Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A24 |
Elaborar i emplenar de forma sistemàtica la història clínica de fisioteràpia completa, on es registren de forma adequada i eficaç tots els passos seguits des de la recepció del pacient / usuari fins l'informe a l'alta de fisioteràpia. |
| A25 |
Valorar l'estat funcional del pacient / usuari, considerant els aspectes físics, psicològics i socials, per a això haurà de: a) rebre el pacient, recollir i valorar les dades subjectives manifestades per l'usuari i / o les persones significatives del seu entorn; b) aplicar els procediments adequats de valoració en fisioteràpia, la qual cosa inclou executar les proves elèctriques i manuals destinades a determinar el grau d'afectació de la innervación i de la força muscular, les proves per determinar les capacitats funcionals, l'amplitud del moviment articular i les mesures de la capacitat vital; c) identificar les dades i descriure les alteracions, limitacions funcionals i discapacitats trobades reals i potencials, d) registrar de forma sistemàtica les dades significatives de la informació recollida i expressar-de forma correcta en la història clínica de fisioteràpia. |
| A26 |
Determinar el diagnòstic de fisioteràpia d'acord amb les normes reconegudes internacionalment i amb els instruments de validació internacionals. Aquesta competència inclou jerarquitzar les necessitats del pacient / usuari per atendre amb prioritat aquelles que més comprometin el procés de recuperació. |
| A27 |
Dissenyar el Pla d'Intervenció de Fisioteràpia. Elaborar un Pla específic d'Intervenció de Fisioteràpia utilitzant habilitats de resolució de problemes i raonament clínic: d'acord amb els recursos disponibles; formulant els objectius d'intervenció amb l'usuari i, si escau, amb les persones significatives del seu entorn, recollint les seves expectatives respecte a l'atenció, seleccionant els protocols o procediments més adequats a l'atenció planificada i atenent els criteris d'adequació, validesa i eficiència. |
| A30 |
Elaborar l'informe per donar l'alta de fisioteràpia. Quan consideri que s'han cobert els objectius proposats, bé per curació del procés o bé perquè s'hagin esgotat les possibilitats de recuperació amb les mesures terapèutiques a l'abast, es proposarà l'alta de fisioteràpia i s'elaborarà l'informe pertinent. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre |
| B8 |
Gestionar projectes tècnics o professionals complexos amb capacitat d'organització, planificació, anàlisi, síntesi i presa de decisions personals. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A24 |
Seleccionar, registrar de forma organitzada, analitzar i interpretar la informació relacionada amb les necessitats del pacient en l'informe de fisioteràpia
Definir la nomenclatura utilitzada per dur a terme l'avaluació muscular manual e instrumental
| | A25 |
Aplicar les bases teòriques de la fisioteràpia com una ciència i com una professió en les avaluacions analítiques i funcionals
Reavaluar la intervenció mitjançant proves exploratòries per poder aplicar modificacions en el tractament si fos necessari
Diferenciar, mitjançant l'exploració diferencial musculesquelètica i proves específiques, les desviacions de la normalitat en el raquis, cintura escapular, colze, carp, mà, cintura pèlvica, maluc, genoll, turmell i peu
Identificar les referències anatòmiques imprescindibles per aplicar cada prova d'avaluació
Identificar i reproduir les simulacions, substitucions i compensacions que pot fer el pacient durant l'avaluació
Respectar les normes d'higiene postural tant pel pacient com pel fisioterapeuta
Definir la nomenclatura utilitzada per dur a terme l'avaluació muscular manual e instrumental
Raonar les indicacions, contraindicacions i limitacions d'aquestes proves
Tenir la capacitat de valorar des de la perspectiva de la fisioteràpia, l'estat funcional del pacient/usuari, considerant els aspectes físics, psicològics i socials del mateix
Definir els principis científics, utilitat i efectivitat de les escales de medició, mètodes i procediments de valoració en Fisioteràpia
| | A26 |
Executar els procediments que permetin realitzar la valoració de fisioteràpia basada en l'evidència (FBE)
Relacionar els resultats de les avaluacions analítiques i funcionals amb patologies que típicament tracta el fisioterapeuta (SHREE, SCT, lesions de lligaments)
Definir els principis científics, utilitat i efectivitat de les escales de medició, mètodes i procediments de valoració en Fisioteràpia
| | A27 |
Construir e implementar el Plan d'avaluació de Fisioterapia centrat en el paciente
Executar els procediments que permetin realitzar la valoració de fisioteràpia basada en l'evidència (FBE)
Definir els objectius i indicadors de fisioteràpia. Analitzar i interpretar els resultats de l'avaluació relacionats amb la hipòtesi de treball
| | A30 |
Seleccionar, registrar de forma organitzada, analitzar i interpretar la informació relacionada amb les necessitats del pacient en l'informe de fisioteràpia
Definir els objectius i indicadors de fisioteràpia. Analitzar i interpretar els resultats de l'avaluació relacionats amb la hipòtesi de treball
Definir la nomenclatura utilitzada per dur a terme l'avaluació muscular manual e instrumental
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
Comprèn els elements que composen una disciplina
| | B8 |
Preveu i assigna temps necessaris per completar les accions previstes
Fa una estimació de l’ eficàcia i l’ eficiència de les accions, aprofitant els recursos que té a la seva disposició
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Tema 1. Introducción, objetivos y evaluación de la asignatura. |
|
Tema 2. Valoración y evaluación fisioterapéutica. |
|
Tema 3. Exploración diferencial musculoesquelética y pruebas específicas. |
|
Tema 4. Evaluación manual neurológica |
|
Tema 5. Evaluación manual muscular de la flexibilidad y fuerza (1RM, Escala Daniels) |
|
Tema 6. Evaluación funcional e instrumentada |
|
Tema 7. Elaboración objetivos e indicadores fisioterapéuticos. |
|
Tema 8.Cintura escapular. Exploración diferencial musculoesquelética, neurológica y muscular.Evaluación funcional y instrumentada, |
|
Tema 9. Codo, carpo y mano. Exploración diferencial musculoesquelética, neurológica y muscular. Evaluación funcional y instrumentada, |
|
Tema 10. Raquis y tórax. Exploración diferencial musculoesquelética, neurológica y muscular (flexibilidad y fuerza).Evaluación funcional y instrumentada, |
|
Tema 11. Cintura pélvica. Exploración diferencial musculoesquelética y pruebas específicas. Evaluación funcional e instrumentada. |
|
Tema 12. Evaluación funcional dinámica de extremidad inferior.
|
|
Tema 13. Cadera. Exploración diferencial musculoesquelética y pruebas específicas.
Exploración neurológica y muscular (flexibilidad y fuerza). Evaluación funcional e instrumentada. |
|
Tema 14. Rodilla. Exploración diferencial musculoesquelética y pruebas específicas.
Exploración neurológica y muscular (flexibilidad y fuerza). Evaluación funcional y instrumentada.
|
|
Tema 15. Tobillo y pie. Exploración diferencial musculoesquelética y pruebas específicas. Exploración neurológica y muscular (flexibilidad y fuerza). Evaluación funcional y instrumentada,
|
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Sessió Magistral |
|
12 |
24 |
36 |
Pràctiques a laboratoris |
|
13 |
39 |
52 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
4 |
6 |
|
Proves pràctiques |
|
1 |
1 |
2 |
Proves mixtes |
|
1 |
1 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
La primera classes teòrica es dediquen a introduir l’assignatura, explicar la metodologia i avaluació. |
Sessió Magistral |
Les segona sessió magistrals de l’assignatura és per donar els fonament de l’avaluació de l’amplitud de moviment. |
Pràctiques a laboratoris |
Estudi de casos a l'aula ordinària: En les classes pràctiques de palpació es treballarà amb metodologia activa on l’alumne es prepararà part del continguts.
Pràctiques realitzades a l’aula d’habilitats amb objectiu de facilitar a l’alumne destresa en la realització de les maniobres. A fi que l'alumne pugui repetir les pràctiques realitzades a classe, disposa de la guia de pràctiques. |
Atenció personalitzada |
Resolució de problemes, exercicis en l’aula ordinària: Es recomana la utilització de les tutories personalitzades per la resolució de dubtes respecte la metodologia i continguts de l’assignatura. Pràctiques de laboratoris: S’aconsella la exposició de dubtes al “Fòrum de dubtes general” de l’espai Moodle per tal d’afavorir un aprenentatge constructiu i col•laboratiu. |
Descripció |
Resolució de problemes, exercicis en l’aula ordinària: Es recomana la utilització de les tutories personalitzades per la resolució de dubtes respecte la metodologia i continguts de l’assignatura. Pràctiques de laboratoris: S’aconsella la exposició de dubtes al “Fòrum de dubtes general” de l’espai Moodle per tal d’afavorir un aprenentatge constructiu i col•laboratiu. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves pràctiques |
|
Examen pràctic de dos preguntes sobre les maniobres fisioterapeutiques d'exploració de traumatologia i ortopédia. |
80% |
Proves mixtes |
|
Examen teòric tipus test i preguntes curtes |
20% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
És requisit indispensable per aprovarl'assignatura superar amb 5 la prova teòrica i la pràctica. Si l'alumne no supera alguna de les parts de l'avalaucaió final es considera que aquesta partestà no superada, per la qual cosa, no pot aprovar l'assignatura. EXAMEN TEÒRIC: La primera convocatòria tindrà lloc l'últim dia de classe magistral i la segona convocatòria dins de la setmana de parcials. EXAMEN PRÀCTIC: Consulteu calendari d'examens en l'agenda acadèmica. |
Bàsica |
, , ,
Cleland J, Netter:Exploración clínica en ortopedia: un enfoque para fisioterapéutas basado en laevidencia, , Masson, Barcelona: 2006
Hislop, Helen J., Técnicas de balance muscular , 7, Madrid; Barcelona [etc.] : Elsevier, cop. 2003
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
FISIOTERÀPIA INTEGRADA I/14214115 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
BIOMECÀNICA CLÍNICA/14214103 | FISIOTERÀPIA EN ESPECIALITATS CLÍNIQUES I/14214108 | MÈTODES ESPECÍFICS D'INTERVENCIÓ EN FISIOTERÀPIA I/14214119 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
FÍSICA PER FISIOTERÀPIA I BIOMECÀNICA/14214003 | PROCEDIMENTS GENERALS EN FISIOTERÀPIA I/14214122 | VALORACIÓ EN FISIOTERÀPIA I/14214132 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|