Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A4 |
Composició d'aliments i matèries primeres. |
| A6 |
Bioquímica. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A4 |
Aprendre els mètodes i les tècniques bàsiques per a l'estudi de les cèl·lules de manera que l'alumne sigui capaç d'aplicar per determinar diferències entre elles o verificar el correcte funcionament de les mateixes.
Comprendre els processos químics com a part fonamental de la nutrició i dietètica humana
Comprendre les bases químiques d'anàlisi i caracterització dels aliments.
Diferenciar amb claredat els components fonamentals de la matèria viva amb la finalitat de comprendre les bases moleculars de la nutrició.
Diferenciar amb claredat els components fonamentals dels aliments
Identificar quins són els components més directament relacionats amb la nutrició i saber explicar el seu funcionament.
Ser capaç de reflexionar i resoldre les qüestions plantejades al llarg de les sessions teòriques i pràctiques.
Ser capaç d'exposar, tant oralment com per escrit, els coneixements adquirits de manera raonada i coherent.
Valorar la importància del coneixement bàsic de química com a component fonamental de la nutrició i dietètica humana.
Conèixer els fonaments de l'estructura de la matèria i les seves propietats.
Conèixer els fonaments dels estats de la matèria i les relacions entre les seves transicions
Conèixer els principals fenòmens físics relacionats amb la tecnologia dels aliments
Conèixer les principals magnituds i unitats relacionades amb els fenomens físics estudiats
Conèixer les fonts productores de les energies utilitzades tant pel tractament com per a la conservació dels aliments.
| | A6 |
Ser capaç d'obtenir, utilitzar i interpretar la informació científica a partir de les fonts bibliogràfiques.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Química aplicada:
Tema 1. Introducció: Química i nutrició humana i dietètica |
|
Tema 2. Estructura atòmica i molecular
|
|
Tema 3. Química del carboni |
|
Tema 4. Estats de la matèria
|
|
Tema 5. Cinètica química |
|
Tema 6. Estat d’equilibri |
|
Tema 7. Àcids i bases |
|
Tema 8. Química de l'oxidació-reducció |
|
Tema 9. Termoquímica |
|
Tema 10. Introducció a l'anàlisi química
|
|
Tema 11. Formulació: bases de la formulació orgànica i inorgànica |
|
Física aplicada:
Tema 1. Introducció i bases científiques
|
|
Tema 2. Estructura i organització de la matèria
|
|
Tema 3. Termodinàmica |
|
Tema 4. Radiacions electromagnètiques |
|
Tema 5. Radiacions ionitzants |
|
Tema 6. Reologia dels aliments |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
35 |
35 |
70 |
Seminaris |
|
20 |
30.5 |
50.5 |
Presentacions / exposicions |
|
3 |
4.5 |
7.5 |
Atenció personalitzada |
|
6 |
0 |
6 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
0 |
2 |
Proves de desenvolupament |
|
3 |
0 |
3 |
Proves mixtes |
|
3 |
0 |
3 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
S'introduiràn les dues vessants de l'assignatura: la química i la física aplicada |
Sessió Magistral |
Es desenvoluparan els continguts teòrics de l'assignatura |
Seminaris |
L'alumne treballarà d'una forma pràctica els continguts exposats a les sessions magistrals |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita) |
Atenció personalitzada |
S'atendrà als alumnes de forma individual o en petits grups i es resoldran els dubtes que es plantegin |
Descripció |
L'atenció personalitzada es farà a través de tutories presencials o virtuals a través de moodle o correu electrònic. Per acordar els horaris us heu d'adreçar al professor que imparteix cada tema. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
Els continguts s'avaluaran durant les proves objectives de tipus test i durant les proves de desenvolupament |
0% |
Presentacions / exposicions |
|
Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita) |
15% |
Proves objectives de tipus test |
|
Tasques proposades durant el curs a través del Moodle i examen parcial (test) presencial |
25% |
Proves de desenvolupament |
|
Avaluació final: test, preguntes de resposta concisa i resolució de problemes. |
50% |
Proves mixtes |
|
Proves que combinen preguntes de desenvolupament, preguntes objectives de preguntes curtes i/o proves objectives tipus test |
10% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació de l'assignatura de Química i Física Aplicada (grau de Nutrició) té dues parts clarament diferenciades: l'avaluació del temari de física i l'avaluació del temari de química. La nota final de l'assignatura s'obtindrà de la suma de les dues avaluacions a parts iguals, sempre i quan ambdues estiguin aprovades (nota superior a 5). Per superar doncs l'assignatura cal haver aprovat cada una de les dues parts per separat. Avaluació de l'assignatura: 50% física + 50% química S'han d'aprovar cada part per separat. En cas de no aprovar una de les dues parts, la qualificació de l'assignatura serà “Suspens” i la nota de l'assignatura serà l'obtinguda en aquest examen. L'avaluació específica de les dues parts es detalla a continuació:
FÍSICA: L'avaluació del temari corresponent a Física es farà mitjançant l'avaluació continuada que consistirà en: - Examen (50%): Avaluació final: test, preguntes de resposta concisa i resolució de problemes.
S'ha d'obtenir una qualificació mínima del 50% en aquesta prova per poder comptabilitzar la nota corresponent als seminaris. En cas de no obtenir aquesta nota mínima la qualificació de l'assignatura serà “Suspens” i la nota de l'assignatura serà l'obtinguda en aquest examen. - Examen parcial (30%): Preguntes test.
- Seminaris (20%): Tasques proposades durant el curs a través del Moodle.
QUÍMICA: L'avaluació del temari corresponent a Química es farà mitjançant l'avaluació continuada que consistirà en: - Examen (50%): Avaluació final: test, preguntes de resposta concisa i resolució de problemes.
S'ha d'obtenir una qualificació mínima del 50% en aquesta prova per poder comptabilitzar la nota corresponent als seminaris. En cas de no obtenir aquesta nota mínima la qualificació de l'assignatura serà “Suspens” i la nota de l'assignatura serà l'obtinguda en aquest examen. - Seminaris (30%): Treballs proposats al llarg del curs
- Seminaris (20%): Proves mixtes sobre els continguts de l'assignatura fetes al llarg del curs
Si no es supera l'avaluació continuada de tota l'assignatura, l'alumne tindrà opció a presentar-se a un examen teòric a la segona convocatòria. L'examen serà conjunt amb les dues vessants de l'assignatura i en ell s'avaluaran tots els coneixements, les metodologies i les habilitats treballades durant el curs. Durant les proves avaluatives, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells electrònics que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. |
Bàsica |
|
Química: - Badui, S. (1993). Química de los alimentos. Longman de
México Editores. S.A. Mèxic.
- Belitz, W.; Grosch, W. (1992). Química de los alimentos.
Ed. Acribia. S.A. Zaragoza.
- Chang, R. (1998) Química. Ed. McGraw-Hill. 6ª. Edició.
Mèxic.
- Coultate, T.P. (1998). Manual de química y bioquímica de
los alimentos. Acribia S.A. 2a edició. Zaragoza
- Dickerson, R.E., Gray, H.B. (1992). Principios : de
Química. Reverté, S.A. 3ª. Edició.
- Ebbing, D.D. (1997) Química General. Ed. McGraw-Hill.
Mèxic.
- Fennnema, O. R. (1993). Química de los alimentos. Ed.
Acribia S.A. Zaragoza.
- Garrido Pertierra A. (1991). Fundamentos de química
biológica. Ed. Interamericana. McGraw-Hill. Madrid.
- Lück, E., Pager, M. (2000) Conservación química de los
alimentos. Acribia S.A. 2ª. Edició. Zaragoza.
- Morrison R.T.; Boyd B.N. (1998). Química Orgánica. Ed.
Addison-Wesley-Iberoamericana. Madrid.
- Nutrición para el éxito del deportista. (2000). The
Nutrition Foundation. Inc. Washington, D. C. EE. UU. Reverté S.A. Barcelona.
- Primo, E. (1997). Química de los alimentos. Ed. Síntesis.
- Robinson, D.S. (1991). Bioquímica y valor nutritivo de
los alimentos. Acribia, S.A. Zaragoza.
- Sales, J.,Vilarrasa, L. (2003). Introducció a la
nomenclatura química (inoirgànica i orgànica). Reverté S.A. 5è edició.
Barcelona.
- Sienko M.J. (1996). Problemas de Química. Reverté S.A.
Barcelona.
- Whitten, K.H.; Gailey K.D., Davis R.E. (1992). Química General.
Ed. McGraw-Hill 3ª edición. Madrid.
Física: - Rheological methods in food process engineering. James F. Steffe. (East Lansing, MI : Freeman Press, cop. 1996, 2nd ed)
- Conservación no térmica de alimentos. Gustavo V. Barbosa-Canovas. (Acribia, DL 1999)
- Physical principles of food preservation. Marcus Karel, Daryl B. Lund. (2nd ed., New York : Marcel Dekker, cop. 2003)
- La Irradiación de los alimentos. Morton Satin (Acribia, cop. 1997)
- Física para las ciencias de la vida. Alan H. Cromer [Traducció José Casas Vázquez i David Jou Mirabent](2a ed. Reverté, (S.a.: 1982) (EGS))
- Food science and food biotechnology. Gustavo F. Gutiérrez-López, Gustavo V. Barbosa-Cánovas (Boca Raton [etc.] : CRC Press, cop. 2003)
- Engineering and food for the 21st century. Jorge Welti-Chanes, Gustavo V. Barbosa-Cánovas, José Miguel Aguilera (Boca Raton, FL : CRC Press, c2002)
- La Irradiación de alimentos : principios, realidades y perspectivas de futuro. Tomás Calderón. (McGraw-Hill, cop. 2000)
- Operaciones unitarias en la ingeniería de alimentós. Albert Ibarz, Gustavo V. Barbosa-Cánovas. (Mundi Prensa, 2005)
- Novel food processing : effects on rheological and functional properties. Jasim Ahmed (Boca Raton, FL. : CRC Press, 2010)
- Food powders : physical properties, processing, and functionality. Gustavo V. Barbosa-Cánovas (Kluwer Academic/Plenum Publishers, cop. 2005)
- Global issues in food science and technology [Recurs electrònic]. Gustavo V. Barbosa-Canovas (Elsevier/Academic, 2009)
- Manual de laboratorio de ingeniería de alimentós. Gustavo V. Barbosa-Cánovas, Li Ma, Blas Barletta (Acribia, D.L. 2000)
- Nonthermal processing technologies for food. Howard Q. Zhang, Gustavo V. Barbosa-Cánovas, V.M. Balasubramaniam (Washington State University, 2011)
- Food physics: physical properties - measurement and application. Ludger O. Figura, Arthur A. Teixeira. (Springer, 2007)
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|