DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) NUTRICIÓ I ACTIVITAT FÍSICA Codi 14214221
Ensenyament
Grau en Fisioteràpia (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
LINARES VIDAL, M. VICTORIA
BULLÓ BONET, MÒNICA
Adreça electrònica monica.bullo@urv.cat
mvictoria.linares@urv.cat
melina.rojas@urv.cat
Professors/es
BULLÓ BONET, MÒNICA
LINARES VIDAL, M. VICTORIA
ROJAS CRIOLLO, MELINA ISABELLA
Web
Descripció general i informació rellevant <p><strong>En el cas que l’evolució de la situació sanitària ho requereixi, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació a les directrius que estableixin els organismes pertinents i s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura.</strong></p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Explicar els canvis fisiològics i estructurals que es poden produir com a conseqüència de l'aplicació de la fisioteràpia.
 A3 Discutir els factors que influeixen sobre el creixement i desenvolupament humans al llarg de tota la vida.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Comprendre i verificar els mecanismes de la pressió arterial i l'activitat elèctrica del cor; contribuint així a l'aprenentatge del sistema circulatori com a element de distribució entre tots els sistemes i aparells del cos
Explicar i evidenciar com una correcta dinàmica ventilatòria i una bona relació entre la ventilació i el flux sanguini contribuiran a l'aportació d'oxigen als teixits
 A3 Conèixer les característiques i funcions del sistema hormonal, així com la seva implicació en la termoregulació
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
CHAPTER I. NUTRITION 1. Energy Requirements in sport
2. Carbohydrates
3. Protein and aminoacids requirements
4. Lipid intake
5. Vitamins and minerals
6. Hydration during sport
7. Timing
CHAPTER II. PHYSIOLOGY Lesson 1: Physical activity, Exercise, and Physical Fitness.

Lesson 2: Exercise Training, Performance, Adaptation Syndrome and workout.

Lesson 3: Muscle Metabolism: oxygen consumption, EPOC, oxygen deficit vs oxygen debt, anaerobic vs aerobic metabolism an dmuscle fatigue.

Lesson 4: Exercise Training: influence of genetics, basic training statements, conditioning for athletes, tapering vs training, training mistakes, overtraining, and injures and endurance training.

Lesson 5: Hematologic adaptations to exercise: hydration status, sports anemia, RBC series, WBC series and hemostasis adaptations.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.5 0 0.5
Sessió Magistral
A2
A3
14 21 35
Pràctiques a laboratoris
A2
A3
12 18 30
Treballs
A2
A3
4 6 10
Atenció personalitzada
0.5 0.25 0.75
 
Proves objectives de preguntes curtes
A2
A3
2 4 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introduction of the Subject
Sessió Magistral Lectures of the different issues
Pràctiques a laboratoris Laboratory practicals, in groups of 20 people, where a report is required for every 2 students from each practical
Treballs Students will do a previous research at home on the issue of each practical in order to expose and work during it.
Atenció personalitzada Personal attention to the student

Atenció personalitzada
Descripció
Es concertarà cita mitjançant e-mail amb el professor que imparteix el bloc corresponent de teoria d’aquell capítol. La tutoria es pot realitzar de forma presencial o virtual mitjançant el Teams.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A2
A3
Oral presentation and attitude will be evaluated. Activity required. The lack of this activity unables to pass the subject. 15%
Proves objectives de preguntes curtes
A2
A3
There will be a questionaire where students will have to answer questions about the lessons learned (lectures and practical sessions) 85%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

• "El professor podrà establir a la Guia Docent aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat" (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster).

• Si cap estudiant vol millorar la nota en la 2ª convocatòria, ha de saber que en el moment que es presenta a la 2ª convocatòria, perd la nota obtinguda en la 1ª convocatòria. En 2ª convocatòria es seguiran els mateixos criteris que en 1ª convocatòria.

• Les sessions teòriques no són obligatòries però les sessions practiques si són d'assistència obligada. Es pot faltar a una sessió pràctica de forma justificada. Si es falta a més d'una, tot i que estigui justificada, suposarà la no avaluació de la matèria.

• L'examen d'aquesta assignatura es realitzarà en la llengua vehicular d'aquesta assignatura, l'anglès.


Fonts d'informació

Bàsica Mc Ardle, W.; Katch F.I., Exercise physiology : nutrition, energy, and human performance., 7th Ed. Philadelphia, Pa. : Wolters Kluwer/Lippincott Williams & Wilkins Health, 2010
Berdanier, L.; Berdanier CD., Case studies in physiology and nutrition., 1st. Ed. CRC Press, 2010
Wilmore, JH., Costill, DL, Kenney, L., Physiology of sport and exercise., 4th ed. Champaign : Human Kinetics, 2008
Burke L., Nutrición en el deporte. Un enfoque práctico., ed. Panamericana, 2009
López Chicharro, J; López Mojares, L.M., Fisiologia clínica del ejercicio, ed. Panamericana, 2008
Mora R., García J., Ortega J.M., Fisiologia del deporte y el ejercicio, ed. Panamericana, 2021
González-Gross, M., Nutrición Deportiva desde la Fisiología a la Práctica, ed. Panamericana, 2020
Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent