DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) SALUT PÚBLICA Codi 14214117
Ensenyament
Grau de Fisioteràpia (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Quart 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
MURPHY , MICHELLE
Adreça electrònica michelle.murphy@urv.cat
graciano.garcia@urv.cat
francina.saladie@urv.cat
lourdes.rofes@urv.cat
Professors/es
MURPHY , MICHELLE
GARCIA PARDO, GRACIANO
SALADIÉ ROIGET, FRANCINA
ROFES PONCE, LOURDES
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A7 Identificar els factors psicològics i socials que influeixen en l'estat de salut / malaltia de l'individu, família i comunitat.
 A9 Aplicar les teories de l'aprenentatge en l'educació per la salut i en el seu procés d'aprenentatge al llarg de tota la vida.
 A20 Analitzar els conceptes fonamentals de la salut, els sistemes de salut i nivells assistencials i la Epidemiologia. Desenvolupar la Fisioteràpia en el procés salut-malaltia.
 A21 Enumerar els factors que intervenen en els problemes de desigualtat social i en les necessitats de salut dels diferents grups socials.
 A32 Intervenir en els àmbits de promoció de la salut i prevenció de la malaltia. Això inclou, entre altres, identificar els factors socials i econòmics que influeixen en la salut i en l'atenció a la salut, dissenyar i realitzar activitats de prevenció de la malaltia i promoció de la salut, assessorar en l'elaboració i execució sobre polítiques d'atenció i educació en l'àmbit de la fisioteràpia, identificar riscos i factors de risc, avaluar i seleccionar els usuaris que poden beneficiar-se de les mesures preventives, proporcionar educació sanitària a la població en els diversos àmbits: familiar, escolar, esportiu, laboral i d'oci , planificar, establir i aplicar exercicis, postures i activitats en programes de prevenció de la salut, col.laborar amb els serveis dedicats al desenvolupament de la salut i ser un agent de salut, participar en els programes d'educació maternal, pediàtrica, geriàtrica, escolar, laboral, esportiva, de l'adolescent, sexual i d'educació especial, assessorar en programes d'educació per la salut, dissenyar i ensenyar els diferents mitjans de prevenció de les alteracions funcionals, de control per mitjans físics del dolor i, específicament, en relació amb la higiene postural, les situacions de pèrdua de mobilitat i les fases agudes àlgids i aconsellar sobre tot això.
 A35 Incorporar la investigació científica i la pràctica basada en l'evidència com a cultura professional. Això inclou establir línies de recerca en l'àmbit de les competències de la professió i difondre en el grup de recerca, participar en el grup de recerca de l'entorn, difondre els treballs d'investigació i les conclusions en la comunitat científica i professional, establir protocols assistencials de fisioteràpia basats en la pràctica per evidència científica, fomentar totes aquelles activitats professionals que comportin la dinamització de la recerca en fisioteràpia.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació i motivació per la qualitat.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma colaborativa i responsabilitat compartida en un equip de caràcter interdisciplinari mostrant habilitats en les relacions interpersonals.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A7 Saber com l'entorn i l'estil de vida influeixen sobre la salut pública i com intervenir
 A9 Conèixer el concepte de l'educació sanitària i com implementar-la
Saber com dissenyar, planificar i avaluar programes de salut
 A20 Conèixer el concepte de la salut pública i com avaluar el seu treball
Conèixer magnitud global de les malalties transmissibles i no transmissibles
Conèixer les mesures de prevenció (primària, secundària i terciària) de les malalties específiques i com aplicar-les
Saber com l'entorn i l'estil de vida influeixen sobre la salut pública i com intervenir
Saber practicar el raonament epidemiològic i les seves aplicacions a l'estudi dels fenòmens de la salut des de l'àmbit
Saber aplicar els coneixements de la salut pública i l'epidemiologia a la recerca
 A21 Saber com l'entorn i l'estil de vida influeixen sobre la salut pública i com intervenir
 A32 Conèixer el concepte de la salut pública i com avaluar el seu treball
Conèixer magnitud global de les malalties transmissibles i no transmissibles
Conèixer les mesures de prevenció (primària, secundària i terciària) de les malalties específiques i com aplicar-les
Saber com l'entorn i l'estil de vida influeixen sobre la salut pública i com intervenir
Conèixer el concepte de l'educació sanitària i com implementar-la
Conèixer el paper de la Fisioteràpia en la Salut Pública
Saber aplicar els coneixements de la salut pública i l'epidemiologia a la recerca
 A35 Conèixer el concepte de la salut pública i com avaluar el seu treball
Saber aplicar els coneixements de la salut pública i l'epidemiologia a la recerca
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
 B5 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones

Continguts
Tema Subtema
1. Concepte de Salut i de Salut Pública.
Evolució històrica del concepte de salut . Concepte actual de salut . Determinants de la salut .

Antecedents històrics i evolució de la Salut Pública. Concepte actual de Salut Pública. Salut individual i Salut col•lectiva. Funciones de la Salut Pública. Concepte actual de Salut Comunitària.
2. Nivells de Prevenció i el seus instruments Concepte de Medicina preventiva. Historia natural de la malaltia. Nivells de prevenció: primària, secundària i terciària. Intervenció preventiva personalitzada. Instruments per a la prevenció. Activitats preventives en Atenció Primària
3. Mètode epidemiològic Evolució històrica de l’epidemiologia. Utilitat de l’epidemiologia com a ciència bàsica i aplicada.

Mètode epidemiològic: etapes metodològiques de l’epidemiologia. Classificació dels estudis epidemiològics.
4. Estudis transversals Estudis descriptius: objectius, utilitat, elecció de la població. Avantatges i limitacions. Sèries de casos clínics.

Estudis ecològics: tipus, anàlisi i interpretació.
Estudis descriptius de morbiditat i mortalitat.
5. Estudis casos-control.
Característiques del disseny dels estudis casos-control.
Objectius.
Selecció de casos i controls. Informació sobre l’exposició.
Avantatges i limitacions.
6. Estudis de cohorts.
Característiques del disseny dels estudis de cohorts.
Objectius.
Selecció de les cohorts exposades i no exposades. Seguiment de les cohorts.
Avantatges i inconvenients.
7. Estudis experimentals. Fonts d’error i biaixos dels estudis epidemiològics.
Raonament experimental.
Classificació dels estudis experimentals: assaigs clínics, estudis experimentals a la comunitat.
Utilització i conveniència.
Protocol. Assignació de grups.
Error aleatori.
Biaix de selecció i d’informació.
Factors de confusió.
Validesa externa.
Principals fonts d’error i biaixos dels estudis epidemiològics.
8. Demografia sanitària estàtica, dinàmica i social.
Concepte de demografia. Interès de la demografia per a la Salut Pública. Dimensió i estructura de les poblacions. Concepte de demografia estàtica. Fonts de dades.
Piràmides de població.
Concepte de demografia dinàmica. Natalitat i fecunditat. Mortalitat bruta i específica per edats, per causes.
Anys potencials de vida perduts.
Factors socials relacionats amb els nivells de salut.
9. Indicadors de Salut. Sistemes d’informació sanitària i vigilància epidemiologia.
Característiques d’un indicador de salut. Tipus d’indicadors de salut .
Concepte i funcionament dels sistemes d’informació sanitària.
Concepte i característiques de la vigilància epidemiològica.
Enquestes específiques.
10. Mesures de freqüència de la malaltia. Mesures d’associació i impacte.
Valores absoluts i relatius.
Mesures de freqüència de la malaltia: raó, proporció, taxa. Incidència. Prevalença.
Variables de persona, lloc i temps. Concepte i característiques de les mesures d’associació: risc relatiu, Odds Ratio.
Concepte i característiques de les mesures d’impacte: proporció o risc atribuïble.
11. Associació i causalitat en epidemiologia.
Associació i causalitat en epidemiologia. Tipus d’associació. Models de causalitat. Criteris per a considerar una associació com a causal. Tipus de causes.
Multi causalitat.
12. Diagnòstic de la malaltia.
Signes, síndromes i proves clíniques.
Probabilitats pre-prova: sensibilitat, especificitat i els seus complementaris. Probabilitats post-prova: valors predictius i els seus condicionants. Aplicació d’una prova diagnostica en contextos amb diferent prevalença de la malaltia.
Implicacions diagnostiques en el cribatge. Eficàcia, eficiència i efectivitat.
13. Epidemiologia general i medicina preventiva de la malalties transmissibles.
Importància i fases de les malalties transmissibles. Cadena epidemiològica. Mode de presentació de les malalties transmissibles. Bases epidemiològiques de la prevenció. Mètodes i estratègies de control. Eradicació de malalties infeccioses. Bases epidemiològiques de les vacunacions. Calendaris vacunals.
14. Classificació general de les malalties transmissibles. Infecció hospitalària.

Classificació general de les malalties transmissibles. Importància, dimensions i profilaxi de les infeccions hospitalàries.
15. Malalties de transmissió preferentment respiratòria: tuberculosis, malaltia meningocòccica.
Record històric i importància de la tuberculosi. Epidemiologia i medicina preventiva de la tuberculosis: mortalitat, mobilitat, infecció i cadena epidemiològica. Epidemiologia i medicina preventiva de la malaltia meningocòccica
16. Malalties de transmissió sexual i hemàtica.
Historia de la SIDA. Distribució de la infecció per HIV i de la SIDA. Epidemiologia i medicina preventiva de la SIDA. Historia natural de la infecció pel virus de la hepatitis B (VHB). Epidemiologia i medicina preventiva de l’hepatitis B.
17. Epidemiologia general de les malalties no transmissibles. Factors de risc i multicausalitat.
Característiques generales de les malalties cròniques: duració i concepte de cas. Raonament causal en les malalties cròniques. Bases de la prevenció de les malalties cròniques: avaluació del risc i programes de intervenció.
18. Malalties cardiovasculars.
Epidemiologia i medicina preventiva de les malalties cardiovasculars.
19. Malalties metabòliques.
Epidemiologia i medicina preventiva de les malalties metabòliques: obesitat, diabetis.
20. Malalties musculoesquelètiques.
Epidemiologia i medicina preventiva de les malalties del sistema musculoesquelètic.
21. Càncer.
Epidemiologia i medicina preventiva del càncer.
22. Malalties respiratòries cròniques.
Epidemiologia i medicina preventiva de les malalties respiratòries cròniques.
23. Epidemiologia i medicina preventiva dels accidentes.
Importància sanitària. Epidemiologia dels diferents tipus de accidentes: de trànsit, domèstics, peridomèstics i esportius. Mesures de prevenció en els accidentes.
24. Epidemiologia i medicina preventiva dels problemes de salut a l’ambient de treball. Salut laboral.
Anàlisis del treball. Ergonomia. Accidents de treball i malalties professionals. Organització de la medicina del treball. Serveis metges d’empresa.
25. Discapacitats físiques, psíquiques i sensorials.. Epidemiologia i medicina preventiva de les discapacitats físiques. Epidemiologia i medicina preventiva de les malalties mentals. Epidemiologia i medicina preventiva de les alteracions dels sentits.
26. Malalties òssies.
Epidemiologia i medicina preventiva de les malalties òssies.
27. Estat nutricional de la població i la seva relació amb la salut .

Importància sanitari-social de l’alimentació i la nutrició. Relació alimentació-nutrició i salut. Necessitats i recomanacions nutricionals. Objectius nutricionals. Guies alimentàries. La educació sanitària en alimentació i nutrició.
28. Activitat física i salut .
Concepte d’activitat física, exercici físic i forma física. Epidemiologia de l’activitat física. Efectes positius i inconvenients de l’activitat física sobre la salut i la malaltia. Promoció de l’exercici físic.
29. Drogodependències. Consum excessiu d’alcohol. Tabac i Salut.
Concepte i classificació de les drogues causants de drogodependències. El problema sanitari -social del consum de drogues il•legals: epidemiologia i prevenció. Epidemiologia i prevenció dels problemes de salut derivats del consum excessiu d’alcohol. Efectes farmacològics dels components del tabac. Evidències epidemiològiques i experimentals dels efectes del tabac sobre els fumadores actius i passius. Lluita contra l’hàbit de fumar.
30. Concepte de educació sanitària. Bases científiques de la modificació dels comportaments de salut .
Concepte i objectius de l’educació sanitària. Teoria de la modificació dels comportaments de salut . Enfoc pragmàtic de l’educació sanitària dels adults.
31. Paper de l’educació en la promoció i restauració de la salut de la població. Camps d’acció i agents de l’educació sanitària.
Educació de persones "sanes": educació sanitària a la escola, al medi laboral i a la comunitat. Educació de persones malaltes. Agents de l’educació per a la salut: el metge i altres professionals sanitaris i no sanitaris.
32. Mètodes i mitjans d’educació sanitària.

La comunicació en l’educació. Principis sobre l’aprenentatge. Classificació dels mètodes d’educació sanitària: directes e indirectes.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.15 0 0.15
Sessió Magistral
A7
A9
A20
A21
A32
18 27 45
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A35
B3
B4
B5
C3
2 3.5 5.5
Seminaris
A35
B3
B4
B5
C3
10 7.5 17.5
Presentacions / exposicions
A32
2 3.5 5.5
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves mixtes
A7
A9
A20
A21
B3
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Durant una de les primeres classes magistrals es presentaran els objectius de l’assignatura, la seva estructura i el sistema d’avaluació.
Sessió Magistral S'impartiran els continguts teòrics dels temes següents a les classes magistrals:
1-4; 7-9; 11-14; 15-22; 26;30-31
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Els temes 10-11 es treballaran en una sessió pràctica de resolució de problemes.
Seminaris Es treballaran els continguts dels temes següents als seminaris: 5-6; 19, 27-28; 23-25; 29; 32
Presentacions / exposicions Es treballarà en equip un tema assignat de la Salut Pública que s'haurà d'exposar de forma oral.
Atenció personalitzada Els alumnes podran consultar als profesors a l'hora de les classes i seminaris.
Es pot demanar atenció personalitzat per email (des del compte de correu electrònic d'estudiants URV).

Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes podran consultar als profesors a l'hora de les classes i seminaris. Es pot demanar atenció personalitzada per email (des del compte de correu electrònic d'estudiants URV).

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A35
B3
B4
B5
C3
Resolució d'exercicis de la pràctica 1. 5
Seminaris
A35
B3
B4
B5
C3
Els continguts i conceptes treballats als seminaris s’avaluaran a la prova final.
Proves mixtes
A7
A9
A20
A21
B3
S'avaluaran els continguts i conceptes exposats en les classes magistrals i treballats en els seminaris a l'examen. L'examen consistirà en una prova objectiva amb preguntes curtes i de tipus test. 85
Altres  

Exposició oral, treball en equip

10
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'assistència a les sessions presencials és obligatòria per tal de ser avaluat. Si es perd una pràctica o alguna sessió d'exposició de treballs no es podrà recuperar.

La segona convocatòria consistirà exclusivament en l'examen escrit amb un pes del 85% en la nota final. En el cas d'haver suspès l'assignatura en la primera convocatòria, per l'avaluació en 2ª convocatòria es guardarà la nota obtinguda en l'avaluació continuada.

Pels repetidors que ja tenen aprovada l'avaluació continuada, la nota d'aquesta part seguirà vigent durant un curs més.


Fonts d'informació

Bàsica Leon Gordis, Epidemiologia, 5, 2015
Piédrola G, del Rey J, Domínguez M, et al., Medicina Preventiva i Salut Pública, 12, 2016
Martínez F, Antó JM, Castellano PL, Gili M, Marset P, Navarro V., Salut Pública, , 1998
C. Murray Ardies, Diet, Exercise, and Chronic Disease: The Biological Basis of Prevention, , 2014

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent