DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) BASES D`EDUCACIÓ, ÈTICA I COMUNICACIÓ Codi 14224003
Ensenyament
Grau de Nutrició Humana i Dietètica (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
ROMEU FERRAN, MARTA
Adreça electrònica nuria.aranda@urv.cat
rosa.sola@urv.cat
marta.romeu@urv.cat
gabrielde.febrer@urv.cat
montse.giralt@urv.cat
josep.basora@urv.cat
cristinamarta.mangrane@urv.cat
lluis.colomes@urv.cat
cruzmaria.fuentes@urv.cat
rosamaria.valls@urv.cat
lucia.tarro@urv.cat
Professors/es
ARANDA PONS, NÚRIA
SOLÀ ALBERICH, ROSA MARIA
ROMEU FERRAN, MARTA
FEBRER MARTÍNEZ, GABRIEL DE
GIRALT BATISTA, MONTSERRAT
BASORA GALLISA, JOSEP
MANGRANÉ GUILLÉN, CRISTINA MARTA
COLOMES FIGUERA, LLUÍS
FUENTES BELLIDO, CRUZ MARIA
VALLS ZAMORA, ROSA MARIA
TARRO SÁNCHEZ, LUCÍA
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura Bases de Comunicació, Ètica i Educació és el conjunt de tècniques de comunicació i educació per al treball col•laboratiu. És la base de l’educació individual i grupal, tenint en compte la basant ètica. La comunicació és necessària per realitzar una bona educació, per tenir una escolta activa i arribar a ser un bon professional de la salut.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A12 Metodologia de l'educació alimentària.
 A17 Identificar els factors que influeixen en la nutrició.
 A23 Realitzar educació alimentària.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes de forma efectiva
 B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
 B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
 B8 Sensibilització en política ambiental.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A12 Comprendre l'alimentació humana des d'una perspectiva integral (biopsicosocial)
Ser conscient la diversitat cultural dels comportaments alimentaris
Establir relacions entre formes de vida, comportaments alimentaris i estat de salut
Buscar els recursos necessaris per a comunicar - en un context multicultural
Conèixer i comprendre la realitat social dels usuaris / pacients (empatia)
 A17 Establir relacions entre formes de vida, comportaments alimentaris i estat de salut
Conèixer i comprendre la realitat social dels usuaris / pacients (empatia)
 A23 Ser conscient la diversitat cultural dels comportaments alimentaris
Buscar els recursos necessaris per a comunicar - en un context multicultural
Conèixer i comprendre la realitat social dels usuaris / pacients (empatia)
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Buscar els recursos necessaris per a comunicar - en un context multicultural
Conèixer i comprendre la realitat social dels usuaris / pacients (empatia)
Establir relacions entre formes de vida, comportaments alimentaris i estat de salut
 B2 Predir efectes canvis / factors socioculturals en la salut
 B3 Buscar els recursos necessaris per a comunicar - en un context multicultural
Conèixer i comprendre la realitat social dels usuaris / pacients (empatia)
Establir relacions entre formes de vida, comportaments alimentaris i estat de salut
Predir efectes canvis / factors socioculturals en la salut
 B4 Buscar els recursos necessaris per a comunicar - en un context multicultural
 B8 Predir efectes canvis / factors socioculturals en la salut
Buscar els recursos necessaris per a comunicar - en un context multicultural
Comprendre l'alimentació humana des d'una perspectiva integral (biopsicosocial)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Comunicació Tema 1. El malalt i la seva malaltia considerat individualment.
Tema 2. La família i l’entorn.
Tema 3. Les habilitats de comunicació.
Tema 4. Comunicació verbal i no verbal.
Tema 5. Inici de la entrevista clínica.
Tema 6. Les relacions amb el sistema sanitari.
Tema 7. Com rep el pacient la informació? Com comunicar un diagnòstic, un tractament i un pronòstic?
Ètica Tema 8. Conceptes generals sobre ètica. principis ètics.
Tema 9. Valors professionals. els conflictes ètics en la pràctica profesional
Tema 10.Còdig ètic i deontològic del nutricionista-dietista
Educació Tema 11, La Promoció de la Salut.
Tema 12, Àrees temàtiques de promoció de la salut.
Tema 13, Educació sanitària, Educació per a la salut, Educació sobre salut com a eina fonamental de promoció de la salut.
Tema 14, Escenaris de l’Educació per la salut: centre de salut, hospitals, lloc de treball, escola, comunitat.
Tema 15, La Nutrició basada en la evidència.
Tema 16, Eines de Treball-Educació per la Salut. Unitat de Programació, Pla Normalitzat de Treball.
Tema 17, Els objectius i les seves qualitats.
Tema 18, Els continguts i la seva determinació
Tema 19, Metodologia d’ensenyança aprenentatge
Tema 20, Estratègies didàctiques: comunicació-motivació. Clima d’aprenentatge.
Tema 21, Mètodes, mitjans i recursos didàctics adaptats a les diferents necessitats educatives, escenaris i àmbits d’actuació
Tema 22, Activitats i Recursos didàctics.
Casos clínics Treball de diferents casos clínics

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
Sessió Magistral
A12
A17
32 48 80
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A12
A17
A23
B1
B2
B3
B4
B8
6 18 24
Pràctiques clíniques
A17
B1
8 6 14
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A12
A17
A23
B1
B2
B3
B4
14 12 26
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de preguntes curtes
A12
B2
1 0 1
Proves objectives de tipus test
A17
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries "Presentació de l'assignatura amb explicació dels criteris d'avaluació i
Presentació dels casos de malat simulat"
Sessió Magistral Desenvolupament del bloc teòric del temari de Ètica, Comunicació i Educació
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Desenvolupament d'un problema on l'alumne elaborara un treball final i exposarà en públic sobre aspectes de comunicació.
Assistència obligatòria.
Avaluació en grup i individual
Pràctiques clíniques Treball amb simulació de conflictes de comunicació i necessitat de promoció de la salut
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Resolució d'un cas clínic a partir de la simulació de les pràctiques clíniques.
En les diferents sessions es treballaran tant aspectes de comunicaicó, ètica i educació.
S'haurà de realitzar un informe biopsicosocial, un treball per escrit de promoció de la salut i una exposició d'aquest treball.
Assistència obligatòria.
avaluació en grup i individual
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció
Disponibilitat dels tutor en l'apartat de moodle de l'assignatura

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A12
A17
A23
B1
B2
B3
B4
B8
- assistència a les pràctiques
- participació en les discussions del problema
- treball del problema
25%
Pràctiques clíniques
A17
B1
Assistència a les pràctiques
Resolució de qüestions
5%
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A12
A17
A23
B1
B2
B3
B4
- assistència a les pràctiques
- participació en les discussions dels casos clínics
- treball del cas clínic
- informe biopsicosocial
- unitat de programació o pla normalitzat de treball
40%
Proves objectives de preguntes curtes
A12
B2
Resolució de 5 preguntes curtes dels temes d'educació.
Es necessari un 5 per aprovar i fer mitjana.
15%
Proves objectives de tipus test
A17
20 preguntes tipus test dels temes de comunicació i ètica.
Es necessari un 5 per aprovar i fer mitjana.
15%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

AVALUACIÓ CONTINUADA:
L'avaluació del BLOC TEÒRIC de l'assignatura correspòn a dues proves objectives: tipus test (Comunicació i Ètica) i de preguntes curtes (Educació). Cal tenir una nota mínima de 5 de cada prova per poder fer mitjana.
L'avaluació del BLOC PRÀCTIC de l'assignatura correspòn al PBL, les Pràctiques Cíniques (video forum) i els Supòsits Pràctics. Cal tenir una nota mínima de 5 en cada un per poder fer mitjana.

L'assistència al BLOC PRÀCTIC és obligatoria, i les faltes d'assitència restaran un 5% a la nota final de pràctiques.

SEGONA CONVOCATÒRIA:
Si l'alumne té pendent una part del BLOC TEÒRIC de l'assignatura farà una prova, com la primera convocatòria (tipus test o preguntes curtes).
Si l'alumne té pendent tot el BLOC TEÒRIC de l'assignatura farà dues proves, com la primera convocatòria (tipus test i preguntes curtes).
Si l'alumne té pendent el BLOC PRÀCTIC de l'assignatura haurà de resoldre un supòsit pràctic, sempre que hagi assistit a les pràctiques obligatòries de l'assignatura.

Els alumnes que repeteixen l'assignatura, només han de recuperar el bloc que tinguin pendent del curs anterior.
Per tant, es guarda la nota final del BLOC PRÀCTIC o del BLOC TEÒRIC si està aprovat a partir d'un 5 sobre 10.
Els alumnes amb el BLOC PRÀCTIC suspès hauràn de tornar a assistir a les pràctiques.



Fonts d'informació

Bàsica

ÈTICA

DIEGO GRACIA. Fundamentos de bioética, 2ª ed. Ed Triacastella, Madrid, 2007.

ISBN: 978-84-95840-18-9

 

ADELA CORTINA. Ética mínima, 13ª ed. Ed. Tecnos, Madrid, 2008.

ISBN: 978-84-309-4714-0

 

FRANCESC ABEL. Bioética: Orígenes, presente y futuro. Fundacion Mapfre, Madrid, 2008.

ISBN: 9788498440447

 

COMUNICACIÓ
Borrell i Carrió F. Manual de entrevista clínica: para la atención primaria de salud. Barcelona: Doyma; 1989.

 

Borrell i Carrió F. Entrevista clínica: manual de estrategias prácticas. Barcelona: SEMFYC, Sociedad Española de Medicina de Familia y Comunitaria; 2004.

 

Clèries X editor. La comunicación. Una competencia esencial para los profesionales de la salud. Barcelona: Masson; 2006.

EDUCACIÓ

ADEPS V (2000): Conferencia Europea de Promoción de la Salud y Educación para laSalud. Resumenes de trabajos. Madrid: Eneida Ediciones. 2000

AAVV (1995): Red de Actividades de promoción de la salud número 1, 3 Granada: Edit. Escuela Andaluza de Salud Pública.

BERNARDO, E. GUTIÉRREZ, M. AROCHA, S.L. (1996): Salud Pública y Educación para la Salud. Las Palmas: Edit. Instituto Canario de Estudios y Promoción Social y Sanitaria. 1996

BOLIVAR, A. (1995): La evaluación de valores y actitudes Madrid Edit. Anaya. 1995

CHOQUE S, CHOQUE J. (2004): Actividades de animación para la tercera edad. Barcelona: Paidotribo.

CLÈRIES X. (2006): La comunicación. Barcelona: Elsevier.

FORTUNY, M. I MOLINA, M.C. (Eds.) (2003) Experiencias educativas para la promoción de la salud y la prevención. Barcelona: Laertes.

GENERALITAT DE CATALUNYA. (1984) Orientacions i programes. Educació per a la

salut a l'escola, Barcelona.

GIMENO, J. y PEREZ, A. (1992): Compreneder y transformar la enseñanza. Morata. Madrid.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent