DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) LECTURA CRÍTICA DE LA LITERATURA MÈDICA Codi 14214220
Ensenyament
Grau de Fisioteràpia (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
MURPHY , MICHELLE
Adreça electrònica josep.ribalta@urv.cat
michelle.murphy@urv.cat
natalia.ferre@urv.cat
montse.guardiola@urv.cat
iris.oliva@urv.cat
Professors/es
RIBALTA VIVES, JOSEP
MURPHY , MICHELLE
FERRE PALLAS, NATALIA
GUARDIOLA GUIONNET, MONTSERRAT
OLIVA RODRÍGUEZ, IRIS
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Classe 1: Mètode científic Aspectes a tenir en compte durant la redacció de documents científics.
Classe 2: Estructura i components d’un article científic Guia dels continguts essencials de cada part de l’article.
Classe 3: Procés de revisió d’un article científic. Procés de revisió i presa de decisió.
Paper dels revisors.
Papers dels editors.
Seminar 1: Títol, resum i introducció. Quin missatge ha de transmetre el títol?

Quina informació ha de contenir el resum?

Resums estructurats vs resums no estructurats.

Informació que ha de transmetre la introducció.

Exercici en equip: com crear i com relacionar els títols amb els documents.

Elaboració d'hipòtesis i dels objectius d'un document.

Exercici en equip: redactar un resum.

Informació que ha de contenir cada secció.
Seminar 2: Mètodes, resultats i discussió. Exercici en equip:
1) elaboració dels mètodes i dels resultats d'un article.

2) identificació d'informació rellevant per a la introducció o la discussió d'un document.
Seminar 3: Revisió d’un article. Estructura de l’informe d’avaluació.

Punts forts i limitacions de l’article.
Seminar 4: Debat entre 2 equips sobre un article assignat Exercici en equip:
Indicacions que cal seguir en l’avaluació d’un article.
Debat entre equips sobre un argument a favor o en contra de la conclusió principal de l'article assignat.
Seminar 5: Presentació de l’informe d’avaluació de l’article assignat Un membre de cada equip serà escollit a l’atzar per presentar (amb un powerpoint) l’informe elaborat per l’equip.
Seminar 6: Informe editorial i decisió final. Els factors a considerar en la presa de la decisió.

Els equips de redacció utilitzen els informes del revisor per decidir com procedir amb un article presentat per a la seva publicació

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
B3
B7
B17
C1
6 9 15
Seminaris
B1
B3
C1
C4
12 6 18
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B1
B3
C4
2 29 31
Supervisió
B1
B3
C1
C4
1 0.5 1.5
Atenció personalitzada
B1
B3
C1
C4
1 0.5 1.5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del curs.
Sessió Magistral En 3 classes teòriques es parlarà dels antecedents i dels punts essencials de l’assignatura.
Seminaris S’adquiriran les habilitats necessàries per dur a terme l’avaluació crítica d'un article científic durant els seminaris en que es treballarà en equip.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es resoldran els dubtes que sorgeixin sobre l'article en equip a l'aula per tal d'avançar l'elaboració de l'informe i la presentació crític.
Supervisió Els tutors supervisaran el progrés de cada equip amb la redacció d'un informe crític a través de Moodle.

Cada equip tindrà com a mínim una sessió de tutoria per resoldre dubtes sobre el seu treball.
Atenció personalitzada Aquest concepte està inclòs en la supervisió.

Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes podran consultar als profesors a l'hora de les classes i seminaris. Es pot demanar atenció personalitzada per email (des del compte de correu electrònic d'estudiants URV).

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
B1
B3
C1
C4
Les habilitats adquirides durant els seminaris seran avaluades com a part del treball en equip.

Els continguts dels seminaris seran també avaluats a la prova final.
20
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B1
B3
C4
El treball pràctic (avaluació crítica d'un article científic assignat prèviament) serà avaluat en equips i, individualment. 40
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Alejandro M, Astete B, El artículo científico original. Estructura, estilo y lectura crítica., , Escuela Andaluza de Salud Pública
Gehlbach, SH, Interpreting the medical literature. Practical epidemiology for clinicians., , MacMillan, NY
Huth EJ, Cómo escribir y publicar trabajos en ciencias de la salud, , Masson-Salvat, Medicina
Day RA, Cómo escribir y publicar trabajos científicos., , Organización Panamericana de la Salud, Publicación
David Clayton & Michael Hills, Statistical Models in Epidemiology, , Oxford university Press

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent