DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) MODELS D'ADAPTACIÓ A L'ENVELLIMENT Codi 14214205
Ensenyament
Grau de Fisioteràpia (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Únic primer quad.
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
MONTULL MORER, SALVADOR
Adreça electrònica antonio.aguilera@urv.cat
salvador.montull@urv.cat
Professors/es
AGUILERA BAREA, ANTONIO
MONTULL MORER, SALVADOR
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A7 Identificar els factors psicològics i socials que influeixen en l'estat de salut / malaltia de l'individu, família i comunitat.
 A8 Analitzar la teoria de la comunicació i de les habilitats interpersonals.
 A21 Enumerar els factors que intervenen en els problemes de desigualtat social i en les necessitats de salut dels diferents grups socials.
 A27 Dissenyar el Pla d'Intervenció de Fisioteràpia. Elaborar un Pla específic d'Intervenció de Fisioteràpia utilitzant habilitats de resolució de problemes i raonament clínic: d'acord amb els recursos disponibles; formulant els objectius d'intervenció amb l'usuari i, si escau, amb les persones significatives del seu entorn, recollint les seves expectatives respecte a l'atenció, seleccionant els protocols o procediments més adequats a l'atenció planificada i atenent els criteris d'adequació, validesa i eficiència.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A7 Definir i identificar les necessitats de la població, en relació al procés d’adaptació a l'envelliment.
 A8 Definir quines són les habilitats de comunicació necessàries per treballar amb grups de la 3a edat
 A21 Identificar les necessitats de salut de la població que s’incorpora a la 3a edat
 A27 Dissenyar un Pla d’intervenció per afavorir l’envelliment actiu
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B6 Exposar en públic el disseny d’un programa per afavorir l’envelliment actiu
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Introducció general a l'assignatura 1.1. Definició i objectius de l'assignatura. Metodologia. Avaluació.
1.2. L'adaptació a l'envelliment: definició, objectius.
1.3. Estratègies d'adaptació a l'envelliment.
1.4. El paper del fisioterapeuta
Tema 2. Identificació de les necessitats relacionades amb l'adaptació a l'envelliment 2.1. Introducció. Necessitats generals i específiques.
2.2. Possibles intervencions de Fisioteràpia
Tema 3. Habilitats i eines de comunicació per treballar amb lles persones grans 3.1. Introducció i objectius.
3.2. Comunicació aplicada a la 3ª edat
3.3. Actituds i habilitats bàsiques de comunicació adaptades a la 3a edat (treball individual i en grups).
Tema 4. Disseny d'un Programa per afavorir l'envelliment saludable 4.1. Com dissenyar un programa per afavorir l'envelliment actiu.
4.2. Avaluació del programa.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
Atenció personalitzada
B6
8 8 16
Sessió Magistral
A7
7 7 14
Presentacions / exposicions
B6
10 10 20
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B6
4 15 19
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries El professor exposarà durant aquestes activitats els objectius de l'assignatura i els aspectes relacionats amb l'avaluació.
Atenció personalitzada Els alumnes exposaran de forma individual i/o en grupps reduïts les seves opinions en relació als temes que tindràn que preparar per participar en un debat presencial.
Sessió Magistral El professor exposarà en cadascuna de les sessions magistrals els diferents temes i les activitats que es desprenen dels mateixos.
Presentacions / exposicions Cada grup d'alumnes farà una presentació relacionada amb un tema escollit previament i consensuat amb el professor responsable de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Els alumnes tindran que elaborar un treball individual relacinat amb l'elaboració d'un programa d'envelliment actiu aplicat a la 3a edat.
Atenció personalitzada El professor atendrà de forma individual o en grup als alumnes per tal de resoldre els possibles dubtes que tinguin a veure amb l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció
Contactar per e mail per demanar una tutoria: Salvador Montull: salvador.montull@urv.cat Antonio Aguilera: antonio.aguilera@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Atenció personalitzada
B6
Presentacions / exposicions
B6
Cada grup d'alumnes presentara i exposarà un treball en format word (model infrome). 35%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B6
Cada alumne, a títol individual, presentarà un treball relacionat amb l'elaboració d'un programa d'envelliment actiu 60%
Altres  

La participació activa en els debats, atítol individual o en petits grups tindrà una repercusio en la nota final.

5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els alumnes que no hagin aprovat l'assignatura tindràn l'opció de presentar-se a la 1a o a la 2a convocatòria. En aquest cas tindràn que fer un examen escrit relacionat amb el temari impartit a les classes presencials i on tindràn que treure una nota de un 5 per aprovar.


Fonts d'informació

Bàsica Fernández-Ballesteros, R. , Gerontología Social, , Pirámide, Madrid: 2009
Rebelatto, J; Silva, JC. , Fisioterapia Geriàtrica, , McGraw-Hill Interamericana, Madrid: 2005
Bermejo García, L., Envejecimiento activo y actividades socioeducativas con mayores. , , Médica Panamericana, Madrid: 2010

Complementària Guillén Llera, F; Pérez del Molino, Y. , Síndromes y cuidados en el paciente geriátrico., , Masson, Barcelona: 2001
Yuste, N; Rubio, R; Aleixandre, M., Introducción a la psicogerontología., , Pirámide, Madrid: 2004.
Vaillant, GE; Mukamal, K. , Successful ageing. , , Am J Pshychiatry 2001; 158: 839-847.
Bowling A, Rowe G, McKee M. , Patient's experiences of their healthcare in relation to their expectations and satisfaction:a population survey, , Journal of the Royal Society of Medicine 2013; 106
Fernández-Ballesteros R, Robine JM, Walker A, Kalache A., Active aging: a global goal., , Curr Gerontol Geriatr Res. 2013;2013:298012. Epub

D'ALTRES FONTS: 

Envejecimiento en red: http://www.imsersomayores.csic.es/

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent