Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A4 |
Explicar els principis i les teories de la física, la biomecànica, la Cinesiologia i l'ergonomia, aplicables a la fisioteràpia. |
| A6 |
Aplicar els principis ergonòmics i antropomètrics. |
| A32 |
Intervenir en els àmbits de promoció de la salut i prevenció de la malaltia. Això inclou, entre altres, identificar els factors socials i econòmics que influeixen en la salut i en l'atenció a la salut, dissenyar i realitzar activitats de prevenció de la malaltia i promoció de la salut, assessorar en l'elaboració i execució sobre polítiques d'atenció i educació en l'àmbit de la fisioteràpia, identificar riscos i factors de risc, avaluar i seleccionar els usuaris que poden beneficiar-se de les mesures preventives, proporcionar educació sanitària a la població en els diversos àmbits: familiar, escolar, esportiu, laboral i d'oci , planificar, establir i aplicar exercicis, postures i activitats en programes de prevenció de la salut, col.laborar amb els serveis dedicats al desenvolupament de la salut i ser un agent de salut, participar en els programes d'educació maternal, pediàtrica, geriàtrica, escolar, laboral, esportiva, de l'adolescent, sexual i d'educació especial, assessorar en programes d'educació per la salut, dissenyar i ensenyar els diferents mitjans de prevenció de les alteracions funcionals, de control per mitjans físics del dolor i, específicament, en relació amb la higiene postural, les situacions de pèrdua de mobilitat i les fases agudes àlgids i aconsellar sobre tot això. |
| A36 |
Desenvolupar la funció docent com a part pròpia de l'exercici professional. Això implica participar activament en la formació dels professionals de fisioteràpia, participar en l'elaboració i impartició de programes educatius relacionats amb la fisioteràpia dirigits a grups professionals, interdisciplinaris i / oa la població en general, avaluar els propis nivells de coneixement, actituds i habilitats , participar en processos d'avaluació professional, en general, i especialment en aquells processos de recertificació que estableixi l'administració corresponent. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C1 |
Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A4 |
Definir el concepte d’ergonomia i reconèixer les seves múltiples aplicacions
Reconèixer les aportacions ergonòmiques en els seus múltiples àmbits
| | A6 |
Analitzar el lloc de treball des del punt de vista ergonòmic, fer-ne un diagnòstic ergonòmic i dissenyar un pla d’actuació
Aplicar els principis ergonòmics i antropomètrics en el lloc de treball analitzat
Determinar les necessitats ergonòmiques en les diferents àrees, analitzar-les i definir les diverses estratègies d’actuació per a disminuir o eliminar els factors de risc
| | A32 |
Reconèixer les patologies més freqüents en l’àmbit laboral
Elaborar un pla d’actuació per a la promoció de la salut i la prevenció de la malaltia en l’àmbit laboral
Dissenyar un pla de formació per a la prevenció de patologies laborals
| | A36 |
Dur a terme una sessió formativa per a la prevenció d’una patologia laboral Elaborar el material escrit i audiovisual adequat al públic per a la sessió formativa
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B6 |
Dur a terme una sessió formativa per a la prevenció d’una patologia laboral Elaborar el material escrit i audiovisual adequat al públic per a la sessió formativa
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C1 |
Expressa opinions sobre temes abstractes o culturals de forma limitada
|
Tema |
Subtema |
Unit 1: Introduction to Ergonomics
|
• Definition of Ergonomics: background and general objectives
• Ergonomic-related sciences
• Ergonomics and Biomechanics
• Anthropometry
• Working fields of ergonomics
• Stages of ergonomic design
|
Unit 2: Ergonomic analysis |
1. Ergonomics at work: introduction
2. Ergonomic analysis of the workplace
3. Workplace requirements
|
Unit 3: Ergonomic diagnosis of the workplace and ergonomic recommendations guide
|
• Ergonomic diagnosis
• Ergonomic recommendation guide: development and prioritization
|
Unit 4: Ergonomics and Occupational Health |
• Work-Health relationship
• Prevention and health education
• Low back pain prevention program: The Back School
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Sessió Magistral |
|
3 |
6 |
9 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
20 |
40 |
60 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
S'introduirà les dues vesants de l'assignatura: l'ergonomia i la seva relació amb la fisioteràpia
|
Sessió Magistral |
Es desenvoluparan els continguts teòrics de l'assignatura
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
L'alumne treballarà els continguts teòrics plantejats aplicant-los a l'anàlisi ergonòmic d'un lloc de treball real
|
Atenció personalitzada |
S'atendrà als alumnes de forma individual o en petits grups i es resoldran els dubtes que es plantegin |
Descripció |
L'atenció personalitzada de l'assignatura es farà a través de tutories presencials o virtuals, a través de moodle o correu electrònic. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
Activitats formatives proposades durant el curs a través del Moodle.
Activitat en grup
|
Activitats individuals 30%
Activitats en grup 70% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Applied Ergonomics assessment will be done through course continuous assessment, which will consist in: - Individual mark (30% of the final mark), obtained after presenting Activities fro unit 1 and forum.
- Group mark (70% of the final mark), obtained after presenting Activities from units 2 and 3. It should be noted that the different aspects of the assessment (individual and grouped) are not mutually exclusive: student must have a mark on each one in order to get the final grade for the course. The presentation of the activities out of date or not performing any of them means the automatic failure of the course. |
Bàsica |
|
REFERENCES (available at URV library):
Cruz G, Alberto J. Ergonomía aplicada. Madrid : Starbook, 2011.
González I, Dalmau I, González MA. Ergonomia. Barcelona : UOC Universitat Oberta
de Catalunya, 2010 Ergonomics for rehabilitation professionals. Boca Raton : CRC
Press, c2009
Rodríguez M. Ergonomía básica aplicada a la medicina del trabajo.
Madrid : Díaz de Santos cop., 1994.
Mondelo P, Torada E, Barrau P. Ergonomía. Barcelona:
Edicions UPC Mútua Universal, 1994-1998.
Bestratén M. Ergonomía. Madrid: Inst Nac de Seg e Higiene en el
Trabajo.
Vaquero JL, Ceña R. Prevención de riesgos laborales: seguridad,
higiene y ergonomía. Madrid: Pirámide cop. 1996.
Silva A, Freitas I, Lacomblez M. Ergonomia e antropometría. Lisboa:
Universidade Aberta, 1996.
González Gallego S.La Ergonomía y el ordenador. Barcelona
Marcombo, boixareu cop. 1990
Roughton JE. Ergonomic problems in the workplace a guide to
effective management.Rockville: Government Institutes Inc. cop. 1996
Oborne DJ. Ergonomics at work.Chichester: John Wiley and Sons cop.
1995.
MacLeod D. The Ergonomics edge improving safety, quality, and
productivity. New York: Van Nostrand Reinhold cop. 1995
Jover L. Ergonomía evaluación y diseño del entorno. Madrid Alianza
cop. 2000
Viel. Lumbalgias y cervicalgias de la posición. Barcelona: Masson
cop. 2001
Ferrer R. Tècniques d'ergonomia. Barcelona: EUB, 1997. |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|