DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) DECISIONS CLÍNIQUES I DE LABORATORI GUIADES PER LA CIÈNCIA I L'ART Codi 14214216
Ensenyament
Grau de Fisioteràpia (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Únic segon quad.
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
JOVEN MARIED, JORGE
Adreça electrònica jorge.joven@urv.cat
jorge.camps@urv.cat
enric.contreras@urv.cat
Professors/es
JOVEN MARIED, JORGE
CAMPS ANDREU, JORGE
CONTRERAS BARBETA, ENRIC
Web http://www.crbreus.org/optativa
Descripció general i informació rellevant La presa de decisions clíniques implica un cert grau d'incertesa i error, però en absència de bona pràctica clínica i biomarcadors fiables, sovint és més un art que una ciència. Els metges poden construir efectivament i consistentment el procés de diagnòstic basant-se en els aspectes científics i evidències basades en el laboratori. En una estratègia pas a pas, proposem examinar la selecció i la utilitat de les proves diagnostiques complementàries, descriure les propietats d'aquestes proves, i explicar com els resultats de l’examen es poden utilitzar per augmentar el grau de certesa clínica. L’ idioma preferentment serà l’anglès si és que el nivell dels estudiants no interfereix en la fluïdesa de les explicacions. El professor i l'alumne poden barrejar o canviar d’idioma evitant que la classe esdevingui en discussions lingüístiques. La exposició dels casos clínics serà sempre en anglès per familiaritzar l’alumne amb el vocabulari bàsic.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A16 Discutir les teories en què es basen la capacitat de resolució de problemes i el raonament clínic.
 A24 Elaborar i emplenar de forma sistemàtica la història clínica de fisioteràpia completa, on es registren de forma adequada i eficaç tots els passos seguits des de la recepció del pacient / usuari fins l'informe a l'alta de fisioteràpia.
 A35 Incorporar la investigació científica i la pràctica basada en l'evidència com a cultura professional. Això inclou establir línies de recerca en l'àmbit de les competències de la professió i difondre en el grup de recerca, participar en el grup de recerca de l'entorn, difondre els treballs d'investigació i les conclusions en la comunitat científica i professional, establir protocols assistencials de fisioteràpia basats en la pràctica per evidència científica, fomentar totes aquelles activitats professionals que comportin la dinamització de la recerca en fisioteràpia.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació i motivació per la qualitat.
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals complexos amb capacitat d'organització, planificació, anàlisi, síntesi i presa de decisions personals.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A16 Reconèixer la normalitat o l’anormalitat de les troballes de l’exploració física i les proves complementàries
 A24 Analitzar tota la informació disponible
Establir una metòdica raonada i ordenada d’exploracions complementàries, segons el procés de base i el diagnòstic diferencial establert
Valorar el risc i el benefici de cada exploració
Conèixer el rendiment diagnòstic de les diferents exploracions
 A35 Conèixer les bases teòriques i pràctiques de les tècniques bioquímiques aplicades a la investigació i la mesura de les funcions cel•lulars
Conèixer les bases moleculars de la malaltia
Reconèixer la necessitat de la recerca per a la progressió del coneixement
Conèixer la relació entre recerca bàsica i recerca clínica
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Mantenir una actitud de confiança i respecte, oberta al canvi, juntament amb una predisposició a la col•laboració
 B3 Col•laborar amb altres professionals de Ciències de la Salut amb la finalitat de donar las millors solucions al malalt i als seus familiars
Reconèixer les limitacions pròpies per tal de sol•licitar la col•laboració d’altres col•legues
Fer una exposició científica davant d’un auditori de col•legues
 B8 Conèixer la metodologia científica
Conèixer els procediments bàsics d’un laboratori de recerca
Conèixer com desenvolupar un projecte de recerca
Conèixer les bases per a la bioestadística i la seva aplicació en la valoració dels resultats dels projectes de recerca
Conèixer la construcció d’una base de dades i de la seva explotació amb els paquets estadístics més habituals
Conèixer com fer un anàlisi crítica de la significació estadística i a reconèixer la seva relació amb la significació clínica
Conèixer com redactar un model d’article científic
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Expressa opinions sobre temes abstractes o culturals de forma limitada
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient

Continguts
Tema Subtema
Introduction to the reference intervals How are reference values established?
Inter-laboratory variations: Not all laboratories have the same analytical methods and not all populations are identical.
What is normal and abnormal in a specific individual?
When a laboratory test should be repeated? Multiple tests to reach the same conclusion? When to do it and when not. When two tests are positive for a disease, the conclusion is strengthened, but when not, the strength of the evidence weakens.
To get the sample correctly is crucial for reliable laboratory results.
Pre-analytical variability: Endogenous biological variability and exogenous variability due to food intake, pharmacological treatments, age, gender, and physical exercise.
Technical errors and administrative errors in the clinical laboratory.
How to know the power of a laboratory test What is diagnostic sensitivity?
Differences between diagnostic sensitivity and analytical sensitivity
What is diagnostic specificity?
Differences between diagnostic specificity and analytical specificity
What is positive and negative predictive value?
The concept of diagnostic accuracy: How to efficiently discriminate between A and B.
How to draw and interpret a ROC curve?
Critical values How to recognize a critical value
What the clinician should do when facing a critical value
Clinical case 1: Sudden Onset of Severe Anemia What tests are used to diagnose hemolytic anemia?
What laboratory test suggests the hemolytic anemia in this patient is immune mediated?
What is unusual about a panreactive pattern on the antibody screen with a negative eluate result?
How does cirrhosis of the liver affect the laboratory evaluation of hemolysis?
Clinical case 2: Evidences for surgery in a patient with abdominal pain Why did the endocrinologist specifically look for hyperpigmentation of the skin?
In a patient with a greatly increased ACTH, what would be the expected electrolyte disturbance(s)?
What are 3 potential problems associated with ACTH measurement?
Clinical case 3: Interpretation of HIV Serologic Testing Results What factors are known to cause false-positive HIV serologic test results?
What factors are known to cause an indeterminate WB result?
What further testing or clinical history would be of help in evaluating a patient with an indeterminate WB result?
Clinical case 4: Persistent Hemolysis in a Patient with Pancreatitis What are causes of in vivo and in vitro hemolysis and how are they distinguished?
How does hemolysis affect test results?
What is the likely cause of pancreatitis in this patient?
What is the association between hemolysis and pancreatitis?
Clinical case 5: Prolonged Activated Partial Thromboplastin Time and atrial fibrillation Which differential diagnoses should be considered when aPTT prolongation is detected?
To what extent do new anticoagulants, such as direct thrombin inhibitors, affect standard coagulation tests?
What techniques should be used to evaluate the cause of a prolonged aPTT?
Clinical case 6: A Patient with Prolonged Paralysis What are the pharmacodynamic properties of succinylcholine?
What is the role of butyrylcholinesterase in the pharmacokinetics of succinylcholine?
What conditions can cause delayed recovery from succinylcholine administration?
What additional testing should be used to further evaluate this patient?
Clinical case 7: Multiple myeloma What are the potential causes of a steadily increasing immunoglobulin in an MM patient in remission?
What are the criteria for laboratory detection of MM relapse?
What tests can be used to determine the clonality of serum immunoglobulins?
Clinical case 8: Hemophilia How do the coagulation studies for this patient differ from those typically seen for patients with hemophilia?
What are possible causes of simultaneous prolonged PT and prolonged aPTT?
What further coagulation studies would you recommend in evaluating this patient?
Clinical case 9: Low Concentration of Human Chorionic Gonadotropin in a Nonpregnant Woman Which are the sources of hCG to be considered?
Which are the potential etiologies?
How clinical laboratories may help in diagnosis?
Clinical case 10: A Girl with Severe Hand Swelling and Abdominal Cramps What is the most likely diagnosis?
What laboratory tests would you order to confirm the diagnosis?
Given the family history, what inheritance pattern would you assume is most likely to explain our patient’s condition?
Why does our patient have a low C4?

Clinical case 11: Myocardial Infarction in a 72-Year-Old Woman with Low LDL-C and Increased hsCRP: Implications for Statin Therapy Limitations of risk-prediction algorithms
Clinical case 12: Cirrhosis Originally Diagnosed as Nonalcoholic Steatohepatitis Characteristics of A1AT deficiency
Seminar 1: Medical writing for non-native speakers of English. Science (medical) writing is easy because it is conventional; rigidly structured Interpretation of a conventional model.
Why did you do the work? (Or visit a patient)
How did you obtain the information?
What did you find?
What do you conclude?
Seminar 2: Medical writing for non-native speakers of English. Structure and purpose of scientific writing Let’s us respect the work of others.
Avoid plagiarism, imprecision, judgmental or gratuitous adjectives.
Motivation determines the energy allocated to the reading task.
Punctuation: a refueling station for motivation.
Seminar 3: Medical writing for non-native speakers of English. Writing results and discussion/conclusion Revising the research, expanding methodology, general overview of the results, invitation to view results, key results in detail, comparisons with others, possible implications.
Revisiting previous sections, summarizing key results, relationship to existing research, contribution, refining implications, limitations, current and future work, applications.
Classes pràctiques 1: Obtenció de mostres biològiques 1)Realització d’una punció venosa.
2)Coneixement pràctic dels diferents tipus de mostres biològiques, la seva obtenció correcte i els diferents tipus de contenidors.
. Sèrum
. Plasma EDTA
. Plasma heparina
. Orina de 24 hores
. Orina recent
. Esperma
. Altres líquids biològics
Classes pràctiques 2: Laboratori d'Urgències . Sediment urinari
. Estudi bioquímic i hematològic dels líquids cefaloraquidi, articular, pleural i altres.
. Espermiograma
. Adquisició de coneixements bàsics d’anàlisis bioquímiques automatitzades.
. Coneixements bàsics de tècniques microbiològiques: sembrat de cultius, hemocultius.

Classes pràctiques 3: Laboratori d'investigació Cadascun dels alumnes tindrà l'oportunitat d'integrar-se pel temps que vulgui en algun treball específic amb l'ajuda de diversos tutors i podrà usar les seves mans en tècniques que no estan a l'abast d'altres laboratoris.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A3
A4
A11
A17
A18
A41
B16
C3
3 5 8
Sessions clíniques
A3
A4
A11
A18
A41
B10
B16
C1
C3
12 8 20
Treballs
A11
A17
B3
B7
B16
B23
C3
3 3 6
Pràctiques a laboratoris
A11
A17
B3
B7
B16
B23
C3
24 8 32
Seminaris
A11
A17
B3
B7
B10
C1
C3
3 3 6
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Xerrada introductòria en la que s'explicaran els objectius de l'assignatura, destacant la importància en l'avaluació fina de la participació activa, l'organització de les activitats pràctiques, la forma de treballar els casos clinics i els seminaris i els criteris per l'avaluació final.
Sessió Magistral Els objectius que guien la metodologia de les classes magistrals es poden resumir en: 1. Adquirir les eines conceptuals i metodològiques necessàries per poder analitzar amb rigor la realitat dels processos de les malalties més freqüents. 2. Comprendre, analitzar i valorar les dimensions ètiques i tècniques implícites en els processos de desenvolupament en les decisions clíniques que depenen de l’ús acurat del laboratori. 3. Conèixer i analitzar les aportacions teòriques des del laboratori i els diferents enfocaments i perspectives amb repercussions clíniques. 4. Conèixer les habilitats i tècniques de laboratori per a proveir d’informació que complementi la decisió clínica. Inclou els paràmetres de qualitat, precisió, exactitud, valor diagnòstic (positiu o negatiu), valor pronòstic i de seguiment, aplicació habitual i valors de referència de les proves més habituals dins dels laboratoris de Bioquímica, Hematologia i Microbiologia.
Sessions clíniques Mètode del cas clínic (case method in teaching): Els alumnes aprenen sobre la base d'experiències i situacions de la vida real, permetent així, construir el seu propi aprenentatge en un context que els aproxima al entorn clínic. Comporta la participació activa en processos de discussió col·lectiva de la situació reflectida en el cas. Un cas representa situacions complexes de la experiència clínica real plantejades de forma narrativa, a partir de dades que resulten ser essencials per al procés d'anàlisi del diagnòstic o del tractament. Constitueixen una bona oportunitat perquè els estudiants posin en pràctica habilitats que són també requerides en la vida real, per exemple: observació, escolta, diagnòstic, presa de decisions i participació en processos orientats a la col·laboració. Atès que el component essencial del mètode del cas és la discussió, aquesta ha de constituir per als estudiants una experiència d'aprenentatge que els permeti: 1. Comprendre una situació específica 2. Enfocar l'anàlisi de la situació tant des d'una perspectiva global com d'una perspectiva en particular. 3. Relacionar conceptes, funcions i processos. 4. Analitzar i comprendre una situació complexa. 5. Orientar les dades a l'acció contemplant els aspectes bàsics del confort del pacient amb sentit crític i possible. També es requereix tenir voluntat i fermesa per prendre decisions, i ser sensible als límits i les possibilitats d'actuació.
Treballs Els treballs es definiran a partir del funcionament de l'assignatura i estaran destinats a potenciar el treball en equip, així com a desenvolupar un pensament propi utilitzant un vocabulari científic adequat.
Pràctiques a laboratoris Els objectius que guien la metodologia de les pràctiques a laboratoris es poden resumir en: 1. Adquirir les eines conceptuals i metodològiques necessàries per poder analitzar amb rigor la realitat dels processos de les malalties més freqüents. 2. Comprendre, analitzar i valorar les dimensions ètiques i tècniques implícites en els processos de desenvolupament en les decisions clíniques que depenen de l’ús acurat del laboratori. 3. Conèixer i analitzar les aportacions teòriques des del laboratori i els diferents enfocaments i perspectives amb repercussions clíniques. 4. Desenvolupar un pensament propi sobre les diferents temàtiques que s'aborden, a partir de la informació que recullen, utilitzant el vocabulari científic adequat. 5. Procurar les habilitats per a la presentació de les idees ordenada i lògicament, recolzades en arguments i resultats de laboratori. 6. Conèixer les habilitats i tècniques de laboratori per a proveir d’informació que complementi la decisió clínica. Inclou els paràmetres de qualitat, precisió, exactitud, valor diagnòstic (positiu o negatiu), valor pronòstic i de seguiment, aplicació habitual i valors de referència de les proves més habituals dins dels laboratoris de Bioquímica, Hematologia i Microbiologia.

Seminaris Els objectius que guien la metodologia dels seminaris es poden resumir en: 1. Adquirir les eines conceptuals i metodològiques necessàries per poder analitzar amb rigor la realitat dels processos de les malalties més freqüents. 2. Comprendre, analitzar i valorar les dimensions ètiques i tècniques implícites en els processos de desenvolupament en les decisions clíniques que depenen de l’ús acurat del laboratori. 3. Desenvolupar un pensament propi sobre les diferents temàtiques que s'aborden, a partir de la informació que recullen, utilitzant el vocabulari científic adequat. 4. Procurar les habilitats per a la presentació de les idees ordenada i lògicament, recolzades en arguments i resultats de laboratori.
Atenció personalitzada Al finalitzar cada una de les classes presencials i durant les pràctiques de laboratori que seran tutelades. Virtual: Correu electrònic. L’ús de les xarxes socials (tipus Facebook de grup) estan contemplades con una eina de treball. L’estudiant participatiu pot suggerir, sempre amb respecte, qualsevol canvi, crítica o idea docent que consideri convenient compartir. Òbviament, la resta pot expressar opinions de suport o contraposades. Totes les aportacions es tindran en compte en el disseny dels seminaris. No es descarta que no siguin necessaris. En tot cas, l’entorn moodle pot fer-se servir per demanar cita prèvia. Les presentacions es penjaran en l’entorn moodle.

Atenció personalitzada
Descripció
Al finalitzar cada una de les classes presencials i durant les pràctiques de laboratori que seran tutelades. Virtual: Correu electrònic. L’ús de les xarxes socials (tipus Facebook de grup) estan contemplades con una eina de treball. L’estudiant participatiu pot suggerir, sempre amb respecte, qualsevol canvi, crítica o idea docent que consideri convenient compartir. Òbviament, la resta pot expressar opinions de suport o contraposades. Totes les aportacions es tindran en compte en el disseny dels seminaris. No es descarta que no siguin necessaris. En tot cas, l’entorn moodle pot fer-se servir per demanar cita prèvia. Les presentacions es penjaran en l’entorn moodle.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A3
A4
A11
A17
A18
A41
B16
C3
El mateix que per les sessions clíniques.
Sessions clíniques
A3
A4
A11
A18
A41
B10
B16
C1
C3
Es tindran en compte els resultats obtinguts en els diferents actes d'avaluació realitzats al llarg del curs. Cap acte d'avaluació pot determinar per si sol la qualificació final.
Criteris de definició de la nota final:
1) Assistència continuada, participativa i habitual (30%)
2) Participació, a discreció del professor incrementarà el valor de l’anterior (10%).
3) Realització i presentació de les activitats programades com projectes o treballs pràctics (15%).
4)També es considera que la participació i conducta, a discreció del professor, incrementarà el valor de l’anterior (10%).
5) Prova final de caràcter global – exàmen final (30%).
Treballs
A11
A17
B3
B7
B16
B23
C3
El mateix que per les sessions clíniques.
Pràctiques a laboratoris
A11
A17
B3
B7
B16
B23
C3
El mateix que per les sessions clíniques
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per estimular l'aprenentatge progressiu i a un ritme regular dels estudiants, en l'avaluació de les assignatures s'han de tenir en compte els resultats obtinguts en els diferents actes d'avaluació realitzats al llarg del curs. El mètode de qualificació es additiu respecte els resultats de tots els actes d'avaluació que es prenguin en consideració en la qualificació final. Cap acte d'avaluació pot determinar per si sol la qualificació final. Com que els objectius es basen en la discussió i participació, això suposa l'assistència continuada, participativa i habitual que representi un percentatge elevat en la qualificació (30%); la participació, a discreció del professor incrementarà el valor de l'anterior (10%). Aquest increment es deriva en part de les competències transversals. La realització i presentació de les activitats programades com projectes o treballs pràctics, siguin de laboratori o derivats de pràctiques clíniques tindran la seva pròpia avaluació (15%) distribuïda entre competències transversals i especifiques. També es considera que la participació i conducta, a discreció del professor, incrementarà el valor de l'anterior (10%). Es preveu una prova final de caràcter global, de manera que la seva superació no suposi la de l'assignatura (30%) però que no sigui dissuasòria de l'esforç que representa l'estudi final. Aquesta prova tindrà especial cura d'avaluar les competències transversals y les nuclears. El sistema d'avaluació preveu reconduir resultats poc satisfactoris obtinguts durant el curs amb treballs i proves addicionals en que hi hagi coincidència en els aspectes avaluats i resultats obtinguts en actes d'avaluació realitzats al llarg del curs. En els seminaris, es consideraran els avanços de l'estudiant en les competències transversals i nuclears i s'avaluaran de forma que representi el 5% de la nota final.

Per tant no es contempla el suspès excepte per mancances greus o comportament inadequat. Si es donés el cas, s'estudiaran individualment, cas per cas, les tasques a dur a terme durant el temps fins a la segona convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica

1) Llibres de la Biblioteca de la FMCS:

Interpretación clínica de las pruebas de laboratorio – 616-074 WAL

Bioquímica clínica: de la patología al laboratorio – 577-I-CAS

Clinical biochemistry: an illustrated colour text – 577-1-CLI

2) Casos clínics de Clinical Chemistry: Els casos d'interès es penjaran al moodle en el seu moment.

3) Protocols de treball dels Laboratoris d'Urgències i Investigacíó del HUSJR: Es penjaran al moodle en el seu moment

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent