DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) ERGONOMIA APLICADA Codi 14214210
Ensenyament
Grau de Fisioteràpia (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
LÓPEZ HERNÁNDEZ, TANIA
Adreça electrònica iris.miralles@urv.cat
0
Professors/es
MIRALLES RULL, MARIA IRIS
LÓPEZ HERNÁNDEZ, TANIA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Explicar els principis i les teories de la física, la biomecànica, la Cinesiologia i l'ergonomia, aplicables a la fisioteràpia.
 A6 Aplicar els principis ergonòmics i antropomètrics.
 A32 Intervenir en els àmbits de promoció de la salut i prevenció de la malaltia. Això inclou, entre altres, identificar els factors socials i econòmics que influeixen en la salut i en l'atenció a la salut, dissenyar i realitzar activitats de prevenció de la malaltia i promoció de la salut, assessorar en l'elaboració i execució sobre polítiques d'atenció i educació en l'àmbit de la fisioteràpia, identificar riscos i factors de risc, avaluar i seleccionar els usuaris que poden beneficiar-se de les mesures preventives, proporcionar educació sanitària a la població en els diversos àmbits: familiar, escolar, esportiu, laboral i d'oci , planificar, establir i aplicar exercicis, postures i activitats en programes de prevenció de la salut, col.laborar amb els serveis dedicats al desenvolupament de la salut i ser un agent de salut, participar en els programes d'educació maternal, pediàtrica, geriàtrica, escolar, laboral, esportiva, de l'adolescent, sexual i d'educació especial, assessorar en programes d'educació per la salut, dissenyar i ensenyar els diferents mitjans de prevenció de les alteracions funcionals, de control per mitjans físics del dolor i, específicament, en relació amb la higiene postural, les situacions de pèrdua de mobilitat i les fases agudes àlgids i aconsellar sobre tot això.
 A36 Desenvolupar la funció docent com a part pròpia de l'exercici professional. Això implica participar activament en la formació dels professionals de fisioteràpia, participar en l'elaboració i impartició de programes educatius relacionats amb la fisioteràpia dirigits a grups professionals, interdisciplinaris i / oa la població en general, avaluar els propis nivells de coneixement, actituds i habilitats , participar en processos d'avaluació professional, en general, i especialment en aquells processos de recertificació que estableixi l'administració corresponent.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Definir el concepte d’ergonomia i reconèixer les seves múltiples aplicacions
Reconèixer les aportacions ergonòmiques en els seus múltiples àmbits
 A6 Analitzar el lloc de treball des del punt de vista ergonòmic, fer-ne un diagnòstic ergonòmic i dissenyar un pla d’actuació
Aplicar els principis ergonòmics i antropomètrics en el lloc de treball analitzat
Determinar les necessitats ergonòmiques en les diferents àrees, analitzar-les i definir les diverses estratègies d’actuació per a disminuir o eliminar els factors de risc
 A32 Reconèixer les patologies més freqüents en l’àmbit laboral
Elaborar un pla d’actuació per a la promoció de la salut i la prevenció de la malaltia en l’àmbit laboral
Dissenyar un pla de formació per a la prevenció de patologies laborals
 A36 Dur a terme una sessió formativa per a la prevenció d’una patologia laboral Elaborar el material escrit i audiovisual adequat al públic per a la sessió formativa
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B6 Dur a terme una sessió formativa per a la prevenció d’una patologia laboral Elaborar el material escrit i audiovisual adequat al públic per a la sessió formativa
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Expressa opinions sobre temes abstractes o culturals de forma limitada

Continguts
Tema Subtema
Unit 1: Introduction to Ergonomics

• Definition of Ergonomics: background and general objectives
• Ergonomic-related sciences
• Ergonomics and Biomechanics
• Anthropometry
• Working fields of ergonomics
• Stages of ergonomic design
Unit 2: Ergonomic analysis 1. Ergonomics at work: introduction
2. Ergonomic analysis of the workplace
3. Workplace requirements
Unit 3: Ergonomic diagnosis of the workplace and ergonomic recommendations guide
• Ergonomic diagnosis
• Ergonomic recommendation guide: development and prioritization
Unit 4: Ergonomics and Occupational Health • Work-Health relationship
• Prevention and health education
• Low back pain prevention program: The Back School

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A4
A32
1 1 2
Sessió Magistral
A4
A6
A32
3 6 9
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A4
A6
A32
A36
B6
C1
20 40 60
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries S'introduirà les dues vesants de l'assignatura: l'ergonomia i la seva relació amb la fisioteràpia
Sessió Magistral Es desenvoluparan els continguts teòrics de l'assignatura
Supòsits pràctics/ estudi de casos L'alumne treballarà els continguts teòrics plantejats aplicant-los a l'anàlisi ergonòmic d'un lloc de treball real
Atenció personalitzada S'atendrà als alumnes de forma individual o en petits grups i es resoldran els dubtes que es plantegin

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada de l'assignatura es farà a través de tutories presencials o virtuals, a través de moodle o correu electrònic.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A4
A6
A32
A36
B6
C1
Activitats formatives proposades durant el curs a través del Moodle.

Activitat en grup
Activitats individuals 30%
Activitats en grup 70%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Applied Ergonomics assessment will be done through course continuous assessment, which will consist in:


- Individual mark (30% of the final mark), obtained after presenting Activities fro unit 1 and forum.

- Group mark (70% of the final mark), obtained after presenting Activities from units 2 and 3.

It should be noted that the different aspects of the assessment (individual and grouped) are not mutually exclusive: student must have a mark on each one in order to get the final grade for the course.

The presentation of the activities out of date or not performing any of them means the automatic failure of the course.


Fonts d'informació

Bàsica

REFERENCES (available at URV library):

Cruz G, Alberto J. Ergonomía aplicada. Madrid : Starbook, 2011.

González I, Dalmau I, González MA.  ErgonomiaBarcelona : UOC Universitat Oberta de Catalunya, 2010

Ergonomics for rehabilitation professionals. Boca Raton : CRC Press, c2009

Rodríguez M. Ergonomía básica aplicada a la medicina del trabajo. Madrid : Díaz de Santos cop., 1994.   

Mondelo P, Torada E, Barrau P.  Ergonomía.  Barcelona: Edicions UPC Mútua Universal, 1994-1998.

Bestratén M. Ergonomía. Madrid: Inst Nac de Seg e Higiene en el Trabajo.

Vaquero JL, Ceña R. Prevención de riesgos laborales: seguridad, higiene y ergonomía. Madrid: Pirámide cop. 1996.  

Silva A, Freitas I, Lacomblez M. Ergonomia e antropometría. Lisboa: Universidade Aberta, 1996.

González Gallego S.La Ergonomía y el ordenador. Barcelona Marcombo, boixareu cop. 1990    

Roughton JE.  Ergonomic problems in the workplace a guide to effective management.Rockville: Government Institutes Inc. cop. 1996        

Oborne DJ. Ergonomics at work.Chichester: John Wiley and Sons cop. 1995.     

MacLeod D. The Ergonomics edge improving safety, quality, and productivity. New York: Van Nostrand Reinhold cop. 1995        

Jover L. Ergonomía evaluación y diseño del entorno. Madrid Alianza cop. 2000    

Viel. Lumbalgias y cervicalgias de la posición. Barcelona: Masson cop. 2001       

Ferrer R. Tècniques d'ergonomia. Barcelona: EUB, 1997.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent