Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A14 |
Aplicar els procediments fisioterapèutics generals: cinesiteràpia, massatge i massoteràpia, electroteràpia, magnetoteràpia, ergoteràpia, hidroteràpia, balneoteràpia, climatoterapia, talassoteràpia, termoteràpia, crioteràpia, vibroteràpia, fototeràpia, pressoteràpia i els derivats d'altres agents físics. Identificar els procediments fisioterapèutics basats en mètodes i tècniques específics d'actuacions fisioterapèutiques que s'apliquen en les diferents patologies de tots els aparells i sistemes, i en totes les especialitats de medicina i cirurgia, així com en la promoció i conservació de la salut i en la prevenció de la malaltia. Utilitzar els mètodes en els processos neurològics, de l'aparell locomotor (teràpies manuals, teràpies manipulatives articulars, osteopatia i Quiropràxia), de l'aparell respiratori, del sistema cardiocirculatori, en les alteracions de l'estàtica i la dinàmica, en els mètodes específics ortopèdics ia les tècniques terapèutiques reflexes, alternatives o complementàries afins al camp de competència de la fisioteràpia. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A14 |
Realitzar correctament les tècniques estudiades
Conèixer de les tècniques específiques, els seus fonaments, les seves indicacions i contraindicacions, les seves limitacions, els seus riscos, les precaucions i la seva idoneïtat en base a l'evidència científica
Conèixer els seus fonaments, les seves indicacions i contraindicacions, les seves limitacions, els seus riscos, les precaucions i la seva idoneïtat en base a l'evidència científica
Conèixer les tècniques i mètodes de: teràpia manual, reeducació postural en la correcció de les deformitats ortopèdiques reumatològica i ortopèdia, tractament del dolor miofascial mitjançant les tècniques derivades d'aquest concepte i tècniques de mobilització
Aplicar adequadament les tècniques de fisioteràpia generals i específiques per assolir els objectius proposats
Conèixer i preveure totes les situacions de risc per al pacient en el context de la Fisioteràpia
Saber dissenyar el pla de tractament
Col·locar correctament al pacient i realitzar les tècniques amb la correcta higiene postural
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Tema 1 |
Avaluació i tractament de Fisioteràpia en les principals afeccions reumatològiques: artrosi, artritis i espondilitis anquilosant, osteoporosi i diabetis. Objectius de tractament. Modalitats de tractament, indicacions i contraindicacions. L'abordatge multidisciplinari i les limitacions del tractament de Fisioteràpia. |
Tema 2 |
La síndrome de fibromiàlgia (SFM) i la síndrome de fatiga crònica: avaluació i tractament de Fisioteràpia. |
Tema 3 |
La síndrome de dolor miofascial (SDM) al raquis: avaluació i tractament de Fisioteràpia. |
Tema 4 |
Síndromes dolorosos del raquis (dolor facetari, dolor discogènic, dolor neurogènic): avaluació i tractament de Fisioteràpia. |
Tema 5 |
Vertigen i disfunció de l'articulació temporo mandibular (ATM) |
Tema 6 |
Deformitats ortopèdiques del raquis: pla sagital, tridimensionals: concepte, avaluació i tractament. |
Tema 7 |
Tractament de Fisioteràpia en les afeccions traumatològiques del raquis cervical |
Tema 8 |
Tractament de Fisioteràpia en les afeccions traumatològiques del raquis toraco-lumbar |
Tema 9 |
Tractament de fisioteràpia en les afeccions reumatològiques de les extremitats |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
15 |
15 |
30 |
Pràctiques a laboratoris |
|
48 |
48 |
96 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
10 |
20 |
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
10 |
12 |
Proves pràctiques |
|
1 |
5 |
6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
A l'inici del curs s'exposaran les característiques de l'assignatura (metodologia) i les normes per part del professor responsable de l'assignatura. |
Sessió Magistral |
En les classes s'exposaran els continguts de cadascun dels temes i en funció del tema es potenciarà el raonament clínic de l'alumne. |
Pràctiques a laboratoris |
Durant les sessions pràctiques el professor explicarà les maniobres i activitats que cal aprendre i entrenar i els alumnes practicaran amb els seus companys les pràctiques explicades. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Al final de cada bloc es faran un o més casos clínics (en funció dels continguts impartits) per tal d'integrar l'aprenentatge que els alumnes hauran de resoldre, corregir (amb el suport del professor) i practicar. |
Atenció personalitzada |
Els alumnes tindran la possibilitat de resoldre els seus dubtes, individualment o en grup, demanant prèviament el suport del professor. |
Descripció |
Els alumnes podran demanar tutories (atenció personalitzada) via Moodle o per correu electrònic al professor (salvador.montull@urv.cat). |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
L'alumne tindrà que respondre a les qüestions plantejades en l'examen teòric i que tindran a veure amb aspectes conceptuals i amb la resolució de casos clínics.
Prova escrita escrit de 3 preguntes curtes i 1 casos clínic. |
40% |
Proves pràctiques |
|
L'alumne serà avaluat de les seves habilitats pràctiques i del criteri per emprar unes tècniques o unes altres en base al raonament clínic. |
60% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
- Tant en l'examen teòric com en l'examen pràctic es podran incloure preguntes que pertanyin als continguts teòrics i/o als continguts pràctics. - L'alumne només es podrà presentar a l'examen pràctic si s'ha presentat a l'examen teòric. - L'alumne haurà d'obtenir una qualificació mínima de un 5/10 en cada prova per poder fer la mitjana. - Si l'alumne no supera una de les dues parts (teòrica o pràctica) en la primera convocatòria pot anar a la 2a convocatòria només a la part que no havia superat. Per tant es pot guardar la nota de la 1a a la 2a convocatòria. - Si en la 2a convocatòria l'alumne no supera una de les dues parts de l'assignatura (teòrica o pràctica), no es guardaran les notes d'un curs a un altre. |
Bàsica |
Busquet L., Las cadenas musculares: lordosis, cifosis, escoliosis y deformaciones torácicas., , Barcelona: Paidotribo.1999.
Busquet, L, Las cadenas musculares , 5a, Barcelona: Paidotribo. 2011
Souchard P. , Reeducación postural global: RPG. El método., , Barcelona: Elesevier Masson. 2012
Souchard, P., Deformaciones morfológicas de la columna vertebral: tratamiento fisioterapéutico en reeducación postural global RPG., , Barcelona: Elsevier. 2016.
Davis C, Lloyd J., Rehabilitación reumatológica, , Madrid: Harcourt. 2000.
Hengeveld E, Banks E. , Maitland Manipulación periférica, , Barcelona: Elsevier, 2007.
Hengeveld E, Banks E. , Maitland Manipulación vertebral: tratamiento de los trastornos musculoesqueléticos. , 8a., Barcelona: Elsevier, 2015.
Kaltenborn FM. , Fisioterapia manual: Extremidades., 2a., Madrid: McGraw-Hill Interamericana, 2004.
Kaltenborn FM. , Terapia manual, columna. , , Madrid: McGraw-Hill Interamericana, 2000.
Rigo, M; Weiss HR., Fisioterapia para la escoliosis basada en el diagnóstico. , , Barcelona: Paidotribo. 2004.
Lehnert-Schroth C., Tratamiento tridimensional de la escoliosis., , Barcelona: Paidotribo. 2005.
Simons DG, Travell JG, Simons LS. , Dolor y disfunción miofascial. El manual de los puntos gatillo. Vol. 1, , Médica Panamericana, Madrid:2002.
Travell JG, Simons DG. , Dolor y disfunción miofascial. El manual de los puntos gatillo. Vol 2. Mitad inferior del cuerpo., , Madrid: Médica Panamericana, 2004.
Stetts D, Carpeter J., Physical Therapy management of patients with spinal pain. An evidence-based approach. , , New Jersey: Slack, 2014
Dutton, M., Ortopedia para el fisioterapeuta, , Barcelona: Paidotribo. 2015
Dutton, M., Dutton's orthopaedic examination, evaluation, and intervention / Mark Dutton, 3a., New York : McGraw-Hill Medical, 2012
Seco, J, Métodos específicos de intervención en Fisioterapia , , Madrid: Médica Panamericana, 2016
Seco, J., Fisioterapia en Especialidades Clínicas , , Madrid: Médica Panamericana, 2016
Donatelli, RA; Wooden, MJ, Orthopaedic Physical Therapy, 4th, USA: Churchill Livingstone, 2010
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
PRÀCTIQUES CLÍNIQUES II/14214126 | FISIOTERÀPIA INTEGRADA II/14214113 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
FÍSICA PER FISIOTERÀPIA I BIOMECÀNICA/14214003 | CINESITERÀPIA/14214101 | BIOMECÀNICA CLÍNICA/14214103 | FISIOTERÀPIA EN ESPECIALITATS CLÍNIQUES I/14214108 | MÈTODES ESPECÍFICS D'INTERVENCIÓ EN FISIOTERÀPIA I/14214119 |
|
|
Altres comentaris |
Es recomana dur la roba adequada per realitzar les pràctiques i dur el llençol protector de les lliteres per fer les pràctiques. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|