Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A7 |
Identificar els factors psicològics i socials que influeixen en l'estat de salut / malaltia de l'individu, família i comunitat. |
| A8 |
Analitzar la teoria de la comunicació i de les habilitats interpersonals. |
| A25 |
Valorar l'estat funcional del pacient / usuari, considerant els aspectes físics, psicològics i socials, per a això haurà de: a) rebre el pacient, recollir i valorar les dades subjectives manifestades per l'usuari i / o les persones significatives del seu entorn; b) aplicar els procediments adequats de valoració en fisioteràpia, la qual cosa inclou executar les proves elèctriques i manuals destinades a determinar el grau d'afectació de la innervación i de la força muscular, les proves per determinar les capacitats funcionals, l'amplitud del moviment articular i les mesures de la capacitat vital; c) identificar les dades i descriure les alteracions, limitacions funcionals i discapacitats trobades reals i potencials, d) registrar de forma sistemàtica les dades significatives de la informació recollida i expressar-de forma correcta en la història clínica de fisioteràpia. |
| A27 |
Dissenyar el Pla d'Intervenció de Fisioteràpia. Elaborar un Pla específic d'Intervenció de Fisioteràpia utilitzant habilitats de resolució de problemes i raonament clínic: d'acord amb els recursos disponibles; formulant els objectius d'intervenció amb l'usuari i, si escau, amb les persones significatives del seu entorn, recollint les seves expectatives respecte a l'atenció, seleccionant els protocols o procediments més adequats a l'atenció planificada i atenent els criteris d'adequació, validesa i eficiència. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la fisioteràpia. Mostrar la seva orientació al pacient / usuari, posant de manifest en la seva actuació que el ciutadà i les seves necessitats són l'eix al voltant del qual giren les seves decisions.
|
| B11 |
Manifestar discreció, utilitzant de forma adequada la informació de què disposa, preservant la dignitat del pacient. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A7 |
Detectar els factors psicològics i socials que poden condicionar els objectius i el tractament fisioterapèutic en usuaris amb trastorns mentals
| | A8 |
Conèixer les diferents eines aportades per la teoria de la comunicació per una correcta avaluació i tractament dels usuaris
Establir la relació usuari - professional en aquells casos en què la comunicació es veu alterada per la patologia mental de l’usuari
| | A25 |
Avaluar els aspectes psicològics associats als trastorns mentals dels usuaris i la seva possible influència en el procés fisioterapèutic
Adaptar les eines d’avaluació fisioterapèutica a les característiques de l’usuari amb trastorns mentals
| | A27 |
Ser capaç de dissenyar un pla terapèutic en usuaris amb trastorns mentals
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Incorporar la problemàtica de salut mental com un element de complexitat que pot interferir en el tractament de fisioteràpia i que cal integrar per oferir un abordatge centrat en totes les necessitats del pacient
| | B11 |
Ser conscients de la importància de preservar al confidencialitat de tota la informació personal relacionada amb l’usuari
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
TEMA 1: Introducció a la fisioteràpia en salut mental |
1.1 Psicopatologia
1.2 Tractament |
TEMA 2: Xarxa en salut mental |
2.1 Circuits de derivació
2.2 Presència de la fisioteràpia en els equips de salut mental
2.3 Atenció multidisciplinar en salut mental |
TEMA 3: Equip multidisciplinar en salut mental |
|
TEMA 4: Comunicació en salut mental |
4.1 Models de comunicació
4.2 Comunicació verbal i no verbal
|
TEMA 5: Valoració i tractament de fisioteràpia en salut mental |
5.1 TMS
5.2 Trastorn alimentari i adiccions
5.3 Discapacitat intel.lectual
5.4 Psicogeriatria i demències
|
TEMA 6: Prevenció en salut mental |
6.1 Teràpia grupal
6.2 Exercici físic |
TEMA 7: Casos clínics |
7.1 Casos clínics
7.2 Situacions especials |
TEMA 8: Exploració |
|
TEMA9: Entrevista |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
12 |
0 |
12 |
Pràctiques clíniques |
|
8 |
0 |
8 |
Seminaris |
|
14 |
0 |
14 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
13 |
14 |
Proves de desenvolupament |
|
1 |
12 |
13 |
Proves de desenvolupament |
|
1 |
3 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
S'introduirà a l'alumne en l'àmbit de la salut mental fent una petita introducció del tipus de pacient i del paper de la fisioteràpia. |
Sessió Magistral |
Mitjançant classes magistrals s'explicarà la teoria que figura al programa de l'assignatura. S'avaluarà amb un examen tipus test. |
Pràctiques clíniques |
Les pràctiques es duran a terme a l'Institut Pere Mata durant dos dies, fins a completar les 8 hores indicades, distribuïdes en funció de l'horari de l'alumne i del centre. Aquestes pràctiques són obligatòries i en elles s'avaluarà el desenvolupament de l'alumne dins la unitat i el treball final realitzat. |
Seminaris |
A través dels seminaris es treballaran situacions concretes que es poden donar en contextos reals. Són s'assistència obligatòria. |
Atenció personalitzada |
Els professors atendran els alumnes amb cita prèvia per resoldre els dubtes que es poden generar. |
Descripció |
Els professors atendran els alumnes amb cita prèvia, que es pot sol.licitar a través de correu electrònic, per resoldre els dubtes que es poden generar al llarg del desenvolupament de l'assignatura. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques clíniques |
|
Es valorarà el desenvolupament de l'alumne dins la unitat hospitalària amb la presentació d'una memòria de pràctiques. |
10% |
Seminaris |
|
Es valorarà l'assistència i participació activa de l'alumne durant l'activitat. |
10% |
Proves objectives de tipus test |
|
S'avaluaran els coneixements teòrics que l'alumne ha d'assolir a través de les sessions magistrals i seminaris.
Es realitzarà una segona convocatòria d'examen, marcada a l'agenda acadèmica. |
60% |
Proves de desenvolupament |
|
L'alumne ha de realitzar en grup reduït un treball resolent un cas clínic que es prepararà segons la temàtica en salut mental escollida pel grup de treball amb la cerca bibliogràfica corresponent. |
20% |
Proves de desenvolupament |
|
|
|
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'alumne es pot presentar en segona convocatòria si no ha superat la primera o bé es proposa una millora de la nota obtinguda, tenint en compte que la nota vàlida serà la darrera. És a dir, si l'alumne es presenta en segona convocatòria queda anul.lada la primera. |
Bàsica |
, DSM-IV-TR, Masson, cop. 2002,
, www.fisioterapiasm.es, ,
French, Sally, Fisioterapia: un enfoque psicosocial, Mcgraw-Hill Interamericana, 2006
|
|
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
Es recomana haver cursat l'assignatura per poder realitzar el rotatori opcional en salut mental de quart curs, fet que permet tenir els coneixements bàsics per poder treballar adequadament amb el pacient psiquiàtric. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|