia), als processos neurològics, l'aparell respiratori, el sistema cardiocirculat
Conèixer i aplicar els mecanismes de qualitat en la pràctica de fisioteràpia, ajustant-se als criteris, indicadors i estàndards de qualitat reconeguts i validats per a l'adequat exercici professional
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Integrar diverses teories o models fent una síntesis personal i creativa adaptada a les pròpies necessitats professionals
| | B2 |
Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Identificar i analitzar un problema per a generar alternatives de solució, aplicant els mètodes apresos
| | B3 |
Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
| | B4 |
Gestionar l’aprenentatge autònom utilitzant les estratègies i recursos més adequats
| | B5 |
Participar i col·laborar activament en les tasques de l’ equip i fomentar la confiança, la cordialitat i l’orientació a la tasca conjunta
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C1 |
Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
| | C4 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
|
Tema |
Subtema |
FARMACOLOGIA
|
Tema 1.- Revisió dels grups terapèutics implicats en el tractament farmacològic del pacient del cas.
Tema 2.- Medicació crònica i medicació pel episodi agut.
Tema 3.- Valoració d'interaccions farmacològiques. Establiment del protocol terapèutic.
Tema 4.- Valoració de sinèrgies i antagonismes entre el tractament rehabilitador i el farmacològic. |
FISIOTEÀPIA RESPIRATÒRIA |
- Coneixements de les Tècniques de fisioteràpia respiratòria AFE, TEF, DA, ETGOL, Ventilació diafragmàtica, i toràcica
- Aplicació de les diferents tècniques segons les patologies respiratòries que presenti el pacient.
|
FISIOTERÀPIA NEUROLÒGICA |
- Avaluació del pacient neurològic
- Objectius de tractament a curt i llarg plac, aplicació de les tècniques mes adients per cadascun dels objectius.
|
PATOLÒGIA MEDICA |
- Insuficiència respiratòria.
- Malaltia Pulmonar Obstructiva Crònica.
- Assistència integrada al pacient respiratori crònic.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
9 |
30 |
39 |
Pràctiques a laboratoris |
|
8 |
21 |
29 |
Treballs |
|
3 |
3 |
6 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura i descripció de la mateixa. Insitint en l'avaluació |
Resolució de problemes, exercicis |
Recollida d'informació per part de l'alumne sobre el cas clínic a treballar |
Pràctiques a laboratoris |
FARMACOLOGIA a l'aula d'informàtica:
- Cerca bibliogràfica en webs especialitzades sobre la patologia que afecta el pacient i descripció del grups terapèutics implicats en el cas.
FISIOTERÀPIA:
- Treball de les habilitats requerides per tal de resoldre el cas clínic plantejat |
Treballs |
FARMACOLOGIA:
- Redacció de l'apartat del tractament farmacològic, integrat en l'informe general del cas.
FISIOTERÀPIA:
- Redacció d'un informe final del cas clínic |
Atenció personalitzada |
L'alumne podrà contactar amb els professors de forma individual per reosoldre duptes i problemes. |
Descripció |
L'alumne podrà contactar amb els professors de forma individual per reosoldre duptes i problemes. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis |
|
Seguiment de l'alumne en quant als coneixements teòrics i en quan a la seva participació en les diferents sessions en cadascun dels blocs: Patologia medica, Farmacologia i Fisioteràpia. |
35% |
Pràctiques a laboratoris |
|
Seguiment de les habilitats reguerides a l'alumne per tal de resoldre el cas clínic plantejat en relació a cadascun dels blocs: Farmacologia, Fisioteràpia. |
35% |
Treballs |
|
Redacció final d'informe complert en relació a cadascuna de les arees treballades. |
30% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'actitud negativa de l'alumne envers els seus companys, al professorat i faltes d'assitència no justificades a les pràctiques repercutirà negativament en un 10% en la qualificació final del'assignatura i en el cas de dues o més faltes injustificades es perdrà el dret a examen tant en primera com en segona convocatòria. |
Bàsica |
|
FARMACOLOGIA - Webs especialitzades en Farmacologia i cerca d'informació sobre medicaments. FISIOTERÀPIA - Totes les bibliografies i altrtes fonts amparades en els altres anys de l'ensenyamnet |
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
FISIOTERÀPIA DOMICILIÀRIA/14214129 | FISIOTERÀPIA HOSPITALÀRIA/14214127 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
FISIOTERÀPIA EN ESPECIALITATS CLÍNIQUES I/14214108 | MÈTODES ESPECÍFICS D'INTERVENCIÓ EN FISIOTERÀPIA III/14214121 | FISIOTERÀPIA CARDIORESPIRATÒRIA/14214111 | FISIOTERÀPIA EN ESPECIALITATS CLÍNIQUES II/14214109 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|