DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) RAONAMENT CLÍNIC I TÈCNIQUES AVANÇADES DE FISIOTERÀPIA Codi 14214214
Ensenyament
Grau de Fisioteràpia (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
MONTULL MORER, SALVADOR
Adreça electrònica iris.miralles@urv.cat
salvador.montull@urv.cat
0
Professors/es
MIRALLES RULL, MARIA IRIS
MONTULL MORER, SALVADOR
CAPARÓ FERRÉ, MARINA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A14 Aplicar els procediments fisioterapèutics generals: cinesiteràpia, massatge i massoteràpia, electroteràpia, magnetoteràpia, ergoteràpia, hidroteràpia, balneoteràpia, climatoterapia, talassoteràpia, termoteràpia, crioteràpia, vibroteràpia, fototeràpia, pressoteràpia i els derivats d'altres agents físics. Identificar els procediments fisioterapèutics basats en mètodes i tècniques específics d'actuacions fisioterapèutiques que s'apliquen en les diferents patologies de tots els aparells i sistemes, i en totes les especialitats de medicina i cirurgia, així com en la promoció i conservació de la salut i en la prevenció de la malaltia. Utilitzar els mètodes en els processos neurològics, de l'aparell locomotor (teràpies manuals, teràpies manipulatives articulars, osteopatia i Quiropràxia), de l'aparell respiratori, del sistema cardiocirculatori, en les alteracions de l'estàtica i la dinàmica, en els mètodes específics ortopèdics ia les tècniques terapèutiques reflexes, alternatives o complementàries afins al camp de competència de la fisioteràpia.
 A16 Discutir les teories en què es basen la capacitat de resolució de problemes i el raonament clínic.
 A27 Dissenyar el Pla d'Intervenció de Fisioteràpia. Elaborar un Pla específic d'Intervenció de Fisioteràpia utilitzant habilitats de resolució de problemes i raonament clínic: d'acord amb els recursos disponibles; formulant els objectius d'intervenció amb l'usuari i, si escau, amb les persones significatives del seu entorn, recollint les seves expectatives respecte a l'atenció, seleccionant els protocols o procediments més adequats a l'atenció planificada i atenent els criteris d'adequació, validesa i eficiència.
 A29 Avaluar l'evolució dels resultats obtinguts amb el tractament de fisioteràpia amb relació als objectius marcats i als criteris de resultats establerts. Serà necessari: definir i establir els criteris de resultats, realitzar la valoració de l'evolució del pacient / usuari, redissenyar els objectius segons la valoració, si cal, i adequar el pla d'intervenció o tractament als nous objectius, si escau.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació i motivació per la qualitat.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A14 Realitzar l’anamnesi completa del pacient
Formular una o varies hipòtesis clíniques i raonar-les
Escollir les tècniques d’avaluació que permetin contrastar la hipòtesi clínica
Escollir i raonar les tècniques de tractament fisioterapèutic que s’aplicaran en base a les seves indicacions i contraindicacions, les seves limitacions, els seus riscos, les precaucions i la seva idoneïtat pel pacient
Reavaluar al pacient per determinar l’estat de la hipòtesis clínica i la idoneïtat del tractament escollit
Dissenyar el pla de tractament a curt, mig i llarg termini
Col•locar correctament al pacient i realitzar les tècniques amb la correcta higiene postural
 A16 Formular una o varies hipòtesis clíniques i raonar-les
Analitzar la informació expressada en l’anamnesi i interpretar-ne la implicació clínica
Reavaluar la hipòtesis clínica en funció del resultat de l’exploració
Reavaluar al pacient per determinar l’estat de la hipòtesis clínica i la idoneïtat del tractament escollit
 A27 Dissenyar el pla de tractament a curt, mig i llarg termini
 A29 Reavaluar al pacient per determinar l’estat de la hipòtesis clínica i la idoneïtat del tractament escollit
Conèixer i preveure totes les situacions de risc per al pacient en el context de la Fisioteràpia
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Defensar públicament el raonament clínic de l’actuació del fisioterapeuta
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Raonament clínic: bases i estructura general
2. L’anamnesi dins el raonament clínic
3. Hipòtesi clínica
4. Exploració clínica en base a la Hipòtesi. Reavaluació de la hipòtesis
5. Tècniques de tractament: raonament de la seva idoneïtat i aplicació de les tècniques.
6. Casos clínics

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A14
2 2 4
Sessió Magistral
A14
A16
A27
A29
6 12 18
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A14
A16
A27
A29
B3
18 12 30
Atenció personalitzada
4 4 8
 
Proves objectives de preguntes curtes
A14
A16
A27
A29
B3
2 4 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries S'introduirà les dues vesants de l'assignatura
Sessió Magistral Es desenvoluparan els continguts teòrics de l'assignatura
Supòsits pràctics/ estudi de casos L'alumne treballarà els continguts teòrics plantejats aplicant-los als casos clínics plantejats
Atenció personalitzada S'atendrà als alumnes de forma individual o en petits grups i es resoldran els dubtes que es plantegin

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada de l'assignatura es farà a través de tutories presencials o virtuals, a través de moodle o correu electrònic (iris.miralles@urv.cat).

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A14
A16
A27
A29
B3
L’alumna elaborarà un cas clínic de forma individual i en farà el seguiment durant tres setmanes. 60%
Proves objectives de preguntes curtes
A14
A16
A27
A29
B3
preguntes de resposta curta on caldrà demostrar la capacitat de raonament clínic. 40%
Altres  

Assistència: La falta injustificada a les pràctiques suposarà restar 2 punts a la nota final.

-2 punts a la nota final
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació de l'assignatura es realitzarà mitjançant tres processos avaluatius diferents:

· Informe d'un cas clínic: 60% de la nota final

· Examen escrit: 40% de la nota final

Cal haver aprovat l'informe i l'examen per separat per poder qualificar l'assignatura com aprovada.

En cas de suspendre en primera convocatòria, caldrà que l'alumne es presenti a l'examen de segona convocatòria, que mantindrà el mateix format. En cas de suspendre novament l'examen, l'assignatura quedarà suspesa.


Fonts d'informació

Bàsica

Dutton M. Orthopaedic. Examination, evaluation and intervention.

New York

: McGraw-Hill. 2004.

 

Edwards I, Jones M, Carr J Braunack-Mayer A, Jensen GM. Clinical reasoning strategies in physical therapy. Phys Ther 2004; 80(4): 312-330.

 

Hengeveld E, Banks E. Maitland Manipulación periférica. Barcelona: Elsevier. 2007.

 

Kaltenborn FM. Fisioterapia manual: Extremidades. 2da edición. Madrid: McGraw-Hill Interamericana. 2004.

 

Kaltenborn FM. Terapia manual, columna. Madrid: McGraw-Hill Interamericana. 2000.

 

 

Maitland GD, Hengeveld E, Banks E. Maitland Manipulación vertebral. Barcelona: Elsevier. 2007.

 

Schacklock MO. Neurodinámica clínica: un  nuevo sistema de tratamiento musculoesquelético. Madrid: Elsevier. 2007.

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
FISIOTERÀPIA EN ESPECIALITATS CLÍNIQUES I/14214108
MÈTODES ESPECÍFICS D'INTERVENCIÓ EN FISIOTERÀPIA II/14214120
 
Altres comentaris
Cal haver superat les assignatures FEC I i MEIF II per poder cursar aquesta assignatura
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent