Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Explicar els canvis fisiològics i estructurals que es poden produir com a conseqüència de l'aplicació de la fisioteràpia. |
| A11 |
Identificar els aspectes generals de la patologia relacionada amb la fisioteràpia de tots els aparells i sistemes amb els seus tractaments mèdics, quirúrgics, fisioterapèutics i ortopèdics. |
| A12 |
Identificar els canvis estructurals, fisiològics, funcionals i de conducta que es produeixen com a conseqüència de la intervenció de la fisioteràpia. |
| A13 |
Definir les bases teòriques de la fisioteràpia com a ciència i professió. Enumerar els models d'actuació en fisioteràpia. Explicar les bases teòriques de les valoracions, test i comprovacions funcionals: coneixement de les seves modalitats i tècniques així com de l'avaluació científica de la utilitat i efectivitat. Aplicar el diagnòstic de fisioteràpia. Utilitzar la metodologia de la investigació aplicada a la fisioteràpia. |
| A14 |
Aplicar els procediments fisioterapèutics generals: cinesiteràpia, massatge i massoteràpia, electroteràpia, magnetoteràpia, ergoteràpia, hidroteràpia, balneoteràpia, climatoterapia, talassoteràpia, termoteràpia, crioteràpia, vibroteràpia, fototeràpia, pressoteràpia i els derivats d'altres agents físics. Identificar els procediments fisioterapèutics basats en mètodes i tècniques específics d'actuacions fisioterapèutiques que s'apliquen en les diferents patologies de tots els aparells i sistemes, i en totes les especialitats de medicina i cirurgia, així com en la promoció i conservació de la salut i en la prevenció de la malaltia. Utilitzar els mètodes en els processos neurològics, de l'aparell locomotor (teràpies manuals, teràpies manipulatives articulars, osteopatia i Quiropràxia), de l'aparell respiratori, del sistema cardiocirculatori, en les alteracions de l'estàtica i la dinàmica, en els mètodes específics ortopèdics ia les tècniques terapèutiques reflexes, alternatives o complementàries afins al camp de competència de la fisioteràpia. |
| A22 |
Analitzar les condicions ètiques, legals i professionals que conformen la pràctica de la fisioteràpia. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació i motivació per la qualitat. |
| B7 |
Sensibilització en temes mediambientals. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Explicar les conseqüències de l’aplicació de tècniques de tractament de la síndrome de dolor miofascial, conservadores i invasives (punció seca)
| | A11 |
Relacionar les base de les tècniques de tractament de la síndrome de dolor miofascial, conservadores i invasives (punció seca) amb la fisiopatologia dels punts gallet miofascials
| | A12 |
Explicar les conseqüències de l’aplicació de tècniques de tractament de la síndrome de dolor miofascial, conservadores i invasives (punció seca)
| | A13 |
Explicar les bases del diagnòstic de la síndrome de dolor miofascial i saber-ne fer una avaluació crítica en referencia a l’evidencia científica
| | A14 |
Aplicar correctament les tècniques de tractament de la síndrome de dolor miofascial, conservadores i invasives (punció seca)
| | A22 |
Saber defensar que el fisioterapeuta pot aplicar les tècniques invasives (punció seca) en el tractament de la síndrome de dolor miofascial
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
| | B7 |
Explicar els perills de l’aplicació del cloretilo i dels fluorometanos
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
|
Tema |
Subtema |
Tema 1: Teràpia invasiva dels punts gallets miofascials. Punció seca (PS). Tècniques. |
|
Tema 2: Interés de la punció seca. Perills. Precaucions. Contraindicacions. |
|
Tema 3: Punció superficial. Mecanismes d’acció. |
|
Tema 4: Punció profunda i electropunció. Mecanismes d’acció. |
|
Tema 5: Evidencia científica de la punció. Aplicacions |
|
Tema 6: Presentació típica de PGM dins síndromes clínics típics |
|
Pràctica 1. Pràctica de la inserció de l’agulla. Tècnica de l’impuls.
|
|
Pràctica 2. Punció superficial: Glutis. Serrat anterior |
|
Pràctica 3. Punció profunda (tècnica de Lewit): Infraspinós. Dorsal ample |
|
Pràctica 4. Tècnica de girs: Supraspinós. Trapezi superior |
|
Pràctica 5: Tècnica d’entrades i sortides ràpides. Epicondilàlgies |
|
Pràctica 6: Gonàlgies (Electropunció seca): Quàdriceps |
|
Pràctica 7: Dolor en el peu: Tibial anterior. Gastrocnemis |
|
Pràctica 8. Lumbàlgies i radiculopaties: Piriforme. Glutis. Tensor de la fàscia lata |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
6 |
15 |
21 |
Pràctiques a laboratoris |
|
16 |
32 |
48 |
Pràctiques a través de TIC |
|
0 |
5 |
5 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves pràctiques |
|
1 |
0 |
1 |
Proves mixtes |
|
1 |
0 |
1 |
Proves objectives de tipus test |
|
0 |
6 |
6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
S'explicarà el funcionament de l'assignatura. |
Sessió Magistral |
Desenvolupament teòric dels temes |
Pràctiques a laboratoris |
Pràctiques de punció |
Pràctiques a través de TIC |
Filmació en vídeo del tractament invassiu d'uns músculs seleccionats |
Atenció personalitzada |
tutories dilluns i dijous. Millor quedar abans per correu electònic |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a través de TIC |
|
Filmació de la punció de 4 músculs en grups de 3-4 estudiants |
20% |
Proves pràctiques |
|
Demostració pràctica de la punció |
40‰ |
Proves mixtes |
|
Preguntes objectives com les dels qüestionnaris del moodle i preguntes a desenvolupar |
30% |
Altres |
|
Qüestionaris del moodle |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació es basa en els 4 apartats comentats i s'ha de treure un 5 en cada un d'ells (excepte en els qüestionaris) Això no vol dir que s'hagi de treure un 5 en cada un dels vídeos/preguntes d'examen... si un d'ells es suspèn pot ser superat si en els altres es treu bona nota. No fer una prova en el termini marcat es valora amb un 0. La segona convocatòria utilitza els mateixos barems i percentatges que la primera. Si l'alumne s'ha de presentar a la convocatòria extraordinaria l'examen teòric val un 40% i el pràctic un 60%. |
Bàsica |
Mayoral O, Salvat I , Fisioterapia Invasiva del Síndrome de Dolor Miofascial , 2017, Madrid: Panamericana
Travell JG, Simons DG, Simons LS, Dolor y disfunción miofascial. El manual de los puntos gatillo. Vol 1. Mitad superior del cuerpo , 2002, Médica Panamericana
Travell JG, Simons DG, Dolor y disfunción miofascial. El manual de los puntos gatillo. Extremidades inferiores, 2004, Médica panamericana
|
|
Complementària |
Ferguson LW, Gerwin R, Clinical Mastery in the Treatment of Myofascial Pain, 2005, Philadelphia, Lippincott: Williams & Wilkin
Salvat I, Mayoral O, Fisioterapia del dolor miofascial y de la fibromialgia, 2009, Universidad Internacional de Andalucía
McMahon S, Koltzenburg M, Tracey I, Turk DC, Wall & Melzack. Textbook of pain., 2013, Madrid: Elsevier
Baldry P, Acupuncture, Trigger Points and Musculoskeletal Pain, 2005, Philadelfia: Elsevier
David Simons, Joseph Donnelly, Travell, Simons & Simons' Myofascial Pain and Dysfunction: The Trigger Point Manual, 2018, Lippincott Williams & Wilkins
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ANATOMIA II/14214005 | ANATOMIA I/14214004 | MÈTODES ESPECÍFICS D'INTERVENCIÓ EN FISIOTERÀPIA I/14214119 | MÈTODES ESPECÍFICS D'INTERVENCIÓ EN FISIOTERÀPIA II/14214120 |
|
|
Altres comentaris |
MOLT IMPORTANT: Per fer aquesta assignatura l’estudiant ha de permetre que li apliquin punció. És un requisit indispensable i no negociable
Es recomana realitzar els qüestionaris del moodle ja que faciliten l'estudi i la fixació dels conceptes. I llegir el material que s'aconsella.
ES IMPRESCINDIBLE QUE L'ALUMNE ESTIGUI CURSANT QUART PER FER AQUESTA ASSIGNATURA
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|