DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) BIOLOGIA CEL·LULAR I FONAMENTS DE GENÈTICA Codi 14224004
Ensenyament
Grau de Nutrició Humana i Dietètica (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
GENÉ DÍAZ, JOSEPA
Adreça electrònica mariajose.figueras@urv.cat
josepa.gene@urv.cat
roxana.beaz@urv.cat
Professors/es
FIGUERAS SALVAT, MARIA JOSEFA
GENÉ DÍAZ, JOSEPA
BEAZ HIDALGO, ROXANA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura és una introducció a l'estudi de la cèl•lula eucariòtica, tant en els seus aspectes estructurals, químics, com funcionals, aprofundint en aquells fenòmens directament relacionats amb la nutrició, a més d’introduir els conceptes bàsics vers el desenvolupament i la genètica humana. Es revisen conceptes en quan a la ubicació dels organismes eucariòtics en la escala evolutiva, funcions fonamentals dels organismes, així com transtorns que pot patir l’home a conseqüencia d’alterancións genètiques. Per tant, l'objectiu principal del curs és que l'alumne adquireixi una base conceptual i pràctica sobre els fenòmens o processos cel•lulars que li permetin, més endavant, comprendre els fonaments biològics de la nutrició. Tots aquests coneixements estan estructurats en tres blocs temàtics: Introducció a la biologia, Citologia i Cicle cel•lular, Desenvolupament i Genètica.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Estructura i funció del cos humà.
 A17 Identificar els factors que influeixen en la nutrició.
 A34 Fonaments físics, químics i biològics en ciències dels aliments i la nutrició.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes de forma efectiva
 B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
 B9 Reconèixer la necessitat de la recerca per a la progressió del coneixement
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Identificar els components bàsics d'una cèl·lula eucariota de mamífer.
Saber la terminologia bàsica més adequada per a referir-se a les diferents parts de l'organisme i que en posterioritat anirà ampliant.
Aprendre els mètodes i les tècniques bàsiques per a l'estudi de les cèl·lules de manera que l'alumne sigui capaç d'aplicar per determinar diferències entre elles o verificar el correcte funcionament de les mateixes.
Identificar els processos de divisió cel·lular i saber establir les diferències entre ells.
Identificar i saber diferenciar les etapes del cicle cel·lular i els mecanismes de regulació dels mateixos.
Coneixer les bases genètiques de la cel.lula eucariota i de l'esser humà
 A17 Comprendre la importància i els mecanismes de la regulació genètica mediada per nutrients
Comprendre les bases moleculars de l'absorció i digestió dels nutrients i les bases moleculars de la comunicació i senyalització cel·lulars, per tal que pugui entendre millor els seus aspectes fisiològics i patològics.
Reconèixer i saber diferenciar els processos metabòlics essencials per a la vida d'una cèl·lula.
Conèixer els bases genètiques per comprendre els fenòmens de nutrició
 A34 Aprendre els mètodes i les tècniques bàsiques per a l'estudi de les cèl·lules de manera que l'alumne sigui capaç d'aplicar per determinar diferències entre elles o verificar el correcte funcionament de les mateixes.
Comprendre els diferents aspectes que té la utilització dels nutrients, és a dir, els processos metabòlics que succeeixen a l'interior de la cèl·lula amb la intenció d'integrar els diferents dins de l'organisme.
Comprendre la importància i els mecanismes de la regulació genètica mediada per nutrients
Comprendre les bases moleculars de l'absorció i digestió dels nutrients i les bases moleculars de la comunicació i senyalització cel·lulars, per tal que pugui entendre millor els seus aspectes fisiològics i patològics.
Identificar quins són els components més directament relacionats amb la nutrició i saber explicar el seu funcionament.
Reconèixer i saber diferenciar els processos metabòlics essencials per a la vida d'una cèl·lula.
Conèixer les bases genètiques de la cèl·lula eucariota i de l'esser humà
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Aprendre els mètodes i les tècniques bàsiques per a l'estudi de les cèl·lules de manera que l'alumne sigui capaç d'aplicar per determinar diferències entre elles o verificar el correcte funcionament de les mateixes.
Ser capaç de reflexionar i resoldre les qüestions plantejades al llarg de les sessions teòriques i pràctiques.
Comprendre els diferents aspectes que té la utilització dels nutrients, és a dir, els processos metabòlics que succeeixen a l'interior de la cèl·lula amb la intenció d'integrar els diferents dins de l'organisme.
Identificar quins són els components més directament relacionats amb la nutrició i saber explicar el seu funcionament.
Reconèixer i saber diferenciar els processos metabòlics essencials per a la vida d'una cèl·lula.
Conèixer les bases genètiques de la cèl·lula eucariota i de l'esser humà
Conèixer els bases genètiques per comprendre els fenòmens de nutrició
Identificar els components bàsics d'una cèl·lula eucariota de mamífer.
Saber la terminologia bàsica més adequada per a referir-se a les diferents parts de l'organisme i que en posterioritat anirà ampliant.
Identificar els processos de divisió cel·lular i saber establir les diferències entre ells.
Identificar i saber diferenciar les etapes del cicle cel·lular i els mecanismes de regulació dels mateixos.
Identificar i saber diferenciar la cèl·lula en l'escala biològica.
 B2 Aprendre els mètodes i les tècniques bàsiques per a l'estudi de les cèl·lules de manera que l'alumne sigui capaç d'aplicar per determinar diferències entre elles o verificar el correcte funcionament de les mateixes.
 B4 Ser capaç d'obtenir, utilitzar i interpretar la informació científica a partir de les fonts bibliogràfiques.
Aprendre els mètodes i les tècniques bàsiques per a l'estudi de les cèl·lules de manera que l'alumne sigui capaç d'aplicar per determinar diferències entre elles o verificar el correcte funcionament de les mateixes.
Ser capaç de reflexionar i resoldre les qüestions plantejades al llarg de les sessions teòriques i pràctiques.
 B9 Ser capaç d'obtenir, utilitzar i interpretar la informació científica a partir de les fonts bibliogràfiques.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
Bloc 1 INTRODUCCIÓ A LA BIOLOGIA CEL·LULAR Tema 1 INTRODUCCIÓ A LA BIOLOGIA. Conceptes de Biologia. Teoria sobre l’origen de la vida.

Tema 2 LA CÈL•LULA GENERALITZADA. Teoria cel•lular. Morfologia i composició de la cèl•lula. Propietats estructurals, genètiques i fisiològiques de la cèl•lula. Cèl•lules procariòtiques, cèl•lules eucariòtiques i virus.

Tema 3 FUNCIONS FONAMENTALS DELS ORGANISMES. Metabolisme: nutrició, respiració i síntesi. Autoperpetuació: homeostasi, reproducció i adaptació.

Bloc 2 CITOLOGIA
Tema 4 MÈTODES D’ESTUDI DE LES CÈL•LULES (I). MICROSCÒPIA ÒPTICA i ELECTRÒNICA. Introducció històrica a l’estudi de les cèl•lules. Tipus de microscopis i les seves aplicacions. Tècniques de preparació del material biològic.

Tema 5 MÈTODES D’ESTUDI DE LES CÈL•LULES (II). Fraccionament cel•lular. Cultius cel•lulars. Tècniques de localització microscòpica de molècules específiques: Citoquímica, immunocitoquímica i autoradiografia.

Tema 6 MATRIU EXTRACEL•LULAR I ELS SEUS RECEPTORS. La matriu a les cèl•lules animals: components i organització. La matriu a les cèl•lules vegetals: la paret.

Tema 7 MEMBRANA PLASMÀTICA. Estructura. Composició química i organització molecular. Activitat fisiològica: permeabilitat. Especialitzacions de la superfície cel•lular. Biogènesi.

Tema 8 MATRIU CITOPLASMÀTICA. Estructura. Composició química. Activitat fisiològica.

Tema 9 CITOSQUELET. Organització general i elements constituents. Microtúbuls: organització i dinàmica. Centres organitzadors de microtúbuls: centriols, corpuscles basals i centròmers. Estructures microtubulars: fus acromàtic, cilis i flagels. Microfilaments: organització i dinàmica. Filaments intermedis: diversitat i organització. Interaccions entre els diferents components del citosquelet. Fonaments del moviment cel•lular.

Tema 10 RETICLE ENDOPLASMÀTIC. Estructura. Composició química. Activitat fisiològica. Biogènesi.

Tema 11 COMPLEX DE GOLGI. Estructura. Composició química. Activitat fisiològica. Biogènesi.

Tema 12 LISOSOMES I ENDOSOMES. Tipus. Estructura. Composició química. Activitat fisiològica. Biogènesi.

Tema 13 PEROXISOMES. Tipus. Estructura. Composició química. Activitat fisiològica. Biogènesi.

Tema 14 MITOCONDRIS. Estructura. Composició química. Activitat fisiològica. Biogènesi

Tema 15 PLASTIDIS: CLOROPLASTS. Estructura. Composició química. Activitat fisiològica. Biogènesi.

Tema 16 NUCLI INTERFÀSIC: EMBOLCALL i MATRIU NUCLEAR. Estructura. Composició i organització del material genètic. Nuclèol.

Tema 17 RIBOSOMES. Estructura. Composició química. Paper a la biosíntesi de proteïnes. Biogènesi.
Bloc 3 CICLE CEL•LULAR i DESENVOLUPAMENT
Tema 18 CICLE CEL•LULAR. Recanvi i creixement cel•lular. Etapes i regulació del cicle cel•lular. Envelliment i mort cel•lular.

Tema 19 DIVISIÓ CEL•LULAR (I): MITOSI. Descripció general. Organització molecular i paper funcional de l’aparell mitòtic.

Tema 20 DIVISIÓ CEL•LULAR (II): MEIOSI. Localització. Canvis nuclears i citoplasmàtics durant la gametogènesi. Estructura de l’òvul i de l’espermatozoide.

Tema 21 FECUNDACIÓ i CARACTERÍSTIQUES GENERALS DE LES ETAPES DEL DESENVOLUPAMENT EMBRIONARI. Descripció del procés de fecundació. Segmentació, blàstula, gastrula. Interaccions nucleo-citoplasmàtiques durant el desenvolupament. Inducció embrionària i neurulació. Diferenciació cel•lular. Formació del patró.
Bloc 4. GENÈTIA Tema 22. Cromosomes i herència. Genètica mendeliana: conceptues bàsics. Lleis de Mendel.
Tema 23. Mutacions cromosòmiques i genòmiques.
Tema 24. Trastorns genètics en el home: malalties monogèniques, malalties cromosòmiques i malalties multifactorials. Malalties metabòliques hereditàries més comunes.
PRÀCTIQUES DE LABORATORI PRÀCTICA 1. INTRODUCCIÓ A LA MICROSCÒPIA: MICROSCOPIS ÒPTIC I ELECTRÒNIC
PRÀCTICA 2. INTRODUCCIÓ A LA ESTRUCTURA CEL•LULAR (1): CÈL•LULA PROCARIOTA I CÈL•LULA EUCARIOTA
PRÀCTICA 3. INTRODUCCIÓ A LA ESTRUCTURA CEL•LULAR (2): CÈL•LULA ANIMAL I CÈL•LULA VEGETAL
PRÀCTICA 4. INTRODUCCIÓ A LA ESTRUCTURA CEL•LULAR (3): FONGS MICROSCOPICS I LA SEVA UTILITAT EN NUTRICIÓ
PRÀCTICA 5. ESTUDI DELS PROCESSOS DE DIVISIÓ CEL•LULAR: MITOSI I MEIOSI
PRÀCTICA 6. ESTUDI DE LA GAMETOGÈNESI: OVOGÈNESI I ESPERMATOGÈNESI. ANOMALIES CROMOSÒMIQUES RELACIONADES
PRÀCTICA 7. DETERMINACIÓ DELS GRUPS SANGUINIS I LA SEVA HERÈNCIA

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A3
A17
A34
B1
B2
B4
B9
42 63 105
Pràctiques a laboratoris
A3
A17
A34
B1
B2
B4
B9
21 21 42
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
A3
A17
A34
B1
B2
B4
B9
C4
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació a l'aula del contingut de l'assignatura i dels criteris a seguir per a assolir els objectius plantejats
Sessió Magistral Exposició teòrica dels blocs temàtics a l’aula, les quals s'imparteixen durant un quatrimestre, distribuïdes en 3 hores setmanals segons l'horari oficial. Aquestes classes tindran un durada de 50 min, es començaran a l’hora en punt i finalitzaran 10 min abans.
Pràctiques a laboratoris Les pràctiques són obligatòries per a tots el nous matriculats, excepte pels repetidors.
Tindran una duració d’un total de 21 hores, distribuïdes en tres hores setmanals durant 7 setmanes segons l’horari oficial. El contingut de les pràctiques està orientat de manera que l'alumne pugui entendre millor la part teòrica del programa.
Requisits previs:
1) els alumnes hauran de portar bata de laboratori i el guió de pràctiques que el trobarà disponible al Moodle.
2) abans de cada pràctica l'alumne haurà de llegir amb atenció el protocol de la mateixa; això li permetrà un millor aprofitament i l'ajudarà en la confecció del qüestionari corresponent.

Avís important: aquells alumnes que faltin a alguna de els sessions pràctiques se’ls hi farà un examen personalitzat de totes les pràctiques abans de l’examen final (veure avaluació). Això però no l’eximeix de respondre la pregunta de pràctiques inclosa al mateix examen final.
Els coneixements derivats de les pràctiques s'avaluaran en l'examen final o prova de síntesis, amb una pregunta de respostes curtes que contarà un 10% de la nota final (veure criteris avaluació).
Atenció personalitzada Els alumnes poden consultar els seus dubtes directament al professor o professors de l'assignatura desprès de classe o a traves de correu electrònic, però també en una entrevista personalitzada; el dia i l’hora de l'entrevista es concretarà prèviament per correu electrònic adreçat al professor implicat. (veure punt 6 de la guia)

Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes poden consultar els seus dubtes directament al professor o professors de l'assignatura desprès de classe o a traves de correu electrònic, però també en una entrevista personalitzada; el dia i l’hora de l'entrevista es concretarà prèviament per correu electrònic adreçat al professor implicat. Dra. MJ Figueras: mariajose.figueras@urv.cat Dra. J. Gené: josepa.gene@urv.cat Dra. Beaz: roxana.beaz@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
A3
A17
A34
B1
B2
B4
B9
S’avaluarà amb l’assistència a pràctiques (10%), que recordem és obligatòria, i dues qüestions (20%) que seran incloses a l’examen final relacionades amb el contingut de les pràctiques.
Important: Aquells alumnes que, per qualsevol raó, no hagin assistit a pràctiques o faltin a alguna de les sessions pràctiques, se’ls hi farà una prova exclusiva de tot el contingut d’aquesta part del programa, que equivaldrà al 20% de l’assistència a pràctiques i que serà imprescindible realitzar per a poder fer l'examen final. Aquesta prova es farà abans de l’examen final i no l’eximirà de contestar la pregunta de pràctiques inclosa al mateix.
30%
Proves objectives de preguntes curtes
A3
A17
A34
B1
B2
B4
B9
C4
El contingut teòric del programa s’avaluaran a traves d’un examen parcial i d’un examen final o de síntesi, segons calendari oficial. Per aprovar qualsevol dels exàmens s’ha de treure una nota mínima de 5 sobre 10. Els alumnes que hagin superat l’examen parcial, en l’examen final no hauran de respondre cap pregunta referida a la part del programa que té ja aprovada.
L’examen final o de síntesi inclourà preguntes curtes (i esquemes) o a desenvolupar dels tres blocs temàtics (màxim 8 preguntes), a més de la pregunta de pràctiques.
70%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

- La nota final de l'assignatura serà la mitjana derivada de les notes obtingudes en els dos exàmens, sempre i quan s'hagin aprovat tots dos, o la nota treta a l'examen final en el cas dels alumnes que hagin respòst totes les preguntes de l'examen final, més l'equivalent al percentatge d'assistència a pràctiques. En cas de suspendre, la nota que constarà en actes serà l'obtinguda en l'examen final o de síntesi.

-Si un alumne té aprovat el parcial, però amb una nota baixa, i dessitja millorar la nota final de l'assignatura, ho podrà fer contestant totes les preguntes incloses en l'examen final. En aquest cas la nota del parcial no es tindrà en compte per l'avaluació final.

- Tots aquells alumnes que no hagin aprovat tindran l'oportunitat de fer un examen de recuperació (segona convocatòria) que tindrà la mateixa estructura que l'examen final. Al igual que els altres exàmens, aquest s'haurà de superar en una nota mínima de 5 sobre 10.

- Els alumnes repetidors no han de tornar a fer les pràctiques, sempre i quan haguessin realitzat totes les pràctiques en el seu moment, però sí caldrà que responguin la pregunta de pràctiques de l'examen final.

- La nota d'assistència a pràctiques es guardarà durant el següent curs acadèmic pels alumnes repetidors.


Fonts d'informació

Bàsica • ALBERTS, W.C., D. BRAY, J. LEWIS, M. RAFF, K. ROBERTS & J.D. WATSON. , Introducció a la Biologia Celular , 2010, Panamericana
• COOPER GM & HASUMAN RE. , La Célula. , 2009. Quinta edición, Marbán
• PANIAGUA, R. & cols. , Biología celular., 2007. Tercera edición. , McGraw-Hill Interamericana.
• PIERCE, B.A. , Genética: un enfoque conceptual. , 2009. Tercera edición., Editorial Médica Panamericana

Complementària

GILBERT S.F. 2005. Biología del desarrollo. Séptima edición. Editorial Médica Panamericana.
CUMMINGS M.R. 1998. Herencia Humana. Principios y Conceptos. Cuarta edición. Editorial Médica Panamericana.
SMITH, C.A.& WOOD E.J. 1998. Biología molecular y biotecnología. Addison-Wesley Iberoamericana, Wilmington

SMITH, C.A.& WOOD E.J. 1998.Energía en los sistemas biológicos. Addison-Wesley Iberoamericana, Wilmington

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent