DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) DISSENY I GESTIÓ D'UN PROJECTE DE RECERCA Codi 14214217
Ensenyament
Grau de Fisioteràpia (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Únic segon quad.
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
RIBALTA VIVES, JOSEP
Adreça electrònica josep.ribalta@urv.cat
montse.guardiola@urv.cat
Professors/es
RIBALTA VIVES, JOSEP
GUARDIOLA GUIONNET, MONTSERRAT
Web
Descripció general i informació rellevant Objectiu de l’assignatura: familiaritzar-se amb totes les etapes que configuren un projecte de recerca, a grans trets: Identificació d’un problema o qüestió d’interès Formulació d’una hipòtesi Disseny d’un projecte per a posar a prova l’hipòtesi Definició dels objectius (què farem) Definició dels mètodes (com ho farem) Anàlisi i discussió dels resultats Elaboració d’un pressupost i cerca de finançament Difusió (i capacitat de defensa) dels resultats Es treballarà en equips de 5 persones (grups de recerca). Llevat d’una classe teòrica introductòria, l’assignatura està pensada com seminaris pràctics on, al llarg del quatrimestre, cada grup haurà de desenvolupar 2 projectes: PROJECTE A (Projecte amb dades reals): S’identificarà una qüestió d’interès, no necessàriament mèdica, i es dissenyarà el projecte que permeti estudiar-la. Cada grup de recerca treballarà amb un tema diferent. La naturalesa del projecte haurà de permetre recollir dades reals, que seràn analitzades i interpretades per donar resposta a la qüestió inicial. PROJECTE B (Proposta de projecte d’interès mèdic): S’identificarà una qüestió d’interès biomèdic i es dissenyarà un projecte que permeti estudiar-la. En aquest cas el que s’ha d’elaborar és una proposta prou atractiva i fonamentada com per poder sol•licitar-ne finançament. Tots els grups de recerca treballaràn sobre la mateixa qüestió mèdica (i, evidentment, faràn propostes diferents). Dinàmica de l’assignatura: Projectes: Cada grup de recerca podrà desenvoluparar els 2 projectes simultàniament i d’acord amb l’esquema que es presenta a l’apartat de continguts, tot i que tindrà llibertat per re-adaptar-lo segons les seves necessitats. Seminaris: Els seminaris són de 2 hores. Hi haurà una breu introducció teòrica relacionada amb els aspectes a tractar seguida de feina en equip sobre els projectes amb el suport permanent dels 2 professors. Exposicions orals: Periòdicament (cada dues classes, aprox) cada grup de recerca exposarà els avenços que ha fet en els seus projectes. Els membres del grup de recerca aniràn rotant per fer aquestes exposicions. L’objectiu d’aquestes exposicions és doble: Ser capaç de transmetre informació científica amb claredat Recollir (i acostumar-se a encaixar) crítiques i suggeriments que ajudin a millor el projecte Idioma: Les explicacions teòriques i les exposicions per part dels grups de recerca es faràn en anglès. L’anglès serà l’idioma d’utilització preferent excepte en aquelles situacions en que signifiqui un impediment significatiu per a un intercanvi d’idees productiu. En aquest cas tothom es podrà expressar en l’idioma amb el que se senti més còmode i que sigui entès per la majoria. Donat el paper clau de l’anglès en la ciència, intentarem que el seu ús sigui creixent al llarg de l’assignatura. Avaluació: L’avaluació és continuada. S’avaluarà el progrés dels projectes a partir de les exposicions periòdiques i de la feina feta durant els seminaris. Hi haurà una avaluació final on es presentaràn els projectes definitius. Sobre la nota final: Assistència 30% Participació activa als seminaris i exposicions periòdiques: 30% Projecte A final: 20% Projecte B final: 20% Assistència: L’assistència és obligatòria i, per superar l’assignatura, no podrà ser mai inferior al 80%.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació i motivació per la qualitat.
 B5 Treballar en equip de forma colaborativa i responsabilitat compartida en un equip de caràcter interdisciplinari mostrant habilitats en les relacions interpersonals.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Inculcar els avantatges de la creativitat, l´enginy i la iniciativa en l´àmbit de la fisioteràpia
Reconèixer la necessitat de la recerca per a la progressió del coneixement
 B5 Mantenir una actitud de confiança i respecte, oberta al canvi, juntament amb una predisposició a la col•laboració
Fer una exposició científica davant d’un auditori de col•legues
Actuar constructivament per afrontar els conflictes de treballar en grup
 B6 Conèixer les tècniques de la comunicació verbal (claredat, ordre, llenguatge, ...)
Conèixer les tècniques de la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat, escenari, ...)
Conèixer les fórmules de la comunicació escrita
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Expressa opinions sobre temes abstractes o culturals de forma limitada
Explica i justifica breument les seves opinions i projectes
Comprèn instruccions sobre classes o tasques assignades pels professors
Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
Recull en apunts part de la informació que s'imparteix en una classe
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
Classe introductòria Explicació de la dinàmica de l’assignatura i de les característiques dels dos projectes a desenvolupar

PROJECTE A (Projecte amb dades reals): S’identificarà una qüestió d’interès, no necessàriament mèdica, i es dissenyarà el projecte que permeti estudiar-la. Cada grup de recerca treballarà amb un tema diferent. La naturalesa del projecte haurà de permetre recollir dades reals, que seràn analitzades i interpretades per donar resposta a la qüestió inicial.

PROJECTE B (Proposta de projecte d’interès mèdic): S’identificarà una qüestió d’interès biomèdic i es dissenyarà un projecte que permeti estudiar-la. En aquest cas el que s’ha d’elaborar és una proposta prou atractiva i fonamentada com per poder sol•licitar-ne finançament. Tots els grups de recerca treballaràn sobre la mateixa qüestió mèdica (i, evidentment, faràn propostes diferents).

Com fer una “pluja d’idees” efectiva?
Aplicació a:
1. Identificació d’un problema rellevant
2. Formulació d’una hipòtesi
PROJECTE A:
1. Identificació d’una qüestió d’interès, no necessàriament mèdica.
2. Formulació d’una hipòtesi.
3. Treballem amb dades reals
4. Cada grup de recerca treballa en una proposta diferent

PROJECTE B:
1. Identificació d’una qüestió d’interès biomèdic.
2. Formulació d’una hipòtesi clínicament rellevant
3. Elaborem una proposta
4. Tots els grups treballen sobre la mateixa hipòtesi
Elaboració d’un projecte:
1. Objectius
2. Mètodes
3. Mida de la mostra
4. Pla de treball
5. Consideracions ètiques
6. Pressupost
Aquesta part és comuna pels PROJECTES A i B però tenint molt present que:

PROJECTE A: Treballarem amb dades reals que caldrà recollir, per tant els objectius han de ser realitzables.

PROJECTE B: Mirem de fer una proposta clínicament rellevant. Realista però no només limitada a allò que podem fer nosaltres mateixos.
Execució: PROJECTE A: L'execució del projecte consistirà en el treball de camp per obtenir les dades, l'elaboració d'una base de dades amb la infromació recollida i l'anàlisi i interpretació d'aquestes dades.

PROJECTE B: Un cop elaborada la proposta de projecte, la part executiva consistirà en identificar una font de finançament i preparar la proposta per sol·licitar-lo.

Exposició i revisió crítica dels projectes:

Periodicament s'exposarà el progrés fet en tots dos projectes amb l'objectiu de incorporar-hi millores.
PROJECTE A: Es farà revisió crítica de la recollida de dades, de la seva anàlisi i de la interpretació dels resultats.

PROJECTE B: Es farà revisió crítica de la rellevància clínica del projecte proposat i de l'estratègia dissenyada per aconseguir-ne finançament.
Defensa final dels projectes:

PROJECTES A i B: S'exposaran i defensaran els projectes A i B davant la resta de la classe.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
B1
B3
B7
B19
B23
C1
C4
1 0 1
Sessió Magistral
B1
B3
B7
B19
B23
C1
C4
1 0 1
Seminaris
B1
B3
B7
B19
B23
C1
C4
14 14 28
Presentacions / exposicions
B1
B3
B7
B19
B23
C1
C4
12 18 30
Pràctiques de camp/sortides
B7
B19
2 12 14
Atenció personalitzada
B1
B3
B7
B19
B23
C1
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es farà una introducció a l'assignatura durant la primera classe magistral
Sessió Magistral S'explicaran els objectius de l'assignatura i el seu funcionament, basat en el desenvolupament de dos projectes.
Seminaris Durant els seminaris, els equips de recerca treballaran en les diferents fases de cadascun dels dos projectes. Tindran el suport permanent dels professors i podran comptar amb l'opinió crítica i els suggeriments dels altres equips de recerca.
Presentacions / exposicions Periòdicament, els equips de recerca presentaran els progressos que fan en els dos projectes davant la resta de la classe i els professors. Aquestes sessions han de servir per recollir crítiques i millorar els projectes.
Pràctiques de camp/sortides El projecte A es duu a terme amb dades reals. Caldrà dedicar temps a planificar i executar el treball de camp necessari per recollir aquesta informació.
Atenció personalitzada Els professors assistiran als alumnes durant tots els seminaris i pràctiques.
Donada la naturalesa de l'assignatura, els alumnes poden comptar amb el suport permanent dels professors, fora de les hores de classe, mentre duri l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció
Els professors oferiran suport permanent durant totes les hores lectives. Donada la naturalesa de l'assignatura, aquest suport serà permanent també fora de les hores de classe (en funció de la disponibilitat dels professors i previ contacte per email). josep.ribalta@urv.cat montse.guardiola@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
B1
B3
B7
B19
B23
C1
C4
Durant els seminaris s'valuarà l'actitud i la participació de cada estudiant en el progrés dels projectes de recerca A i B. 30%
Presentacions / exposicions
B1
B3
B7
B19
B23
C1
C4
Les presentacions inclouen l'exposició periòdica dels avenços fets en els dos projectes (A i B) així com la exposició i defensa dels projectes finals. 40%
Altres  

L'assistència és bàsica en aquesta assignatura. No podrà ser mai inferior al 80% i les absències hauran d'estar justificades.

30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Objectiu de l'assignatura: familiaritzar-se amb totes les etapes que configuren un projecte de recerca, a grans trets:

Identificació d'un problema o qüestió d'interès

Formulació d'una hipòtesi

Disseny d'un projecte per a posar a prova l'hipòtesi

Definició dels objectius (què farem)

Definició dels mètodes (com ho farem)

Anàlisi i discussió dels resultats

Elaboració d'un pressupost i cerca de finançament

Difusió (i capacitat de defensa) dels resultats

Es treballarà en equips de 5 persones (grups de recerca). Llevat d'una classe teòrica introductòria, l'assignatura està pensada com seminaris pràctics on, al llarg del quatrimestre, cada grup haurà de desenvolupar 2 projectes:

PROJECTE A (Projecte amb dades reals): S'identificarà una qüestió d'interès, no necessàriament mèdica, i es dissenyarà el projecte que permeti estudiar-la. Cada grup de recerca treballarà amb un tema diferent. La naturalesa del projecte haurà de permetre recollir dades reals, que seràn analitzades i interpretades per donar resposta a la qüestió inicial.

PROJECTE B (Proposta de projecte d'interès mèdic): S'identificarà una qüestió d'interès biomèdic i es dissenyarà un projecte que permeti estudiar-la. En aquest cas el que s'ha d'elaborar és una proposta prou atractiva i fonamentada com per poder sol•licitar-ne finançament. Tots els grups de recerca treballaràn sobre la mateixa qüestió mèdica (i, evidentment, faràn propostes diferents).

Dinàmica de l'assignatura:

Projectes: Cada grup de recerca podrà desenvoluparar els 2 projectes simultàniament i d'acord amb l'esquema que es presenta a l'apartat de continguts, tot i que tindrà llibertat per re-adaptar-lo segons les seves necessitats.

Seminaris: Els seminaris són de 2 hores. Hi haurà una breu introducció teòrica relacionada amb els aspectes a tractar seguida de feina en equip sobre els projectes amb el suport permanent dels 2 professors.

Exposicions orals: Periòdicament (cada dues classes, aprox) cada grup de recerca exposarà els avenços que ha fet en els seus projectes. Els membres del grup de recerca aniràn rotant per fer aquestes exposicions. L'objectiu d'aquestes exposicions és doble:

Ser capaç de transmetre informació científica amb claredat

Recollir (i acostumar-se a encaixar) crítiques i suggeriments que ajudin a millor el projecte

Idioma: Les explicacions teòriques i les exposicions per part dels grups de recerca es faràn en anglès. L'anglès serà l'idioma d'utilització preferent excepte en aquelles situacions en que signifiqui un impediment significatiu per a un intercanvi d'idees productiu. En aquest cas tothom es podrà expressar en l'idioma amb el que se senti més còmode i que sigui entès per la majoria.

Donat el paper clau de l'anglès en la ciència, intentarem que el seu ús sigui creixent al llarg de l'assignatura.

Avaluació: L'avaluació és continuada. S'avaluarà el progrés dels projectes a partir de les exposicions periòdiques i de la feina feta durant els seminaris. Hi haurà una avaluació final on es presentaràn els projectes definitius.

Sobre la nota final:

Assistència 30%

Participació activa als seminaris i exposicions periòdiques: 30%

Projecte A final: 20%

Projecte B final: 20%

Assistència: L'assistència és obligatòria i, per superar l'assignatura, no podrà ser mai inferior al 80%.

Segona convocatòria: Només es podran presentar a la segona convocatòria aquells alumnes que havent assistit almenys a un 80% de les classes i havent participat satisfactòriament en l'elaboració dels dos projectes, no superirn la presentació final d'aquests projectes. En aquest cas, la segona convocatòria consistirà en tornar-los a defensar.


Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Idioma: Les explicacions teòriques i les exposicions per part dels grups de recerca es faràn en anglès. L’anglès serà l’idioma d’utilització preferent excepte en aquelles situacions en que signifiqui un impediment significatiu per a un intercanvi d’idees productiu. En aquest cas tothom es podrà expressar en l’idioma amb el que se senti més còmode i que sigui entès per la majoria. Donat el paper clau de l’anglès en la ciència, intentarem que el seu ús sigui creixent al llarg de l’assignatura.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent