Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A11 |
Identificar els aspectes generals de la patologia relacionada amb la fisioteràpia de tots els aparells i sistemes amb els seus tractaments mèdics, quirúrgics, fisioterapèutics i ortopèdics. |
| A12 |
Identificar els canvis estructurals, fisiològics, funcionals i de conducta que es produeixen com a conseqüència de la intervenció de la fisioteràpia. |
| A14 |
Aplicar els procediments fisioterapèutics generals: cinesiteràpia, massatge i massoteràpia, electroteràpia, magnetoteràpia, ergoteràpia, hidroteràpia, balneoteràpia, climatoterapia, talassoteràpia, termoteràpia, crioteràpia, vibroteràpia, fototeràpia, pressoteràpia i els derivats d'altres agents físics. Identificar els procediments fisioterapèutics basats en mètodes i tècniques específics d'actuacions fisioterapèutiques que s'apliquen en les diferents patologies de tots els aparells i sistemes, i en totes les especialitats de medicina i cirurgia, així com en la promoció i conservació de la salut i en la prevenció de la malaltia. Utilitzar els mètodes en els processos neurològics, de l'aparell locomotor (teràpies manuals, teràpies manipulatives articulars, osteopatia i Quiropràxia), de l'aparell respiratori, del sistema cardiocirculatori, en les alteracions de l'estàtica i la dinàmica, en els mètodes específics ortopèdics ia les tècniques terapèutiques reflexes, alternatives o complementàries afins al camp de competència de la fisioteràpia. |
| A15 |
Utilitzar les metodologies d'investigació i d'avaluació que permeten la integració de perspectives teòriques i experiències d'investigació en el disseny i implantació d'una fisioteràpia efectiva. |
| A25 |
Valorar l'estat funcional del pacient / usuari, considerant els aspectes físics, psicològics i socials, per a això haurà de: a) rebre el pacient, recollir i valorar les dades subjectives manifestades per l'usuari i / o les persones significatives del seu entorn; b) aplicar els procediments adequats de valoració en fisioteràpia, la qual cosa inclou executar les proves elèctriques i manuals destinades a determinar el grau d'afectació de la innervación i de la força muscular, les proves per determinar les capacitats funcionals, l'amplitud del moviment articular i les mesures de la capacitat vital; c) identificar les dades i descriure les alteracions, limitacions funcionals i discapacitats trobades reals i potencials, d) registrar de forma sistemàtica les dades significatives de la informació recollida i expressar-de forma correcta en la història clínica de fisioteràpia. |
| A26 |
Determinar el diagnòstic de fisioteràpia d'acord amb les normes reconegudes internacionalment i amb els instruments de validació internacionals. Aquesta competència inclou jerarquitzar les necessitats del pacient / usuari per atendre amb prioritat aquelles que més comprometin el procés de recuperació. |
| A27 |
Dissenyar el Pla d'Intervenció de Fisioteràpia. Elaborar un Pla específic d'Intervenció de Fisioteràpia utilitzant habilitats de resolució de problemes i raonament clínic: d'acord amb els recursos disponibles; formulant els objectius d'intervenció amb l'usuari i, si escau, amb les persones significatives del seu entorn, recollint les seves expectatives respecte a l'atenció, seleccionant els protocols o procediments més adequats a l'atenció planificada i atenent els criteris d'adequació, validesa i eficiència. |
| A35 |
Incorporar la investigació científica i la pràctica basada en l'evidència com a cultura professional. Això inclou establir línies de recerca en l'àmbit de les competències de la professió i difondre en el grup de recerca, participar en el grup de recerca de l'entorn, difondre els treballs d'investigació i les conclusions en la comunitat científica i professional, establir protocols assistencials de fisioteràpia basats en la pràctica per evidència científica, fomentar totes aquelles activitats professionals que comportin la dinamització de la recerca en fisioteràpia. |
| A37 |
Mantenir actualitzats els fonaments dels coneixements, les habilitats i les actituds de les competències professionals, mitjançant un procés de formació permanent (al llarg de tota la vida), analitzar críticament els mètodes, protocols i tractaments de l'atenció en fisioteràpia i vetllar perquè s'adeqüin a l'evolució del saber científic. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre |
| B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la fisioteràpia. Mostrar la seva orientació al pacient / usuari, posant de manifest en la seva actuació que el ciutadà i les seves necessitats són l'eix al voltant del qual giren les seves decisions.
|
| B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació i motivació per la qualitat. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma colaborativa i responsabilitat compartida en un equip de caràcter interdisciplinari mostrant habilitats en les relacions interpersonals. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C1 |
Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A11 |
Conèixer la fisiopatologia de les malalties identificant les manifestacions que apareixen al llarg del procés, així com els tractaments medicoquirúrgics, fonamentalment en els seus aspectes fisioterapèutics i ortopèdics
Comprendre i realitzar els mètodes i tècniques específics referits a l'aparell locomotor (incloent teràpies manuals, teràpies manipulatives articulars, osteopatia i quiropràxia), als processos neurològics, l'aparell respiratori, el sistema cardiocirculat
| | A12 |
Tenir la capacitat de valorar des de la perspectiva de la fisioteràpia, l'estat funcional del pacient / usuari, considerant els aspectes físics, psicològics i socials d'aquest
| | A14 |
Comprendre i aplicar els mètodes i procediments manuals i instrumentals de valoració en Fisioteràpia i Rehabilitació Física, així com l'avaluació científica de la seva utilitat i efectivitat
Conèixer, dissenyar i aplicar les diferents modalitats i procediments generals d'intervenció en Fisioteràpia: Massoteràpia, Electroteràpia, magnetoteràpia, Hidroteràpia, Balneoteràpia, Climatoteràpia, Talassoteràpia, Termoteràpia, Crioteràpia, vibroteràpia
| | A15 |
Comprendre la teoria general del funcionament, la discapacitat i la salut i la seva classificació internacional, així com els models d'intervenció en fisioteràpia i la seva pràctica assistencial
Conèixer i aplicar les bases teòriques i el desenvolupament dels mètodes i procediments fisioterapèutics
Conèixer i aplicar les guies de bona pràctica clínica
Conèixer i aplicar els mecanismes de qualitat en la pràctica de fisioteràpia, ajustant-se als criteris, indicadors i estàndards de qualitat reconeguts i validats per a l'adequat exercici professional
| | A25 |
Comprendre la teoria general del funcionament, la discapacitat i la salut i la seva classificació internacional, així com els models d'intervenció en fisioteràpia i la seva pràctica assistencial
| | A26 |
Identificar la situació del pacient / usuari a través d'un diagnòstic de cures de fisioteràpia, planificant les intervencions, i avaluant la seva efectivitat en un entorn de treball cooperatiu amb altres professionals en ciències de la salut
Conèixer i aplicar les guies de bona pràctica clínica
| | A27 |
Conèixer, dissenyar i aplicar les diferents modalitats i procediments generals d'intervenció en Fisioteràpia: Massoteràpia, Electroteràpia, magnetoteràpia, Hidroteràpia, Balneoteràpia, Climatoteràpia, Talassoteràpia, Termoteràpia, Crioteràpia, vibroteràpia
Identificar el tractament fisioterapèutic més apropiat en els diferents processos d'alteració, prevenció i promoció de la salut així com en els processos de creixement i desenvolupament
Identificar la situació del pacient / usuari a través d'un diagnòstic de cures de fisioteràpia, planificant les intervencions, i avaluant la seva efectivitat en un entorn de treball cooperatiu amb altres professionals en ciències de la salut
| | A35 |
Comprendre i aplicar els mètodes i procediments manuals i instrumentals de valoració en Fisioteràpia i Rehabilitació Física, així com l'avaluació científica de la seva utilitat i efectivitat
| | A37 |
Comprendre i realitzar els mètodes i tècniques específics referits a l'aparell locomotor (incloent teràpies manuals, teràpies manipulatives articulars, osteopatia i quiropràxia), als processos neurològics, l'aparell respiratori, el sistema cardiocirculat
Conèixer i aplicar els mecanismes de qualitat en la pràctica de fisioteràpia, ajustant-se als criteris, indicadors i estàndards de qualitat reconeguts i validats per a l'adequat exercici professional
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Integrar diverses teories o models fent una síntesis personal i creativa adaptada a les pròpies necessitats professionals
| | B2 |
Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Identificar i analitzar un problema per a generar alternatives de solució, aplicant els mètodes apresos
| | B3 |
Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
| | B4 |
Gestionar l’aprenentatge autònom utilitzant les estratègies i recursos més adequats
| | B5 |
Participar i col·laborar activament en les tasques de l’ equip i fomentar la confiança, la cordialitat i l’orientació a la tasca conjunta
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C1 |
Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
| | C4 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
|
Tema |
Subtema |
FARMACOLOGIA
|
Tema 1.- Revisió dels grups terapèutics implicats en el tractament farmacològic del pacient del cas.
Tema 2.- Medicació crònica i medicació pel episodi agut.
Tema 3.- Valoració d'interaccions farmacològiques. Establiment del protocol terapèutic.
Tema 4.- Valoració de sinèrgies i antagonismes entre el tractament rehabilitador i el farmacològic. |
FISIOTEÀPIA RESPIRATÒRIA |
- Coneixements de les Tècniques de fisioteràpia respiratòria AFE, TEF, DA, ETGOL, Ventilació diafragmàtica, i toràcica
- Aplicació de les diferents tècniques segons les patologies respiratòries que presenti el pacient.
|
FISIOTERÀPIA NEUROLÒGICA |
- Avaluació del pacient neurològic
- Objectius de tractament a curt i llarg plac, aplicació de les tècniques mes adients per cadascun dels objectius.
|
PATOLÒGIA RESPIRATÒRIA |
- Insuficiència respiratòria.
- Malaltia Pulmonar Obstructiva Crònica.
- Assistència integrada al pacient respiratori crònic.
|
PATOLÒGIA NEUROLÒGICA |
- Assistència integrada al pacient neurològic. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
18 |
32 |
50 |
Pràctiques a laboratoris |
|
2 |
4 |
6 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
2 |
4 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura i descripció de la mateixa. Insistint en l'avaluació |
Resolució de problemes, exercicis |
Recollida d'informació per part de l'alumne sobre el cas clínic a treballar |
Pràctiques a laboratoris |
Treball de les habilitats requerides per tal de resoldre el cas clínic plantejat |
Atenció personalitzada |
Resolució dels possibles dubtes |
Descripció |
L'alumne podrà contactar personalment i també a traves del correu electrònic amb els professors de forma individual per resoldre dubtes i problemes. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis |
|
Seguiment de l'alumne en quant als coneixements teòrics i en quan a la seva participació en les diferents sessions en cadascun dels blocs: Patologia quirúrgica, Farmacologia i Fisioteràpia.
Es farà l'avaluació formativa al llarg de les sessions i l'avaluació sumativa en format estacions on s'avaluaran les diferents vessants:
Patologia Pneumològica: 10%
Patologia Neurològica: 10%
Farmacologia: 20%
Fisioteràpia Respiratòria: 30%
Fisioteràpia Neurològica 30%
|
Patologia Pneumològica: 10%
Patologia Neurològica: 10%
Farmacologia: 20%
Fisioteràpia Respiratòria: 30%
Fisioteràpia Neurològica 30% |
Pràctiques a laboratoris |
|
|
|
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'assistència a les sessions presencials és obligatòria per a tots els alumnes. El no compliment d'aquesta premissa suposa un perjudici directe en l'avaluació de l'alumne. L'avaluació es realitzarà mitjançant la resolució d'un cas clínic que constarà de diferents estacions per tal de poder avaluar totes les vessants de l'assignatura. Aquesta avaluació realitzada durant la última sessió presencial de l'assignatura, es considerarà la 1ª convocatòria. En cas que l'alumne no superi aquesta prova, tindrà dret a una segona convocatòria que es realitzarà durant el període d'exàmens establert i en la qual haurà de donar resposta a les diferents estacions relacionades amb el cas clínic i haurà de presentar prèviament una memòria sobre el cas que englobi les tres vessants de l'assignatura. |
Bàsica |
|
FARMACOLOGIA - Webs especialitzades en Farmacologia i cerca d'informació sobre medicaments. FISIOTERÀPIA - Totes les bibliografies i altrtes fonts amparades en els altres anys de l'ensenyamnet |
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
FISIOTERÀPIA DOMICILIÀRIA/14214129 | FISIOTERÀPIA HOSPITALÀRIA/14214127 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
FISIOTERÀPIA EN ESPECIALITATS CLÍNIQUES I/14214108 | MÈTODES ESPECÍFICS D'INTERVENCIÓ EN FISIOTERÀPIA III/14214121 | FISIOTERÀPIA CARDIORESPIRATÒRIA/14214111 | FISIOTERÀPIA EN ESPECIALITATS CLÍNIQUES II/14214109 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|