Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A32 |
Intervenir en els àmbits de promoció de la salut i prevenció de la malaltia. Això inclou, entre altres, identificar els factors socials i econòmics que influeixen en la salut i en l'atenció a la salut, dissenyar i realitzar activitats de prevenció de la malaltia i promoció de la salut, assessorar en l'elaboració i execució sobre polítiques d'atenció i educació en l'àmbit de la fisioteràpia, identificar riscos i factors de risc, avaluar i seleccionar els usuaris que poden beneficiar-se de les mesures preventives, proporcionar educació sanitària a la població en els diversos àmbits: familiar, escolar, esportiu, laboral i d'oci , planificar, establir i aplicar exercicis, postures i activitats en programes de prevenció de la salut, col.laborar amb els serveis dedicats al desenvolupament de la salut i ser un agent de salut, participar en els programes d'educació maternal, pediàtrica, geriàtrica, escolar, laboral, esportiva, de l'adolescent, sexual i d'educació especial, assessorar en programes d'educació per la salut, dissenyar i ensenyar els diferents mitjans de prevenció de les alteracions funcionals, de control per mitjans físics del dolor i, específicament, en relació amb la higiene postural, les situacions de pèrdua de mobilitat i les fases agudes àlgids i aconsellar sobre tot això. |
| A33 |
Relacionar-se de forma efectiva amb tot l'equip pluridisciplinar. Això inclou establir els objectius de fisioteràpia en l'equip, recollir, escoltar i valorar les reflexions de la resta de l'equip pluridisciplinar sobre les seves actuacions, acceptar i respectar la diversitat de criteris de la resta dels membres de l'equip, reconèixer les competències, habilitats i coneixements del resta dels professionals sanitaris, participar i integrar-se en els treballs de l'equip en els seus vessants científiques i professionals, així com de relació amb els familiars, grups d'interès i institucions, fer de la comunicació i el respecte als professionals les eines per superar els conflictes interprofessionals i de competències. |
| A35 |
Incorporar la investigació científica i la pràctica basada en l'evidència com a cultura professional. Això inclou establir línies de recerca en l'àmbit de les competències de la professió i difondre en el grup de recerca, participar en el grup de recerca de l'entorn, difondre els treballs d'investigació i les conclusions en la comunitat científica i professional, establir protocols assistencials de fisioteràpia basats en la pràctica per evidència científica, fomentar totes aquelles activitats professionals que comportin la dinamització de la recerca en fisioteràpia. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre |
| B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la fisioteràpia. Mostrar la seva orientació al pacient / usuari, posant de manifest en la seva actuació que el ciutadà i les seves necessitats són l'eix al voltant del qual giren les seves decisions.
|
| B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació i motivació per la qualitat. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
| B10 |
Desenvolupar la capacitat per organitzar i dirigir equips de treball de manera efectiva i eficient. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A32 |
Entendre el paper que poden tenir els aliments funcionals en el manteniment i millora de l’estat de salut en la població sana o en grups de risc
Saber valorar la incorporació dels aliments funcionals en la pràctica clínica i en les recomanacions nutricionals per reduir el risc de malaltia
Saber utilitzar les fonts d’informació en relació amb els aliments funcionals i valorar-les críticament per poder interpretar i comunicar a la població la informació de forma correcta i seguint el mètode científic
Saber actuar de forma preventiva i per millorar la salut del pacient mitjançant l’educació en el consum d’aliments funcionals i productes nutracèutics
Conèixer la legislació actual sobre les declaracions nutricionals i de propietats saludables dels aliments per poder assessorar de forma correcte als consumidors sobre els efectes que poden esperar-se
| | A33 |
Conèixer la necessitat de col·laborar mitjançant equips multidisciplinaris en les investigacions científiques en el camp dels aliments funcionals
| | A35 |
Comprendre el motiu d’aparició dels aliments funcionals en la nostra societat i l’increment en la seva investigació científica dins del context de l’evolució històrica de l’alimentació i la nutrició de la població
Reconèixer la necessitat de la investigació científica per la progressió del coneixement en el camp dels aliments funcionals
Ser capaç d’analitzar les perspectives de futur en el camp de la investigació científica en productes funcionals
Entendre el concepte de la nutrició translacional en el context dels aliments funcionals
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
| | B2 |
Desenvolupar la capacitat crítica del seu treball i el gust pel treball ben fet que l’ajudin a millorar la qualitat d’atenció als pacients
| | B3 |
Aplica el pensament crític, lògic i creatiu en relació a la utilització dels mètodes explicats
Entèn les responsabilitats civils i penals del seu treball. Entendre la necessitat del secret professional i respectar-lo
Coneix el raonament ètic i aplicar-lo en el seu treball diari
| | B4 |
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
| | B6 |
Comprèn els conceptes bàsics de la legislació general sanitària i no sanitària, necessàries pel desenvolupament professional
Sap comportar-se si el pacient no consent un tractament
| | B10 |
S'interessa per una actualització continuada dels seus coneixements i per una adquisició de noves habilitats, necessàries per la millora del seu treball
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
| | C4 |
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
1. Dieta i malalties cròniques.
|
1.1 Compostos bioactius presents en els aliments
1.2 Aliments i grups d’aliments
1.3 Patrons alimentaris i la seva relació amb el desenvolupament de les malalties cròniques.
|
2. Aliments funcionals, nutracèutics i complements alimentaris.
|
2.1 Definició dels diferents conceptes
2.2 Legislació: nutrició i declaracions de propietats saludables
2.3 PASSCLAIMS
2.4 Elaboració de protocols d’estudi i projectes d’investigació
2.5 Publicacions recents
2.6 Nutrició tradicionals versus nutrició optimitzada
2.7 Nutrició translacional. |
3. Marcadors.
|
3.1 Definició i classificació dels diferents marcadors
3.2 Marcadors de malaltia
3.3 Marcadors nutricionals.
|
4. Tecnologies òmiques i Foodòmica.
|
4.1 Concepte de la biologia de sistemes
4.2 Aplicació de les ciències òmiques
4.3 Bioactivitat dels aliments i el seu efecte sobre la salut humana.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Seminaris |
|
4.5 |
5 |
9.5 |
Presentacions / exposicions |
|
3 |
5 |
8 |
Treballs |
|
4.5 |
18 |
22.5 |
Sessió Magistral |
|
13 |
13 |
26 |
Atenció personalitzada |
|
5 |
0 |
5 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
2 |
3 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura i els criteris d'avaluació. |
Seminaris |
Realització de casos pràctic reals, identificació d'aliments funcionals comercialitzats actualment, i recerca en l'àmbit dels aliments funcionals. |
Presentacions / exposicions |
Hi haurà una presentació final on l'estudiant exposarà l'anàlisi d'un article científic relacionat amb aliments funcionals. |
Treballs |
Memòria del cas pràctic presentat (de forma individual) o de l'article científic analitzat (de forma grupal). |
Sessió Magistral |
Mitjançant classes magistrals s'explicarà la teoria que figura al programa de l'assignatura. |
Atenció personalitzada |
Atenció personalitzada per a la resolució de dubtes. |
Descripció |
Virtuals o presencials. Contactar amb professorat. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
Es valorarà la presentació oral de l'anàlisi d'un article científic relacionat amb els aliments funcionals de forma grupal. |
20% |
Treballs |
|
Es valorarà el treball escrit de la resolució de l'anàlisi d'un article científic relacionat amb els aliments funcionals de forma grupal (40%).
Es valorarà el treball escrit de la resolució d'un cas pràctic real relacionat amb els aliments funcionals de forma individual (15%). |
55% |
Proves objectives de tipus test |
|
Es valorarà el contingut teòric i pràctic de forma individual a través d'una prova objectiva tipus test. |
25% |
Altres |
|
La no assistència als seminaris penalitzarà en la puntuació final de l'assignatura (-0.125p per cada seminari). |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació en primera convocatòria correspondrà a l'avaluació grupal (treball i exposició oral) més l'avaluació individual (resolució d'un cas pràctic durant els seminaris) i les proves objectives tipus test que avaluaran tant el contingut teòric com pràctic. És requisit indispensable per aprovar l'assignatura, superar amb un 5 tots els barems de l'avaluació. Segona convocatòria: Si a l'alumne li queda pendent el treball grupal o individual o la presentació oral, podrà presentar-se de l'apartat pendent fent la revisió del treball segons els comentaris fets pel professorat, tornant-lo a presentar. Si l'alumne té pendent les proves objectives tipus test, podrà presentar-se d'aquest apartat tornant a fer una prova de la mateixa tipologia en data de l'examen de segona convocatòria. En les activitats avaluadores no està permès l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades (art.21 NAM Grau i art.20 NAM Màster), a més de les indicacions específiques que faci el professor. L'incompliment d'aquesta norma invalida la prova d'avaluació. |
Bàsica |
|
Bases i pàgines web científiques disponibles per via electrònica i que s'aniran indicant durant les classes magistrals i seminaris. |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|