DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) MODELS D'ADAPTACIÓ A L'ENVELLIMENT Codi 14214205
Ensenyament
Grau de Fisioteràpia (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
MONTULL MORER, SALVADOR
Adreça electrònica antonio.aguilera@urv.cat
salvador.montull@urv.cat
Professors/es
AGUILERA BAREA, ANTONIO
MONTULL MORER, SALVADOR
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A7 Identificar els factors psicològics i socials que influeixen en l'estat de salut / malaltia de l'individu, família i comunitat.
 A8 Analitzar la teoria de la comunicació i de les habilitats interpersonals.
 A21 Enumerar els factors que intervenen en els problemes de desigualtat social i en les necessitats de salut dels diferents grups socials.
 A27 Dissenyar el Pla d'Intervenció de Fisioteràpia. Elaborar un Pla específic d'Intervenció de Fisioteràpia utilitzant habilitats de resolució de problemes i raonament clínic: d'acord amb els recursos disponibles; formulant els objectius d'intervenció amb l'usuari i, si escau, amb les persones significatives del seu entorn, recollint les seves expectatives respecte a l'atenció, seleccionant els protocols o procediments més adequats a l'atenció planificada i atenent els criteris d'adequació, validesa i eficiència.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A7 Definir i identificar les necessitats de la població, en relació al procés d’adaptació a l'envelliment.
 A8 Definir quines són les habilitats de comunicació necessàries per treballar amb grups de la 3a edat
 A21 Identificar les necessitats de salut de la població que s’incorpora a la 3a edat
 A27 Dissenyar un Pla d’intervenció per afavorir l’envelliment actiu
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B6 Exposar en públic el disseny d’un programa per afavorir l’envelliment actiu
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Introducció general a l'assignatura 1.1. Preguntes i objectius de l'assignatura. Metodologia. Avaluació.
1.2. Envelliment i conseqüències de l'envelliment en la qualitat de vida.
1.3. Estratègies d'adaptació a l'envelliment: l'envelliment actiu.
Tema 2. Identificació de les necessitats relacionades amb l'envelliment 2.1. Introducció. Necessitats generals i específiques.
2.2. Variables a considerar
2.3. Possibles intervencions (Fisioteràpia i d'altres professionals).
Tema 3. Bases pel maneig de l'activitat física i l'exercici físic. 3.1. Introducció
3.2. Conceptes bàsics.
3.3. Aspectes a tenir en compte per treballar amb les persones grans.
3.4. Professionals implicats.
Tema 4. Intervenció de Fisioteràpia per treballar les causes de discapacitat més freqüents en la gent gran 4.1. Introducció.
4.2. Definició de les malalties habituals.
4.3. Adaptació de les intervencions en funció de l'impacte biopsicosocial.
Tema 5. Disseny d'un Programa per afavorir l'envelliment saludable 5.1. Com dissenyar un programa per afavorir l'envelliment actiu.
5.2. Avaluació del programa.
Tema 6. Recerca i envelliment. Línies futures. 6.1. Estat actual de la recerca en l'envelliment (actiu).
6.2. Limitacions i línies futures de investigació.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
Atenció personalitzada
B6
8 8 16
Sessió Magistral
A7
7 7 14
Presentacions / exposicions
B6
10 10 20
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B6
4 15 19
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries El professor exposarà durant aquestes activitats els objectius de l'assignatura i els aspectes relacionats amb l'avaluació.
Atenció personalitzada Els alumnes exposaran de forma individual i/o en grups reduïts les seves opinions en relació als temes que tindran que preparar per participar en un debat presencial.
Sessió Magistral El professor exposarà en cadascuna de les sessions magistrals els diferents temes i les activitats que es desprenen dels mateixos.
Presentacions / exposicions Cada grup d'alumnes (o de forma individual) farà una presentació relacionada amb un tema escollit prèviament i consensuat amb el professor responsable de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Els alumnes tindran que elaborar un treball individual relacinat amb l'elaboració d'un programa d'envelliment actiu aplicat a la 3a edat i resoldre un qüestionari per verificar els seus coneixements.
Atenció personalitzada El professor atendrà de forma individual o en grup als alumnes per tal de resoldre els possibles dubtes que tinguin a veure amb l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció
Contactar per e mail per demanar una tutoria: Salvador Montull: salvador.montull@urv.cat Antonio Aguilera: antonio.aguilera@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Atenció personalitzada
B6
L'alumne de forma individual i/o amb grup assistirà a tutories personalitzades per rebre feedback del seu treball. 0%
Presentacions / exposicions
B6
Presentació d'activitats individuals i en grup treballades als seminaris. 20%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B6
Cada alumne, de forma individual, presentarà un treball relacionat amb l'elaboració d'un programa d'envelliment actiu aplicat a un problema prèviament descrit. 45%
Altres  

Prova de validació dels continguts treballats a l'assignatura (classes teòriques i seminaris).

35%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els alumnes que no superin (amb un 5) el treball individual (elaboració d'un programa d'envelliment actiu) i la prova de validació (examen teòric) s'hauran de presentar-se a un examen escrit en 2a convocatòria. Tant en la prova de validació com en l'examen de 2a convocatòria es podrà preguntar per qualsevol contingut impartit durant les classes teòriques o durant els seminaris. La manca d'assistència (no justificada) als seminaris implicarà disminuir la nota final 0,5 punts per cada falta. Si l'aplicació d'aquesta norma implica suspendre l'assignatura en 1a convocatòria, l'alumne s'hauria de presentar a l'examen de 2a convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica Delgado Ojeda, María Antonia, Rehabilitación y fisioterapia en geriatría, , Alcalá la Real:Formación Alcalá. 2000
Rebelatto, J; Silva, JC. , Fisioterapia Geriàtrica, , Madrid: McGraw-Hill Interamericana. 2005
Woolf-May, K., Prescripción de ejercicio. Fundamentos fisiológiogicos. , , Barcelona: Elsevier. 2008.
Fernández-Ballesteros, R. , Gerontología Social, , Madrid: Pirámide. 2009.
Glynn, Angela, The Physiotherapist's Pocket Guide to Exercise, , New York: Churchill Livingstone/Elsevier. 2009.
Bermejo García, L., Envejecimiento activo y actividades socioeducativas con mayores. , , Madrid: Médica Panamericana. 2010
Portal, E; Arias, E; Lirio, J., Gerontología social y envejecimiento activo, 1a, Madrid: Universitas. 2015.

Complementària Guillén Llera, F; Pérez del Molino, Y. , Síndromes y cuidados en el paciente geriátrico., , Masson, Barcelona: 2001
Yuste, N; Rubio, R; Aleixandre, M., Introducción a la psicogerontología., , Pirámide, Madrid: 2004.
Vaillant, GE; Mukamal, K. , Successful ageing. , , Am J Pshychiatry 2001; 158: 839-847.
Bowling A, Rowe G, McKee M. , Patient's experiences of their healthcare in relation to their expectations and satisfaction:a population survey, , Journal of the Royal Society of Medicine 2013; 106
Fernández-Ballesteros R, Robine JM, Walker A, Kalache A., Active aging: a global goal., , Curr Gerontol Geriatr Res. 2013;2013:298012. Epub

D'ALTRES FONTS: 

de Cabo R, Le Couteur DG. The Biology of Aging. In: Kasper D, Fauci A, Hauser S, Longo D, Jameson J, Loscalzo J. eds. Harrison's Principles of Internal Medicine, 19e. New York, NY: McGraw-Hill; 2015.http://accessmedicine.mhmedical.com/content.aspx?bookid=1130&Sectionid=79728758. Accessed April 27, 2016.

Envejecimiento. Fundación General CSIC. Accés 28 de juny de 2016. Disponible a: http://www.fgcsic.es/envejecimiento/es_es/recursos/multimedia/8

Physical Activity Promotion and Chronic Disease Prevention Unit. Accés 28 de juny de 2016. Disponible a: http://www.healthandphysicalactivity.com/

La actividad física en los adultos mayores. OMS. Accés 28 de juny de 2016. Disopnible a:  http://www.who.int/dietphysicalactivity/factsheet_olderadults/es/

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent