DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) ORGANITZACIÓ I GESTIÓ SANITÀRIA Codi 14214118
Ensenyament
Grau de Fisioteràpia (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Quart 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
INGLÉS NOVELL, MARIA MONTSERRAT
Adreça electrònica joan.fernandez-ballart@urv.cat
montserrat.ingles@urv.cat
antonio.foz@urv.cat
josepmaria.sabateg@urv.cat
Professors/es
FERNÁNDEZ BALLART, JOAN DOMÈNECH
INGLÉS NOVELL, MARIA MONTSERRAT
FOZ BOSCH, ANTONIO
SABATÉ GUASCH, JOSEP MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant Organització i Gestió sanitària és una assignatura que preten dinamitzar els coneixaments sobre la formació en la gestió d'una consulta de Fisioteràpia.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A17 Analitzar els processos d'administració i gestió sanitària, especialment dels serveis de fisioteràpia, en el context divers i canviant en què es desenvolupa.
 A18 Discutir les implicacions de les disposicions organitzatives i els models treball.
 A19 Aplicar els criteris i indicadors que garanteixen la qualitat en la prestació del servei de fisioteràpia, mitjançant l'ús de guies de bona pràctica clínica i d'estàndards professionals.
 A38 Exercir activitats de planificació, gestió i control dels serveis de fisioteràpia. Això inclou participar en l'elaboració, gestió i execució del pla de salut de la institució en què es treballi, establir, definir i aplicar el funcionament de la Unitat de Fisioteràpia, establir els programes sanitaris en matèria de fisioteràpia, establir, definir i aplicar els criteris d'atenció en fisioteràpia, utilitzant adequadament els recursos disponibles, aplicant criteris d'eficiència com a eines de treball i utilitzant adequadament la tecnologia, establir, definir i aplicar els criteris perquè l'atenció de fisioteràpia es faci de manera sistematitzada, continuada i documentada per garantir la qualitat de la prestació sanitària i participar en el funcionament i organització general de la institució en què es treballi.
 A39 Aplicar els mecanismes de garantia de qualitat en la pràctica de la fisioteràpia, ajustant-se als criteris, indicadors i estàndards de qualitat reconeguts i validats per a la bona pràctica professional.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B5 Treballar en equip de forma colaborativa i responsabilitat compartida en un equip de caràcter interdisciplinari mostrant habilitats en les relacions interpersonals.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A17 Saber les diferents funcions del fisioterapeuta
Conèixer l'organització i gestió del procés terapèutic en la fisioteràpia
 A18 Conèixer l'organització i gestió del procés terapèutic en la fisioteràpia
 A19 Saber com dissenyar, planificar i avaluar programes de salut
 A38 Integrar en el funcionament del sistema sanitari i en un equip de salut
 A39 Saber com dissenyar, planificar i avaluar programes de salut
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
 B5 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text escrit gramaticalment correcte

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Presentació de l'assignatura. Objectius
Metodologia
Us del moodle
Avaluació
Tema 2. Marc estructural Tendències
El mon en xifres. Globalització dels sistemes sanitaris
Organització i Pressupostos sistema estatal de salut
Organització i Pressupostos sistema de salut i social a Catalunya
Organització sanitària en àmbit local. Competències Municipals
Gestió Sanitària

Tema 3. Gestió clínica Concepte Gestió Clínica
Adequació . Projecte Essencial
Acords de Gestió . Direcció per objectius
Mètodes avaluació econòmica de les intervencions en Gestió Clínica
Avantatges competitius per motiva el negoci
Tema 4. Pla de Màrqueting Màrqueting i el Pla de Màrqueting ; conceptes
Anàlisis DAFO
Habilitats de gestió : Comunicació, Equips Lideratge, Negociació, Innovació
Objectius i aspectes clau del Pla de Màrqueting
Guia per la elaboració del Pla de Màrqueting
Tema 5. Gestió de l’activitat i procés terapèutic Gestió i Descripció de l’activitat assistencial
Tipus
Organització
Gestió

Gestió del procés terapèutic
Diagnòstic
Procés . Sessions. Derivacions
Concertació de l’activitat
Tema 6. Pla de Producció o d’operacions Funcions del Fisioterapeuta
Assistencial
Docent
Recerca
Gestió
Pla de Producció o d’Operacions ; Objectius
Aspectes Clau .
Procés de producció o d’operacions
Infraestructures ,equipaments i ma d’obra
Pla tecnològic
Gestió d’existències: aprovisionament i
emmagatzematge
Determinació del cost del producte / servei
Gestió de la qualitat
Seguretat i higiene i gestió mediambiental .
Tema 7. Pla d’Organització Pla d’Organització ; Objectius i Aspectes Clau
Objectius
Estructura organitzativa
Planificació de recursos humans
Tema 8. Pla Jurídic Fiscal Objectius
Aspectes Clau :
Forma Jurídica i constitució legal de l’empresa
Permisos, Licencies i obligacions registrals
Contractació
Obligacions fiscals i cobertura de responsabilitats
Marques i patens
Organismes i mesures de suport a la creació d’empreses
Tema 9. Activitat econòmica: conceptes d’economia sanitària Economia de la Salut i Sistema sanitari
Principis de la Economia : Bens , Utilitat, Necessitat, Satisfacció
Relacions Necessitats : Oferta i Demanda
Sector sanitari com generador de riquesa
Agents principals del sistema sanitari
Tema 10. Pla Econòmic Financer Pressupostos com eina de Gestió
Pla Econòmic i Financer : Objectius i aspectes Clau
Models per a la gestió economicofinancera
Tema 11. Projecte. Creació d'un centre de Fisioteràpia Pla d'Empresa.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Sessió Magistral
A17
A18
A38
6 6 12
Fòrums de debat
A19
A39
B1
B5
C4
1 5 6
Pràctiques a través de TIC
A38
B1
C4
1 12 13
Resolució de problemes, exercicis
A38
B1
B5
9 9 18
Presentacions / exposicions
A38
C4
1 9 10
Atenció personalitzada
5 5 10
 
Proves pràctiques
A38
B5
1 1 2
Proves de desenvolupament
B5
C4
1 1 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Sessió magistral encaminada a prendre contacte i presentar l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels diferents continguts de l'assignatura.
Fòrums de debat Debats sobre temes presentats en el moodle.
Pràctiques a través de TIC L'alumne haurà de realitzar diferents activitats al moodle.
Resolució de problemes, exercicis Treball col.laboratiu sobre el muntatge d'un centre de Fisioteràpia.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes de la resolució del muntatge d'un centre de Fisioteràpia (prèvia presentació escrita). Debat oral entre els estudiants.
Atenció personalitzada Tutories en grup i individuals, millor demanar cita prèvia a través del correu electrònic.

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada es pretén fer-la a través de moodle, amb un seguiment exhaustiu de cada estudiant, i a través de les tutories personals (a demanda de l'alumne o per requeriment del professor). Horari de tutories: i hora setmanal, cita prèvia per correu electrònic.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Fòrums de debat
A19
A39
B1
B5
C4
Es valorarà que l'alumne sigui capaç de sintetitzar i relacionar els conceptes de l'entorn sanitari amb la Fisioteràpia, amb la informació facilitada. 0%
Pràctiques a través de TIC
A38
B1
C4
Resol el projecte de creació d'un centre de Fisioteràpia buscant informació i utilitzant-la. Les presenta en el temps previst i seguint les indicacions formals del professor. Utilitza el moodle. 25%
Resolució de problemes, exercicis
A38
B1
B5
Col.labora, dins del treball en grup per la creació d'un centre de Fisioteràpia, per tal de construir coneixement compartit. Resol els problemes plantejats seguint un mètode, identificant les pròpies necessitats d'informació, sabent on trobar-la i uitilitzant-la en la resolució del problema. Presenta resultats d'alló que s'espera en el temps previst i mostra reflexió sobre el seu procès d'aprenentatge. localitza informació, la selecciona i la cita correctament. lliura els treballs en la data acordada. 50%
Presentacions / exposicions
A38
C4
Es capaç de fer una exposició oral ben estructurada, amb els mitjants audiovisuals adequats i de contestar a les preguntes que se li formulen, així com d'intervenir en les exposicions orals dels companys i fer preguntes pertinents i ben formulades. 25%
Proves pràctiques
A38
B5
Resolució d'activitats per poder muntar un centre de Fisioteràpia. 0%
Proves de desenvolupament
B5
C4
Desenvolupament dels temes i activitats treballades durant el curs, amb la finalització del projecte d'un centre de Fisioteràpia. S'avaluara l'entrega del projecta en l'apartat de resolució de problemes. 0%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Generalitat de Catalunya, Les claus per realitzar un bon pla d'empresa_tcm124-44425, 2012, http://inicia.gencat.cat/inicia/cat/informes/2007/

Complementària Generalitat de Catalunya, Guia per a l'elaboració del Pla d'empresa, 2010, www.inicia.gencat.cat
Programa Innova, Programa Innova - UPC [Guía Pla d'Empresa] - Programa Innova, 2011, pinnova.upc.edu/emprenedors/pla-dempresa/.../guia-

Recomanacions


 
Altres comentaris
Pel seguiment d'aquesta assignatura és important la part virtual realitzada a través de moodle. Seria recomenable connectar-se al menys una vegada per setmana surant tot el curs.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent