DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) TÈCNIQUES ESPECÍFIQUES EN FISIOTERÀPIA Codi 14214209
Ensenyament
Grau de Fisioteràpia (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
AGUILERA BAREA, ANTONIO
Adreça electrònica antonio.aguilera@urv.cat
Professors/es
AGUILERA BAREA, ANTONIO
Web
Descripció general i informació rellevant Els avenços científics i tecnològics han demostrat el perquè d’una sèrie d’actes manuals resulten repetitivament diagnòstics i terapèutics, juntament amb l’increment actual de l’interès pel coneixement, estudi i desenvolupament de les tècniques manuals. Repassarem tota una bateria de proves manuals, que sota una base comuna, bàsicament recolzat en coneixements d’embriologia i neurologia, ens conduiran a tractar una sèrie de disfuncions, presents a l’organisme. Des de una perspectiva purament manual ens interessa conèixer a fons el procés que orientarà l’acte terapèutic. L’acte terapèutic, en forma de massatge, sota la base de la informació de Head i Mackenzie sobre els dermatomes, i la relació nerviosa entre les diferents àrees del teixit connectiu, no només actua a una localització determinada pel teixit, sinó que influeix a altres àrees. El massatge té una aplicació molt diversa, i és per aquest motiu que cada terapeuta al conèixer les tècniques reflexes de diagnòstic i tractament pot desenvolupar tot el potencial que ofereix.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Definir l'anatomia i fisiologia humanes, destacar les relacions dinàmiques entre l'estructura i la funció, especialment de l'aparell locomotor i els sistemes nerviosos i cardiorespiratori.
 A14 Aplicar els procediments fisioterapèutics generals: cinesiteràpia, massatge i massoteràpia, electroteràpia, magnetoteràpia, ergoteràpia, hidroteràpia, balneoteràpia, climatoterapia, talassoteràpia, termoteràpia, crioteràpia, vibroteràpia, fototeràpia, pressoteràpia i els derivats d'altres agents físics. Identificar els procediments fisioterapèutics basats en mètodes i tècniques específics d'actuacions fisioterapèutiques que s'apliquen en les diferents patologies de tots els aparells i sistemes, i en totes les especialitats de medicina i cirurgia, així com en la promoció i conservació de la salut i en la prevenció de la malaltia. Utilitzar els mètodes en els processos neurològics, de l'aparell locomotor (teràpies manuals, teràpies manipulatives articulars, osteopatia i Quiropràxia), de l'aparell respiratori, del sistema cardiocirculatori, en les alteracions de l'estàtica i la dinàmica, en els mètodes específics ortopèdics ia les tècniques terapèutiques reflexes, alternatives o complementàries afins al camp de competència de la fisioteràpia.
 A25 Valorar l'estat funcional del pacient / usuari, considerant els aspectes físics, psicològics i socials, per a això haurà de: a) rebre el pacient, recollir i valorar les dades subjectives manifestades per l'usuari i / o les persones significatives del seu entorn; b) aplicar els procediments adequats de valoració en fisioteràpia, la qual cosa inclou executar les proves elèctriques i manuals destinades a determinar el grau d'afectació de la innervación i de la força muscular, les proves per determinar les capacitats funcionals, l'amplitud del moviment articular i les mesures de la capacitat vital; c) identificar les dades i descriure les alteracions, limitacions funcionals i discapacitats trobades reals i potencials, d) registrar de forma sistemàtica les dades significatives de la informació recollida i expressar-de forma correcta en la història clínica de fisioteràpia.
 A28 Executar, dirigir i coordinar el Pla d'Intervenció de Fisioteràpia, atenent al principi de la individualitat de l'usuari i utilitzant les eines terapèutiques pròpies de la fisioteràpia, és a dir, el conjunt de mètodes, procediments, actuacions i tècniques que mitjançant l'aplicació dels mitjans físics curen, recuperen, habiliten, rehabiliten, adapten i readaptar les persones amb deficiències, limitacions funcionals, discapacitats i minusvalideses; prevenen les malalties i promouen la salut a les persones que volen mantenir un nivell òptim de salut. Això implica establir i aplicar els mitjans físics terapèutics en els tractaments que es presten als usuaris de totes les especialitats de medicina i cirurgia on sigui necessària l'aplicació dels mitjans esmentats. Dissenyar i aplicar exercicis terapèutics, amb mètodes especials, per a les malalties i lesions cardiorespiratòries, ortopèdiques, traumatològiques, pediàtriques, reumatològiques, geriàtriques, neurològiques, pneumòleg, esportives, així com per les alteracions del raquis, la incontinència urinària i fecal i els exercicis maternals prepart i postpart. Dissenyar i aplicar els procediments de cinesiteràpia, mobilització, manipulació, massoteràpia, teràpia manual, osteopatia, quiropràxia i la resta de tècniques manuals. Dissenyar i aplicar les diferents modalitats de electroteràpia, termoteràpia i crioteràpia, fotototerapia, ultrasonoteràpia, vibroteràpia, magnetoteràpia, ergoteràpia i pressoteràpia. Dissenyar i aplicar les diferents modalitats d'hidroteràpia, balneoteràpia, climatoterápia, talassoteràpia, etc. Dissenyar i aplicar les diverses modalitats dels mètodes i tècniques terapèutiques reflexes així com d'altres teràpies manuals específiques, alternatives o complementàries afins al camp de competència de la fisioteràpia. Establir i aplicar el tractament en grups a usuaris amb problemes similars. Fomentar la participació de l'usuari i la família en el seu procés de recuperació. Prevenir i evitar els riscos en l'aplicació del tractament. Establir el pla de pautes que ha de seguir durant el tractament.
 A29 Avaluar l'evolució dels resultats obtinguts amb el tractament de fisioteràpia amb relació als objectius marcats i als criteris de resultats establerts. Serà necessari: definir i establir els criteris de resultats, realitzar la valoració de l'evolució del pacient / usuari, redissenyar els objectius segons la valoració, si cal, i adequar el pla d'intervenció o tractament als nous objectius, si escau.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Determinar la influència de les intervencions de Fisioteràpia a la fisiopatologia i en la biomecànica
 A14 Conèixer de les tècniques especifiques, els seus fonaments, les seves indicacions i contraindicacions, les seves limitacions, els seus riscos, les precaucions i la seva idoneïtat en base a l’evidència científica
Conèixer les tècniques, mètodes i la seva aplicació per assolir els objectius terapèutics proposats
 A25 Conèixer de les tècniques especifiques, els seus fonaments, les seves indicacions i contraindicacions, les seves limitacions, els seus riscos, les precaucions i la seva idoneïtat en base a l’evidència científica
Conèixer les tècniques, mètodes i la seva aplicació per assolir els objectius terapèutics proposats
 A28 Conèixer les tècniques, mètodes i la seva aplicació per assolir els objectius terapèutics proposats
Realitzar correctament les tècniques estudiades
 A29 Conèixer les tècniques, mètodes i la seva aplicació per assolir els objectius terapèutics proposats
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1.- Introducció Els avenços científics i tecnològics han demostrat el perquè d’una sèrie d’actes manuals resulten repetitivament diagnòstics i terapèutics, juntament amb l’increment actual de l’interès pel coneixement, estudi i desenvolupament de les tècniques manuals.
Repassarem tota una bateria de proves manuals, que sota una base comuna, bàsicament recolzat en coneixements d’embriologia i neurologia, ens conduiran a tractar una sèrie de disfuncions, presents a l’organisme.
Des de una perspectiva purament manual ens interessa conèixer a fons el procés que orientarà l’acte terapèutic.
L’acte terapèutic, en forma de massatge, sota la base de la informació de Head i Mackenzie sobre els dermatomes, i la relació nerviosa entre les diferents àrees del teixit connectiu, no només actua a una localització determinada pel teixit, sinó que influeix a altres àrees.
El massatge té una aplicació molt diversa, i és per aquest motiu que cada terapeuta al conèixer les tècniques reflexes de diagnòstic i tractament pot desenvolupar tot el potencial que ofereix.
TEMA 2.- Recordatori de fisiologia Objectius:
1. Recordar l’origen embrionari i la distribució metamèrica en l’adult dels diferents òrgans i teixits
2. Recordar la distribució dels nervis raquidis i la seva relació amb les zones metamèriques
3. Recordar las bases fisiològiques de les respostes reflexes
4. Comprendre com davant d’un estímul pot haver-hi respostes conjuntes somàtiques i vegetatives
5. Recordar les diferents funcions del Sistema Nerviós Vegetatiu
6. Comprendre com actuen el sistema vegetatiu simpàtic i parasimpàtic sobre els diferents òrgans.
Continguts:
• Record anatòmic: Origen embriològic i emigració de diferents òrgans i teixits. Formació de metàmeres. Nervis raquidis, distribució sensitiva i motora
• Reflexes: Arc reflex. Respostes reflexes vegetatives i somàtiques
• Sistema nerviós vegetatiu : Centres en Sistema Nerviós Central; Hipotàlem, Tronc d’encèfal i medul•la espinal. Inervació perifèrica del simpàtic i parasimpàtic
PRÀCTICA 1.- Topografia dels organs interns. Objectius:
1. Conèixer el mapa de localització visceral, signes reflexes i àlgics dels òrgans interns a nivell de tòrax i abdomen seguint les zones dels derrotades anteriors i posteriors.
Continguts:
Esòfag, Aorta, Pulmons i pleures, estómac, duodè, fetge i Vesícula biliar, pàncreas, melsa, jejúnum, íleum, apèndix, cec i colon ascendent, transvers, descendent i sigmoide, recte, ronyons i urèters, úter, ovaris, bufeta... així com altres detalls anatòmics importants (vàlvules de l’aparell digestiu).
PRÀCTICA 2.- Zones de Head i Mackenzie Objectius
Obtenir informació de la simptomatologia relatada pel pacient i per la exploració manual buscant la zona de dermalgia a tòrax i abdomen corresponent. S’ha de completar l’exploració amb la palpació manual de la columna vertebral i anotar els resultats.
Continguts:
Exposarem aquestes zones a la paret toràcica i abdominal, i la seva representació en correspondència vertebral.
PRÀCTICA 3.- Dermàlgies reflexes toracoabdominals de Jarricot Objectius:
1. Conèixer les zones que va descriure Jarricot per tal de diferenciar si un dolor prové de l’aparell locomotor o visceral.
Continguts:
Descriurem la localització aproximada i la zona del dermatoma corresponent. Punts toràcics anteriors, toracoabdominals anteriors, del sistema excretor i sexual. Punts posteriors
TEMA 3.- Grups vertebrals i la seva relació visceral Objectius:
1. La utilitat orientativa dels grups adaptatius vertebrals, responsables de les alteracions orgàniques i la seva funció. Això permetrà si l’exploració coincideix escollir el tipus de tractament a utilitzar i l’adopció de la teràpia reflexa amb l’estructura corresponent.
Continguts:
Localitzacions puntuals vèrtebra a vèrtebra i la seva relació visceral corresponent. La disfunció en les estructures vertebrals pot provocar una disfunció secundària o un trastorn visceral o a l’inrevés.
TEMA 4.- Massatge reflexe del teixit conjuntiu Objectius:
1. Conèixer les bases del mètode
2. Conèixer i aplicar correctament traçats de la construcció de base
3. Conèixer els signes que hem d’observar
4. Conèixer els punts de màxima
5. Conèixer les zones
Continguts:
Descripció de les bases generals del mètode
Descripció del traçats inicials
PRÀCTICA 4.- Bindegewebsmassage. Construcció de base Objectius:
Conèixer i aplicar correctament els traçats de construcció de base en decúbit supí
Continguts:
Pràctica entre alumnes de la “construcció de base”
Pràctica de ganxos, ventalls, traçat subcostal i derivatius
Palpació. Signes externs. Punts de màxima. Zona.
PRÀCTICA 5.- Bindegewebsmassage. Extremitat superior Objectius:
1. Conèixer i aplicar correctament els traçats d’espatlla
2 Conèixer i aplicar correctament el tractament per diversos trastorns
Continguts:
Pràctica entre alumnes de la “construcció de base”
Pràctica de reconeixement.
Traçats d’escàpula
Traçats de clavícula
Traçats a braç i ma
Traçats per periartritis
Traçats per epicondilitis
Traçats per tendinitis
PRÀCTICA 6.- Bindegewebsmassage. Extremitat inferior Objectius:
1. Conèixer i aplicar correctament el tractament per diversos trastorns
2. Conèixer i aplicar correctament els traçats de membre inferior
3. Conèixer i aplicar correctament els traçats de cama i peu
4. Conèixer i aplicar correctament els traçats de genoll
Continguts:
Palpació. Signes externs. Punts de màxima. Zona.
Pràctica de reconeixement.
Traçats per lumbàlgia
Traçats per trastorns ginecològics, respiratoris I circulatoris

TEMA 5.- Relacions entre músculs i vísceres. Objectius
Conèixer la relació existent entre la musculatura i les vísceres, i valorar les disfuncions musculars en forma de debilitat que provoquen les alteracions viscerals.
Continguts:
Exploració de la musculatura relacionada amb les vísceres principals i la seva relació
TEMA 6.- Correspondència entre el gangli ortosimpàtic paravertebral amb un vèrtebra àpex i la víscera Objectius:
1. Relacionat amb el tema anterior, però amb més profunditat de l’examen neurològic entre vísceres abdominals i el gangli ortosimpàtic paravertebral.
Contingut:
Es descriurà la relació existent entre les vísceres abdominals, el gangli ortosimpàtic paravertebral i la vèrtebra àpex en relació a la situació del gangli.
PRÀCTICA 7.- Relacions viscero - vertebrals: la visió quiropràctica i la visió osteopàtica Objectius:
Sense interès de discutir sobre les diferències entre les dues visions de les alteracions, conèixer les coincidències i diferències entre totes dues opcions terapèutiques.
Continguts:
Els mapes de correspondències vertebra-víscera proposats per les dues propostes.
PRÀCTICA 8.- Relació del teixit conectiu amb les víscers Objectius:
Localització de les zones de detritus cel•lular que s’emmagatzemen al teixit connectiu segons el concepte de Reckeweg.
Continguts:
Palpació de la textura i resistència de la pell, on es troben les gelosi corresponents. Localització i teràpia mitjançant ventoses.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Sessió Magistral
A1
A14
A25
A28
A29
6 18 24
Pràctiques a laboratoris
A1
A14
A25
A28
A29
16 30 46
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves objectives de tipus test
A1
A14
A25
A28
A29
2 4 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries S’explicarà el programa de l'assignatura i com es desenvoluparan les pràctiques, així com la forma de l'avaluació.
Sessió Magistral Explicació teòrica per part del professor del tema pertinent.
S’utilitzaran mitjans audiovisuals: Power Point, vídeos, altres.
Pràctiques a laboratoris Es faran a l’aula practica, el professor farà una introducció de la tècnica que s’estudia, i els alumnes repartits en grups de dos la posaran en practica, sen supervisats en tot moment per el professor.
L’assistència a les pràctiques serà obligatòria, havent d’estar justificades las absències.
Atenció personalitzada Es farà un seguiment individualitzat de l’alumne mitjançant tutories.

Atenció personalitzada
Descripció
L’alumne podrà disposarà de tutories a hores concertades amb el professor de l’assignatura. Durant les practiques a l’aula d’habilitats l’alumne estarà constantment supervisat per el professor que imparteix aquella activitat. La resolució de problemes anirà totalment lligada amb una interrelació amb el professor, sigui via correu, moodle, o directa fins a la presentació dels treballs.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
A1
A14
A25
A28
A29
Presentació escrita d'un cas clínic, dels que previament s'han plantejat. 50%
Proves objectives de tipus test
A1
A14
A25
A28
A29
Prova escrita per avaluar els continguts explicats a les classes teòriques. 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els alumnes que no superen la primera convocatòria dispossaran d'una segona convocatòria amb les mateixes característiques de la primera.


Fonts d'informació

Bàsica D. Lassrson, Sistema nervioso y sentidos especiales, Harcourt MCMXCVIII,
M.P. Casar, Manual de masaje terapeutico, Mc Graw-Hill, Madrid 1999
M. Kohlrausch, Masaje muscular de las zonas reflejas, Toray-Masson, Barcelona 1968
Robert Perronneaud-Ferre, Tecniques reflexes en osteopathie, Editions de Verlaque, France 1999
Guyton, Anatomia i fisiologia del sitema nevioso, Panamericana, Madrid 1994
R. Haarer, Manual de tècnicas de Fisioteràpia, Paidotribo,
, enciclopedia Medici Quirurgica, (2) 26-130-A10,

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
RAONAMENT CLÍNIC I TÈCNIQUES AVANÇADES DE FISIOTERÀPIA/14214214
MANEIG DEL DOLOR/14214211

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
FISIOTERÀPIA EN ESPECIALITATS CLÍNIQUES I/14214108
FISIOTERÀPIA INTEGRADA II/14214113
FISIOTERÀPIA EN ESPECIALITATS CLÍNIQUES II/14214109
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent