DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) FISIOTERÀPIA EN SALUT MENTAL Codi 14214207
Ensenyament
Grau de Fisioteràpia (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
BERMÚDEZ GÓMEZ, ESTER
Adreça electrònica misericordia.machuca@urv.cat
ester.bermudez@urv.cat
fernando.guerrico@urv.cat
vanessa.sanchezg@urv.cat
franciscojavier.arrufat@urv.cat
judit.herrera@urv.cat
Professors/es
MACHUCA LLEBERIA, MISERICÒRDIA
BERMÚDEZ GÓMEZ, ESTER
GUERRICO GAZPIO, FERNANDO
SÁNCHEZ GISTAU, VANESSA
ARRUFAT NEBOT, FRANCISCO JAVIER
HERRERA POTENTE, JUDIT
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A7 Identificar els factors psicològics i socials que influeixen en l'estat de salut / malaltia de l'individu, família i comunitat.
 A8 Analitzar la teoria de la comunicació i de les habilitats interpersonals.
 A25 Valorar l'estat funcional del pacient / usuari, considerant els aspectes físics, psicològics i socials, per a això haurà de: a) rebre el pacient, recollir i valorar les dades subjectives manifestades per l'usuari i / o les persones significatives del seu entorn; b) aplicar els procediments adequats de valoració en fisioteràpia, la qual cosa inclou executar les proves elèctriques i manuals destinades a determinar el grau d'afectació de la innervación i de la força muscular, les proves per determinar les capacitats funcionals, l'amplitud del moviment articular i les mesures de la capacitat vital; c) identificar les dades i descriure les alteracions, limitacions funcionals i discapacitats trobades reals i potencials, d) registrar de forma sistemàtica les dades significatives de la informació recollida i expressar-de forma correcta en la història clínica de fisioteràpia.
 A27 Dissenyar el Pla d'Intervenció de Fisioteràpia. Elaborar un Pla específic d'Intervenció de Fisioteràpia utilitzant habilitats de resolució de problemes i raonament clínic: d'acord amb els recursos disponibles; formulant els objectius d'intervenció amb l'usuari i, si escau, amb les persones significatives del seu entorn, recollint les seves expectatives respecte a l'atenció, seleccionant els protocols o procediments més adequats a l'atenció planificada i atenent els criteris d'adequació, validesa i eficiència.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la fisioteràpia. Mostrar la seva orientació al pacient / usuari, posant de manifest en la seva actuació que el ciutadà i les seves necessitats són l'eix al voltant del qual giren les seves decisions.
 B11 Manifestar discreció, utilitzant de forma adequada la informació de què disposa, preservant la dignitat del pacient.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A7 Detectar els factors psicològics i socials que poden condicionar els objectius i el tractament fisioterapèutic en usuaris amb trastorns mentals
 A8 Conèixer les diferents eines aportades per la teoria de la comunicació per una correcta avaluació i tractament dels usuaris
Establir la relació usuari - professional en aquells casos en què la comunicació es veu alterada per la patologia mental de l’usuari
 A25 Avaluar els aspectes psicològics associats als trastorns mentals dels usuaris i la seva possible influència en el procés fisioterapèutic
Adaptar les eines d’avaluació fisioterapèutica a les característiques de l’usuari amb trastorns mentals
 A27 Ser capaç de dissenyar un pla terapèutic en usuaris amb trastorns mentals
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Incorporar la problemàtica de salut mental com un element de complexitat que pot interferir en el tractament de fisioteràpia i que cal integrar per oferir un abordatge centrat en totes les necessitats del pacient
 B11 Ser conscients de la importància de preservar al confidencialitat de tota la informació personal relacionada amb l’usuari
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1: Introducció a la fisioteràpia en salut mental 1.1 Psicopatologia
1.2 Tractament
TEMA 2: Xarxa en salut mental 2.1 Circuits de derivació
2.2 Presència de la fisioteràpia en els equips de salut mental
2.3 Atenció multidisciplinar en salut mental
TEMA 3: Equip multidisciplinar en salut mental
TEMA 4: Comunicació en salut mental 4.1 Models de comunicació
4.2 Comunicació verbal i no verbal
TEMA 5: Valoració i tractament de fisioteràpia en salut mental 5.1 TMS
5.2 Trastorn alimentari i adiccions
5.3 Discapacitat intel.lectual
5.4 Psicogeriatria i demències
TEMA 6: Prevenció en salut mental 6.1 Teràpia grupal
6.2 Exercici físic
TEMA 7: Casos clínics 7.1 Casos clínics
7.2 Situacions especials
TEMA 8: Exploració
TEMA9: Entrevista

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A7
1 0 1
Sessió Magistral
A7
A8
A25
A27
B2
B11
12 0 12
Pràctiques clíniques
A25
A27
B2
B11
8 0 8
Seminaris
A7
A8
A25
A27
B2
B11
14 0 14
Atenció personalitzada
B2
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
A7
A8
A25
A27
B2
B11
1 13 14
Proves de desenvolupament
A7
A8
A25
A27
B2
B11
1 12 13
Proves de desenvolupament
A25
A27
B2
B11
1 3 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries S'introduirà a l'alumne en l'àmbit de la salut mental fent una petita introducció del tipus de pacient i del paper de la fisioteràpia.
Sessió Magistral Mitjançant classes magistrals s'explicarà la teoria que figura al programa de l'assignatura. S'avaluarà amb un examen tipus test.
Pràctiques clíniques Les pràctiques es duran a terme a l'Institut Pere Mata durant dos dies, fins a completar les 8 hores indicades, distribuïdes en funció de l'horari de l'alumne i del centre. Aquestes pràctiques són obligatòries i en elles s'avaluarà el desenvolupament de l'alumne dins la unitat i el treball final realitzat.
Seminaris A través dels seminaris es treballaran situacions concretes que es poden donar en contextos reals. Són s'assistència obligatòria.
Atenció personalitzada Els professors atendran els alumnes amb cita prèvia per resoldre els dubtes que es poden generar.

Atenció personalitzada
Descripció
Els professors atendran els alumnes amb cita prèvia, que es pot sol.licitar a través de correu electrònic, per resoldre els dubtes que es poden generar al llarg del desenvolupament de l'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques clíniques
A25
A27
B2
B11
Es valorarà el desenvolupament de l'alumne dins la unitat hospitalària amb la presentació d'una memòria de pràctiques. 10%
Seminaris
A7
A8
A25
A27
B2
B11
Es valorarà l'assistència i participació activa de l'alumne durant l'activitat. 10%
Proves objectives de tipus test
A7
A8
A25
A27
B2
B11
S'avaluaran els coneixements teòrics que l'alumne ha d'assolir a través de les sessions magistrals i seminaris.
Es realitzarà una segona convocatòria d'examen, marcada a l'agenda acadèmica.
60%
Proves de desenvolupament
A25
A27
B2
B11
L'alumne ha de realitzar en grup reduït un treball resolent un cas clínic que es prepararà segons la temàtica en salut mental escollida pel grup de treball amb la cerca bibliogràfica corresponent. 20%
Proves de desenvolupament
A7
A8
A25
A27
B2
B11
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'alumne es pot presentar en segona convocatòria si no ha superat la primera o bé es proposa una millora de la nota obtinguda, tenint en compte que la nota vàlida serà la darrera. És a dir, si l'alumne es presenta en segona convocatòria queda anul.lada la primera.


Fonts d'informació

Bàsica , DSM-IV-TR, Masson, cop. 2002,
, www.fisioterapiasm.es, ,
French, Sally, Fisioterapia: un enfoque psicosocial, Mcgraw-Hill Interamericana, 2006

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Es recomana haver cursat l'assignatura per poder realitzar el rotatori opcional en salut mental de quart curs, fet que permet tenir els coneixements bàsics per poder treballar adequadament amb el pacient psiquiàtric.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent