DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) PRÀCTIQUES CLÍNIQUES II Codi 14214126
Ensenyament
Grau de Fisioteràpia (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
PLANA SOLÉ, Mª GLÒRIA
Adreça electrònica antonio.aguilera@urv.cat
juanantonio.lopez@urv.cat
mariadelcarme.casajuana@urv.cat
mgloria.plana@urv.cat
mariafrancesca.batista@urv.cat
josep.vallverdu@urv.cat
gloria.bernal@urv.cat
mariapaz.vidaller@urv.cat
anacristina.lorenzo@urv.cat
ana.astilleros@urv.cat
jenny.faba@urv.cat
laura.perez@urv.cat
evamaria.tarrago@urv.cat
ester.bermudez@urv.cat
mercedes.vila@urv.cat
vanesa.bernardo@urv.cat
roser.gonzalez@urv.cat
carolina.bergel@urv.cat
nuria.estudillo@urv.cat
Professors/es
AGUILERA BAREA, ANTONIO
LÓPEZ VILLADA, JUAN ANTONIO
CASAJUANA BRIANSÓ, MARIA DEL CARME
PLANA SOLÉ, Mª GLÒRIA
BATISTA LLAMAS, MARIA FRANCESCA
VALLVERDÚ GENE, JOSEP
BERNAL ALARCÓN, GLÒRIA
VIDALLER BADIA, MARÍA PAZ
LORENZO SANCHEZ, ANA CRISTINA
ASTILLEROS LÓPEZ, ANA ESTER
FABA MARTÍNEZ, JENNY
PÉREZ MERINO, LAURA
TARRAGÓ AMIGÓ, EVA MARIA
BERMÚDEZ GÓMEZ, ESTER
VILA VIÑAS, MERCEDES
BERNARDO DEVESA, VANESA
GONZÁLEZ PÀMIES, ROSER
BERGEL PETIT, CAROLINA
ESTUDILLO VIZCAINO, NÚRIA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura és eminentment pràctica. Els alumnes es distribuiran en diferents centres vinculats a la universitat, on disposaran de professors tutors que els guiaran en el assoliments dels aprenentatges

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A14 Aplicar els procediments fisioterapèutics generals: cinesiteràpia, massatge i massoteràpia, electroteràpia, magnetoteràpia, ergoteràpia, hidroteràpia, balneoteràpia, climatoterapia, talassoteràpia, termoteràpia, crioteràpia, vibroteràpia, fototeràpia, pressoteràpia i els derivats d'altres agents físics. Identificar els procediments fisioterapèutics basats en mètodes i tècniques específics d'actuacions fisioterapèutiques que s'apliquen en les diferents patologies de tots els aparells i sistemes, i en totes les especialitats de medicina i cirurgia, així com en la promoció i conservació de la salut i en la prevenció de la malaltia. Utilitzar els mètodes en els processos neurològics, de l'aparell locomotor (teràpies manuals, teràpies manipulatives articulars, osteopatia i Quiropràxia), de l'aparell respiratori, del sistema cardiocirculatori, en les alteracions de l'estàtica i la dinàmica, en els mètodes específics ortopèdics ia les tècniques terapèutiques reflexes, alternatives o complementàries afins al camp de competència de la fisioteràpia.
 A24 Elaborar i emplenar de forma sistemàtica la història clínica de fisioteràpia completa, on es registren de forma adequada i eficaç tots els passos seguits des de la recepció del pacient / usuari fins l'informe a l'alta de fisioteràpia.
 A25 Valorar l'estat funcional del pacient / usuari, considerant els aspectes físics, psicològics i socials, per a això haurà de: a) rebre el pacient, recollir i valorar les dades subjectives manifestades per l'usuari i / o les persones significatives del seu entorn; b) aplicar els procediments adequats de valoració en fisioteràpia, la qual cosa inclou executar les proves elèctriques i manuals destinades a determinar el grau d'afectació de la innervación i de la força muscular, les proves per determinar les capacitats funcionals, l'amplitud del moviment articular i les mesures de la capacitat vital; c) identificar les dades i descriure les alteracions, limitacions funcionals i discapacitats trobades reals i potencials, d) registrar de forma sistemàtica les dades significatives de la informació recollida i expressar-de forma correcta en la història clínica de fisioteràpia.
 A26 Determinar el diagnòstic de fisioteràpia d'acord amb les normes reconegudes internacionalment i amb els instruments de validació internacionals. Aquesta competència inclou jerarquitzar les necessitats del pacient / usuari per atendre amb prioritat aquelles que més comprometin el procés de recuperació.
 A27 Dissenyar el Pla d'Intervenció de Fisioteràpia. Elaborar un Pla específic d'Intervenció de Fisioteràpia utilitzant habilitats de resolució de problemes i raonament clínic: d'acord amb els recursos disponibles; formulant els objectius d'intervenció amb l'usuari i, si escau, amb les persones significatives del seu entorn, recollint les seves expectatives respecte a l'atenció, seleccionant els protocols o procediments més adequats a l'atenció planificada i atenent els criteris d'adequació, validesa i eficiència.
 A28 Executar, dirigir i coordinar el Pla d'Intervenció de Fisioteràpia, atenent al principi de la individualitat de l'usuari i utilitzant les eines terapèutiques pròpies de la fisioteràpia, és a dir, el conjunt de mètodes, procediments, actuacions i tècniques que mitjançant l'aplicació dels mitjans físics curen, recuperen, habiliten, rehabiliten, adapten i readaptar les persones amb deficiències, limitacions funcionals, discapacitats i minusvalideses; prevenen les malalties i promouen la salut a les persones que volen mantenir un nivell òptim de salut. Això implica establir i aplicar els mitjans físics terapèutics en els tractaments que es presten als usuaris de totes les especialitats de medicina i cirurgia on sigui necessària l'aplicació dels mitjans esmentats. Dissenyar i aplicar exercicis terapèutics, amb mètodes especials, per a les malalties i lesions cardiorespiratòries, ortopèdiques, traumatològiques, pediàtriques, reumatològiques, geriàtriques, neurològiques, pneumòleg, esportives, així com per les alteracions del raquis, la incontinència urinària i fecal i els exercicis maternals prepart i postpart. Dissenyar i aplicar els procediments de cinesiteràpia, mobilització, manipulació, massoteràpia, teràpia manual, osteopatia, quiropràxia i la resta de tècniques manuals. Dissenyar i aplicar les diferents modalitats de electroteràpia, termoteràpia i crioteràpia, fotototerapia, ultrasonoteràpia, vibroteràpia, magnetoteràpia, ergoteràpia i pressoteràpia. Dissenyar i aplicar les diferents modalitats d'hidroteràpia, balneoteràpia, climatoterápia, talassoteràpia, etc. Dissenyar i aplicar les diverses modalitats dels mètodes i tècniques terapèutiques reflexes així com d'altres teràpies manuals específiques, alternatives o complementàries afins al camp de competència de la fisioteràpia. Establir i aplicar el tractament en grups a usuaris amb problemes similars. Fomentar la participació de l'usuari i la família en el seu procés de recuperació. Prevenir i evitar els riscos en l'aplicació del tractament. Establir el pla de pautes que ha de seguir durant el tractament.
 A29 Avaluar l'evolució dels resultats obtinguts amb el tractament de fisioteràpia amb relació als objectius marcats i als criteris de resultats establerts. Serà necessari: definir i establir els criteris de resultats, realitzar la valoració de l'evolució del pacient / usuari, redissenyar els objectius segons la valoració, si cal, i adequar el pla d'intervenció o tractament als nous objectius, si escau.
 A30 Elaborar l'informe per donar l'alta de fisioteràpia. Quan consideri que s'han cobert els objectius proposats, bé per curació del procés o bé perquè s'hagin esgotat les possibilitats de recuperació amb les mesures terapèutiques a l'abast, es proposarà l'alta de fisioteràpia i s'elaborarà l'informe pertinent.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la fisioteràpia. Mostrar la seva orientació al pacient / usuari, posant de manifest en la seva actuació que el ciutadà i les seves necessitats són l'eix al voltant del qual giren les seves decisions.
 B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació i motivació per la qualitat.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma colaborativa i responsabilitat compartida en un equip de caràcter interdisciplinari mostrant habilitats en les relacions interpersonals.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
 B10 Desenvolupar la capacitat per organitzar i dirigir equips de treball de manera efectiva i eficient.
 B11 Manifestar discreció, utilitzant de forma adequada la informació de què disposa, preservant la dignitat del pacient.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A14 Aplicar el pla de tractament utilitzant les eines terapèutiques pròpies de la fisioteràpia
 A24 Elaborar i emplenar de forma sistemàtica la història clínica de fisioteràpia registrant tots els passos des de la recepció del pacient fins l'informe d'alta
 A25 Saber fer la valoració inicial del pacient utilitzant valoracions, test i comprovacions funcionals adequades en cada cas
 A26 Aplicar els procediments apresos, corresponents a les diferents matèries estudiades. Determinar el diagnòstic de Fisioteràpia
 A27 Definir i dissenyar el pla de tractament utilitzant teories mètodes i tècniques
 A28 Aplicar el pla de tractament utilitzant les eines terapèutiques pròpies de la fisioteràpia
 A29 Avaluar els resultats obtinguts en el tractament de fisioteràpia establir criteris de resultats i redefinir objectius si és necessari
 A30 Saber elaborar l'informe d'alta de fisioteràpia
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Integrar diverses teories o models fent una síntesis personal i creativa adaptada a les pròpies necessitats professionals
 B2 Identificar la problemàtica del pacient i saber prioritzar els problemes, segons la gravetat i la urgència
 B3 Inculcar els avantatges de la creativitat, l´enginy i la iniciativa en l´àmbit de la fisioteràpia
 B4 Comportar-se d’una forma reflexiva i responsable, constructivament crític
 B5 Participar i col·laborar activament en les tasques de l’ equip i fomentar la confiança, la cordialitat i l’orientació a la tasca conjunta
 B6 Adaptar el seu missatge i els medis emprats a les característiques de la situació i a l’audiència
 B10 Treballar conjuntament amb altres professionals sanitaris en el tractament del pacient, desenvolupant el treball en equip
 B11 Establir confiança entre el fisioterapeuta i el pacient, respectant-lo i adoptant una postura empàtica i holística
Avaluar i preservar l’autonomia del pacient i mantenir-ne la participació en totes les decisions que l’afectin
Conèixer i entendre l'ètica mèdica o del professional sanitari contemporània i els principals principis ètics d’autonomia, beneficència, no maleficència i justícia; els deures del fisioterapeuta i l’aplicació pràctica de les teories
Acceptar els drets del malalt
Conèixer el codi deontològic de la professió
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
ANÀLISI, DEMOSTRACIÓ I PARTICIPACIÓ ACTIVA EN LES SEGÜENTS TASQUES (Història clínica de fisioteràpia)
- Recollida de dades
- Exploració
- Descripció de la malaltia actual
- Definició d'objectius de tractament
- Pla de tractament
- Revaloració post-tractament

ANÀLISI, DEMOSTRACIÓ I PARTICIPACIÓ ACTIVA EN LES SEGÜENTS TASQUES - Relació i comunicació amb els pacients
- Relació i comunicació amb l'equip del servei
- Dur a a terme el tractaments de electroterapia
- Dur a a terme el tractaments de teràpia manual
- Dur a a terme el tractaments de cinesiteràpia
- Dur a a terme el tractaments grupals

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
B3
1 0 1
Pràctiques clíniques
A14
A25
A26
A27
A28
120 30 150
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A24
A29
A30
2 2 4
Atenció personalitzada
B2
B3
B4
B5
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es realitzarà una sessió a l’aula on s’exposarà la dinàmica de l’assignatura i es donarà informació dels centres on es realitzaran les pràctiques.
Pràctiques clíniques L’ alumne realitzarà les pràctiques en dos tipus de centres; un centre amb un perfil geriàtric i un altre amb un perfil pediàtric.
En cadascú d’ aquests centres l’alumne farà una estada de tres setmanes durant les quals l’alumne estarà sempre sota la supervisió del professor responsable.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Durant l’estada de l’alumne al centre de pràctiques, haurà de treballar un cas clínic d’un dels pacients que hagi pogut observar.
Atenció personalitzada Els alumnes tindran a la seva disposició el seu tutor de pràctiques en el centre corresponent. Malgrat això, per totes aquelles circumstàncies que ho requereixi podran contactar amb el responsable de l’ assignatura prèvia petició de cita.

Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes tindran a la seva disposició el seu tutor de pràctiques en el centre corresponent. Malgrat això, per totes aquelles circumstàncies que ho requereixi podran contactar amb el responsable de l’ assignatura prèvia petició de cita.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques clíniques
A14
A25
A26
A27
A28
S'avaluarà mitjançant una fulla de seguiment de l'alumne de pràctiques.
En cada centre on es realitzin pràctiques hi haurà una fulla de seguiment.
60%
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A24
A29
A30
Caldrà fer un treball de seguiment sobre dos casos clínics tractats en les pràctiques, un per cada centre. 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

En funció dels casos clíncs que es treballin l'alumne haurà de buscar fonts d'informació fiables i actualitzades.
La bibliografia recomanada en les diferents assignatures del grau serà molt útil per poder treure el màxim profit de les pràctiques i els casos.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
FISIOTERÀPIA DOMICILIÀRIA/14214129
FISIOTERÀPIA EN ATENCIÓ PRIMÀRIA/14214131
FISIOTERÀPIA HOSPITALÀRIA/14214127
FISIOTERÀPIA INTEGRADA III/14214114

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
MÈTODES ESPECÍFICS D'INTERVENCIÓ EN FISIOTERÀPIA II/14214120
MÈTODES ESPECÍFICS D'INTERVENCIÓ EN FISIOTERÀPIA III/14214121
FISIOTERÀPIA CARDIORESPIRATÒRIA/14214111
FISIOTERÀPIA EN ESPECIALITATS CLÍNIQUES II/14214109

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
PRÀCTIQUES CLÍNIQUES I/14214125
CINESITERÀPIA/14214101
FISIOTERÀPIA EN ESPECIALITATS CLÍNIQUES I/14214108
VALORACIÓ EN FISIOTERÀPIA II/14214133
MÈTODES ESPECÍFICS D'INTERVENCIÓ EN FISIOTERÀPIA I/14214119
PROCEDIMENTS GENERALS EN FISIOTERÀPIA III/14214124
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent