DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) MÈTODES ESPECÍFICS D'INTERVENCIÓ EN FISIOTERÀPIA I Codi 14214119
Ensenyament
Grau de Fisioteràpia (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
5 Obligatòria Segon Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
SALVAT SALVAT, MARÍA ISABEL
Adreça electrònica mariaisabel.salvat@urv.cat
sonia.monterde@urv.cat
salvador.montull@urv.cat
Professors/es
SALVAT SALVAT, MARÍA ISABEL
MONTERDE PÉREZ, SONIA
MONTULL MORER, SALVADOR
Web
Descripció general i informació rellevant Conjunt de procediments indicats en el tractament de les síndromes clíniques perifèriques. Tots ells englobats en la compressió de com opera el dolor. agut i crònic.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A14 Aplicar els procediments fisioterapèutics generals: cinesiteràpia, massatge i massoteràpia, electroteràpia, magnetoteràpia, ergoteràpia, hidroteràpia, balneoteràpia, climatoterapia, talassoteràpia, termoteràpia, crioteràpia, vibroteràpia, fototeràpia, pressoteràpia i els derivats d'altres agents físics. Identificar els procediments fisioterapèutics basats en mètodes i tècniques específics d'actuacions fisioterapèutiques que s'apliquen en les diferents patologies de tots els aparells i sistemes, i en totes les especialitats de medicina i cirurgia, així com en la promoció i conservació de la salut i en la prevenció de la malaltia. Utilitzar els mètodes en els processos neurològics, de l'aparell locomotor (teràpies manuals, teràpies manipulatives articulars, osteopatia i Quiropràxia), de l'aparell respiratori, del sistema cardiocirculatori, en les alteracions de l'estàtica i la dinàmica, en els mètodes específics ortopèdics ia les tècniques terapèutiques reflexes, alternatives o complementàries afins al camp de competència de la fisioteràpia.
 A28 Executar, dirigir i coordinar el Pla d'Intervenció de Fisioteràpia, atenent al principi de la individualitat de l'usuari i utilitzant les eines terapèutiques pròpies de la fisioteràpia, és a dir, el conjunt de mètodes, procediments, actuacions i tècniques que mitjançant l'aplicació dels mitjans físics curen, recuperen, habiliten, rehabiliten, adapten i readaptar les persones amb deficiències, limitacions funcionals, discapacitats i minusvalideses; prevenen les malalties i promouen la salut a les persones que volen mantenir un nivell òptim de salut. Això implica establir i aplicar els mitjans físics terapèutics en els tractaments que es presten als usuaris de totes les especialitats de medicina i cirurgia on sigui necessària l'aplicació dels mitjans esmentats. Dissenyar i aplicar exercicis terapèutics, amb mètodes especials, per a les malalties i lesions cardiorespiratòries, ortopèdiques, traumatològiques, pediàtriques, reumatològiques, geriàtriques, neurològiques, pneumòleg, esportives, així com per les alteracions del raquis, la incontinència urinària i fecal i els exercicis maternals prepart i postpart. Dissenyar i aplicar els procediments de cinesiteràpia, mobilització, manipulació, massoteràpia, teràpia manual, osteopatia, quiropràxia i la resta de tècniques manuals. Dissenyar i aplicar les diferents modalitats de electroteràpia, termoteràpia i crioteràpia, fotototerapia, ultrasonoteràpia, vibroteràpia, magnetoteràpia, ergoteràpia i pressoteràpia. Dissenyar i aplicar les diferents modalitats d'hidroteràpia, balneoteràpia, climatoterápia, talassoteràpia, etc. Dissenyar i aplicar les diverses modalitats dels mètodes i tècniques terapèutiques reflexes així com d'altres teràpies manuals específiques, alternatives o complementàries afins al camp de competència de la fisioteràpia. Establir i aplicar el tractament en grups a usuaris amb problemes similars. Fomentar la participació de l'usuari i la família en el seu procés de recuperació. Prevenir i evitar els riscos en l'aplicació del tractament. Establir el pla de pautes que ha de seguir durant el tractament.
 A29 Avaluar l'evolució dels resultats obtinguts amb el tractament de fisioteràpia amb relació als objectius marcats i als criteris de resultats establerts. Serà necessari: definir i establir els criteris de resultats, realitzar la valoració de l'evolució del pacient / usuari, redissenyar els objectius segons la valoració, si cal, i adequar el pla d'intervenció o tractament als nous objectius, si escau.
 A31 Proporcionar una atenció de fisioteràpia de manera eficaç, atorgant una assistència integral als pacients / usuaris, per la qual cosa serà necessari interpretar les prescripcions facultatives; preparar l'entorn en què es durà a terme l'atenció de fisioteràpia perquè sigui confortable, mantenir informat al pacient del tractament que se li aplica, explicant les proves i maniobres que se li practiquen, la preparació que requereixen i demanar-li que col • labori en tot moment, registrar diàriament l'aplicació de l'atenció en fisioteràpia, l'evolució i els incidents, identificar signes i símptomes d'alteració de les funcions biològiques relacionats amb l'atenció de fisioteràpia, controlar i interpretar els signes vitals durant l'execució del tractament diari, orientar les activitats i l'actuació en relació als pacients / usuaris, del personal no sanitari i subaltern, i avaluar la pròpia atenció proporcionada als pacients / usuaris.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma colaborativa i responsabilitat compartida en un equip de caràcter interdisciplinari mostrant habilitats en les relacions interpersonals.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A14 Comprendre i realitzar els mètodes i tècniques específics referits a l'aparell locomotor (incloent teràpies manuals, teràpies manipulatives articulars, osteopatia i quiropràxia), als processos neurològics, a l'aparell respiratori i al sistema cardiocirculatori.
 A28 Conèixer les tècniques i mètodes de: teràpia manual, reeducació postural en la correcció de les deformitats ortopèdiques reumatològica i ortopèdia i tractament del dolor miofascial mitjançant les tècniques derivades d'aquest concepte.
 A29 Conèixer de les tècniques específiques, els seus fonaments, les seves indicacions i contraindicacions, les seves limitacions, els seus riscos, les precaucions i la seva idoneïtat en base a l'evidència científica.
 A31 Identificar i comprendre els factors que influeixen en els processos sobre els quals actua el fisioterapeuta, el que li permet utilitzar els mètodes de tractament habituals amb una millor comprensió i, fins i tot, modificar de forma racional.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Es capaç d’integrar paradigmes d’altres disciplines
 B4 Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
 B5 Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
 B6 Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
 C4 Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
Dolor. Dolor local, regional i global. Síndrome de dolor crònic
Síndrome de dolor miofascial
Síndromes d'atrapament nerviós. Neurodinàmica Síndrome del congost toràcic
Altres síndromes de membre superior
Altres síndromes de membre inferior
Síndrome de dolor complex regional
Dessensibilització. Graded motor imagery
Dolor d'espatlla. Massatge tranvers (tècnica de Cyriax)
Dolor de colze Mobilització amb moviment (tècnica de Mulligan)
Dolor de genoll. Síndrome d'hiperpressió rotuliana externa
Dolor al peu Lesions lligamentoses de turmell

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A14
1 0 1
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A14
1 6 7
Sessió Magistral
A31
10 6 16
Pràctiques a laboratoris
A31
31 10 41
Treballs
A14
A31
1 2.5 3.5
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves pràctiques
A14
A28
A31
1 30 31
Proves de desenvolupament
A14
A28
A31
2 30 32
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, continguts i metodogia
Supòsits pràctics/ estudi de casos Presentació de les preguntes
Sessió Magistral Exposició de temes teòrics a classe
Pràctiques a laboratoris Pràctiques de les habilitats, mètode demostratiu. Repetició per part de l'estudiant. Reflexió sobre algunes qüestions
Treballs Realització de treball autònom en resposa a qüestions plantejades pel professor
Atenció personalitzada A través del moodle, del correu personal o tutoria en el despatx. Millor demanar hora

Atenció personalitzada
Descripció
A través del moodle, del correu personal o tutoria en el despatx. Millor demanar hora

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A31
Examen de desenvolupament. Preguntes curtes 30%
Pràctiques a laboratoris
A31
Examen pràctic 10%
Altres  

1. Treball: Resposta a preguntes plantejades pel professor 2. Resposta al qüestionari sobre el dolor 3. Realització d'una presentació per explicar el dolor 4. Realització d'un vídeo de les maniobres pràctiques (en grup)

60%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació de l'assignatura està plantejada com una avaluació continuada. És a dir, l'alumne la pot superar mitjançant la superació de les diferents activitats plantejades durant el curs i una prova teòrica i pràctica (en la primera convocatòria). L'alumne pot renunciar a aquest tipus d'avaluació i presentar-se a un examen teòric i pràctic en la primera convocatòria, aquest examen l'haurà de realitzar també l'alumne que no superi l'avaluació continuada i aquell que vulgui millorar la seva nota. La segona convocatòria serà idèntica a aquesta primera i la podran realitzar els alumnes que no l'hagin superat.

Avaluació continuada                                                                                            60%

  • Dolor (1r quadrimestre)
  • Treball sobre qüestions.                                                                    20%
  • Respondre al qüestionari sobre el dolor                                            10%
  • Diapositives per explicar-lo (presentació a classe d'algunes, atzar? Les millors?)                                                                                     10 %
  • Teoria sobre síndromes
  • Respondre a les qüestions que es troben en els temes. (en grups?)  30%
  • Pràctiques
  • Presentar un vídeo en grups de tres persones amb les maniobres seleccionades. Han de ser vídeos independents. Es valora l'habilitat en la realització de les maniobres, la higiene postural i la qualitat de les filmacions. Les maniobres han de ser correctes pel tal d'aprovar aquesta part                                                                                               30%
  • En cada una de les parts (1,2,3) s'ha d'obtenir una nota superior a 4 per aplicar els percentatges i el no fer qualsevol de les parts, pel motiu que sigui, representa la renuncia a l'avaluació continuada.

     

    Examen teòric (1ª convocatòria) Lliurament dels vídeos.                           30%

  •             Respondre a 5 qüestions de les treballades al llarg del curs
  •  

    Examen pràctic   (1ª convocatòria)                                                             10%

  •             Realitzar una de les maniobres que s'han explicat durant el curs.
  •  

    Si l'alumne renuncià a l'avaluació continuada, no la supera o vol pujar nota, s'ha de presentar a un examen final (1ª convocatòria) teòric-pràctic semblant als dels companys només que en el seu cas, val el 100% de la nota (amb 10 preguntes teòriques i dues pràctiques) i ha d'aprovar les dues parts.

    Els alumnes que no superin aquest examen tenen una segona oportunitat (2a convocatòria), que és un examen teòric-pràctic de les mateixes característiques.

     

     


    Fonts d'informació

    Bàsica Buttler DS , Explain pain , Noigrup , Adelaide, 2000
    Simons DG, Travell JG, Simons LS , Dolor y disfunción miofascial. El manual de los puntos gatillo. Vol. 1., Médica Panamericana , Madrid:2002
    Travell JG, Simons DG , Dolor y disfunción miofascial. El manual de los puntos gatillo. Vol 2., Médica Panamericana , Madrid: 2004
    Zamorano E, Movilización neuromeníngea.Tratamiento de los trastornos mecanosensitivos del sistema nervioso , Editorial Médica Panamericana , Madrid: 2013
    Buttler DS , Movilización del sistema nervioso , Paidotribo , Barcelona: 2002
    Shacklock M, Neurodinámica clínica: un nuevo sistema de tratamiento musculoesquelético, Elsevier, Barcelona: 2006
    David S. Butler , The Sensitive nervous system, Noigrup, Adelaide, 2000.
    Donatelli R , Fisioterapia del hombro , Jims, Barcelona: 1991.
    Torres M, Salvat I , Guía de masoterapia para fisioterapeutas, Médica Panamericana , Madrid: 2006
    Basas A, Fernández CS, Martín J, Tratamiento fisioterápico de la rodilla , McGraw-Hill Interamericana , Madrid: 2003
    Torres R , La Columna cervical , Editorial Médica Panamericana , Madrid: 2008
    Butler DS, Explicar el dolor , Noigroup, Adelaide, 2011
    Hunt GC , Fisioterapia del pie y del tobillo, Jims, Barcelona: 1990
    Bernard F. Morrey , Codo, Marbán, Madrid: 2000
    Wall and Melzack , Textbook of Pain , Elsevier , 2006
    , , ,

     

     

    Complementària Loeser JD , Bonica terapeútica del dolor , McGraw-Hill, México: 2003
    Cleland J, Cleland J, Netter FH , Netter: Exploración clínica en ortopedia: un enfoque para fisioterapéutas basado en la evidencia, Masson , Barcelona:2006
    Buckup K , Pruebas clínicas para patología ósea, articular y muscular , Masson , Barcelona: 1997
    Greenman PE , Principios y práctica de la Medicina manual , Médica Panamericana , Madrid: 1998
    Swiontkowski MF , Manual de ortopedia y traumatología , Masson , Barcelona: 2005
    Salvat I , Fisioterapia del dolor miofascial y de la fibromialgia , Universidad Internacional de Andalucia, , Sevilla: 2009
       
    Recomanacions


    (*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent