DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) QUÍMICA I FÍSICA APLICADA Codi 14224005
Ensenyament
Grau de Nutrició Humana i Dietètica (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
SALVADÓ ARTELLS, MARÇAL
Adreça electrònica 0
miguelangel.montero@urv.cat
m.salvado@urv.cat
ramon.casanovas@urv.cat
Professors/es
LÓPEZ TORTOSA, MIGUEL
MONTERO SIMÓ, MIGUEL ANGEL
SALVADÓ ARTELLS, MARÇAL
CASANOVAS ALEGRE, RAMON
Web
Descripció general i informació rellevant La Física aplicada a la Nutrició aplica els conceptes, les lleis, els models, els agents i els mètodes propis de la Física en l’aprenentatge i el coneixement de les magnituds i unitats relacionades amb els fenòmens físics estudiats, dels principals fenòmens físics en que es basa la tecnologia dels aliments i de les fonts productores de les energies utilitzades tant per al tractament com per a la conservació dels aliments. Addicionalment es treballen els fonaments de l’estructura de la matèria i les seves propietats, així con els mecanismes de transmissió d’energia, els estats de la matèria, les relacions entre les seves transicions i les magnituds termodinàmiques associades. També es presentaran els principis bàsics de química d'una forma orientada a les bases químiques de la nutrició i dietètica i a la química dels aliments. Introduir les bases de la química analítica i de la reactivitat dels grups funcionals presents en els aliments.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Composició d'aliments i matèries primeres.
 A6 Bioquímica.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Aprendre els mètodes i les tècniques bàsiques per a l'estudi de les cèl·lules de manera que l'alumne sigui capaç d'aplicar per determinar diferències entre elles o verificar el correcte funcionament de les mateixes.
Comprendre els processos químics com a part fonamental de la nutrició i dietètica humana
Comprendre les bases químiques d'anàlisi i caracterització dels aliments.
Diferenciar amb claredat els components fonamentals de la matèria viva amb la finalitat de comprendre les bases moleculars de la nutrició.
Diferenciar amb claredat els components fonamentals dels aliments
Identificar quins són els components més directament relacionats amb la nutrició i saber explicar el seu funcionament.
Ser capaç de reflexionar i resoldre les qüestions plantejades al llarg de les sessions teòriques i pràctiques.
Ser capaç d'exposar, tant oralment com per escrit, els coneixements adquirits de manera raonada i coherent.
Valorar la importància del coneixement bàsic de química com a component fonamental de la nutrició i dietètica humana.
Conèixer els fonaments de l'estructura de la matèria i les seves propietats.
Conèixer els fonaments dels estats de la matèria i les relacions entre les seves transicions
Conèixer els principals fenòmens físics relacionats amb la tecnologia dels aliments
Conèixer les principals magnituds i unitats relacionades amb els fenomens físics estudiats
Conèixer les fonts productores de les energies utilitzades tant pel tractament com per a la conservació dels aliments.
 A6 Ser capaç d'obtenir, utilitzar i interpretar la informació científica a partir de les fonts bibliogràfiques.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Química aplicada:

Tema 1. Introducció: Química i nutrició humana i dietètica

Tema 2. Estructura atòmica i molecular

Tema 3. Química del carboni

Tema 4. Estats de la matèria

Tema 5. Cinètica química

Tema 6. Estat d’equilibri

Tema 7. Àcids i bases

Tema 8. Química de l'oxidació-reducció

Tema 9. Termoquímica

Tema 10. Introducció a l'anàlisi química

Tema 11. Formulació: bases de la formulació orgànica i inorgànica

Física aplicada:

Tema 1. Introducció i bases científiques

Tema 2. Termologia

Tema 3. Conceptes bàsics de fisicoquímica

Tema 4. Ones electromagnètiques

Tema 5. Radiacions ionitzants

Tema 6. Reologia

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A4
A6
35 35 70
Seminaris
A4
A6
23 34.5 57.5
Atenció personalitzada
6 0 6
 
Proves objectives de tipus test
A4
A6
2 0 2
Proves de desenvolupament
A4
A6
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries S'introduiràn les dues vessants de l'assignatura: la química i la física aplicada
Sessió Magistral Es desenvoluparan els continguts teòrics de l'assignatura
Seminaris L'alumne treballarà d'una forma pràctica els continguts exposats a les sessions magistrals

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada de la part de l'assignatura corresponent a física (Unitat de Física Mèdica) serà els dimarts i dijous de 12 a 13 h a l'edifici 0, planta 1.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A4
A6
Els continguts s'avaluaran durant les proves objectives de tipus test i durant les proves de desenvolupament 0%
Seminaris
A4
A6
Els continguts s'avaluaran durant les proves objectives de tipus test i durant les proves de desenvolupament 0%
Proves objectives de tipus test
A4
A6
Tasques proposades durant el curs a través del Moodle. 50%
Proves de desenvolupament
A4
A6
Avaluació final: test, preguntes de resposta concisa i resolució de problemes. 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació de l'assignatura de Química i Física Aplicada (grau de Nutrició) té dues parts clarament diferenciades: l'avaluació del temari de física i l'avaluació del temari de química. La nota final de l'assignatura s'obtindrà de la suma de les dues avaluacions a parts iguals, sempre i quan ambdues estiguin aprovades (nota superior a 5). Per superar doncs l'assignatura cal haver aprovat cada una de les dues parts per separat.

Avaluació de l'assignatura: 50% física + 50% química

S'han d'aprovar cada part per separat

L'avaluació específica de les dues parts es detalla a continuació:

FÍSICA: L'avaluació del temari corresponent a Física es farà mitjançant l'avaluació continuada que consistirà en:

Examen

50%

Avaluació final: test, preguntes de resposta concisa i resolució de problemes.

S'ha d'obtenir una qualificació mínima del 50% en aquesta prova per poder comptabilitzar la nota corresponent als seminaris

Seminaris

50%

Tasques proposades durant el curs a través del Moodle.

QUÍMICA: L'avaluació del temari corresponent a Química es farà mitjançant l'avaluació continuada que consistirà en:

Examen

50%

Avaluació final: Bateria de preguntes tipus test.

S'ha d'obtenir una qualificació mínima del 50% en aquesta prova per poder comptabilitzar la nota corresponent als seminaris.

Seminaris

50%

Treballs proposats durant el curs que es presentaran en sessions de seminaris.

Si no es supera l'avaluació continuada de tota l'assignatura, l'alumne tindrà opció a presentar-se a un examen teòric a la segona convocatòria. L'examen serà conjunt amb les dues vessants de l'assignatura i en ell s'avaluaran tots els coneixements, les metodologies i les habilitats treballades durant el curs.


Fonts d'informació

Bàsica
  • Badui, S. (1993). Química de los alimentos. Longman de México Editores. S.A. Mèxic.
  • Belitz, W.; Grosch, W. (1992). Química de los alimentos. Ed. Acribia. S.A. Zaragoza.
  • Chang, R. (1998) Química. Ed. McGraw-Hill. 6ª. Edició. Mèxic.
  • Coultate, T.P. (1998). Manual de química y bioquímica de los alimentos. Acribia S.A. 2a edició. Zaragoza
  • Dickerson, R.E., Gray, H.B. (1992). Principios : de Química. Reverté, S.A. 3ª. Edició.
  • Ebbing, D.D. (1997) Química General. Ed. McGraw-Hill. Mèxic.
  • Fennnema, O. R. (1993). Química de los alimentos. Ed. Acribia S.A. Zaragoza.
  • Garrido Pertierra A. (1991). Fundamentos de química biológica. Ed. Interamericana. McGraw-Hill. Madrid.
  • Lück, E., Pager, M. (2000) Conservación química de los alimentos. Acribia S.A. 2ª. Edició. Zaragoza.
  • Morrison R.T.; Boyd B.N. (1998). Química Orgánica. Ed. Addison-Wesley-Iberoamericana. Madrid.
  • Nutrición para el éxito del deportista. (2000). The Nutrition Foundation. Inc. Washington, D. C. EE. UU. Reverté S.A. Barcelona.
  • Primo, E. (1997). Química de los alimentos. Ed. Síntesis.
  • Robinson, D.S. (1991). Bioquímica y valor nutritivo de los alimentos. Acribia, S.A. Zaragoza.
  • Sales, J.,Vilarrasa, L. (2003). Introducció a la nomenclatura química (inoirgànica i orgànica). Reverté S.A. 5è edició. Barcelona.
  • Sienko M.J. (1996). Problemas de Química. Reverté S.A. Barcelona.
  • Whitten, K.H.; Gailey K.D., Davis R.E. (1992). Química General. Ed. McGraw-Hill 3ª edición. Madrid.
Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent