DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) QUÍMICA I FÍSICA APLICADA Codi 14224005
Ensenyament
Grau de Nutrició Humana i Dietètica (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
SALVADÓ ARTELLS, MARÇAL
Adreça electrònica miguelangel.montero@urv.cat
m.salvado@urv.cat
maria.cros@urv.cat
elena.prieto@urv.cat
juanjose.morant@urv.cat
aznar.leon@urv.cat
nuria.amigo@urv.cat
Professors/es
MONTERO SIMÓ, MIGUEL ANGEL
SALVADÓ ARTELLS, MARÇAL
CROS TORRENTS, MARIA
PRIETO BUTILLÉ, ELENA
MORANT ECHEVARNE, JUAN JOSÉ
LEON PALACIOS, AZNAR
AMIGÓ GRAU, NÚRIA
Web
Descripció general i informació rellevant <div><b>A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura.</b></div><div><br /></div><div><br /></div><div><i>En aquesta assignatura, depenent de la situació sanitària vigent, s’aplicaran metodologies adaptatives que s’aniran programant i informant oportunament: en termes generals, es prioritzarà sempre que sigui possible la realització de classes presencials. Alternativament, segons el grau de presencialitat permès a l’aula:</i><i><br /></i></div><div><i><br /></i></div><div><i>a) Si es permet un aforament del 50% o superior: Les classes teòriques seran classes magistrals mixtes amb horari programat, és a dir, una part de l’alumnat assistirà presencialment a l’aula i la resta d’estudiants seguiran la classe simultàniament per videoconferència. Pel que fa a les classes de seminaris l’assistència a les sessions serà presencial i obligatòria d’acord amb els grups de seminari assignats.</i></div><div><i><br /></i></div><div><i>b) Si no es permet un aforament del 50% o superior: La docència es farà mitjançant classes inverses. És a dir, la transferència de continguts es farà fora l’aula prèviament i de forma no presencial (vídeos, textos, etc.) i s’utilitzarà el temps de classe presencial per reforçar els conceptes teòrics més complexos i per dur a terme les classes més pràctiques.</i><i><br /></i></div><div><i><br /></i></div><div><i>En tot cas, i atenent a la inevitable imprevisibilitat, es desenvoluparà una planificació adaptativa on, tema a tema i setmana a setmana, s’anirà informant quina serà l’estratègia metodològica concreta seguida per a les properes sessions.</i><i><br /></i></div><div><i><br /></i></div><div><i>Aquesta informació està subjecta a possibles canvis per adaptar-se a la situació sanitària, que seran informats puntualment.<br /></i></div><div><br /></div><div><br /></div><div>La Física aplicada a la Nutrició aplica els conceptes, les lleis, els models, els agents i els mètodes propis de la Física en l’aprenentatge i el coneixement de les magnituds i unitats relacionades amb els fenòmens físics estudiats, dels principals fenòmens físics en que es basa la tecnologia dels aliments i de les fonts productores de les energies utilitzades tant per al tractament com per a la conservació dels aliments. Addicionalment es treballen els fonaments de l’estructura de la matèria i les seves propietats, així con els mecanismes de transmissió d’energia, els estats de la matèria, les relacions entre les seves transicions i les magnituds termodinàmiques associades. També es presentaran els principis bàsics de química d'una forma orientada a les bases químiques de la nutrició i dietètica i a la química dels aliments. Introduir les bases de la química analítica i de la reactivitat dels grups funcionals presents en els aliments.</div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Composició d'aliments i matèries primeres.
 A6 Bioquímica.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Aprendre els mètodes i les tècniques bàsiques per a l'estudi de les cèl·lules de manera que l'alumne sigui capaç d'aplicar per determinar diferències entre elles o verificar el correcte funcionament de les mateixes.
Comprendre els processos químics com a part fonamental de la nutrició i dietètica humana
Comprendre les bases químiques d'anàlisi i caracterització dels aliments.
Diferenciar amb claredat els components fonamentals de la matèria viva amb la finalitat de comprendre les bases moleculars de la nutrició.
Diferenciar amb claredat els components fonamentals dels aliments
Identificar quins són els components més directament relacionats amb la nutrició i saber explicar el seu funcionament.
Ser capaç de reflexionar i resoldre les qüestions plantejades al llarg de les sessions teòriques i pràctiques.
Ser capaç d'exposar, tant oralment com per escrit, els coneixements adquirits de manera raonada i coherent.
Valorar la importància del coneixement bàsic de química com a component fonamental de la nutrició i dietètica humana.
Conèixer els fonaments de l'estructura de la matèria i les seves propietats.
Conèixer els fonaments dels estats de la matèria i les relacions entre les seves transicions
Conèixer els principals fenòmens físics relacionats amb la tecnologia dels aliments
Conèixer les principals magnituds i unitats relacionades amb els fenomens físics estudiats
Conèixer les fonts productores de les energies utilitzades tant pel tractament com per a la conservació dels aliments.
 A6 Ser capaç d'obtenir, utilitzar i interpretar la informació científica a partir de les fonts bibliogràfiques.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Química aplicada:

Tema 1. Introducció: Química i nutrició humana i dietètica
Tema 2. Estructura atòmica i molecular
Tema 3. Química del carboni
Tema 4. Estats de la matèria
Tema 5. Cinètica química
Tema 6. Estat d’equilibri
Tema 7. Àcids i bases
Tema 8. Química de l'oxidació-reducció
Tema 9. Termoquímica
Tema 10. Introducció a l'anàlisi química
Tema 11. Formulació: bases de la formulació orgànica i inorgànica

Física aplicada:

Tema 1. Introducció i bases científiques
Tema 2. Estructura i organització de la matèria
Tema 3. Termodinàmica
Tema 4. Radiacions electromagnètiques
Tema 5. Radiacions ionitzants
Tema 6. Reologia dels aliments

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A4
A6
35 35 70
Seminaris
A4
A6
20 30.5 50.5
Presentacions / exposicions
A4
A6
3 4.5 7.5
Atenció personalitzada
6 0 6
 
Proves objectives de tipus test
A4
A6
2 0 2
Proves de desenvolupament
A4
A6
3 0 3
Proves mixtes
A4
A6
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries S'introduiran les dues vessants de l'assignatura: la química i la física aplicada
Sessió Magistral Es desenvoluparan els continguts teòrics de l'assignatura
Seminaris L'alumne treballarà d'una forma pràctica els continguts exposats a les sessions magistrals
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita)
Atenció personalitzada S'atendrà als alumnes de forma individual o en petits grups i es resoldran els dubtes que es plantegin

Atenció personalitzada
Descripció

L'atenció personalitzada es farà a través de tutories presencials o virtuals a través de Moodle o correu electrònic. Per acordar els horaris us heu d'adreçar al professor que imparteix cada tema.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A4
A6
Els continguts s'avaluaran durant les proves objectives de tipus test i durant les proves de desenvolupament 0%
Presentacions / exposicions
A4
A6
Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita) 15%
Proves objectives de tipus test
A4
A6
Tasques proposades durant el curs a través del Moodle i examen parcial (test) presencial 25%
Proves de desenvolupament
A4
A6
Avaluació final: test, preguntes de resposta concisa i resolució de problemes. 50%
Proves mixtes
A4
A6
Proves que combinen preguntes de desenvolupament, preguntes objectives de preguntes curtes i/o proves objectives tipus test 10%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació de l'assignatura de Química i Física Aplicada té com a requisit obtenir un mínim d'un 4 a l'examen final. Aquest examen consistirà en un 50% de la puntuació de preguntes de Química i un 50% de la puntuació de preguntes de Física.

En cas d'obtenir una nota de 4 o superior en l'examen final (sobre 10), es comptaran la resta de tasques, exposicions orals, treballs i exàmens parcials per tal d'obtenir la nota final de l'assignatura segons els percentatges indicats.

Si la qualificació de l'examen final és inferior a 4, la qualificació final de l'assignatura serà “suspens” i la nota serà l'obtinguda en aquest examen.

Si la qualificació de l'examen final és de 4 o superior, i en avaluar la resta de tasques, treballs, exposicions orals i exàmens parcials la nota obtinguda és inferior a 5, la qualificació final de l'assignatura serà de “Suspens” i la nota serà l'obtinguda després de comptar totes les activitats.

Avaluació de l'assignatura:

L'avaluació del temari corresponent a l'assignatura es farà mitjançant l'avaluació continuada que consistirà en:

  • Examen final (50%): Proves que poden combinar preguntes de desenvolupament, preguntes objectives de preguntes curtes, proves objectives tipus test i/o resolució de problemes.

S'ha d'obtenir una qualificació mínima de 4 sobre 10 en aquesta prova per a poder comptabilitzar la nota corresponent a la resta d'activitats.

  • Examen parcial de química (10%): Proves que poden combinar preguntes de desenvolupament, preguntes objectives de preguntes curtes, proves objectives tipus test i/o resolució de problemes.
  • Examen parcial de física (15%): Proves que poden combinar preguntes de desenvolupament, preguntes objectives de preguntes curtes, proves objectives tipus test i/o resolució de problemes.
  • Treballs de química a presentar oralment proposats durant el curs (15%)
  • Qüestionaris de física (10%): Tasques proposades durant el curs a través del Moodle relacionades amb els seminaris.


Avaluació de 2a convocatòria:

Si no es supera l'avaluació continuada de tota l'assignatura, l'alumne tindrà opció a presentar-se a un examen teòric a la segona convocatòria. L'examen serà conjunt amb les dues vessants de l'assignatura i en ell s'avaluaran tots els coneixements, les metodologies i les habilitats treballades durant el curs. Com en la 1a convocatòria, en aquest examen s'haurà d'obtenir una qualificació mínima de 4 sobre 10.

En el cas que la qualificació conjunta dels exàmens parcials sigui baixa (inferior a la qualificació de l'examen de 2a convocatòria) i a l'hora de fer el còmput global faci disminuir la nota final de l'assignatura, s'assignarà la nota de l'examen final al percentatge que correspon als exàmens parcials (25%) i la nota obtinguda en aquests deixarà de ser avaluada.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells electrònics que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.


Fonts d'informació

Bàsica

Química:

  • Badui, S. (1993). Química de los alimentos. Longman de México Editores. S.A. Mèxic.
  • Belitz, W.; Grosch, W. (1992). Química de los alimentos. Ed. Acribia. S.A. Zaragoza.
  • Chang, R. (1998) Química. Ed. McGraw-Hill. 6ª. Edició. Mèxic.
  • Coultate, T.P. (1998). Manual de química y bioquímica de los alimentos. Acribia S.A. 2a edició. Zaragoza
  • Dickerson, R.E., Gray, H.B. (1992). Principios : de Química. Reverté, S.A. 3ª. Edició.
  • Ebbing, D.D. (1997) Química General. Ed. McGraw-Hill. Mèxic.
  • Fennnema, O. R. (1993). Química de los alimentos. Ed. Acribia S.A. Zaragoza.
  • Garrido Pertierra A. (1991). Fundamentos de química biológica. Ed. Interamericana. McGraw-Hill. Madrid.
  • Lück, E., Pager, M. (2000) Conservación química de los alimentos. Acribia S.A. 2ª. Edició. Zaragoza.
  • Morrison R.T.; Boyd B.N. (1998). Química Orgánica. Ed. Addison-Wesley-Iberoamericana. Madrid.
  • Nutrición para el éxito del deportista. (2000). The Nutrition Foundation. Inc. Washington, D. C. EE. UU. Reverté S.A. Barcelona.
  • Primo, E. (1997). Química de los alimentos. Ed. Síntesis.
  • Robinson, D.S. (1991). Bioquímica y valor nutritivo de los alimentos. Acribia, S.A. Zaragoza.
  • Sales, J.,Vilarrasa, L. (2003). Introducció a la nomenclatura química (inoirgànica i orgànica). Reverté S.A. 5è edició. Barcelona.
  • Sienko M.J. (1996). Problemas de Química. Reverté S.A. Barcelona.
  • Whitten, K.H.; Gailey K.D., Davis R.E. (1992). Química General. Ed. McGraw-Hill 3ª edición. Madrid.

Física:

  • Rheological methods in food process engineering. James F. Steffe. (East Lansing, MI : Freeman Press, cop. 1996, 2nd ed)
  • Conservación no térmica de alimentos. Gustavo V. Barbosa-Canovas. (Acribia, DL 1999)
  • Physical principles of food preservation. Marcus Karel, Daryl B. Lund. (2nd ed., New York : Marcel Dekker, cop. 2003)
  • La Irradiación de los alimentos. Morton Satin (Acribia, cop. 1997)
  • Física para las ciencias de la vida. Alan H. Cromer [Traducció José Casas Vázquez i David Jou Mirabent](2a ed. Reverté, (S.a.: 1982) (EGS))
  • Food science and food biotechnology. Gustavo F. Gutiérrez-López, Gustavo V. Barbosa-Cánovas (Boca Raton [etc.] : CRC Press, cop. 2003)
  • Engineering and food for the 21st century. Jorge Welti-Chanes, Gustavo V. Barbosa-Cánovas, José Miguel Aguilera (Boca Raton, FL : CRC Press, c2002)
  • La Irradiación de alimentos : principios, realidades y perspectivas de futuro. Tomás Calderón. (McGraw-Hill, cop. 2000)
  • Operaciones unitarias en la ingeniería de alimentós. Albert Ibarz, Gustavo V. Barbosa-Cánovas. (Mundi Prensa, 2005)
  • Novel food processing : effects on rheological and functional properties. Jasim Ahmed (Boca Raton, FL. : CRC Press, 2010)
  • Food powders : physical properties, processing, and functionality. Gustavo V. Barbosa-Cánovas (Kluwer Academic/Plenum Publishers, cop. 2005)
  • Global issues in food science and technology [Recurs electrònic]. Gustavo V. Barbosa-Canovas (Elsevier/Academic, 2009)
  • Manual de laboratorio de ingeniería de alimentós. Gustavo V. Barbosa-Cánovas, Li Ma, Blas Barletta (Acribia, D.L. 2000)
  • Nonthermal processing technologies for food. Howard Q. Zhang, Gustavo V. Barbosa-Cánovas, V.M. Balasubramaniam (Washington State University, 2011)
  • Food physics: physical properties - measurement and application. Ludger O. Figura, Arthur A. Teixeira. (Springer, 2007)
Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent