DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) VALORACIÓ EN FISIOTERÀPIA I Codi 14214132
Ensenyament
Grau de Fisioteràpia (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer Únic segon quad.
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
MONTERDE PÉREZ, SONIA
Adreça electrònica mariaisabel.salvat@urv.cat
iris.miralles@urv.cat
sonia.monterde@urv.cat
anacristina.lorenzo@urv.cat
Professors/es
SALVAT SALVAT, MARÍA ISABEL
MIRALLES RULL, MARIA IRIS
MONTERDE PÉREZ, SONIA
LORENZO SANCHEZ, ANA CRISTINA
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura Valoració en Fisioterapia I és el conjunt de tècniques d’avaluació del pacient mitjançant la observació, palpació i avaluació de l’amplitud de moviment. És una part de la guía de qualsevol atenció Fisioteràpeutica, gràcies a les quals ens marcarem objectius i indicadors.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Definir l'anatomia i fisiologia humanes, destacar les relacions dinàmiques entre l'estructura i la funció, especialment de l'aparell locomotor i els sistemes nerviosos i cardiorespiratori.
 A6 Aplicar els principis ergonòmics i antropomètrics.
 A13 Definir les bases teòriques de la fisioteràpia com a ciència i professió. Enumerar els models d'actuació en fisioteràpia. Explicar les bases teòriques de les valoracions, test i comprovacions funcionals: coneixement de les seves modalitats i tècniques així com de l'avaluació científica de la utilitat i efectivitat. Aplicar el diagnòstic de fisioteràpia. Utilitzar la metodologia de la investigació aplicada a la fisioteràpia.
 A24 Elaborar i emplenar de forma sistemàtica la història clínica de fisioteràpia completa, on es registren de forma adequada i eficaç tots els passos seguits des de la recepció del pacient / usuari fins l'informe a l'alta de fisioteràpia.
 A25 Valorar l'estat funcional del pacient / usuari, considerant els aspectes físics, psicològics i socials, per a això haurà de: a) rebre el pacient, recollir i valorar les dades subjectives manifestades per l'usuari i / o les persones significatives del seu entorn; b) aplicar els procediments adequats de valoració en fisioteràpia, la qual cosa inclou executar les proves elèctriques i manuals destinades a determinar el grau d'afectació de la innervación i de la força muscular, les proves per determinar les capacitats funcionals, l'amplitud del moviment articular i les mesures de la capacitat vital; c) identificar les dades i descriure les alteracions, limitacions funcionals i discapacitats trobades reals i potencials, d) registrar de forma sistemàtica les dades significatives de la informació recollida i expressar-de forma correcta en la història clínica de fisioteràpia.
 A26 Determinar el diagnòstic de fisioteràpia d'acord amb les normes reconegudes internacionalment i amb els instruments de validació internacionals. Aquesta competència inclou jerarquitzar les necessitats del pacient / usuari per atendre amb prioritat aquelles que més comprometin el procés de recuperació.
 A27 Dissenyar el Pla d'Intervenció de Fisioteràpia. Elaborar un Pla específic d'Intervenció de Fisioteràpia utilitzant habilitats de resolució de problemes i raonament clínic: d'acord amb els recursos disponibles; formulant els objectius d'intervenció amb l'usuari i, si escau, amb les persones significatives del seu entorn, recollint les seves expectatives respecte a l'atenció, seleccionant els protocols o procediments més adequats a l'atenció planificada i atenent els criteris d'adequació, validesa i eficiència.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma colaborativa i responsabilitat compartida en un equip de caràcter interdisciplinari mostrant habilitats en les relacions interpersonals.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Identificar mitjançant la palpació les diferents estructures anatòmiques accessibles de l'aparell locomotor i anomenar-les de forma adequada d'acord a la nomenclatura establerta.
Identificar i anomenar correctament, d'acord amb la nomenclatura establerta, les estructures anatòmiques que serviran com a referència per aplicar l'avaluació basada en el balanç articular.
 A6 Aplicar les normes d'higiene postural, tenint en compte la postura del terapeuta i del pacient, en realitzar el balanç articular.
Aplicar les normes d'higiene postural, tenint en compte la postura del terapeuta i del pacient, al realitzar les diferents maniobres de palpació.
 A13 Realitzar una avaluació articular instrumentada (Goniòmetre i inclinòmetre)
Definir els aspectes més rellevants relacionats amb l'avaluació subjectiva i objectiva del pacient.
Definir els principis generals de les escales de mesura
 A24 Executar els procediments que permetin realitzar la valoració de fisioteràpia basada en l'evidència (FBE)
Definir el balanç articular i perquè serveix.
Valorar mitjançant l'observació les alteracions de la postura i del moviment i registrar els resultats.
Aplicar correctament la tècnica per obtenir el balanç articular.
Aplicar les normes d'higiene postural, tenint en compte la postura del terapeuta i del pacient, en realitzar el balanç articular.
Realitzar una avaluació articular instrumentada (Goniòmetre i inclinòmetre)
Definir i utilitzar de forma adequada la nomenclatura per a realitzar el balanç articular.
Definir correctament, d'acord amb la nomenclatura establerta, les estructures anatòmiques que serviran com a referència per aplicar l'avaluació basada en el balanç articular.
 A25 Executar els procediments que permetin realitzar la valoració de fisioteràpia basada en l'evidència (FBE)
Identificar mitjançant la palpació les diferents estructures anatòmiques accessibles de l'aparell locomotor i anomenar-les de forma adequada d'acord a la nomenclatura establerta.
Definir el balanç articular i perquè serveix.
Valorar mitjançant l'observació les alteracions de la postura i del moviment i registrar els resultats.
Aplicar correctament la tècnica per obtenir el balanç articular.
Aplicar les normes d'higiene postural, tenint en compte la postura del terapeuta i del pacient, en realitzar el balanç articular.
Realitzar una avaluació articular instrumentada (Goniòmetre i inclinòmetre)
Definir i utilitzar de forma adequada la nomenclatura per a realitzar el balanç articular.
Definir correctament, d'acord amb la nomenclatura establerta, les estructures anatòmiques que serviran com a referència per aplicar l'avaluació basada en el balanç articular.
Definir els aspectes més rellevants relacionats amb l'avaluació subjectiva i objectiva del pacient.
Definir el concepte de valoració i d'avaluació.
Aplicar les normes d'higiene postural, tenint en compte la postura del terapeuta i del pacient, al realitzar les diferents maniobres de palpació.
Definir i saber aplicar, amb relació al pacient, la posició més adequada per accedir a les estructures que requereixen ser palpades.
Definir els principis generals de les escales de mesura
Definir l'avaluació analítica i funcional
 A26 Definir els objectius i indicadors de fisioteràpia i analitzar i interpretar els resultats de l'avaluació relacionats amb la hipòtesi de treball
Definir els principis generals de les escales de mesura
Raonar les possibles limitacions del mètode d'avaluació basat en el balanç articular.
Raonar les possibles indicacions, contraindicacions i limitacions del mètode d'avaluació basat en el balanç muscular.
 A27 Definir els objectius i indicadors de fisioteràpia i analitzar i interpretar els resultats de l'avaluació relacionats amb la hipòtesi de treball
Raonar les possibles limitacions del mètode d'avaluació basat en el balanç articular.
Raonar les possibles indicacions, contraindicacions i limitacions del mètode d'avaluació basat en el balanç muscular.
Seleccionar l'eina d'avaluació adequada i aplicar-la a la pràctica clínica
Aplicar els mètodes d'avaluació descrits per avaluar les possibles conductes de simulació
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B4 Evaluar la palpació
 B5 Evaluar la palpació
 B6 Exposar el procediment amb la terminologia científic - tècnica quan es dirigeix al professional sanitari i llenguatge de signes quan es dirigeix al pacient. Prioritzar, ajustar al temps, concretar i fer sumaris.
Raonar sobre les aplicacions en les valoracions. Valorar els riscos i beneficis.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
Tema 1 Generalitats del balanç articular. 1.1.- Concepte de balanç articular.
1.2.- Mètodes de valoració i medició.
1.3.- Goniometria i tècniques de medició.
1.4.- Estudi general dels plans i eixos de referència del cos humà.
Tema 2 Valoració del moviment articular de la EESS. 2.1.- Valors normals de referència dels moviments de les articulacions de la EESS.
2.2.- Balanç articular de l’espatlla.
2.3.- Balanç articular del colze i avantbraç.
2.4.- Balanç articular del canell.
2.5.- Balanç articular de la mà i dits.
Tema 3 Valoració del moviment articular de la EEII. 3.1.- Valors normals de referència dels moviments de les articulacions de la EEII.
3.2.- Balanç articular del maluc.
3.3.- Balanç articular del genoll.
3.4.- Balanç articular del turmell.
Tema 4 Introducció a la palpació. 4.1. Definició. Bases. Exercicis.
4.2. Palpació per capes. Errors que cal evitar.
Tema 5 Palpació de la cintura pèlvica. . 5.1. Palpació òssia: cresta i espines ilíaques, trocànter major.
5.2. Espina del pubis, tuberositat isquiàtica. 5.3. Palpació d'estructures toves: adductors, triangle de Scarpa, zona glútia, isquiotibials
Tema 6 Palpació de genoll, turmell i peu. 6.1. Genoll: palpació òssia, palpació d'estructures toves, rombe popliti.
6.2. Turmell: palpació òssia, palpació d'estructures toves, localització dels tendons. Musculatura de la cama.
6.3. Musculatura intrínseca.
Tema 7 Palpació de la cintura escapular. 7.1. Palpació òssia: clavícula: articulació acromiclavicular i esternoclavicular. Apòfisi coracoide. Tròquiter, troquí, corredora bicipital. Escàpula.
7.2. Palpació d'estructures toves: músculs. Aixella.
Tema 8 Palpació del colze, avantbraç, canell i mà. 8.1. Colze: observació, palpació òssia, palpació d'estructures toves, fosa cubital. 8.2. Canell i mà: observació; palpació òssia: ossos del carp; estructures toves: túnels, tabaquera anatòmica, musculatura intrínseca.
Tema 9 Palpació del raquis. 9.1. Palpació i identificació de les apòfisis espinoses. Palpació de les articulacions cervicals. Transverses cervicals i dorsals. Palpació muscular.
9.2. Musculatura erectora del raquis. Quadrat lumbar.
Tema 10. Anàlisi visual de l’amplitud de moviment del raquis. 10.1. Anàlisi dels moviments del raquis en el plà sagital.
10.2. Anàlisi dels moviments del raquis en al plà frontal.
10.3. Anàlisi dels moviments del raquis en el plà transversal.
Tema 11. Anàlisis visual de la marxa 11.1. Anàlisi visual de la marxa del tronc
11.2. Anàlisi visual de la marxa de la pelvis
11.3. Anàlisi visual de la marxa del maluc
11.4. Anàlisi visual de la marxa del genoll
11.5. Anàlisi visual de la marxa del turmell

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Resolució de problemes, exercicis
A13
A27
2 0 2
Resolució de problemes, exercicis
A13
A27
0 10 10
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
B4
5 0 5
Pràctiques a laboratoris
A1
A6
A13
A24
A25
A26
A27
B4
B5
B6
C4
29 10 39
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves pràctiques
B6
C4
1 15 16
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries La primera classes teòrica es dediquen a introduir l’assignatura, explicar la metodologia i avaluació.
Resolució de problemes, exercicis Les segona sessió magistrals de l’assignatura és per donar els fonament de l’avaluació de l’amplitud de moviment.
Resolució de problemes, exercicis L'alumne ha de realitzar tres activitats d’autoavaluació corresponents als tres blocs de l’assignatura en Moodle.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària En les classes pràctiques de palpació es treballarà amb metodologia activa on l’alumne es prepararà part del continguts.
Pràctiques a laboratoris Pràctiques realitzades a l’aula d’habilitats amb objectiu de facilitar a l’alumne destresa en la realització de les maniobres. A fi que l'alumne pugui repetir les pràctiques realitzades a classe, disposa de la guia de pràctiques.
Atenció personalitzada Resolució de problemes, exercicis en l’aula ordinària: Es recomana la utilització de les tutories personalitzades per la resolució de dubtes respecte la metodologia i continguts de l’assignatura. Pràctiques de laboratoris: S’aconsella la exposició de dubtes al “Fòrum de dubtes general” de l’espai Moodle per tal d’afavorir un aprenentatge constructiu i col•laboratiu.

Atenció personalitzada
Descripció
Resolució de problemes, exercicis en l’aula ordinària: Es recomana la utilització de les tutories personalitzades per la resolució de dubtes respecte la metodologia i continguts de l’assignatura. Concertar cita prèvia per correu electrònic: Gloria Bernal: gloria.bernal@urv.net Isabel Salvat: mariaisabel.salvat@urv.cat Sònia Monterde: sonia.monterde@urv.net Pràctiques de laboratoris: S’aconsella la exposició de dubtes al “Fòrum de dubtes general” de l’espai Moodle per tal d’afavorir un aprenentatge constructiu i col•laboratiu.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis
A13
A27
Es valorarà amb les activitats d’autoavaluació en Moodle amb una qualificació de 0 a 10 la ressolució correcta segons els continguts apresos a classe. Els pesos de cada activitat seran els següents:
Balanç articular (25%)
Palpació (50%)
Observació (25%)

40% (nota mínima 5)
Proves pràctiques
B6
C4
L'Examen pràctic es composa per dos parts.

Primera part:Inici de l’exàmen a les 8h. Aula lliteres.
Examen pràctic de dos preguntes sobre balanç articular i/o palpació, es valorarà sobre 10 (75%, nota mínima 5 de les dos preguntes).

Segona part:Inici de l'exàmen a les 12h. Aula informàtica.
Examen pràctic dun cas clínic d'observació (25%, nota mínima 5)


Els criteris de valoració son:
-L'eficància en la aplicació de la maniobra. Grau d'habilitats i destreses que manifesta l'estudiant.
-Argument. Grau de raonament que manifesta l'estudiant sobre les aplicacions en les valoracinons. Valora riscos i beneficis.
-Exposició. Grau de coneixement de la terminologia científica i llenguatge col.loquial al dirigir-se al pacient. Prioritza, s'ajusta al temps, concreta i fa sumaris.
-Posició del fisioterapeuta i pacient. Correspon a la col.locació de les preses del Fisioterapeuta, higienes postural del mataix i del pacient.
60% (nota mínima 5)
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

EXAMEN PRÀCTIC: El funcionament de l'examen és el mateix tant en primera com en segona convocatòria i consta de tres blocs: 1. palpació: dues preguntes
2. balanç articular: dues preguntes
3. observació: un cas clínic.

És requisit indispensable per aprovar l'assignatura superar amb 5 l'examen pràctic de cadascun dels blocs. Si l'alumne no es presenta a una de les parts de l'examen final es considera que aquesta part està no superada, per la qual cosa, no pot aprovar l'assignatura. Si en la primera convocatòria es suspenen dos blocs, l'estudiant s'haurà d'examinar de tots els blocs en la segona convocatòria.

AVALUACIÓ CONTINUADA. No hi ha recuperació dels diferents qüestionaris del Moodle ("resolució de problemes, exercicis" i "proves pràctiques") dels tres blocs de l'assignatura, la nota que s'obtingui és la que s'utilitzarà per calcular la nota final.


Fonts d'informació

Bàsica

General

Cleland J, Cleland J, Netter FH, Netter:Exploración clínica en ortopedia: un enfoque para fisioterapéutas basado en laevidencia, Masson, Barcelona:2006

Balanç articular

Daza J. Test de movilidad articular y examen muscular delas extremidades. Colombia: Médica Panamericana. 1996. Kapandji A. Cuadernos de fisiologia articular.Miembrosuperior. 4 ed. Barcelona: Masson. 1989.

Palpació

Hoppenfeld S. Exploración Física de la columna vertebraly extremidades. México: El Manual Moderno. 1976.

Tixa S. Atlas de anatomía palpatoria del cuello, tronco yextremidad superior: Investigación manual de superficie. Barcelona: Masson.2000

Tixa S. Atlas de anatomía palpatoria de extremidadinferior Barcelona: Masson. 2000

Observació

Rafel Torres Cueco [ed.],La Columna cervical ,Editorial Médica Panamericana, 2008

Whittle M, Gait analysis: an introduction,Butterworth-Heineman, Oxford: 1991

Perry J. Gaitanalysis : normal and pathological function. Snack: 1992. Kirtley, C. (2006). Clinical gait analysis:theory and practice. Edinburgh: Elsevier Curchill Livingstone.

Brown, G, Barry, B, Guanche, C, Epler, M& Jacobs, K. (2002). Gait: An interactive tutorial. Slack: Thorofare.

Complementària

Palpació

Simons DG, Travell JG, Simons LS. Dolor y disfunciónmiofascial. El manual de los puntos gatillo. Volumen 1. Mitad superior delcuerpo. Madrid: Médica Panamericana. 2002.

Travell JG, Simons DG. Dolor y disfunción miofascial. Elmanual de los puntos gatillo. Volumen 2. Extremidades inferiores. Madrid:Médica Panamericana. 2004.

Chaitow L. Palpation Skills: Assessment and DiagnosisThrough Touch. Philadelphia: Churchill Livingstone. 2000.

Chaitow L. Terapia Manual. Valoración y diagnóstico.Madrid: McGraw-Hill- Interamericana de España. 2001.

Greenman, PE. Principios y práctica de la medicinamanual. 2ª ed. Madrid: Panamericana. 1998.

Observació

Teyssandier MJ, Introducción a la exploraciónclínica programada del raquis, Masson, Barcelona: 1996

Eastlack, M.E, Arvidson, J, Zinder-Mackler,L, Danoff, J & McGarvey, C. Interrater reliability of videotapedobservational gait-analysis assessment. Physical Therapy. 1991; 71 (6): 53-60.

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
PROCEDIMENTS GENERALS EN FISIOTERÀPIA II/14214123

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
PROCEDIMENTS GENERALS EN FISIOTERÀPIA II/14214123
ANATOMIA II/14214005
FÍSICA PER FISIOTERÀPIA I BIOMECÀNICA/14214003

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ANATOMIA I/14214004
FONAMENTS DE FISIOTERÀPIA/14214112
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent