DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) BIOÈTICA CLÍNICA Codi 14214212
Ensenyament
Grau de Fisioteràpia (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
ESCRIBANO SUBÍAS, JOAQUÍN
Adreça electrònica joaquin.escribano@urv.cat
eduardo.corbella@urv.cat
natalia.ferre@urv.cat
anamaria.lafuerza@urv.cat
susana.larrosa@urv.cat
sandra.parra@urv.cat
maria.rimblas@urv.cat
neus.rius@urv.cat
esther.latorre@urv.cat
Professors/es
ESCRIBANO SUBÍAS, JOAQUÍN
CORBELLA JACOB, EDUARDO
FERRE PALLAS, NATALIA
LAFUERZA TORRES, ANA MARÍA
LARROSA CAPACÉS, SUSANA
PARRA PÉREZ, SANDRA
RIMBLAS ROURE, MARIA
RIUS GORDILLO, NEUS
LATORRE MARTÍNEZ, ESTHER
Web
Descripció general i informació rellevant Ètica i bioètica, cap a la presa de decisions, comitès d'ètica, presa de decisions, metodologia d'anàlisi de casos, problemes a l'inici de la vida, problemes al final de la vida, ètica de la investigació. El malalt i la seva malaltia considerat individualment, la família i l'entorn, les relacions amb el sistema sanitari.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A22 Analitzar les condicions ètiques, legals i professionals que conformen la pràctica de la fisioteràpia.
 A34 Incorporar a la cultura professional els principis ètics i legals de la professió. Això implica respectar els drets del pacient / usuari i dels familiars, identificar les possibles vulneracions dels drets esmentats i prendre les mesures adequades per preservar, identificar problemes ètics en la pràctica quotidiana i aplicar el raonament i el judici crític en la seva resolució, participar en el comitè d'ètica assistencial i en els comitès ètics d'investigació clínica, ajustar la praxi professional als condicionants deontològics ia la normativa jurídica de l'exercici professional, garantir la confidencialitat de les dades de l'usuari i els professionals, vetllar perquè les competències pròpies del fisioterapeuta les portin a terme professionals degudament titulats i col • legiats, i denunciar l'intrusisme i la falta de deontologia professional davant les institucions professionals i sanitàries, vetllar perquè la incorporació de professionals novells a la pràctica professional sigui l'adequada, facilitant la seva orientació inicial, actuar com a pèrit en la seva matèria davant requeriments judicials, estar atent a la legislació en matèria de salut i seguretat vigents i integrar-les en la pràctica professional.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la fisioteràpia. Mostrar la seva orientació al pacient / usuari, posant de manifest en la seva actuació que el ciutadà i les seves necessitats són l'eix al voltant del qual giren les seves decisions.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A22 Conèixer i entendre l'ètica contemporània dels fisioterapeutes i els principals principis ètics d’autonomia, beneficència, no maleficència i justícia; els deures del metge i l’aplicació pràctica de les teories
 A34 Acceptar els drets del malalt
Conèixer el codi deontològic de la professió
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
 B4 Introduir a l’alumne a l’autoaprenentatge.
Gestionar l’aprenentatge autònom utilitzant les estratègies i recursos més adequats
Comportar-se d’una forma reflexiva i responsable, constructivament crític
 B6 Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Fa presentacions interessants i convincents
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
Programa teòric 1. El consentiment informat. Ètica, legalitat y bona praxis. La orientació real del consentiment. Documents. La comunicació amb el malalt i l’ajut en la presa de decisions.
2. Negativa al tractament. Competència del pacient. Dret i responsabilitats legals del metge i el pacient.
3. Falta de cooperació en les recomanacions mèdiques: el pacient problemàtic. Situació del pacient no crític i crític. El malalt socialment inacceptable. Alta voluntària.
4. Les relacions amb la industria farmacèutica. Honestedat. Conflictes d’interessos.
5. Relacions entre professionals. Integració assistencial internivells. Respecte professional.
6. Ètica i genètica. La medicina predictiva. El consell genètic.
7. La donació d’òrgans. Donant viu. Donació de cadàver.
8. La presa de decisions en el pacient dement i psiquiàtric. Delimitació de competències. Tutorització legal o familiar. Els interessos del pacient.
9. La objecció de consciència. Conflicte d’interessos metge-pacient. L’autonomia del metge. El problema de la sanitat pública.
10. La sanitat pública. Ètica i legalitat. El problema de les vacunacions i les malalties transmissibles. Conflicte amb la confidencialitat i l’autonomia del pacient.
11. Reflexions en torn a la dignitat humana. Concepte. Modelo ontològic o racionalista. Drets inherents a la dignitat.
12. El error mèdic. La ètica, la llei, l’administració. Com afrontar l’anàlisi i la comunicació dels efectes adversos i els errors mèdics.
13. Les creences religioses i culturals. La seva influencia en les preferències del pacient i en el rebuig al tractament en persones competents.
14. Les intervencions mèdiques inapropiades. El concepte d’acció fútil. Delimitació de les cures intensives. Les voluntats anticipades i la opinió tècnica.
15. La medicina alternativa. Conflicte d’interessos. El benefici del malalt.
Seminaris pràctics 1. Pràctica 1. Consentiment informat.
2. Pràctica 2. Capacitació personal i rebuig al tractament.
3. Pràctica 3. El pacient problemàtic. Mal complidor del tractament i Demandes de tractament.
4. Pràctica 4. Les relacions amb la industria farmacèutica. Inscripció Màster.
5. Pràctica 5. Relaciones entre professionals. Integració assistencial internivells. Respecte professional.
6. Pràctica 6. Ètica i genètica. La medicina predictiva.
7. Pràctica 7. La donació d’òrgans.
8. Pràctica 8. La presa de decisions en el pacient dement i psiquiàtric.
9. Pràctica 9. L’objecció de consciència.
10. Pràctica 10. La sanitat pública. El problema de les vacunacions i les malalties transmissibles.
INCIDENT CRÍTIC Treball en grup sobre un cas de conflicte ètic

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A22
A34
B2
B4
B6
0 30 30
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A22
A34
B2
B4
B6
10 20 30
Treballs
A22
A34
B2
B4
B6
C4
C5
0 20 20
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
A22
A34
B2
B4
B6
0 2 2
Proves pràctiques
A22
A34
B2
B4
B6
C4
C5
1 1 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura amb explicació dels criteris d'avaluació
Sessió Magistral Lliçons teòriques on-line
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Deu sessions de casos clínics d'ètica
Treballs INCIDENT CRÍTIC: Detecció i anàlisi per grups de 5 alumnes d'un cas crític d'ètica detectat en les pràctiques clíniques. Ha de ser un cas real, no s'accepten casos hipotètics.
Atenció personalitzada Prèvia cita per correu electronic es podran consultar dubtes amb els professors. Per al treball de l'incident crític s'assignarà un tutor a cada grup.

Atenció personalitzada
Descripció
Joaquín Escribano: prèvia cita concertada per correu electrònic Natàlia Ferré: prèvia cita concertada per correu electrònic En general els professors us podran atendre per correu o concertant una cita a traves del mateix.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A22
A34
B2
B4
B6
C4
C5
Treball en grup sobre l'anàlisi d'un incident crític de bioètica detectat en les pràctiques clíniques.
Realizacion d'informe i defensa oral
50%
Proves objectives de tipus test
A22
A34
B2
B4
B6
Estudi i resolució del test d'autoavaluació de cada tema teòric

Aquest test es farà on line al Moodle
20%
Proves pràctiques
A22
A34
B2
B4
B6
C4
C5
Assistència a les pràctiques (que son obligatories).
Participació en les discussions dels casos clínics.

No s'acceptaran més de dues faltes injustificades a les sessions pràctiques.
30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per aprovar l'assignatura cal:

1. Aprovar l'autotest on-line.

2. Fer les pràctiques de supòsits pràctics de l'assignatura (assistència mínima 80%)

3. Realització en grup d'un informe sobre un incident crític ètic i defensa pública de l'anàlisi.

SEGONA CONVOCATÒRIA:

Resolució d'un cas clínic sobre un conflicte bioètic


Fonts d'informació

Bàsica
  • DIEGO GRACIA. Fundamentos de bioética, 2ª ed. Ed Triacastella, Madrid, 2007. ISBN: 978-84-95840-18-9
  • MIGUEL SANCHEZ. Bioetica en Ciencias de la Salud. Ed. Elsevier Masson. Barcelona, 2013. ISBN: 978-84-458-2116-9
  • AZUCENA COUCEIRO. Bioética para clínicos, Ed. Triacastella, Madrid, 1999. ISBN: 84-921418-9-1
  • ADELA CORTINA. Ética mínima, 13ª ed. Ed. Tecnos, Madrid,2008. ISBN: 978-84-309-4714-0
  • ARISTÓTELES. Ética a Nicómaco, 5ª ed. Alianza editorial, Madrid, 2007. ISBN: 978-84-206-3928-4
  • PETER SINGER. Etica práctica. Ed. AKAL, Madrid, 2009. ISBN: 978-84-460-3069-0
  • LINO CICCONE. Bioética: Historia, principios, cuestiones. Ed.Palabra, Madrid, 2005. ISBN: 84-8239-899-7
  • JAMES CHILDRESS y TOMBEAUCHAMP. Principios de ética biomédica. Ed. Masson, Barcelona, 2005. ISBN: 9788445804803
  • FRANCESC TORRALBA. ¿Qué es la dignidad humana?. Ensayo sobre Peter Singer, Hugo Tristram Engelhardt y John Harris. Ed. Herder. Barcelona, 2005. ISBN: 84-254-2407-4
  • ALBERT JONSEN, MARK SIEGLER, WILLIAM WINSLADE. Etica Clínica. Ed. Ariel. Barcelona, 2005. ISBN: 84-344-3719-5
  • SANCHEZ JACOB M y DE LOS REYES LOPEZ M. Bioética y Pediatria. Ed. Ergon 2010. ISBN 978-84-8473-859-6
Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
BASES DE COMUNICACIÓ I ÈTICA/14214002
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent