DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) VALORACIÓ EN FISIOTERÀPIA II Codi 14214133
Ensenyament
Grau de Fisioteràpia (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Obligatòria Segon 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
MONTERDE PÉREZ, SONIA
Adreça electrònica iris.miralles@urv.cat
sonia.monterde@urv.cat
salvador.montull@urv.cat
nestor.munoz@urv.cat
bielenric.arilla@urv.cat
Professors/es
MIRALLES RULL, MARIA IRIS
MONTERDE PÉREZ, SONIA
MONTULL MORER, SALVADOR
MUÑOZ CLARET, NÉSTOR
ARILLA RÀFOLS, BIEL ENRIC
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura Valoració en Fisioterapia II és el conjunt de tècniques d’avaluació del pacient mitjançant la exploració diferencial musculesquelètica, proves específiques i funcionals. La Valoració és la primera part de l'atenció Fisioteràpeutica. Els resultats d'aquestes proves els utilitzarem per marcar els objectius i indicadors fisioterapeutics.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A24 Elaborar i emplenar de forma sistemàtica la història clínica de fisioteràpia completa, on es registren de forma adequada i eficaç tots els passos seguits des de la recepció del pacient / usuari fins l'informe a l'alta de fisioteràpia.
 A25 Valorar l'estat funcional del pacient / usuari, considerant els aspectes físics, psicològics i socials, per a això haurà de: a) rebre el pacient, recollir i valorar les dades subjectives manifestades per l'usuari i / o les persones significatives del seu entorn; b) aplicar els procediments adequats de valoració en fisioteràpia, la qual cosa inclou executar les proves elèctriques i manuals destinades a determinar el grau d'afectació de la innervación i de la força muscular, les proves per determinar les capacitats funcionals, l'amplitud del moviment articular i les mesures de la capacitat vital; c) identificar les dades i descriure les alteracions, limitacions funcionals i discapacitats trobades reals i potencials, d) registrar de forma sistemàtica les dades significatives de la informació recollida i expressar-de forma correcta en la història clínica de fisioteràpia.
 A26 Determinar el diagnòstic de fisioteràpia d'acord amb les normes reconegudes internacionalment i amb els instruments de validació internacionals. Aquesta competència inclou jerarquitzar les necessitats del pacient / usuari per atendre amb prioritat aquelles que més comprometin el procés de recuperació.
 A27 Dissenyar el Pla d'Intervenció de Fisioteràpia. Elaborar un Pla específic d'Intervenció de Fisioteràpia utilitzant habilitats de resolució de problemes i raonament clínic: d'acord amb els recursos disponibles; formulant els objectius d'intervenció amb l'usuari i, si escau, amb les persones significatives del seu entorn, recollint les seves expectatives respecte a l'atenció, seleccionant els protocols o procediments més adequats a l'atenció planificada i atenent els criteris d'adequació, validesa i eficiència.
 A30 Elaborar l'informe per donar l'alta de fisioteràpia. Quan consideri que s'han cobert els objectius proposats, bé per curació del procés o bé perquè s'hagin esgotat les possibilitats de recuperació amb les mesures terapèutiques a l'abast, es proposarà l'alta de fisioteràpia i s'elaborarà l'informe pertinent.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals complexos amb capacitat d'organització, planificació, anàlisi, síntesi i presa de decisions personals.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A24 Seleccionar, registrar de forma organitzada, analitzar i interpretar la informació relacionada amb les necessitats del pacient en l'informe de fisioteràpia
Definir la nomenclatura utilitzada per dur a terme l'avaluació muscular manual e instrumental
 A25 Aplicar les bases teòriques de la fisioteràpia com una ciència i com una professió en les avaluacions analítiques i funcionals
Reavaluar la intervenció mitjançant proves exploratòries per poder aplicar modificacions en el tractament si fos necessari
Diferenciar, mitjançant l'exploració diferencial musculesquelètica i proves específiques, les desviacions de la normalitat en el raquis, cintura escapular, colze, carp, mà, cintura pèlvica, maluc, genoll, turmell i peu
Identificar les referències anatòmiques imprescindibles per aplicar cada prova d'avaluació
Identificar i reproduir les simulacions, substitucions i compensacions que pot fer el pacient durant l'avaluació
Respectar les normes d'higiene postural tant pel pacient com pel fisioterapeuta
Definir la nomenclatura utilitzada per dur a terme l'avaluació muscular manual e instrumental
Raonar les indicacions, contraindicacions i limitacions d'aquestes proves
Tenir la capacitat de valorar des de la perspectiva de la fisioteràpia, l'estat funcional del pacient/usuari, considerant els aspectes físics, psicològics i socials del mateix
Definir els principis científics, utilitat i efectivitat de les escales de medició, mètodes i procediments de valoració en Fisioteràpia
 A26 Executar els procediments que permetin realitzar la valoració de fisioteràpia basada en l'evidència (FBE)
Relacionar els resultats de les avaluacions analítiques i funcionals amb patologies que típicament tracta el fisioterapeuta (SHREE, SCT, lesions de lligaments)
Definir els principis científics, utilitat i efectivitat de les escales de medició, mètodes i procediments de valoració en Fisioteràpia
 A27 Construir e implementar el Plan d'avaluació de Fisioterapia centrat en el paciente
Executar els procediments que permetin realitzar la valoració de fisioteràpia basada en l'evidència (FBE)
Definir els objectius i indicadors de fisioteràpia. Analitzar i interpretar els resultats de l'avaluació relacionats amb la hipòtesi de treball
 A30 Seleccionar, registrar de forma organitzada, analitzar i interpretar la informació relacionada amb les necessitats del pacient en l'informe de fisioteràpia
Definir els objectius i indicadors de fisioteràpia. Analitzar i interpretar els resultats de l'avaluació relacionats amb la hipòtesi de treball
Definir la nomenclatura utilitzada per dur a terme l'avaluació muscular manual e instrumental
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
Comprèn els elements que composen una disciplina
 B8 Preveu i assigna temps necessaris per completar les accions previstes
Fa una estimació de l’ eficàcia i l’ eficiència de les accions, aprofitant els recursos que té a la seva disposició
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Valoración y evaluación de Fisioterapia. Evaluación subjetiva, hipótesis de Fisioteràpia y evaluación objetiva.
Tema 2. Exploración diferencial musculoesquelética
Tema 3. Evaluación muscular manual e instrumentada
Tema 4. Evaluación articular i propioceptiva manual e instrumentada
Tema 5. Evaluación manual neurológica sensitiva y reflejos. Exploración motora
Tema 6. Evaluación funcional e instrumentada
Tema 7. Cintura escapular, codo, carpo y mano. Exploración diferencial musculoesquelética, neurológica y muscular. Evaluación funcional y instrumentada,
Tema 8. Cadera y Rodilla. Exploración diferencial musculoesquelética y pruebas específicas.
Exploración neurológica y muscular (flexibilidad y fuerza). Evaluación funcional y instrumentada.
Tema 9. Tobillo y pie. Exploración diferencial musculoesquelética y pruebas específicas. Exploración neurológica y muscular (flexibilidad y fuerza). Evaluación funcional y instrumentada. Evaluación funcional dinámica de extremidad inferior.
Tema 10. Red Flags. Objetivos e indicadores de la intervención de fisioterapia.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A25
1 1 2
Sessió Magistral
A25
A27
A30
12 24 36
Pràctiques a laboratoris
A25
A26
A27
B1
13 39 52
Atenció personalitzada
2 4 6
 
Proves pràctiques
A24
A26
A27
B1
1 1 2
Proves mixtes
A24
A26
A27
B1
1 1 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries La primera classes teòrica es dediquen a introduir l’assignatura, explicar la metodologia i avaluació.
Sessió Magistral Les segona sessió magistrals de l’assignatura és per donar els fonament de l’avaluació de l’amplitud de moviment.
Pràctiques a laboratoris Estudi de casos a l'aula ordinària: En les classes pràctiques de palpació es treballarà amb metodologia activa on l’alumne es prepararà part del continguts.

Pràctiques realitzades a l’aula d’habilitats amb objectiu de facilitar a l’alumne destresa en la realització de les maniobres. A fi que l'alumne pugui repetir les pràctiques realitzades a classe, disposa de la guia de pràctiques.
Atenció personalitzada Resolució de problemes, exercicis en l’aula ordinària: Es recomana la utilització de les tutories personalitzades per la resolució de dubtes respecte la metodologia i continguts de l’assignatura. Pràctiques de laboratoris: S’aconsella la exposició de dubtes al “Fòrum de dubtes general” de l’espai Moodle per tal d’afavorir un aprenentatge constructiu i col•laboratiu.

Atenció personalitzada
Descripció
Resolució de problemes, exercicis en l’aula ordinària: Es recomana la utilització de les tutories personalitzades per la resolució de dubtes respecte la metodologia i continguts de l’assignatura. Pràctiques de laboratoris: S’aconsella la exposició de dubtes al “Fòrum de dubtes general” de l’espai Moodle per tal d’afavorir un aprenentatge constructiu i col•laboratiu.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves pràctiques
A24
A26
A27
B1
Examen pràctic de dos preguntes sobre les maniobres fisioterapeutiques d'exploració de traumatologia i ortopédia. 60%
Proves mixtes
A24
A26
A27
B1
Examen teòric tipus test i preguntes curtes 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

És requisit indispensable per aprovarl'assignatura superar amb 5 la prova teòrica i la pràctica. Si l'alumne no supera alguna de les parts de l'avalaucaió final es considera que aquesta partestà no superada, per la qual cosa, no pot aprovar l'assignatura.

Consulteu calendari d'examens en l'agenda acadèmica.


Fonts d'informació

Bàsica , , ,
Cleland J, Netter:Exploración clínica en ortopedia: un enfoque para fisioterapéutas basado en laevidencia, 2018, Masson, Barcelona
Hislop, Helen J., Técnicas de balance muscular, 2003, Madrid; Barcelona [etc.] : Elsevier, cop. 2003
Dutton, Dutton's orthopaedic examination, evaluation, and intervention, 3ª, McGraw Hill
Sanchez-Lacuesta, Biomecánica de la marcha humana normal y patológica, 2005, IBV
Buckup, Klaus, Pruebas clínicas para patología ósea, articular y muscular : exploraciones, signos, síntomas, 2014, Elsevier
Norkin, Cynthia C, Measurement of joint motion : a guide to goniometry, 2016, Davis company
Reese, Nancy Berryman, Joint range of motion and muscle length testing, 2010, Saunders
Maitland, G. D., Maitland manipulación vertebral, 2006, Elsevier
Hengeveld, Elly, Maitland's peripheral manipulation, 2014, Elsevier
Greenhalgh, Susan, Red flags : a guide to identifying serious pathology of the spine, 2006, Churchill Livingstone Elsevier
Greenhalgh, Sue, Red flags II [Recurs electrònic] : a guide to solving serious pathology of the spine, 2010, Elsevier/Churchill Livingstone

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
FISIOTERÀPIA INTEGRADA I/14214115

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
BIOMECÀNICA CLÍNICA/14214103
FISIOTERÀPIA EN ESPECIALITATS CLÍNIQUES I/14214108
MÈTODES ESPECÍFICS D'INTERVENCIÓ EN FISIOTERÀPIA I/14214119

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
FÍSICA PER FISIOTERÀPIA I BIOMECÀNICA/14214003
PROCEDIMENTS GENERALS EN FISIOTERÀPIA I/14214122
VALORACIÓ EN FISIOTERÀPIA I/14214132
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent