DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) MÈTODES ESPECÍFICS D'INTERVENCIÓ EN FISIOTERÀPIA III Codi 14214121
Ensenyament
Grau de Fisioteràpia (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer Únic segon quad.
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
PLANA SOLÉ, Mª GLÒRIA
Adreça electrònica mgloria.plana@urv.cat
patricia.zaldivar@urv.cat
Professors/es
PLANA SOLÉ, Mª GLÒRIA
ZALDÍVAR BARBAL, PATRICIA
Web
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura s’expliquen alguns dels mètodes o tècniques mes importants utilitzats en fisioteràpia per el tractament de patologies d’origen neurològic, encara que també es poden aplicar a altres tipus d’afeccions. Es donarà a conèixer a l’alumne els aspectes mes fonamentals de cada una d’aquestes tècniques i els seus elements discriminatoris. També es descriuen altres mètodes de tractament, que no son d’aplicació especifica en neurologia, però tenen una entitat prou important, com a eines de tractament. L’alumne ha de poder saber en quin moment del tractament de fisioteràpia, li cal aplicar els diferents mètodes, segons la patologia que presenta el pacient, adaptant-los a les característiques i evolució del procés.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A14 Aplicar els procediments fisioterapèutics generals: cinesiteràpia, massatge i massoteràpia, electroteràpia, magnetoteràpia, ergoteràpia, hidroteràpia, balneoteràpia, climatoterapia, talassoteràpia, termoteràpia, crioteràpia, vibroteràpia, fototeràpia, pressoteràpia i els derivats d'altres agents físics. Identificar els procediments fisioterapèutics basats en mètodes i tècniques específics d'actuacions fisioterapèutiques que s'apliquen en les diferents patologies de tots els aparells i sistemes, i en totes les especialitats de medicina i cirurgia, així com en la promoció i conservació de la salut i en la prevenció de la malaltia. Utilitzar els mètodes en els processos neurològics, de l'aparell locomotor (teràpies manuals, teràpies manipulatives articulars, osteopatia i Quiropràxia), de l'aparell respiratori, del sistema cardiocirculatori, en les alteracions de l'estàtica i la dinàmica, en els mètodes específics ortopèdics ia les tècniques terapèutiques reflexes, alternatives o complementàries afins al camp de competència de la fisioteràpia.
 A28 Executar, dirigir i coordinar el Pla d'Intervenció de Fisioteràpia, atenent al principi de la individualitat de l'usuari i utilitzant les eines terapèutiques pròpies de la fisioteràpia, és a dir, el conjunt de mètodes, procediments, actuacions i tècniques que mitjançant l'aplicació dels mitjans físics curen, recuperen, habiliten, rehabiliten, adapten i readaptar les persones amb deficiències, limitacions funcionals, discapacitats i minusvalideses; prevenen les malalties i promouen la salut a les persones que volen mantenir un nivell òptim de salut. Això implica establir i aplicar els mitjans físics terapèutics en els tractaments que es presten als usuaris de totes les especialitats de medicina i cirurgia on sigui necessària l'aplicació dels mitjans esmentats. Dissenyar i aplicar exercicis terapèutics, amb mètodes especials, per a les malalties i lesions cardiorespiratòries, ortopèdiques, traumatològiques, pediàtriques, reumatològiques, geriàtriques, neurològiques, pneumòleg, esportives, així com per les alteracions del raquis, la incontinència urinària i fecal i els exercicis maternals prepart i postpart. Dissenyar i aplicar els procediments de cinesiteràpia, mobilització, manipulació, massoteràpia, teràpia manual, osteopatia, quiropràxia i la resta de tècniques manuals. Dissenyar i aplicar les diferents modalitats de electroteràpia, termoteràpia i crioteràpia, fotototerapia, ultrasonoteràpia, vibroteràpia, magnetoteràpia, ergoteràpia i pressoteràpia. Dissenyar i aplicar les diferents modalitats d'hidroteràpia, balneoteràpia, climatoterápia, talassoteràpia, etc. Dissenyar i aplicar les diverses modalitats dels mètodes i tècniques terapèutiques reflexes així com d'altres teràpies manuals específiques, alternatives o complementàries afins al camp de competència de la fisioteràpia. Establir i aplicar el tractament en grups a usuaris amb problemes similars. Fomentar la participació de l'usuari i la família en el seu procés de recuperació. Prevenir i evitar els riscos en l'aplicació del tractament. Establir el pla de pautes que ha de seguir durant el tractament.
 A29 Avaluar l'evolució dels resultats obtinguts amb el tractament de fisioteràpia amb relació als objectius marcats i als criteris de resultats establerts. Serà necessari: definir i establir els criteris de resultats, realitzar la valoració de l'evolució del pacient / usuari, redissenyar els objectius segons la valoració, si cal, i adequar el pla d'intervenció o tractament als nous objectius, si escau.
 A31 Proporcionar una atenció de fisioteràpia de manera eficaç, atorgant una assistència integral als pacients / usuaris, per la qual cosa serà necessari interpretar les prescripcions facultatives; preparar l'entorn en què es durà a terme l'atenció de fisioteràpia perquè sigui confortable, mantenir informat al pacient del tractament que se li aplica, explicant les proves i maniobres que se li practiquen, la preparació que requereixen i demanar-li que col • labori en tot moment, registrar diàriament l'aplicació de l'atenció en fisioteràpia, l'evolució i els incidents, identificar signes i símptomes d'alteració de les funcions biològiques relacionats amb l'atenció de fisioteràpia, controlar i interpretar els signes vitals durant l'execució del tractament diari, orientar les activitats i l'actuació en relació als pacients / usuaris, del personal no sanitari i subaltern, i avaluar la pròpia atenció proporcionada als pacients / usuaris.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma colaborativa i responsabilitat compartida en un equip de caràcter interdisciplinari mostrant habilitats en les relacions interpersonals.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A14 Realitzar correctament les tècniques estudiades
Aplicar les tècniques de drenatge correctament i en la direcció adequada
Conèixer els principals models per al tractament de les lesions cerebrals
Saber analitzar les característiques principals de cada model
Saber explicar les bases teòriques de cada model
Saber descriure les claus terapèutiques més importants de cada model
Descriure i saber aplicar les tècniques: Bobath, Kabat, Exercici terapèutic cognoscitiu
Saber definir els elements discriminatius dels models
 A28 Conèixer de les tècniques específiques, els seus fonaments, les seves indicacions i contraindicacions, les seves limitacions, els seus riscos, les precaucions i la seva idoneïtat en base a l'evidència científica
Conèixer les diferents tècniques de drenatge limfàtic manual
 A29 Identificar i comprendre els factors que influeixen en els processos sobre els quals actua el fisioterapeuta, el que li permet utilitzar els mètodes de tractament habituals amb una millor comprensió i, fins i tot, modificar de forma racional
 A31 Conèixer de les tècniques específiques, els seus fonaments, les seves indicacions i contraindicacions, les seves limitacions, els seus riscos, les precaucions i la seva idoneïtat en base a l'evidència científica
Conèixer i preveure totes les situacions de risc per al pacient en el context de la Fisioteràpia
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Integrar diverses teories o models fent una síntesis personal i creativa adaptada a les pròpies necessitats professionals
Incorporar els aprenentatges proposats pels experts i mostrar una actitud activa per la seva assimilació
Comprendre i qüestionar els models teòrics d’una disciplina i indagar en noves àrees de coneixement
 B4 Gestionar l’aprenentatge autònom utilitzant les estratègies i recursos més adequats
 B5 Ser conscient de la necessitat de formar-se contínuament al llarg de la seva vida professional
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors

Continguts
Tema Subtema
Unitat didàctica I
El concepte Bobath

Tema 1.- El concepte Bobath, bases del mètode.
Continguts:
Definició del concepte, i la seva evolució.
El to postural
Mecanismes de control postural.
Principis fonamentals de la postura i del moviment normal.
To normal i patològic.
Factors que influeixen en el to muscular.
Punts clau.
Pràctica 1.-Identificar els diferents punts clau i les seves simetries. Comprovar l’alineació dels punts clau en diferents posicions i la relació amb el centre de gravetat.

Tema 2.- Reaccions posturals Continguts:
Activitat reflexa postural normal.
Reaccions d’adreçament.
Reaccions d’equilibri.
Reaccions automàtiques de protecció i recolzament
Pràctica 2.- Execució de les reaccions d’equilibri en totes les posicions: decúbits, sedestació, de genolls i dret. Reaccions de protecció en les posicions més importants
Tema 3.- Inhibició del to postural anormal. Facilitació de patrons motors normals. Continguts:
Inhibició a partir dels punts clau.
Inhibició per estirament lent i sostingut de la cadena muscular espàstica.
Inhibició per control proximal.
Facilitació de patrons motors normals.
Pràctica 3.- Control, alineació i estabilitat postural.
Tema 4.- L’alteració de la línia mitja Continguts:
Característiques d’aquesta alteració.
Paràmetres de conducta
Pràctica 4.- Inhibició i facilitació de moviments
Unitat didàctica II
Facilitació Neuromuscular Propioceptiva (PNF)

Tema 5.- Mecanismes de facilitació de la PNF
Continguts:
Definició
Bases neurofisiològiques
Mecanismes de facilitació proposats per la PNF
Tema6.- Tècniques de Facilitació Neuromuscular Propioceptiva Continguts:
Descripció, objectius i aplicacions
Pràctica 5.- Patrons de moviment de l’extremitat superior
Pràctica 6.- Patrons de moviment de l’extremitat inferior
Pràctica 7.- Cassos clínics
Unitat didàctica III
Drenatge limfàtic manual (DLM)

Tema 7.- El sistema limfàtic
Continguts:
Historia del descobriment del sistema limfàtic. Concepte actual.
Funcions del sistema limfàtic
Estructures del sistema limfàtic. Anatomia limfàtica
Teoria de la Microcirculació
Organització general del sistema limfàtic
Fisiologia limfàtica
Tema 8.- El Drenatge Manual (DM) Continguts:
Historia del Drenatge Manual
Teoria del funcionament del Drenatge Manual
Efectes. Indicacions i contraindicacions
Maniobres de Drenatge Manual
Tema 9.- Patologia. Edemes i tractament Continguts:
Edemes. Classificació i valoració
Edema traumàtic. Pràctica de DM
Edema venós. Pràctica de DM
Edema limfàtic. Pràctica de DM
Pràctica 8.- DM en edemes traumàtics
Pràctica 9.- DM en edemes venosos

Pràctica 10.-DM en limfedemes
Tema 10.- Tractament combinat dels edemes. Continguts:
Mesures de contenció i compressió
Pressoteràpia instrumental
Cinesiteràpia
Educació
Altres eines de tractament
Pràctica 11.- mesures de contenció i compressió

Pràctica 12.- càncer de mama i limfedema secundari d’extremitat superior
Unitat didàctica IV
Exercici Terapèutic Cognoscitiu (ETC)

Tema 11.- Principis bàsics de l’ETC
Continguts:
Definició Teoria Neurocognitiva
Processos cognitius
Principis bàsics de l’ ETC:
Recuperació com a moviment
Moviment com a coneixement
Cos com a superfície receptora
Tema 12. Interpretació de la patologia segons l’ETC Continguts:
Específic motor:
Reacció anormal a l’ estirament
Irradiació anormal
Dèficit de reclutament d’unitats motores
Exercicis segons l’específic motor
Sistema funcional de la manipulació prensió
Sistema funcional de la deambulació
Sistema funcional del tronc
Tema 13. Avaluació del pacient segons l’ETC Continguts:
Historia de fisioteràpia
Observació del pacient
Elements predictius
Recorregut de fisioteràpia
Perfil del pacient
Tema 14.- Imatge motora i concepte d’apràxia Continguts:
La imatge motora com a instrument terapèutic segons l’ ETC
Definició d’imatge motora
Diferencies entre imatge motora i visual
Modalitats d’evocació de la imatge motora
Concepte d’ apràxia
Definició
Classificació
Elements a considerar
Tractament
Pràctica 13.- Sistema funcional de la manipulació prensió.

Pràctica 14.- Sistema funcional de la deambulació
Pràctica 15.- Sistema funcional del tronc
Pràctica16.- Estudi de cassos clínics
Unitat didàctica V
Sinergies, reflexos i reaccions associades.
Mètode Brunnstrom

Tema 15.- Les sinergies, reflexes i reaccions associades en l’extremitat superior.
Continguts:
Descripció de les sinergies
Provocació de les sinergies
Descripció dels components de cada una d’elles
Tema 16.- Les sinergies, reflexes i reaccions associades en l'extremitat inferior. Continguts:
Descripció de les sinergies
Provocació de les sinergies
Descripció dels components de cada una d’elles
Pràctica 17.- Representació de les sinèrgies de membre superior i inferior. Aplicació de tècniques de provocació.
Pràctica 18, 19.- Estudi de cassos clínics

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
B1
1 0 1
Sessió Magistral
A14
16 24 40
Pràctiques a laboratoris
A14
A31
38 19 57
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A28
A29
2 48 50
Atenció personalitzada
C3
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries En aquesta sessió s’explicarà la planificació, les metodologies de l’assignatura, i l'avaluació.
Sessió Magistral Explicació teòrica per part del professor del tema pertinent.
S’utilitzaran mitjans audiovisuals: Power Point, vídeos, altres.
Pràctiques a laboratoris Es faran a l’aula practica, el professor farà una introducció de la tècnica que s’estudia, i els alumnes repartits en grups de dos la posaran en practica, sen supervisats en tot moment per el professor.
L’assistència a les pràctiques serà obligatòria, havent d’estar justificades las absències.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Cada professor de l’assignatura en funció del tema impartit, presentarà un supòsit pràctic que l’alumne haurà de resoldre en forma de tasca al moodle.
Atenció personalitzada Es farà un seguiment individualitzat de l’alumne mitjançant tutories, amb els diferents professors de l’assignatura, per avaluar l’assoliment dels objectius d’aprenentatge.

Atenció personalitzada
Descripció
L’alumne podrà disposarà de tutories a hores concertades amb els diferents professors de l’assignatura. Durant les practiques a l’aula d’habilitats l’alumne estarà constantment supervisat per el professor que imparteix aquella activitat. La resolució de problemes anirà totalment lligada amb una interrelació amb el professor, sigui via correu, moodle, o directa fins a la presentació dels treballs.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A14
Examen escrit amb preguntes test de quatre respostes i preguntes de resposta curta a desenvolupar. 40%
Pràctiques a laboratoris
A14
A31
Examen pràctic de les tècniques estudiades a l’aula d’habilitats 40%
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A28
A29
Desenvolupament i planificació del pla d'intervenció de Fisioteràpia dirigit a supòsits pràctics. 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Bobath, B, Hemiplejía del adulto, última edició disponible, Panamericana
Paeth, B, Experiencias en el concepto Bobath, última edició disponible, Panamericana
Carr,J. Shepherd, R., Rehabilitación de pacientes en el Ictus, última edició disponible, Elsevier
Davies, P., Pasos a seguir. Tratamiento integrado de pacientes con hemipljía, última edició disponible, Panamericana
Perfetti, C, Ejercicio terapéutico cognoscitivo para la reducación del hemipléjico adulto., última edició disponible, Edikamed
Viel, E, El método Kabat. Facilitación Neuromuscular Propioceptiva, última edició disponible, Masson
Voss DE, Ionta MK, MyersBJ, Facilitación Neuromuscular Propioceptiva. Patrones y técnicas., última edició disponible, Panamericana
Adler SS, Beckers D, Buck M. , La facilitación Neuromuscular Propioceptiva en la práctica. Guía ilustrada., última edició disponible, Panamericana
? Fernández Domene, A i Lozano Celma, C, Drenaje linfático Manual, última edició disponible, Ed. Nueva Estética
Ferrandez, J-C. , El Sistema Linfático: Historia, iconografía e implicaciones fisioterapéuticas, última edició disponible, Panamericana
Ferrandez, J-C, Reducación de los edemas de los miembros inferiores, última edició disponible, Masson
Ferrandez, J-C. Et Serin Daniel, Réeducation et cancer du sein , última edició disponible, Masson
Leduc, Albert i Leduc, Olivier, Drenaje linfático. Teoría y práctica, última edició disponible, Masson
Salvat, Isabel y Torres, María, Guia de Masoterapia para Fisioterapeutas, última edició disponible, Panamericana
Busquet, L, Las cadenas musculares: Tronco y columna cervical. Tomo I, última edició disponible, Paidotribo
Busquet, L, Las cadenas musculares: lordosis, cifosis, escoliosis y deformaciones torácicas. Tomo II., última edició disponible, Paidotribo
Busquet, L, Las cadenas musculares: la pubalgia. Tomo III, última edició disponible, Paidotribo
Busquet, L, Las cadenas musculares: miembros inferiores. Tomo IV, última edició disponible, Paidotribo

Complementària Busquet, L, Las cadenas musculares: tratamiento del cráneo. Tomo V, última edició disponible, Paidotribo
Busquet, L, . Las cadenas musculares: la cadena visceral. Tomo VI, última edició disponible, Paidotribo
Denys-Struyff, G, El manual del Mezierista. Tomo I, última edició disponible, Paidotribo
Denys-Struyff, G, El manual del Mezierista. Tomo II, última edició disponible, Paidotribo
Souchard, Ph, Principios de la rehabilitación postural global, última edició disponible, Paidotribo
Guyton, Arthur, Tratado de Fisiología Médica, última edició disponible, McGraw-Hill
, El Linfedema. XIV Jornadas de Fisioterapia. Libro de Ponencias, , EUF ONCE 2004 Madrid
, Dreinage Lymphatique. Méthode Leduc., ,
Dr. Vodder Schule., o Drenaje Linfático Manual. Técnica básica. , ,

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
PATOLOGIA MÈDICA/14214107

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
MÈTODES ESPECÍFICS D'INTERVENCIÓ EN FISIOTERÀPIA I/14214119
MÈTODES ESPECÍFICS D'INTERVENCIÓ EN FISIOTERÀPIA II/14214120
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent