Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A14 |
Aplicar els procediments fisioterapèutics generals: cinesiteràpia, massatge i massoteràpia, electroteràpia, magnetoteràpia, ergoteràpia, hidroteràpia, balneoteràpia, climatoterapia, talassoteràpia, termoteràpia, crioteràpia, vibroteràpia, fototeràpia, pressoteràpia i els derivats d'altres agents físics. Identificar els procediments fisioterapèutics basats en mètodes i tècniques específics d'actuacions fisioterapèutiques que s'apliquen en les diferents patologies de tots els aparells i sistemes, i en totes les especialitats de medicina i cirurgia, així com en la promoció i conservació de la salut i en la prevenció de la malaltia. Utilitzar els mètodes en els processos neurològics, de l'aparell locomotor (teràpies manuals, teràpies manipulatives articulars, osteopatia i Quiropràxia), de l'aparell respiratori, del sistema cardiocirculatori, en les alteracions de l'estàtica i la dinàmica, en els mètodes específics ortopèdics ia les tècniques terapèutiques reflexes, alternatives o complementàries afins al camp de competència de la fisioteràpia. |
| A16 |
Discutir les teories en què es basen la capacitat de resolució de problemes i el raonament clínic. |
| A27 |
Dissenyar el Pla d'Intervenció de Fisioteràpia. Elaborar un Pla específic d'Intervenció de Fisioteràpia utilitzant habilitats de resolució de problemes i raonament clínic: d'acord amb els recursos disponibles; formulant els objectius d'intervenció amb l'usuari i, si escau, amb les persones significatives del seu entorn, recollint les seves expectatives respecte a l'atenció, seleccionant els protocols o procediments més adequats a l'atenció planificada i atenent els criteris d'adequació, validesa i eficiència. |
| A29 |
Avaluar l'evolució dels resultats obtinguts amb el tractament de fisioteràpia amb relació als objectius marcats i als criteris de resultats establerts. Serà necessari: definir i establir els criteris de resultats, realitzar la valoració de l'evolució del pacient / usuari, redissenyar els objectius segons la valoració, si cal, i adequar el pla d'intervenció o tractament als nous objectius, si escau. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació i motivació per la qualitat. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A14 |
Realitzar l’anamnesi completa del pacient
Formular una o varies hipòtesis clíniques i raonar-les
Escollir les tècniques d’avaluació que permetin contrastar la hipòtesi clínica
Escollir i raonar les tècniques de tractament fisioterapèutic que s’aplicaran en base a les seves indicacions i contraindicacions, les seves limitacions, els seus riscos, les precaucions i la seva idoneïtat pel pacient
Reavaluar al pacient per determinar l’estat de la hipòtesis clínica i la idoneïtat del tractament escollit
Dissenyar el pla de tractament a curt, mig i llarg termini
Col•locar correctament al pacient i realitzar les tècniques amb la correcta higiene postural
| | A16 |
Formular una o varies hipòtesis clíniques i raonar-les
Analitzar la informació expressada en l’anamnesi i interpretar-ne la implicació clínica
Reavaluar la hipòtesis clínica en funció del resultat de l’exploració
Reavaluar al pacient per determinar l’estat de la hipòtesis clínica i la idoneïtat del tractament escollit
| | A27 |
Dissenyar el pla de tractament a curt, mig i llarg termini
| | A29 |
Reavaluar al pacient per determinar l’estat de la hipòtesis clínica i la idoneïtat del tractament escollit
Conèixer i preveure totes les situacions de risc per al pacient en el context de la Fisioteràpia
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Defensar públicament el raonament clínic de l’actuació del fisioterapeuta
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
BLOC A: RAONAMENT CLÍNIC, bases i aplicació en fisioteràpia
|
• Introducció al Raonament clínic.
• Bases del raonament clínic en fisioteràpia. Diagnòstic diferencial i patró clínic.
• Habilitats de comunicació i Casos clínics.
Pràctiques |
BLOC B: TECNIQUES DE FISIOTERAPIA EN ELS TRANSTORNS DE LA COLUMNA CERVICAL
|
• Adaptacions neuromusculars en els trastorns cervicals.
• Adaptacions neuromusculars de la columna toràcica i Cintura escapular relacionats amb els trastorns cervicals.
•Trastorns sensoriomotors en la patologia cervical.
•Pràctiques
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
2 |
4 |
Sessió Magistral |
|
6 |
12 |
18 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
18 |
12 |
30 |
Atenció personalitzada |
|
4 |
4 |
8 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
S'introduirà les dues vesants de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Es desenvoluparan els continguts teòrics de l'assignatura
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
L'alumne treballarà els continguts teòrics plantejats aplicant-los als casos clínics plantejats |
Atenció personalitzada |
S'atendrà als alumnes de forma individual o en petits grups i es resoldran els dubtes que es plantegin |
Descripció |
L'atenció personalitzada de l'assignatura es farà a través de tutories presencials o virtuals, a través de moodle o correu electrònic (iris.miralles@urv.cat, salvador.montull@urv.cat). |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
L’alumna elaborarà un cas clínic amb tot el procés de raonament clínic corresponent i redactarà un informe d'alta de fisioteràpia |
80% |
Altres |
|
Assistència i participació a classe: |
20% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació de l'assignatura es realitzarà mitjançant l'avaluació continuada de dos processos avaluatius diferents: · Informe d'un cas clínic: 80% de la nota final · Assistència i participació a classe: 20% de la nota final Aquesta avaluació es considera la primera convocatòria.En cas de suspendre-la l'alumne tindrà dret a un examen escrit de segona convocatòria. L'examen tindrà una durada d'una hora i estarà basat en preguntes curtes on caldrà demostrar la capacitat de raonament clínic. En cas de suspendre l'examen, l'assignatura quedarà suspesa. |
Bàsica |
Dutton M. , Orthopaedic. Examination, evaluation and intervention., New York: McGraw-Hill. , 2004.
Donatelli RA, Wooden MJ, Orthopaedic Physical Therapy., Churchill Livingston, 2010.
Jones M, Rivett D., Clinical Reasoning for Manual Therapists , Elsevier, , 2004
Higgs J, Jones MA, Loftus S, Christensen N. , Clincal reasoning in the health professions. L, London: Elsevier. , 2008
Maitland GD, Hengeveld E, Banks E., Maitland Manipulación vertebral. , Elsevier,, 2007
Schacklock MO., Neurodinámica clínica: un nuevo sistema de tratamiento musculoesquelético. , Elsevier,, 2007
|
Dutton
M. Orthopaedic. Examination, evaluation and intervention. New York: McGraw-Hill. 2004.
Donatelli RA, Wooden MJ editors:
Orthopaedic Physical Therapy. St Louis: Churchill Livingston, 2010. Jones M, Rivett D. Clinical
Reasoning for Manual Therapists [E-Book]. Elsevier, 2004. Edwards I, Jones M, Carr J
Braunack-Mayer A, Jensen GM. Clinical reasoning strategies in physical therapy.
Phys Ther 2004; 80(4): 312-330. Hengeveld E, Banks E. Maitland
Manipulación periférica. Barcelona: Elsevier. 2007. Higgs J, Jones MA, Loftus S,
Christensen N. Clincal reasoning in the
health professions. London: Elsevier. 2008. Jones M, Rivett D. Clinical
reasoning for manual therapists. London: Elsevier. 2004. Kaltenborn FM. Fisioterapia manual:
Extremidades. 2da edición. Madrid: McGraw-Hill Interamericana. 2004. Kaltenborn FM. Terapia manual,
columna. Madrid: McGraw-Hill Interamericana. 2000. Maitland GD, Hengeveld E, Banks E.
Maitland Manipulación vertebral. Barcelona: Elsevier. 2007. Schacklock MO. Neurodinámica
clínica: un nuevo sistema de tratamiento
musculoesquelético. Madrid: Elsevier. 2007. |
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
FISIOTERÀPIA EN ESPECIALITATS CLÍNIQUES I/14214108 | MÈTODES ESPECÍFICS D'INTERVENCIÓ EN FISIOTERÀPIA II/14214120 |
|
|
Altres comentaris |
Cal haver superat les assignatures FEC I i MEIF II per poder cursar aquesta assignatura
només per alumnes de 4rt de fisioteràpia |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|