DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) EXERCICI TERAPÈUTIC: ISOCINÈSIA Codi 14214208
Ensenyament
Grau de Fisioteràpia (2010)
Cicle 1r i 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Únic primer quad.
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
BERNAL ALARCÓN, GLÒRIA
Adreça electrònica gloria.bernal@urv.cat
ana.astilleros@urv.cat
jenny.faba@urv.cat
roser.gonzalez@urv.cat
Professors/es
BERNAL ALARCÓN, GLÒRIA
ASTILLEROS LÓPEZ, ANA ESTER
FABA MARTÍNEZ, JENNY
GONZÁLEZ PÀMIES, ROSER
Web
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura l'alumne ha d'integrar coneixements de cinesiteràpia en el context de la isocinèsia.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A12 Identificar els canvis estructurals, fisiològics, funcionals i de conducta que es produeixen com a conseqüència de la intervenció de la fisioteràpia.
 A13 Definir les bases teòriques de la fisioteràpia com a ciència i professió. Enumerar els models d'actuació en fisioteràpia. Explicar les bases teòriques de les valoracions, test i comprovacions funcionals: coneixement de les seves modalitats i tècniques així com de l'avaluació científica de la utilitat i efectivitat. Aplicar el diagnòstic de fisioteràpia. Utilitzar la metodologia de la investigació aplicada a la fisioteràpia.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A12 Comprendre els mecanismes fisiològics de la Isocinesia
 A13 Realitzar la valoració isocinetica
Conèixer la terminologia las bases científiques en la isocinesia
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Mantenir una actitud d'aprenentatge dins del desenvolupament de l'assignatura
Posa en practica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
 B6 Participar de forma activa i compartir informació, coneixements i experiències
Actua constructivament per afrontar els conflictes de l’equip
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
I. Generalitats Tema1. Bases de la isocinèsia.
Tema 2. Terminologia.
Tema 3. Tipus de dinamòmetres isocinètics.
II. Metodologia isocinètica Tema 4. Components de l'equip.
Tema 5. Aplicacions del dinamometre.
Tema 6. Protocols de valoració i tractament.
III. Anàlisi dels resultats Tema 7: Resultats quantitatius
Tema 8: Resultats qualitatius
IV. Aplicació clínica de la isocinèsia Tema 9: Membre superior
Tema 10. Membre inferior

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A12
A13
7 10.5 17.5
Pràctiques clíniques
A12
A13
20 20 40
Seminaris
A12
A13
4 8 12
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
A12
A13
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i descripció de la mateixa. Insistint en l'avaluació
Sessió Magistral Classe Magistral on es tractaran els diferents temes ja anomenats amb els continguts
Pràctiques clíniques Es faran pràctiques de treball clínic amb el dinamòmetre isocinètic
Seminaris Es realitzarà la presentació i discussió per grups de casos pràctics dels prinicipals conceptes exposats al Programa teòric.
Atenció personalitzada Es podrà concertar cita amb el professor per a poder realitzar una tutoria i rebre atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes que requereixin atenció personalitzada hauran de concertar cita amb el responsable de l'àrea de l'assignatura sobre la qual tinguin dubtes

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques clíniques
A12
A13
Es farà avaluació continuada tenint en compte el treball dels alumnes en les pràctiques clíniques, la seva participació i les habilitats i coneixements demostrats 30%
Seminaris
A12
A13
Es farà avaluació continuada tenint en compte la participació de l'alumne als seminaris i els coneixements demostrats 30%
Proves objectives de tipus test
A12
A13
Es farà un examen tipus test consisten de 40 preguntes amb 4 respostes possibles cadascuna.

Les respostes errònies restaràn 0,25.

Serà necessàri contestar un mínim de 30 preguntes perquè l'examen sigui avaluat
40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Es farà un sistema d'avaluació integrat.

L'avaluació constarà de:

Examen teòric de 40 preguntes tipus test, tindrà el valor d'un 40% de la nota final.

L'avaluació continuada que tindrà un valor d'un 60% de la nota final(30% dels seminàris i 30% pràctiques clíniques).

Els exàmens tipus test seran avaluats sempre que l'alumne hagi contestat 30 preguntes. Per sumar les notes caldrà tenir una nota mínima de 5 de cada avaluació, sigui examen teòric o avaluació continuada. En cas de no tenir el mínim exigit 5 de cada avaluació, l'alumne tindrà una possibilitat més de superar-les, de forma independent, a la segona convocatòria. Si esgotada la possibilitat l'alumne té una qualificació de suspès en algun bloc, la qualificació global de la assignatura serà de suspès.

L'actitud negativa de l'alumne envers els seus companys, al professorat i faltes d'assitència no justificades a les pràctiques repercutirà negativament en un 10% en la qualificació final del'assignatura i en el cas de tres o més faltes injustificades es perdrà el dret a exàmen tan a la primera com a la segona convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica Jornadas Nacionales de Fisioterapia (1988 : Madrid), Potenciación muscular : jornadas nacionales de fisioterapia Mapfre, Madrid, 21 y 22 de octubre de 1988, 1a ed, Madrid : Mapfre, DL. 1989

Duncan Macdougau J, Wenger Howard A, Green Howard J. Evaluación fisiológica del deporte. 3era edición Editorial Paidotribo. Badalona.2005.

    Danneskiold-Samsøe B., Bartels E. M., Bülow P. M, Lund H., Stockmarr A, Holm C, Isokinetic and isometric muscle strength in a healthy population with special reference to age and gender . 2009;197 (Suppl. 673), 1–68.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent