DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) ORGANITZACIÓ I GESTIÓ SANITÀRIA Codi 14214118
Ensenyament
Grau de Fisioteràpia (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Quart 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
INGLÉS NOVELL, MARIA MONTSERRAT
Adreça electrònica montserrat.ingles@urv.cat
mireia.garciavillarrubia@urv.cat
antonio.foz@urv.cat
josepmaria.sabateg@urv.cat
Professors/es
INGLÉS NOVELL, MARIA MONTSERRAT
GARCÍA VILLARRUBIA MUÑOZ, MIREIA
FOZ BOSCH, ANTONIO
SABATÉ GUASCH, JOSEP MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant Organització i Gestió sanitària és una assignatura que preten dinamitzar els coneixaments sobre la formació en la gestió d'una consulta de Fisioteràpia.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A17 Analitzar els processos d'administració i gestió sanitària, especialment dels serveis de fisioteràpia, en el context divers i canviant en què es desenvolupa.
 A18 Discutir les implicacions de les disposicions organitzatives i els models treball.
 A19 Aplicar els criteris i indicadors que garanteixen la qualitat en la prestació del servei de fisioteràpia, mitjançant l'ús de guies de bona pràctica clínica i d'estàndards professionals.
 A38 Exercir activitats de planificació, gestió i control dels serveis de fisioteràpia. Això inclou participar en l'elaboració, gestió i execució del pla de salut de la institució en què es treballi, establir, definir i aplicar el funcionament de la Unitat de Fisioteràpia, establir els programes sanitaris en matèria de fisioteràpia, establir, definir i aplicar els criteris d'atenció en fisioteràpia, utilitzant adequadament els recursos disponibles, aplicant criteris d'eficiència com a eines de treball i utilitzant adequadament la tecnologia, establir, definir i aplicar els criteris perquè l'atenció de fisioteràpia es faci de manera sistematitzada, continuada i documentada per garantir la qualitat de la prestació sanitària i participar en el funcionament i organització general de la institució en què es treballi.
 A39 Aplicar els mecanismes de garantia de qualitat en la pràctica de la fisioteràpia, ajustant-se als criteris, indicadors i estàndards de qualitat reconeguts i validats per a la bona pràctica professional.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B5 Treballar en equip de forma colaborativa i responsabilitat compartida en un equip de caràcter interdisciplinari mostrant habilitats en les relacions interpersonals.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A17 Saber les diferents funcions del fisioterapeuta
Conèixer l'organització i gestió del procés terapèutic en la fisioteràpia
 A18 Conèixer l'organització i gestió del procés terapèutic en la fisioteràpia
 A19 Saber com dissenyar, planificar i avaluar programes de salut
 A38 Integrar en el funcionament del sistema sanitari i en un equip de salut
 A39 Saber com dissenyar, planificar i avaluar programes de salut
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
 B5 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text escrit gramaticalment correcte

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Presentació de l'assignatura. Objectius
Metodologia
Us del moodle
Avaluació
Tema 2. Marc estructural Salut, malaltia i determinants de la salut
Models de sistemes sanitaris principals
Organismes sanitaris internacionals
Sistema Nacional de Salud
Model català
Competències sanitàries municipals
Tema 3. Gestió sanitària Conceptes i estructuració de les organitzacions i empreses
Sector privat i sector públic
Medis de finançament.
Conceptes d’economia sanitària
Màrqueting
Tècniques de gestió empresarial
Tema 4. Habilitats de gestió Comunicació
Equips
Lideratge
Negociació
Innovació
Tema 5. Gestió, gestió sanitària, gestió clínica. Nivells d’atenció. Àrees d’activitat. Fisioteràpia en el sector
Tema 6. Gestió de centres sanitaris. Estructura. Model organitzatiu. Model de Gestió. Indicadors de seguiment
Tema 7. Instruments de gestió Sistematització de la pràctica clínica.
Sistemes de classificació de pacients.
Acords de gestió. Direcció per objectius.
Adequació. Projecte Essencial.
Pressupost com a eina de gestió

Tema 8. Funcions del fisioterapeuta. Assistencial
Docent
Recerca
Gestió
Tema 9. Gestió i Descripció de l'activitat assistencial. Tipus
Organització
Gestió
Tema 10. Gestió del procés terapéutic. Diagnóstic
Procés
Sessions
Derivacions
Concertació de l'activitat, mutues, Catsalut.
Tema 11. Projecte. Creació d'un centre de Fisioteràpia Pla d'Empresa.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Sessió Magistral
A17
A18
A38
6 6 12
Fòrums de discussió
A19
A39
B1
B5
C4
1 5 6
Pràctiques a través de TIC
A38
B1
C4
1 12 13
Resolució de problemes, exercicis
A38
B1
B5
9 9 18
Presentacions / exposicions
A38
C4
1 9 10
Atenció personalitzada
5 5 10
 
Proves pràctiques
A38
B5
1 1 2
Proves de desenvolupament
B5
C4
1 1 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Sessió magistral encaminada a prendre contacte i presentar l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels diferents continguts de l'assignatura.
Fòrums de discussió Debats sobre temes presentats en el moodle.
Pràctiques a través de TIC L'alumne haurà de realitzar diferents activitats al moodle.
Resolució de problemes, exercicis Treball col.laboratiu sobre el muntatge d'un centre de Fisioteràpia.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes de la resolució del muntatge d'un centre de Fisioteràpia (prèvia presentació escrita). Debat oral entre els estudiants.
Atenció personalitzada Tutories en grup i individuals, millor demanar cita prèvia a través del correu electrònic.

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada es pretén fer-la a través de moodle, amb un seguiment exhaustiu de cada estudiant, i através de les tutories personals (a demanda de l'alumne o per requeriment del professor). Horari de tutories: i hora setmanal.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Fòrums de discussió
A19
A39
B1
B5
C4
Es valorarà que l'alumne sigui capaç de sintetitzar i relacionar els conceptes de l'entorn sanitari amb la Fisioteràpia, amb la informació facilitada. 25%
Pràctiques a través de TIC
A38
B1
C4
Resol el projecte de creació d'un centre de Fisioteràpia buscant informació i utilitzant-la. Les presenta en el temps previst i seguint les indicacions formals del professor. Utilitza el moodle. 75%
Resolució de problemes, exercicis
A38
B1
B5
Col.labora, dins del treball en grup per la creació d'un centre de Fisioteràpia, per tal de construir coneixement compartit. Resol els problemes plantejats seguint un mètode, identificant les pròpies necessitats d'informació, sabent on trobar-la i uitilitzant-la en la resolució del problema. Presenta resultats d'alló que s'espera en el temps previst i mostra reflexió sobre el seu procès d'aprenentatge. localitza informació, la selecciona i la cita correctament. lliura els treballs en la data acordada. 75%
Presentacions / exposicions
A38
C4
Es capaç de fer una exposició oral ben estructurada, amb els mitjants audiovisuals adequats i de contestar a les preguntes que se li formulen, així com d'intervenir en les exposicions orals dels companys i fer preguntes pertinents i ben formulades. 25%
Proves pràctiques
A38
B5
Resolució d'activitats per poder muntar un centre de Fisioteràpia. 0%
Proves de desenvolupament
B5
C4
Desenvolupament dels temes i activitats treballades durant el curs, amb la finalització del projecte d'un centre de Fisioteràpia. S'avaluara l'entrega del projecta en l'apartat de resolució de problemes. 0%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Generalitat de Catalunya, Les claus per realitzar un bon pla d'empresa_tcm124-44425, 2012, http://inicia.gencat.cat/inicia/cat/informes/2007/

Complementària Generalitat de Catalunya, Guia per a l'elaboració del Pla d'empresa, 2010, www.inicia.gencat.cat
Programa Innova, Programa Innova - UPC [Guía Pla d'Empresa] - Programa Innova, 2011, pinnova.upc.edu/emprenedors/pla-dempresa/.../guia-

Recomanacions


 
Altres comentaris
Pel seguiment d'aquesta assignatura és important la part virtual realitzada a través de moodle. Seria recomenable connectar-se al menys una vegada per setmana surant tot el curs.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent