DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) FISIOTERÀPIA INTEGRADA I Codi 14214115
Ensenyament
Grau de Fisioteràpia (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Segon Únic segon quad.
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
CASAJUANA BRIANSÓ, MARIA DEL CARME
Adreça electrònica manuel.santafe@urv.cat
mariadelcarme.casajuana@urv.cat
montserrat.jove@urv.cat
gloria.bernal@urv.cat
marialuisa.albina@urv.cat
mvictoria.linares@urv.cat
ana.astilleros@urv.cat
laura.perez@urv.cat
roser.gonzalez@urv.cat
Professors/es
SANTAFÉ MARTÍNEZ, MANUEL
CASAJUANA BRIANSÓ, MARIA DEL CARME
JOVE SANS, MARÍA MONTSERRAT
BERNAL ALARCÓN, GLÒRIA
ALBINA CHICOTE, MARÍA LUISA
LINARES VIDAL, M. VICTORIA
ASTILLEROS LÓPEZ, ANA ESTER
PÉREZ MERINO, LAURA
GONZÁLEZ PÀMIES, ROSER
Web
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura l'alumne ha d'integrar tots els coneixements adquirits en el curs anterior i posar-los en pràctica en el context d'un cas clínic.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Definir l'anatomia i fisiologia humanes, destacar les relacions dinàmiques entre l'estructura i la funció, especialment de l'aparell locomotor i els sistemes nerviosos i cardiorespiratori.
 A3 Discutir els factors que influeixen sobre el creixement i desenvolupament humans al llarg de tota la vida.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la fisioteràpia. Mostrar la seva orientació al pacient / usuari, posant de manifest en la seva actuació que el ciutadà i les seves necessitats són l'eix al voltant del qual giren les seves decisions.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma colaborativa i responsabilitat compartida en un equip de caràcter interdisciplinari mostrant habilitats en les relacions interpersonals.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Comprendre, distingir i concebre l'estructura i la distribució normal dels teixits (teixit connectiu, teixit ossi, teixit cartilaginós, teixit muscular i teixit nerviós).
Explicar resumidament la citoarquitectura i histofisiología de teixit muscular, músculs, sinapsis neuromusculars, teixit ossi, ossos, cartílags esquelètics i articulacions diartrosiques.
Explicar la importància de la resposta motriu somàtica i vegetativa als estímuls dels receptors musculars, així com la coordinació motora del cerebel en l'aplicació de tractaments fisioterapèutics.
Definir què és la higiene postural i les bases anatòmiques i biomecàniques imprescindibles per raonar l'adopció de les mesures d'higiene postural dins l'àmbit de la fisioteràpia (preventiu i terapèutic).
Identificar els músculs, la direcció de les seves fibres i les bandes tenses musculars mitjançant el massatge.
Utilitzar correctament, d'acord amb la nomenclatura establerta, les estructures anatòmiques que serviran com a referència per aplicar les diferents modalitats i procediments d'intervenció.
Relacionar les bases anatòmiques i fisiològiques amb la pràctica dels diferents tipus d'estiraments.
Explicar i evidenciar com una correcta dinàmica ventilatòria i una bona relació entre la ventilació i el flux sanguini contribuiran a l'aportació d'oxigen als teixits.
Conèixer quins són els factors que determinen el potencial de membrana i com variacions del voltatge en resposta a diferents estímuls generen potencials d'acció.
Comprendre la transmissió sinàptica, en particular la transmissió neuromuscular, relacionant l'acció nerviosa i la contracció de la musculatura.
 A3 Desenvolupar els diferents moments de la vida dels músculs, sinapsis neuromusculars, ossos, cartílags esquelètics i articulacions diartròsiques.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
Comprèn els elements que composen una disciplina
Reconeix la rellevància dels esquemes mentals diferents al seu
Selecciona un procediment d’ entre els que li proposa el professor
Adapta els objectius d’aprenentatge proposats pel professor/a
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
 B2 Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Identifica els problemes amb anticipació abans de què el seu efecte es faci evident
Dirigeix el procés sistemàtic de treball per a la presa de decisions en grup
 B4 Fer el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats.
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
 B5 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Accepta i compleix les normes del grup
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
Actua constructivament per afrontar els conflictes de l’ equip
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
Dirigeix reunions amb eficàcia
Proposa al grup metes ambicioses i clarament definides
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Controla suficientment els seus nervis per expressar-se en públic
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Es presenta voluntari per fer presentacions oportunes en públic
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Fa presentacions interessants i convincents
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Adapta la seva argumentació als diferents grups i/o situacions preestablertes
Fomenta la participació de les seves audiències i pregunta de forma constructiva per aconseguir el diàleg
Adapta la forma del missatge a les diverses situacions
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
FISIOTERÀPIA Tema 1. Higiene Posural
1.1- Definir les bases anatomiques
1.2- Definir les bases fisiològiques
1.3- Definir les pautes bàsiques d’higiene postural.

Tema 2. Observació de la postura
2.1 Observació, la postura fisiològica en els diferents plans de l’espai

Tema 3. Pla de tractament
3.1.Descriure un pla de tractament
ANATOMIA Tema 1 -Identificació d'estructures anatòmiques
1.1 Identificació d'estructures òssies
1.2 Identificació de la musculatura implicada
1.3 Identificació de les estructures vasculars implicades
1.4 Identificació d'estructures nervioses
FISIOLOGIA Tema 1. Fisiologia I:
1.1 Fisiologia del Dolor
1.2 Fisiologia del SN: sensibilidad.
1.3 Respuesta motora

Tema 2. Fisiologia II:
2.1 Inflamació
2.2 Aparell respiratori
2.3 Dolor i inflamació
2.4 Alteració de la sensibilitat
2.5 Alteració motora
HISTOLOGIA Tema 1: Teixit muscular i músculs: citoarquitectura i histofisiologia.

Tema 2: Sinapsi neuromuscular: histofisiologia.

Tema 3: Músculs en els estadis de la vida.

Tema 4: Sinapsi neuromuscular en els estadis de la vida

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Resolució de problemes, exercicis
A1
A3
8 32 40
Pràctiques a laboratoris
A1
A3
7 21 28
Presentacions / exposicions
A1
A3
2 4 6
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i descripció de la mateixa. Insitint en l'avaluació
Resolució de problemes, exercicis Recollida d'informació per part de l'alumne sobre el cas clínic a treballar
Pràctiques a laboratoris Treball de les habilitats requerides per tal de resoldre el cas clínic plantejat
Presentacions / exposicions Presentació per grups del treball realitzat durant l'assignatura davant un tribunal format per professors de les diferents àrees
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes que requereixin atenció personalitzada hauràn de concertar cita amb el responsable de l'àrea de l'assignatura sobre la qual tinguin dubtes.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis
A1
A3
Seguiment de l'alumne en quant als coneixements teòrics.
s'avaluarà mitjançant una fitxa de seguiment.
Total 35% repartit en:

10% Fisioteràpia
10% Anatomia
10% Fisiologia
5% histologia
Pràctiques a laboratoris
A1
A3
Seguiment de les habilitats reguerides a l'alumne per tal de resoldre el cas clínic plantejat.
S'avaluarà mitjançant una fitxa de seguiment.
Total 35% repartit en:

10% Fisioteràpia
10% Anatomia
10% Fisiologia
5% histologia
Presentacions / exposicions
A1
A3
Treball final a exposar oralment davant un tribunal format per professors de les diferents àrees.
S'avaluaran els coneixements, les habilitats i les actituds demostrades.
30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'assistència a les classes es obligatoria per tal de poder realitzar l'avaluació continua de coneixements i habilitats de les diferents arees de l'assignatura.

Per superar l'assignatura es impresindible assistir a les classes per a poder ser avaluat.

L'actitud negativa de l'alumne envers els seus companys, al professorat i faltes d'assitència no justificades a les pràctiques repercutirà negativament en un 10% en la qualificació final del'assignatura i en el cas de dues o més faltes injustificades es perdrà el dret a examen tant en primera com en segona convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica

BIBLIOGRAFIA BÀSICA

HISTOLOGIA

  • BLOOM W. Y FAWCETT D.W. Tratado de Histología. Ed. Labor. 12 ed. reimpresión 1995.
  • GARTNER - HIATT . Atlas color de Histología. Panamericana. edición 5ª. 2011
  • JUNQUEIRA L.C. Y CARNEIRO J. Histología Básica. 5 ed. Ed. Masson. 2006.
  • KIERSZENBAUM, A. Histologia y Biologia Celular.ELSEVIER ES. 2ona ed 2008
  • ROSS – KAYE. Histologia texto y atlas color con biologia celular y molecular. Elsevier. 5ena ed. 2007
  • STEVENS, A. Histología Humana. 3ª ed. Harcourt Brace. Madrid, 2007.

ANATOMIA :

  • DRAKE RL, VOGL W, MITCHELL AWM. Gray Anatomia para estudiantes. 1ª ed. Madrid: Elsevier España SA; 2010.
  • MOORE KL, DALLEY AF. Anatomía con orientación clínica. 6ª ed. Madrid: Médica Panamericana; 2010.
  • NETTER FH. Atlas de Anatomía Humana. 5ª ed. Barcelona: Masson; 2011.
  • ROUVIERE H, DELMAS H, DELMAS V. Anatomía humana descriptiva, topográfica y funcional (3 volums). 11a ed. Barcelona: Ed. Masson; 2006.
  • SCHÜNKE M, SCHUKTE E, SCHUMACHER, U. Prometheus texto y atlas de Anatomia. Tomo 1 Anatomia General y Aparato Locomotor. 2ª ed. Madrid: Editorial Médica panamericana; 2011.
  • SCHÜNKE M, SCHUKTE E, SCHUMACHER, U. Prometheus texto y atlas de Anatomia. Tomo 2 Cuello y órganos internos. 2ª ed. Madrid: Editorial médica Panamericana; 2011.
  • SCHÜNKE M, SCHUKTE E, SCHUMACHER, U. Prometheus texto y atlas de Anatomía. Tomo 3 Cabeza y Neuroanatomia. 2ª ed. Madrid: Editorial Médica Panmericana; 2011.
  • PUTZ R, PABST R. Sobotta Atlas de anatomía humana (2 volums). 22ª ed. Madrid: Editorial Médica Panamericana; 2006

FISIOLOGIA

  • Fox SI. Fisiología Humana. Ed. Interamericana-Mc Graw-Hill. 7ª ed. 2003.
  • Pocock G, Richards CD. Fisiología Humana. La base de la medicina. Ed. Masson. 2ª ed. 2005.
  • Tortora GJ, Grabowski SR. Principios de Anatomía y Fisiología. Ed. Oxford University Press. 9ª ed. 2002.
  • Constanzo LS. Fisiología. Ed. Elsevier-Saundersl. 4ª ed. 2011.
  • Mulroney SE, MYers AK. Netter. Fundamentos de Fisiología. Ed. Elsevier Masson. 2011.

FISIOTERÀPIA

Kapandji AI. Cuadernos de Fisiologia articular: Tronco y raquis. 2 ed. Barcelona:Masson.1990.

Kovacs FM, Gestoso M, Vecchierini NM. Como cuidar su espalda. Barcelona: Paidotribo. 1999.

Viel E, Esnault M. Lumbalgias y cervicalgias de la posiciónsentada. Barcelona: Masson.2001.

Boigey M. Manual de masaje. 5ed. Barcelona: Masson.1993.

Canamasas Ibáñez S. Técnicas manuales: Masoterápia. 2ed. Barcelona: Masson. 1993.

Dufour M. Masajes. Encycl.Méd.Chir.Kinésithérapie-Médecine physique-Réadaptation; 26-100-A-10. París: Elsevier, 1996.p. 1-37.

Salvat I. La técnica Neuromuscular. Fisioterapia 1999; 21 (monográfico 2): 46-55.

Chaitow L. Técnica Neuromuscular, 2ª ed. Barcelona: Edicions Bellaterra, 1999.

Chaitow L, DeLany J.  Clinical Application of Neuromuscular Techniques, Volume 1. The Upper Body. Philadelphia: Churchill Livingstone. 2001.

Chaitow L, DeLany J. Clinical Application of Neuromuscular Techniques, Volume 2. The Lower Body. Churchill Livingstone. 2002.

Chaitow L. Modern Neuromuscular Techniques, 2 ed. Philadelphia: Churchill Livingstone. 2003.

Chaitow L. Terapia Manual. Valoración y diagnóstico. Madrid: McGraw-Hill- Interamericana de España. 2001.

Simons DG, Travell JG, Simons LS. Dolor y disfunción miofascial. El manual de los puntos gatillo. Volumen 1. Mitad superior del cuerpo. Madrid: Médica Panamericana. 2002.

Chaitow L. Modern Neuromuscular Techniques. [video]

Aramburu De Vega C, Muñoz E, Igual C. Electroterapia, termoterapia e hidroterapia. Madrid: Síntesis. 1998.

Kenneth L Night. Crioterapia rehabilitación de las lesiones en la práctica deportiva. Barcelona: Edicions Bellaterra 2000.

Martínez M, Pastor JM, Sendra F. Manual de Medicina Física. Madrid: Harcourt Brace. 1998.

Kaltenborn FM. Fisioteràpia Manual Extremidades. Ed Mg Graw-Hill/Interamericana de Esapña, 1999

Kaltenborn FM. Fisioteràpia Manual de la Columna. Ed Mg Graw-Hill,2005

Neiger Henri. Estiramientos Analíticos Manuales. Técnicas pasivas. Madrid: Médica Panamericana, 1998.

Michael J. Alter. Los Estiramientos. Bases Científicas y desarrollo de ejercicios. Barcelona: Paidotribo.

Génot, C; Neiger, H; Leroy, A; Pierron, G; Dufour, M; Péninou, G. Kinesioterapia. Principios. Miembros inferiores. Buenos Aires: Médica Panamericana, 1987.

Bernstein DA, Borkovec TD. Entrenamiento en relajación progresiva. 9 ed. Bilbao: Desclee de Brower. 1996.

Brenan R. La Técnica Alexander. Barcelona: Kairós. 1994.

Digelman D. La eutonía de Gerda Alexander: un nuevo enfoque de la actividad física. Buenos Aires: Paidós. 1981.

Espinosa M. El método abreviado de relajación dinámica: sofroprofilaxis, sofroterapia, sofropedagogía. Madrid: [autor], 1995.

Missistrano JP. De la conciencia de sí mismo a los métodos de relajación y a la sofrología aplicados en kinesiterapia. Encycl. Med. Chir.Kinésithérapie-Medecine physique-Réadaptation; 26-137-A-10. París: Elsevier. 1996.p. 1-10.

Payne RA. Técnicas de relajación: guía práctica para el profesional de la salud. 5a Ed.Barcelona: Paidotribo; 2009.

Ranty Y. El entrenamiento autógeno progresivo; una relajación psicoterapéutica. Barcelona:Paidotribo. 1992.

Vázquez Cazón MI. Técnicas de relajación y respiración. Madrid: Síntesis; 2001.

Lehmann, J.F. Diatermia y calor superficial y  terapia por el frio. En Krusen. Medicina física y rehabilitación. Madrid: Panamericana.  1994.

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ANATOMIA II/14214005
FÍSICA PER FISIOTERÀPIA I BIOMECÀNICA/14214003
BASES DE DOCUMENTACIÓ I EDUCACIÓ/14214006
ANATOMIA I/14214004
FISIOLOGIA I/14214001
BASES DE COMUNICACIÓ I ÈTICA/14214002
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent