Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A24 |
Elaborar i emplenar de forma sistemàtica la història clínica de fisioteràpia completa, on es registren de forma adequada i eficaç tots els passos seguits des de la recepció del pacient / usuari fins l'informe a l'alta de fisioteràpia. |
| A25 |
Valorar l'estat funcional del pacient / usuari, considerant els aspectes físics, psicològics i socials, per a això haurà de: a) rebre el pacient, recollir i valorar les dades subjectives manifestades per l'usuari i / o les persones significatives del seu entorn; b) aplicar els procediments adequats de valoració en fisioteràpia, la qual cosa inclou executar les proves elèctriques i manuals destinades a determinar el grau d'afectació de la innervación i de la força muscular, les proves per determinar les capacitats funcionals, l'amplitud del moviment articular i les mesures de la capacitat vital; c) identificar les dades i descriure les alteracions, limitacions funcionals i discapacitats trobades reals i potencials, d) registrar de forma sistemàtica les dades significatives de la informació recollida i expressar-de forma correcta en la història clínica de fisioteràpia. |
| A26 |
Determinar el diagnòstic de fisioteràpia d'acord amb les normes reconegudes internacionalment i amb els instruments de validació internacionals. Aquesta competència inclou jerarquitzar les necessitats del pacient / usuari per atendre amb prioritat aquelles que més comprometin el procés de recuperació. |
| A27 |
Dissenyar el Pla d'Intervenció de Fisioteràpia. Elaborar un Pla específic d'Intervenció de Fisioteràpia utilitzant habilitats de resolució de problemes i raonament clínic: d'acord amb els recursos disponibles; formulant els objectius d'intervenció amb l'usuari i, si escau, amb les persones significatives del seu entorn, recollint les seves expectatives respecte a l'atenció, seleccionant els protocols o procediments més adequats a l'atenció planificada i atenent els criteris d'adequació, validesa i eficiència. |
| A30 |
Elaborar l'informe per donar l'alta de fisioteràpia. Quan consideri que s'han cobert els objectius proposats, bé per curació del procés o bé perquè s'hagin esgotat les possibilitats de recuperació amb les mesures terapèutiques a l'abast, es proposarà l'alta de fisioteràpia i s'elaborarà l'informe pertinent. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre |
| B8 |
Gestionar projectes tècnics o professionals complexos amb capacitat d'organització, planificació, anàlisi, síntesi i presa de decisions personals. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A24 |
Seleccionar, registrar de forma organitzada, analitzar i interpretar la informació relacionada amb les necessitats del pacient en l'informe de fisioteràpia
Definir la nomenclatura utilitzada per dur a terme l'avaluació muscular manual e instrumental
| | A25 |
Aplicar les bases teòriques de la fisioteràpia com una ciència i com una professió en les avaluacions analítiques i funcionals
Reavaluar la intervenció mitjançant proves exploratòries per poder aplicar modificacions en el tractament si fos necessari
Diferenciar, mitjançant l'exploració diferencial musculesquelètica i proves específiques, les desviacions de la normalitat en el raquis, cintura escapular, colze, carp, mà, cintura pèlvica, maluc, genoll, turmell i peu
Identificar les referències anatòmiques imprescindibles per aplicar cada prova d'avaluació
Identificar i reproduir les simulacions, substitucions i compensacions que pot fer el pacient durant l'avaluació
Respectar les normes d'higiene postural tant pel pacient com pel fisioterapeuta
Definir la nomenclatura utilitzada per dur a terme l'avaluació muscular manual e instrumental
Raonar les indicacions, contraindicacions i limitacions d'aquestes proves
Tenir la capacitat de valorar des de la perspectiva de la fisioteràpia, l'estat funcional del pacient/usuari, considerant els aspectes físics, psicològics i socials del mateix
Definir els principis científics, utilitat i efectivitat de les escales de medició, mètodes i procediments de valoració en Fisioteràpia
| | A26 |
Executar els procediments que permetin realitzar la valoració de fisioteràpia basada en l'evidència (FBE)
Relacionar els resultats de les avaluacions analítiques i funcionals amb patologies que típicament tracta el fisioterapeuta (SHREE, SCT, lesions de lligaments)
Definir els principis científics, utilitat i efectivitat de les escales de medició, mètodes i procediments de valoració en Fisioteràpia
| | A27 |
Construir e implementar el Plan d'avaluació de Fisioterapia centrat en el paciente
Executar els procediments que permetin realitzar la valoració de fisioteràpia basada en l'evidència (FBE)
Definir els objectius i indicadors de fisioteràpia. Analitzar i interpretar els resultats de l'avaluació relacionats amb la hipòtesi de treball
| | A30 |
Seleccionar, registrar de forma organitzada, analitzar i interpretar la informació relacionada amb les necessitats del pacient en l'informe de fisioteràpia
Definir els objectius i indicadors de fisioteràpia. Analitzar i interpretar els resultats de l'avaluació relacionats amb la hipòtesi de treball
Definir la nomenclatura utilitzada per dur a terme l'avaluació muscular manual e instrumental
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
Comprèn els elements que composen una disciplina
| | B8 |
Preveu i assigna temps necessaris per completar les accions previstes
Fa una estimació de l’ eficàcia i l’ eficiència de les accions, aprofitant els recursos que té a la seva disposició
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Tema 1. Introducción, objetivos y evaluación de la asignatura. |
|
Tema 2. Valoración y evaluación fisioterapéutica. |
|
Tema 3. Exploración diferencial musculoesquelética y pruebas específicas. |
|
Tema 4. Evaluación manual neurológica |
|
Tema 5. Evaluación manual muscular de la flexibilidad y fuerza (1RM, Escala Daniels) |
|
Tema 6. Evaluación funcional e instrumentada |
|
Tema 7. Elaboración objetivos e indicadores fisioterapéuticos. |
|
Tema 8.Cintura escapular. Exploración diferencial musculoesquelética, neurológica y muscular.Evaluación funcional y instrumentada, |
|
Tema 9. Codo, carpo y mano. Exploración diferencial musculoesquelética, neurológica y muscular. Evaluación funcional y instrumentada, |
|
Tema 10. Raquis y tórax. Exploración diferencial musculoesquelética, neurológica y muscular (flexibilidad y fuerza).Evaluación funcional y instrumentada, |
|
Tema 11. Cintura pélvica. Exploración diferencial musculoesquelética y pruebas específicas. Evaluación funcional e instrumentada. |
|
Tema 12. Evaluación funcional dinámica de extremidad inferior.
|
|
Tema 13. Cadera. Exploración diferencial musculoesquelética y pruebas específicas.
Exploración neurológica y muscular (flexibilidad y fuerza). Evaluación funcional e instrumentada. |
|
Tema 14. Rodilla. Exploración diferencial musculoesquelética y pruebas específicas.
Exploración neurológica y muscular (flexibilidad y fuerza). Evaluación funcional y instrumentada.
|
|
Tema 15. Tobillo y pie. Exploración diferencial musculoesquelética y pruebas específicas. Exploración neurológica y muscular (flexibilidad y fuerza). Evaluación funcional y instrumentada,
|
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
2 |
3 |
Sessió Magistral |
|
13 |
26 |
39 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
5 |
20 |
25 |
Pràctiques a laboratoris |
|
13 |
10 |
23 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
4 |
6 |
|
Proves pràctiques |
|
1 |
15 |
16 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
La primera classes teòrica es dediquen a introduir l’assignatura, explicar la metodologia i avaluació. |
Sessió Magistral |
Les segona sessió magistrals de l’assignatura és per donar els fonament de l’avaluació de l’amplitud de moviment. |
Resolució de problemes, exercicis |
L'alumne ha de realitzar tres activitats d’autoavaluació corresponents als tres blocs de l’assignatura en Moodle. |
Pràctiques a laboratoris |
Estudi de casos a l'aula ordinària: En les classes pràctiques de palpació es treballarà amb metodologia activa on l’alumne es prepararà part del continguts.
Pràctiques realitzades a l’aula d’habilitats amb objectiu de facilitar a l’alumne destresa en la realització de les maniobres. A fi que l'alumne pugui repetir les pràctiques realitzades a classe, disposa de la guia de pràctiques. |
Atenció personalitzada |
Resolució de problemes, exercicis en l’aula ordinària: Es recomana la utilització de les tutories personalitzades per la resolució de dubtes respecte la metodologia i continguts de l’assignatura. Pràctiques de laboratoris: S’aconsella la exposició de dubtes al “Fòrum de dubtes general” de l’espai Moodle per tal d’afavorir un aprenentatge constructiu i col•laboratiu. |
Descripció |
Resolució de problemes, exercicis en l’aula ordinària: Es recomana la utilització de les tutories personalitzades per la resolució de dubtes respecte la metodologia i continguts de l’assignatura. Pràctiques de laboratoris: S’aconsella la exposició de dubtes al “Fòrum de dubtes general” de l’espai Moodle per tal d’afavorir un aprenentatge constructiu i col•laboratiu. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis |
|
Activitat d'integració teòrico-pràctica a l'aula. |
20% |
Proves pràctiques |
|
Examen pràctic de dos preguntes sobre les maniobres fisioterapeutiques d'exploració de traumatologia i ortopédia. |
80% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
És requisit indispensable per aprovarl'assignatura superar amb 5 la prova pràctica. Si l'alumne no espresenta a una de les parts de l'examen final es considera que aquesta partestà no superada, per la qual cosa, no pot aprovar l'assignatura. Només hi ha segona convocatòria de la prova pràctica. |
Bàsica |
, , ,
Cleland J, Netter:Exploración clínica en ortopedia: un enfoque para fisioterapéutas basado en laevidencia, , Masson, Barcelona: 2006
Hislop, Helen J., Técnicas de balance muscular , 7, Madrid; Barcelona [etc.] : Elsevier, cop. 2003
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
FISIOTERÀPIA INTEGRADA I/14214115 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
BIOMECÀNICA CLÍNICA/14214103 | FISIOTERÀPIA EN ESPECIALITATS CLÍNIQUES I/14214108 | MÈTODES ESPECÍFICS D'INTERVENCIÓ EN FISIOTERÀPIA I/14214119 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
FÍSICA PER FISIOTERÀPIA I BIOMECÀNICA/14214003 | PROCEDIMENTS GENERALS EN FISIOTERÀPIA I/14214122 | VALORACIÓ EN FISIOTERÀPIA I/14214132 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|