Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A7 |
Identificar els factors psicològics i socials que influeixen en l'estat de salut / malaltia de l'individu, família i comunitat. |
| A8 |
Analitzar la teoria de la comunicació i de les habilitats interpersonals. |
| A25 |
Valorar l'estat funcional del pacient / usuari, considerant els aspectes físics, psicològics i socials, per a això haurà de: a) rebre el pacient, recollir i valorar les dades subjectives manifestades per l'usuari i / o les persones significatives del seu entorn; b) aplicar els procediments adequats de valoració en fisioteràpia, la qual cosa inclou executar les proves elèctriques i manuals destinades a determinar el grau d'afectació de la innervación i de la força muscular, les proves per determinar les capacitats funcionals, l'amplitud del moviment articular i les mesures de la capacitat vital; c) identificar les dades i descriure les alteracions, limitacions funcionals i discapacitats trobades reals i potencials, d) registrar de forma sistemàtica les dades significatives de la informació recollida i expressar-de forma correcta en la història clínica de fisioteràpia. |
| A27 |
Dissenyar el Pla d'Intervenció de Fisioteràpia. Elaborar un Pla específic d'Intervenció de Fisioteràpia utilitzant habilitats de resolució de problemes i raonament clínic: d'acord amb els recursos disponibles; formulant els objectius d'intervenció amb l'usuari i, si escau, amb les persones significatives del seu entorn, recollint les seves expectatives respecte a l'atenció, seleccionant els protocols o procediments més adequats a l'atenció planificada i atenent els criteris d'adequació, validesa i eficiència. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la fisioteràpia. Mostrar la seva orientació al pacient / usuari, posant de manifest en la seva actuació que el ciutadà i les seves necessitats són l'eix al voltant del qual giren les seves decisions.
|
| B11 |
Manifestar discreció, utilitzant de forma adequada la informació de què disposa, preservant la dignitat del pacient. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A7 |
Detectar els factors psicològics i socials que poden condicionar els objectius i el tractament fisioterapèutic en usuaris amb trastorns mentals
| | A8 |
Conèixer les diferents eines aportades per la teoria de la comunicació per una correcta avaluació i tractament dels usuaris
Establir la relació usuari - professional en aquells casos en què la comunicació es veu alterada per la patologia mental de l’usuari
| | A25 |
Avaluar els aspectes psicològics associats als trastorns mentals dels usuaris i la seva possible influència en el procés fisioterapèutic
Adaptar les eines d’avaluació fisioterapèutica a les característiques de l’usuari amb trastorns mentals
| | A27 |
Ser capaç de dissenyar un pla terapèutic en usuaris amb trastorns mentals
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Incorporar la problemàtica de salut mental com un element de complexitat que pot interferir en el tractament de fisioteràpia i que cal integrar per oferir un abordatge centrat en totes les necessitats del pacient
| | B11 |
Ser conscients de la importància de preservar al confidencialitat de tota la informació personal relacionada amb l’usuari
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
TEMA 1: Principis de patologia psiquiàtrica I |
1.1 Psicopatologia
1.2 Tractament |
TEMA 2: Principis de patologia psiquiàtrica II |
2.1 Trastorns psicòtics
2.2 Trastorns afectius
2.3 Transtrons de personalitat
2.4 Adiccions |
TEMA 3: Xarxa de salut mental |
3.1 Circuits de derivació
3.2 Presència de la fisioteràpia en els equips de salut mental
3.3 Atenció multidisciplinar en salut mental |
TEMA 4: Comunicació en salut mental |
4.1 Models de comunicació
4.2 Comunicació verbal i no verbal
|
TEMA 5: Valoració i tractament de fisioteràpia en salut mental |
5.1 Entrevista clínica
5.2 Exploració del pacient
5.3 Establiment d'objectius terapèutics
5.4 Elecció i execució del tractament
|
TEMA 6: Prevenció en salut mental |
6.1 Teràpia grupal
6.2 Exercici físic |
TEMA 7: Casos clínics |
7.1 Casos clínics
7.2 Situacions especials |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
12 |
0 |
12 |
Pràctiques clíniques |
|
16 |
0 |
16 |
Seminaris |
|
14 |
0 |
14 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
13 |
14 |
Proves de desenvolupament |
|
1 |
3 |
4 |
Proves de desenvolupament |
|
1 |
12 |
13 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
S'introduirà a l'alumne en l'àmbit de la salut mental fent una petita introducció del tipus de pacient i del paper de la fisioteràpia. |
Sessió Magistral |
Mitjançant classes magistrals s'explicarà la teoria que figura al programa de l'assignatura. S'avaluarà amb un examen tipus test. |
Pràctiques clíniques |
Les pràctiques es duran a terme a l'Institut Pere Mata durant una setmana, fins a completar les 16 hores indicades, distribuïdes en funció de l'horari de l'alumne i del centre. Aquestes pràctiques són obligatòries i en elles s'avaluarà el desenvolupament de l'alumne dins la unitat i el treball final realitzat. |
Seminaris |
A través dels seminaris es treballaran situacions concretes que es poden donar en contextos reals. Són obligatoris i s'avaluaran a través de l'assistència i un treball. |
Atenció personalitzada |
Els professors atendran els alumnes amb cita prèvia per resoldre els dubtes que es poden generar. |
Descripció |
Els professors atendran els alumnes amb cita prèvia per resoldre els dubtes que es poden generar al llarg del desenvolupament de l'assignatura. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques clíniques |
|
Es valorarà el desenvolupament de l'alumne dins la unitat hospitalària, així com dels coneixements adquirits mitjançant una memoria centrada en un cas concret. |
20% |
Seminaris |
|
Es valorarà l'assistència i participació activa de l'alumne durant l'activitat. |
5% |
Proves objectives de tipus test |
|
S'avaluaran els coneixements teòrics que l'alumne ha d'assolir a través de les sessions magistrals. |
55% |
Proves de desenvolupament |
|
L'alumne ha de realitzar en grup reduït un treball sobre un aspecte en concret de la salut mental i treballat durant els seminaris. |
20% |
Proves de desenvolupament |
|
|
|
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
, DSM-IV-TR, Masson, cop. 2002,
, www.fisioterapiasm.es, ,
French, Sally, Fisioterapia: un enfoque psicosocial, Mcgraw-Hill Interamericana, 2006
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|