Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A14 |
Aplicar els procediments fisioterapèutics generals: cinesiteràpia, massatge i massoteràpia, electroteràpia, magnetoteràpia, ergoteràpia, hidroteràpia, balneoteràpia, climatoterapia, talassoteràpia, termoteràpia, crioteràpia, vibroteràpia, fototeràpia, pressoteràpia i els derivats d'altres agents físics. Identificar els procediments fisioterapèutics basats en mètodes i tècniques específics d'actuacions fisioterapèutiques que s'apliquen en les diferents patologies de tots els aparells i sistemes, i en totes les especialitats de medicina i cirurgia, així com en la promoció i conservació de la salut i en la prevenció de la malaltia. Utilitzar els mètodes en els processos neurològics, de l'aparell locomotor (teràpies manuals, teràpies manipulatives articulars, osteopatia i Quiropràxia), de l'aparell respiratori, del sistema cardiocirculatori, en les alteracions de l'estàtica i la dinàmica, en els mètodes específics ortopèdics ia les tècniques terapèutiques reflexes, alternatives o complementàries afins al camp de competència de la fisioteràpia. |
| A19 |
Aplicar els criteris i indicadors que garanteixen la qualitat en la prestació del servei de fisioteràpia, mitjançant l'ús de guies de bona pràctica clínica i d'estàndards professionals. |
| A24 |
Elaborar i emplenar de forma sistemàtica la història clínica de fisioteràpia completa, on es registren de forma adequada i eficaç tots els passos seguits des de la recepció del pacient / usuari fins l'informe a l'alta de fisioteràpia. |
| A25 |
Valorar l'estat funcional del pacient / usuari, considerant els aspectes físics, psicològics i socials, per a això haurà de: a) rebre el pacient, recollir i valorar les dades subjectives manifestades per l'usuari i / o les persones significatives del seu entorn; b) aplicar els procediments adequats de valoració en fisioteràpia, la qual cosa inclou executar les proves elèctriques i manuals destinades a determinar el grau d'afectació de la innervación i de la força muscular, les proves per determinar les capacitats funcionals, l'amplitud del moviment articular i les mesures de la capacitat vital; c) identificar les dades i descriure les alteracions, limitacions funcionals i discapacitats trobades reals i potencials, d) registrar de forma sistemàtica les dades significatives de la informació recollida i expressar-de forma correcta en la història clínica de fisioteràpia. |
| A27 |
Dissenyar el Pla d'Intervenció de Fisioteràpia. Elaborar un Pla específic d'Intervenció de Fisioteràpia utilitzant habilitats de resolució de problemes i raonament clínic: d'acord amb els recursos disponibles; formulant els objectius d'intervenció amb l'usuari i, si escau, amb les persones significatives del seu entorn, recollint les seves expectatives respecte a l'atenció, seleccionant els protocols o procediments més adequats a l'atenció planificada i atenent els criteris d'adequació, validesa i eficiència. |
| A28 |
Executar, dirigir i coordinar el Pla d'Intervenció de Fisioteràpia, atenent al principi de la individualitat de l'usuari i utilitzant les eines terapèutiques pròpies de la fisioteràpia, és a dir, el conjunt de mètodes, procediments, actuacions i tècniques que mitjançant l'aplicació dels mitjans físics curen, recuperen, habiliten, rehabiliten, adapten i readaptar les persones amb deficiències, limitacions funcionals, discapacitats i minusvalideses; prevenen les malalties i promouen la salut a les persones que volen mantenir un nivell òptim de salut. Això implica establir i aplicar els mitjans físics terapèutics en els tractaments que es presten als usuaris de totes les especialitats de medicina i cirurgia on sigui necessària l'aplicació dels mitjans esmentats. Dissenyar i aplicar exercicis terapèutics, amb mètodes especials, per a les malalties i lesions cardiorespiratòries, ortopèdiques, traumatològiques, pediàtriques, reumatològiques, geriàtriques, neurològiques, pneumòleg, esportives, així com per les alteracions del raquis, la incontinència urinària i fecal i els exercicis maternals prepart i postpart. Dissenyar i aplicar els procediments de cinesiteràpia, mobilització, manipulació, massoteràpia, teràpia manual, osteopatia, quiropràxia i la resta de tècniques manuals. Dissenyar i aplicar les diferents modalitats de electroteràpia, termoteràpia i crioteràpia, fotototerapia, ultrasonoteràpia, vibroteràpia, magnetoteràpia, ergoteràpia i pressoteràpia. Dissenyar i aplicar les diferents modalitats d'hidroteràpia, balneoteràpia, climatoterápia, talassoteràpia, etc. Dissenyar i aplicar les diverses modalitats dels mètodes i tècniques terapèutiques reflexes així com d'altres teràpies manuals específiques, alternatives o complementàries afins al camp de competència de la fisioteràpia. Establir i aplicar el tractament en grups a usuaris amb problemes similars. Fomentar la participació de l'usuari i la família en el seu procés de recuperació. Prevenir i evitar els riscos en l'aplicació del tractament. Establir el pla de pautes que ha de seguir durant el tractament. |
| A29 |
Avaluar l'evolució dels resultats obtinguts amb el tractament de fisioteràpia amb relació als objectius marcats i als criteris de resultats establerts. Serà necessari: definir i establir els criteris de resultats, realitzar la valoració de l'evolució del pacient / usuari, redissenyar els objectius segons la valoració, si cal, i adequar el pla d'intervenció o tractament als nous objectius, si escau. |
| A33 |
Relacionar-se de forma efectiva amb tot l'equip pluridisciplinar. Això inclou establir els objectius de fisioteràpia en l'equip, recollir, escoltar i valorar les reflexions de la resta de l'equip pluridisciplinar sobre les seves actuacions, acceptar i respectar la diversitat de criteris de la resta dels membres de l'equip, reconèixer les competències, habilitats i coneixements del resta dels professionals sanitaris, participar i integrar-se en els treballs de l'equip en els seus vessants científiques i professionals, així com de relació amb els familiars, grups d'interès i institucions, fer de la comunicació i el respecte als professionals les eines per superar els conflictes interprofessionals i de competències. |
| A34 |
Incorporar a la cultura professional els principis ètics i legals de la professió. Això implica respectar els drets del pacient / usuari i dels familiars, identificar les possibles vulneracions dels drets esmentats i prendre les mesures adequades per preservar, identificar problemes ètics en la pràctica quotidiana i aplicar el raonament i el judici crític en la seva resolució, participar en el comitè d'ètica assistencial i en els comitès ètics d'investigació clínica, ajustar la praxi professional als condicionants deontològics ia la normativa jurídica de l'exercici professional, garantir la confidencialitat de les dades de l'usuari i els professionals, vetllar perquè les competències pròpies del fisioterapeuta les portin a terme professionals degudament titulats i col • legiats, i denunciar l'intrusisme i la falta de deontologia professional davant les institucions professionals i sanitàries, vetllar perquè la incorporació de professionals novells a la pràctica professional sigui l'adequada, facilitant la seva orientació inicial, actuar com a pèrit en la seva matèria davant requeriments judicials, estar atent a la legislació en matèria de salut i seguretat vigents i integrar-les en la pràctica professional. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre |
| B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la fisioteràpia. Mostrar la seva orientació al pacient / usuari, posant de manifest en la seva actuació que el ciutadà i les seves necessitats són l'eix al voltant del qual giren les seves decisions.
|
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma colaborativa i responsabilitat compartida en un equip de caràcter interdisciplinari mostrant habilitats en les relacions interpersonals. |
| B11 |
Manifestar discreció, utilitzant de forma adequada la informació de què disposa, preservant la dignitat del pacient. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A14 |
Aplicar els procediments apresos, corresponents a les diferents matèries estudiades. Determinar el diagnòstic de Fisioteràpia
| | A19 |
Aplicar els mecanismes de garantia de qualitat del centre on es realitza l'activitat
| | A24 |
Elaborar i emplenar de forma sistemàtica la història clínica de fisioteràpia registrant tots els passos des de la recepció del pacient fins l'informe d'alta
| | A25 |
Saber fer la valoració inicial del pacient utilitzant valoracions, test i comprovacions funcionals adequades en cada cas
| | A27 |
Definir i dissenyar el pla de tractament utilitzant teories mètodes i tècniques
| | A28 |
Aplicar el pla de tractament utilitzant les eines terapèutiques pròpies de la fisioteràpia
| | A29 |
Avaluar els resultats obtinguts en el tractament de fisioteràpia establir criteris de resultats i redefinir objectius si és necessari
| | A33 |
Estar preparat per a la incorporació immediata com a professional en el món del treball
| | A34 |
Manifestar respecte, valoració i sensibilitat davant el treball en les pràctiques hospitalàries
Mantenir una actitud de responsabilitat pels compromisos adquirits en vers al pacient, ell mateix, els companys, i al professorat
Adquirir els coneixements necessaris i demostrar la capacitat per comunicar-se adequadament amb el pacient dins de la fase de l'entrevista i / o durant l'aplicació del tractament així com amb la resta de l'equip interdisciplinari
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Comprèn els elements que composen una disciplina
Reconeix la rellevància dels esquemes mentals diferents al seu
Selecciona un procediment d’ entre els que li proposa el professor
Adapta els objectius d’aprenentatge proposats pel professor/a
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Contrasta els esquemes mentals propis amb els dels demés i ho aprofita com a oportunitat d’aprenentatge
Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
| | B2 |
Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
| | B5 |
Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
| | B11 |
Establir confiança entre el fisioterapeuta i el pacient, respectant-lo i adoptant una postura empàtica i holística
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
| | C5 |
Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
|
Tema |
Subtema |
PRÀCTIQUES CLÍNIQUES |
Rotacions pràctiques amb integració als diferents serveis i a la seva pràctica clínica diària.
1- ANÀLISI, DEMOSTRACIÓ I PARTICIPACIÓ ACTIVA EN LES SEGÜENTS TASQUES: (règim d’hospitalització i ambulatòri)
- Passar visita
- Observació de les proves complementàries d’imatge i valoració crítica sobre les diferents opcions diagnòstiques.
- Observació de les proves de valoració
- Observació dels tractaments
- Seguiment clínic del curs del malalt
2- ANÀLISI, DEMOSTRACIÓ I PARTICIPACIÓ ACTIVA EN LES SEGÜENTS TASQUES:
- Relació i comunicació amb els pacients
- Relació i comunicació amb l'equip del servei
- Dur a a terme el tractaments de electroterapia
- Dur a a terme el tractaments de teràpia manual
- Dur a a terme el tractaments de cinesiteràpia
- Dur a a terme el tractaments grupals
3- ANÀLISI, DEMOSTRACIÓ I PARTICIPACIÓ ACTIVA EN LES SEGÜENTS TASQUES:
(Història clínica de fisioteràpia)
- Recollida de dades
- Recollida dels antecedent patològics i tractaments de forma cronològica i ordenada
- Descripció de la malaltia actual
- Expectativa del pacient
- Exploració
- Identificació de les troballes anormals de la exploració
- Definició d'objectius de tractament
- Estratègies terapèutiques actuals i en vies de desenvolupament.
- Pla de tractament
- Revaloració post-tractament
- Elaboració de l’informe d’altaambulatòria i hospitalària |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Pràctiques clíniques |
|
57 |
57 |
114 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
4 |
20 |
24 |
Atenció personalitzada |
|
5 |
5 |
10 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
S'exposarà a la classe la organització, metodologia de l'assignatura i els objectius, farèm especial èmfasi també en l'evaluació. |
Pràctiques clíniques |
Els alumnes realitzaran pràctiques clíniques en els Hospitals Universitàris i centres de pràctiques concertats amb la facultat.
Els alumnes podràn fer els tractaments als pacients, així com fer-ne les valoracions i seguir la seva evolució. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
Cada alumne haurà de fer dos casos clínics reals que hagin tractat durant les seves pràctiques clíniques, un en cada centre. |
Atenció personalitzada |
Els alumnes podran demanar tutories. |
Descripció |
Els alumnes que vulguin fer consultes hauràn de concertar cita prèvia amb el responsable de l'assignatura. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques clíniques |
|
S'avaluarà mitjançant una fulla de seguiment de l'alumne de pràctiques.
En cada centre on es realitzin pràctiques hi haurà una fulla de seguiment. |
60% |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
Caldrà fer un treball de seguiment sobre dos casos clínics tractats en les pràctiques.
|
40% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per tal de poder fer mitja i superar l'assignatura: - L'alumne haurà de superar les Pràctiques clíniques en cada un dels centres amb una nota igual o superior a 5 i la mitja de les dues notes ha de ser igual o superior a 7. - Els casos clínics hauran de obtindre una nota igual o superior a 5. En cas de no aprovar alguna de les parts de l'assignatura l'alumne tindrà una segona oportunitat de recuperar la part no superada al mateix centre. El mal comportament dels alumnes vers als pacients, professors i companys influirà en la nota fins a poder-la baixar en un 10%. Les pràctiques son obligatòries. |
Bàsica |
|
En funció dels casos clíncs que es treballin l'alumne haurà de buscar fonts d'informació fiables i actualitzades. La bibliografia recomanada en les diferents assignatures del grau serà molt útil per poder treure el màxim profit de les pràctiques i els casos. |
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
Tot i que l’alumne ha escollit un centre de preferència per fer les pràctiques de l’assignatura pràctiques clíniques I, davant de qualsevol incidència si l’alumne no pogués anar al centre escollit se li assignarà un altre centre en el període que sigui factible.
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|