Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A7 |
Identificar els factors psicològics i socials que influeixen en l'estat de salut / malaltia de l'individu, família i comunitat. |
| A8 |
Analitzar la teoria de la comunicació i de les habilitats interpersonals. |
| A21 |
Enumerar els factors que intervenen en els problemes de desigualtat social i en les necessitats de salut dels diferents grups socials. |
| A27 |
Dissenyar el Pla d'Intervenció de Fisioteràpia. Elaborar un Pla específic d'Intervenció de Fisioteràpia utilitzant habilitats de resolució de problemes i raonament clínic: d'acord amb els recursos disponibles; formulant els objectius d'intervenció amb l'usuari i, si escau, amb les persones significatives del seu entorn, recollint les seves expectatives respecte a l'atenció, seleccionant els protocols o procediments més adequats a l'atenció planificada i atenent els criteris d'adequació, validesa i eficiència. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A7 |
Definir i identificar les necessitats de la població, en relació al procés d’adaptació a l'envelliment.
| | A8 |
Definir quines són les habilitats de comunicació necessàries per treballar amb grups de la 3a edat
| | A21 |
Identificar les necessitats de salut de la població que s’incorpora a la 3a edat
| | A27 |
Dissenyar un Pla d’intervenció per afavorir l’envelliment actiu
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B6 |
Exposar en públic el disseny d’un programa per afavorir l’envelliment actiu
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
Tema 1. Introducció general a l'assignatura |
1.1. Definició i objectius de l'assignatura. Metodologia. Avaluació.
1.2. L'adaptació a l'envelliment: definició, objectius.
1.3. Estratègies d'adaptació a l'envelliment.
1.4. El paper del fisioterapeuta
|
Tema 2. Identificació de les necessitats relacionades amb l'adaptació a l'envelliment |
2.1. Introducció. Necessitats generals i específiques.
2.2. Possibles intervencions de Fisioteràpia
|
Tema 3. Bases pel maneig de l'activitat física i l'exercici físic. |
3.1. Introducció
3.2. Conceptes bàsics.
3.3. Aspectes a tenir en compte per treballar amb persones adultes.
3.4. Professionals implicats |
Tema 4. Habilitats i eines de comunicació per treballar amb lles persones grans |
4.1. Introducció i objectius.
4.2. Comunicació aplicada a la 3ª edat
4.3. Actituds i habilitats bàsiques de comunicació adaptades a la 3a edat (treball individual i en grups). |
Tema 5. Disseny d'un Programa per afavorir l'envelliment saludable |
5.1. Com dissenyar un programa per afavorir l'envelliment actiu.
5.2. Avaluació del programa. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
2 |
4 |
Atenció personalitzada |
|
8 |
8 |
16 |
Sessió Magistral |
|
7 |
7 |
14 |
Presentacions / exposicions |
|
10 |
10 |
20 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
4 |
15 |
19 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
El professor exposarà durant aquestes activitats els objectius de l'assignatura i els aspectes relacionats amb l'avaluació. |
Atenció personalitzada |
Els alumnes exposaran de forma individual i/o en grupps reduïts les seves opinions en relació als temes que tindràn que preparar per participar en un debat presencial. |
Sessió Magistral |
El professor exposarà en cadascuna de les sessions magistrals els diferents temes i les activitats que es desprenen dels mateixos. |
Presentacions / exposicions |
Cada grup d'alumnes farà una presentació relacionada amb un tema escollit previament i consensuat amb el professor responsable de l'assignatura. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Els alumnes tindran que elaborar un treball individual relacinat amb l'elaboració d'un programa d'envelliment actiu aplicat a la 3a edat i resoldre un qüestionari per verificar els seus coneixements. |
Atenció personalitzada |
El professor atendrà de forma individual o en grup als alumnes per tal de resoldre els possibles dubtes que tinguin a veure amb l'assignatura. |
Descripció |
Contactar per e mail per demanar una tutoria:
Salvador Montull: salvador.montull@urv.cat
Antonio Aguilera: antonio.aguilera@urv.cat |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Atenció personalitzada |
|
L'alumne de forma individual i/o amb grup assistirà a tutories personalitzades per rebre feedback del seu treball. |
0% |
Presentacions / exposicions |
|
Cada grup d'alumnes exposarà un recull de fonts d'informació (pàgines web) on s'apliquin activitats relacionades amb l'envelliment actiu. |
25% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Cada alumne, a títol individual, presentarà un treball relacionat amb l'elaboració d'un programa d'envelliment actiu |
40% |
Altres |
|
Prova de validació dels continguts treballats a l'assignatura |
35% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per poder aprovar l'assignatura cal aprovar cadascuna de les tres parts de l'avaluació amb una nota mínima de 5. Si una (o més parts) no estan aprovades, l'alumne es tindrà que presentar a un examen escrit (preguntes curtes a desenvolupar) relacionat amb el temari impartit on tindran que treure una nota igual o superior a 5 punts sobre 10 per aprovar. Tant en la prova de validació com en el examen de 2a convocatòria es podrà preguntar per qualsevol contingut impartit durant les classes teòriques o durant els seminaris. |
Bàsica |
Fernández-Ballesteros, R. , Gerontología Social, , Madrid: Pirámide. 2009.
Rebelatto, J; Silva, JC. , Fisioterapia Geriàtrica, , Madrid: McGraw-Hill Interamericana. 2005
Bermejo García, L., Envejecimiento activo y actividades socioeducativas con mayores. , , Madrid: Médica Panamericana. 2010
Woolf-May, K., Prescripción de ejercicio. Fundamentos fisiológiogicos. , , Barcelona: Elsevier. 2008.
|
|
Complementària |
Guillén Llera, F; Pérez del Molino, Y. , Síndromes y cuidados en el paciente geriátrico., , Masson, Barcelona: 2001
Yuste, N; Rubio, R; Aleixandre, M., Introducción a la psicogerontología., , Pirámide, Madrid: 2004.
Vaillant, GE; Mukamal, K. , Successful ageing. , , Am J Pshychiatry 2001; 158: 839-847.
Bowling A, Rowe G, McKee M. , Patient's experiences of their healthcare in relation to their expectations and satisfaction:a population survey, , Journal of the Royal Society of Medicine 2013; 106
Fernández-Ballesteros R, Robine JM, Walker A, Kalache A., Active aging: a global goal., , Curr Gerontol Geriatr Res. 2013;2013:298012. Epub
|
D'ALTRES FONTS: de
Cabo R, Le Couteur DG. The Biology of Aging. In: Kasper D,
Fauci A, Hauser S, Longo D, Jameson J, Loscalzo J. eds. Harrison's
Principles of Internal Medicine, 19e. New York, NY: McGraw-Hill; 2015.http://accessmedicine.mhmedical.com/content.aspx?bookid=1130&Sectionid=79728758. Accessed April 27, 2016. Envejecimiento. Fundación General CSIC. Accés 28 de juny de 2016. Disponible a: http://www.fgcsic.es/envejecimiento/es_es/recursos/multimedia/8 Physical Activity Promotion and Chronic Disease Prevention Unit. Accés 28 de juny de 2016. Disponible a: http://www.healthandphysicalactivity.com/ La actividad física en los adultos mayores. OMS. Accés 28 de juny de 2016. Disopnible a: http://www.who.int/dietphysicalactivity/factsheet_olderadults/es/ |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|