Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A3 |
Estructura i funció del cos humà. |
| A6 |
Bioquímica. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A3 |
Comprendre, reflexionar i prendre consciència del funcionament del cos humà en condicions de salut per entendre les possibles alteracions patològiques.
Conèixer la unitat orgànica i funcional que constitueix l'aparell locomotor en estat de salut.
Conèixer l'anatomia del sistema nerviós i la seva importància en la integració de les funcions de la resta de l'organisme en estat de salut.
Conèixer l'anatomia dels diferents aparells i sistemes del organisme humà en estat de salut, amb especial rellevància del digestiu i del cardiovascular.
Conèixer les etapes del desenvolupament embrionari i els mecanismes cel·lulars que intervenen per a l'establiment del pla corporal de l'organisme humà.
Definir els conceptes bàsics sobre l'estructura, la composició química i funcions de cada un dels components cel·lulars per reconèixer i saber diferenciar el paper de cada un d'ells.
Entendre la integració dels processos biològics que converteixen la cèl·lula per al seu bon funcionament.
Explicar els diferents aparells i sistemes que conformen el cos humà i localitzar paquets mòbils específics de cada un d'ells.
Explicar els trets bàsics i personals dels diferents teixits en especial de la sang, teixit adipós, ossi i muscular.
Identificar els components bàsics d'una cèl·lula eucariota de mamífer.
Identificar i saber diferenciar la cèl·lula en l'escala biològica.
Identificar quins són els components més directament relacionats amb la nutrició i saber explicar el seu funcionament.
Saber els diferents elements que constitueixen l'organisme humà (òrgans, aparells i sistemes), així com la relació entre ells i la seva importància bàsica.
Saber la terminologia bàsica més adequada per a referir-se a les diferents parts de l'organisme i que en posterioritat anirà ampliant.
Saber situar-se en el cos humà en l'espai per poder realitzar un correcte estudi anatòmic de l'organisme.
| | A6 |
Entendre la integració dels processos biològics que converteixen la cèl·lula per al seu bon funcionament.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
HISTOLOGIA: BLOC-1 |
Citologia i histologia general. |
HISTOLOGIA: BLOC-2 |
Teixits especials: sang i teixits adipós, ossi i muscular. |
HISTOLOGIA: BLOC-3 |
Aparell circulatori i respiratori.
Sistema immunitari i òrgans hematopoètics.
Aparell digestiu.
Glàndules extramurals de l’aparell digestiu.
Aparell genitourinari.
Sistema endocrí.
Sistema tegumentari. |
ANATOMIA HUMANA: Generalitats Aparell locomotor. Aparell circulatori. Aparell respiratori. Aparell digestiu i Sistema urogenital |
Generalitats: Concepte. Posició anatòmica. Plans. Nomenclatura.
Aparell locomotor: Generalitats dels ossos, articulacions i músculs. Estudi del crani i de la cara. Articulació temporomandibular. Estudi de la columna vertebral. Concepte de conducte raquidi.
Aparell circulatori. Cor: situació, relacions, estructura, configuració externa i interna, vascularització, pericardi. Grans vasos. Circulació general. Circulació pulmonar. Sistema àziga. Sistema limfàtic.
Aparell respiratori. Fosses nasals, laringe, tràquea i bronquis. Pulmons. Hili pulmonar. Pleures. Mediastí. Diafragma. Mecànica respiratòria.
Glàndules tiroide, paratiroides i tim.
Aparell digestiu: Boca. Glàndules salivals. Dents. Faringe. Esòfag. Estómac. Duodè. Pàncrees. Melsa. Fetge. Sistema porta. Vies biliars. Jejú. Ili. Intestí gros. Peritoneu. Recte. Perineu.
Sistema urogenital: Ronyons. Conductes excretors: calzes, pelvis renal, urèter. Bufeta urinària. Uretra. Glàndules suprarenals.
Òrgans genitals masculins. Testicles, epidídim, vesícules seminals. Conductes ejaculadors. Conductes deferents. Pròstata. Uretra. Escrot. Penis.
Òrgans genitals femenins. Ovaris. Trompes de Fal·lopi. Úter. Vagina. Uretra. Vulva
|
ANATOMIA HUMANA: Embriologia general i del sistema nerviós. Estudi del Sistema nerviós |
Embriologia: concepte i primeres setmanes del desenvolupament derivats dels fulls geminatius. Formació del sistema nerviós.
Sistema nerviós: concepte, clasificació. Sistema nerviós central. Estudi morfològic i estructural de l'encèfal i la medul·la. Vies sensitives i motores. Sistema nerviós perifèric. Sistema nerviós vegetatiu. Simpàtic i parasimpàtic. Eix hipotàlem-hipofisari |
HISTOLOGIA: PROGRAMA PRÀCTIC. Pràctiques laboratori |
PRACTICA 1. Observació i descripció de preparacions dels aparells circulatori, respiratori, inmunitari i d’òrgans hematopoètics.
PRACTICA 2. Observació i descripció de preparacions de l’aparell digestiu.
PRACTICA 3. Observació i descripció de preparacions de les glàndules extramurals de l’aparell digestiu.
PRACTICA 4. Observació i descripció de preparacions dels aparells urinari i genital.
PRACTICA 5. Observació i descripció de preparacions dels aparell endocrí, nerviós i tegumentari. |
ANATOMIA HUMANA: PROGRAMA PRÀCTIC. Seminaris |
1. Casos clínics aparells circulatori / respiratori.
2. Casos clínics aparells digestiu / urinari / reproductor.
3. Organització morfològica i funcional del sistema nerviós
4. Sistema nerviós central: Estudi morfològic i funcional de l'encèfal i de la medul·la
5. Parells cranials |
ANATOMIA HUMANA: PROGRAMA PRÀCTIC. Pràctiques |
1. Osteologia: Membres superior i inferior. Pelvis.
2. Osteologia: Crani, columna, canal medul•lar.
3. Models anatòmics: Aparell circulatori i respiratori.
4. Models anatòmics: Aparell digestiu.
5. Dissecció: vísceres dels aparells circulatori, respiratori i digestiu.
6. Embriologia general.
7. Embriologia sistema nerviós
8. Models anatòmics: sistema nerviós
9. Dissecció sistema nerviós, encèfals i medul•les humanes. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Sessió Magistral |
|
46 |
92 |
138 |
Pràctiques a laboratoris |
|
24 |
24 |
48 |
Seminaris |
|
10 |
15 |
25 |
Atenció personalitzada |
|
10 |
0 |
10 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
0 |
1 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació genèrica dels continguts de les matèries d'Histologia i Anatomia Humana.
Descripció de continguts i professors.
Descripció de metodologia didàctica.
Descripció d'objectius i criteris d'avaluació. |
Sessió Magistral |
Exposició i desenvolupament teòric dels continguts d'Histologia i Anatomia Humana |
Pràctiques a laboratoris |
HISTOLOGIA:
PRACTICA 1. Observació i descripció de preparacions dels aparells circulatori, respiratori, inmunitari i d’òrgans hematopoètics.
PRACTICA 2. Observació i descripció de preparacions de l’aparell digestiu.
PRACTICA 3. Observació i descripció de preparacions dels aparells urinari i genital.
PRACTICA 4. Observació i descripció de preparacions dels aparell endocrí i tegumentari.
ANATOMIA HUMANA.
Pràctiques a la sala de dissecció i a l'osteoteca amb preparacions anatòmiques:
- Pràctiques d’osteologia: A l’osteoteca en grups de 17-20 alumnes, dividits en subgrups de 5-6, on amb els ossos humans a la mà, aprendran a identificar tots els ossos del cos humà; orientar-los i conèixer els seus principals detalls morfològics. També amb els models anatòmics aprendran els organs, les seves relaciones, la situació, etc.
- Pràctiques a la sala de dissecció: A la sala de dissecció, en grups de 17-20 alumnes, on estudien sobre les disseccions/proseccions de cadàvers dels diferents aparells humans estudiats a la teoria, i amb models anatòmics com suport. |
Seminaris |
ANATOMIA HUMANA: Es faran en dos grups
Sessions per introduir nous conceptes i ampliar coneixements. El treball es fa a partir d'imatges, de dades o de problemes com casos clínics. |
Atenció personalitzada |
PRESENCIAL: en el despatx del professor, a les hores assenyalades els alumnes poden aclarir els dubtes generats a l'aula i en el seu procés d'assimilació i estudi posterior.
ANATOMIA HUMANA: Lloc: Unitat d'Anatomia Humana i Embriologia en hores convingudes entre l'alumne i el professor per correu electrònic: lucia.tarro@urv.cat i montserrat.jove@urv.cat
HISTOLOGIA: LLoc: Unitat d'Histologia i Neurobiologia. Hores convingudes per correu electrònic: manuel.santafe@urv.cat
|
Descripció |
PRESENCIAL: en el despatx del professor, a les hores assenyalades els alumnes poden aclarir els dubtes generats a l'aula i en el seu procés d'assimilació i estudi posterior. ANATOMIA HUMANA: Lloc: Unitat d'Anatomia Humana i Embriologia en hores convingudes entre l'alumne i el professor per correu electrònic. lucia.tarro@urv.cat / montserrat.jove@urv.cat
HISTOLOGIA
Lloc: Unitat d’Histologia i Neurobiologia en hores convingudes entre l'alumne i el professor per correu electrònic. manuel.santafe@urv.cat |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
HISTOLOGIA:
Les sessions pràctiques són obligatòries, NO es permet una falta no justificada.
L'assistència és necessària per poder realitzar l'examen teòric.
ANATOMIA:
Les sessions pràctiques i seminaris són obligatòries, només es permet una falta no justificada.
L'assistència és necessària per poder realitzar l'examen pràctic.
Examen pràctic en format multiestació, on l'alumne haurà de identificar sobre models anatòmics, ossos les estructures assenyalades.
L'alumne ha de treure un 5/10 per poder accedir a l'examen teòric.
L'examen pràctic te un valor del 20 % de cada prova parcial.
El contingut dels seminaris s'avalua conjuntament amb l'examen pràctic i teòric.
Els casos clínics s'avaluen a través d'un questionari via moodle, amb un pes del 5%. |
Anatomía:25% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
ANATOMIA:
Examen de preguntes curtes. 2 proves parcials de primera convocatòria.
Examen parcial eliminatori:
Correspondrà als continguts de les classes magistrals impartits fins aquell moment. L'examen teòric te un valor del 75 % de cada prova parcial.
S'aprova amb un 5/10.
Examen final:
Serà escrit del mateix tipus que l’examen parcial i inclourà tota la matèria que no s’hagi avaluat anteriorment.
En el cas de no tenir alliberat el parcial, el contingut no superat estarà inclòs en el final.
S'aprova amb un 5/10.
|
Anatomía 75% |
Proves objectives de tipus test |
|
HISTOLOGIA:
Examen tipus test sobre els principals temes teòrics. Les sessions pràctiques són obligatòries i es valoren en el mateix examen que les sessions magistrals, mitjançant la resolució de preguntes.
|
Histología: 100%
|
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Seran d'obligat compliment per part dels estudiants els articles:21 NAM Grau i 20 NAM Màster, pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves tan escrites com orals. Del 100 % de l'assignatura ANATOMIA I HISTOLOGIA: 70% Anatomia Humana i 30% Histologia ANATOMIA HUMANA:l. Examen parcial eliminatori: •Correspondrà als continguts de les classes (magistrals, seminaris i pràctiques) impartits fins aquell moment. •La part corresponent a les classes magistral i als seminaris s'avaluarà mitjançant una prova escrita, de preguntes fonamentals, curtes amb/ sense esquemes. La qualificació exigida per alliberar-lo serà de 5/10. Correspon al 75% de la qualificació del parcial. •La part corresponent a les pràctiques, s'avaluarà mitjançant una prova multiestació. La qualificació exigida per alliberar-lo serà de 5/10. Correspon al 20% de la qualificació del parcial (+ 5% casos clínics, avaluats a través d'un qüestionari via moodle). Examen final 1ª CONVOCATÒRIA •Serà del mateix tipus que l'examen parcial i inclourà tota la matèria que no s'hagi avaluat anteriorment. •En el cas de no tenir alliberat el parcial, el final estarà dividit en dues parts: una corresponent a la del parcial realitzat i un altre de la resta de matèria. La qualificació exigida per aprovar-lo serà de 5/10. 2ª CONVOCATÒRIA •Serà del mateix tipus que l'examen de la primera convocatòria . •En el cas de tenir aprovada una part de la assignatura només caldrà presentar-se del que quedi. La qualificació exigida per aprovar-lo serà de 5/10. Pel que fa a les proves pràctiques: - L'assistència a les pràctiques i seminaris és OBLIGATÒRIA, i no s'acceptarà més que una falta sense justificar, per poder presentar-se a l'examen corresponent.
HISTOLOGIA: Practiques: L'assistència és al 100% de les practiques es necessària per poder realitzar l'examen teòric. Cada examen consistirà en un qüestionari tipus test. 40 preguntes tipus veritable o fals. Cada 10 respostes incorrectes resten 1 punt. Es poden deixar preguntes en blanc. La qualificació exigida per aprovar-lo serà de 5/10. Examen parcial eliminatori: Acabat el contingut teòric es farà una prova eliminatòria. Si es supera no caldrà fer cap mes prova. Si no es supera es podrà anar a la primera o segona convocatòries de juny. Examen final 1ª i 2ª CONVOCATÒRIA: Serà del mateix tipus que l'examen parcial. La qualificació exigida per aprovar-lo serà de 5/10. |
Bàsica |
CROSSMAN AR, NEARY D, Neuroanatomía. Texto y atlas en color, 5ª ed, Barcelona: Masson S.A.; 2015.
KAMINA P., Anatomía general, , Madrid: Médica Panamericana. 1997
MOORE KL, AGUR AMR, Fundamentos de Anatomía con orientación clínica., 7ª ed., Barcelona: Lippincott Williams & Wilkins; 2015
SADLER TW., Langman. Embriología Médica., 13ª ed, Barcelona: Lippincott William&wilkins. 2016
SOBOTTA, Atlas de anatomía humana (2 volums), 23a ed, Madrid: Editorial Médica Panamericana; 2012
Netter FH., Atlas de Anatomía Humana + studentconsult, 6ª ed, Barcelona: Elsevier; 2015
Drake RL, Vogl W, Mitchell AWM., Gray Anatomía para estudiantes., 4ª ed, Madrid: Elsevier España S.A.; 2020
Anne M Gilroy, Prometheus, Brian R MacPherson, Lawrence M Ross, Prometeus: Atlas de Anatomía., 2ª ed., Madrid: Editorial Médica panamericana; 2011
PUTZ R, PABST R., Sobotta: Atlas de anatomía humana. Vol. 2 Órganos internos., 22ª ed., Madrid: Editorial Médica Panamericana; 2006
PUTZ R, PABST R., Sobotta. Atlas de anatomía humana. Vol. 1 Anatomía general y aparato locomotor., 22ª ed., Madrid: Editorial Médica Panamericana; 2006
|
HISTOLOGIA. BIBLIOGRAFIA BASICA - Junqueira
LC, Carneiro J, Histología Básica. 5, Masson
- Wheater
PR, Histología Funcional, 3, JIMS
- Bloom
W, Fawcett DW, Tratado de Histología, 11, Interamericana McGraw-Hill.
|
Complementària |
|
HISTOLOGIA: - http://campus.usal.es/~histologia/histologia.htm Atlas de Histología sólo on line en castellano
- http://www.uni-mainz.de/FB/Medizin/Anatomie/workshop/EM/EMAtlas.html Electron microscopic atlas of mammalian tissues in the Internet. Johannes Gutenberg-University Mainz.
- http://www.lumen.luc.edu/lumen/MedEd/Histo/frames/histo_frames.html and Cell Biology. Loyola University
- http://wberesford.hsc.wvu.edu/histol.htm HISTOLOGY FULL-TEXT. William A Beresford MA, D Phil. Professor of Anatomy. Anatomy Department, West Virginia University, Morgantown, USA. Libro de texto online.
ANATOMIA: Drake RL, Vogl W, Mitchell AWM. Gray Anatomía para estudiantes. 4ª ed. Madrid: Elsevier España S.A.; 2020. Disponible en format electrònic a la plataforma Clinical Key Student Medicina: (https://www-clinicalkey-com.sabidi.urv.cat/student/content/toc/3-s2.0-C20190012423). Recordeu que per accedir-hi cal validar-se amb SABIDI i entrar a la plataforma amb el vostre compte personal (mateixes dades que altres comptes d'Scopus o WoS) Netter, F.H. Atlas de anatomía humana.7a ed. Disponible a Clinical Key Student Medicina: https://www-clinicalkey-com.sabidi.urv.cat/student/content/toc/3-s2.0-C20180031849. Cal validar-se amb SABIDI i posteriorment obrir compte personal amb els mateixes dades d'accés utilitzades per entrar a Scopus o Web of Science. Sobotta. Atlas de anatomía humana. Vol. 1 Anatomía general y aparato locomotor. Disponible a Clinical Key Student Medicina: https://www-clinicalkey-com.sabidi.urv.cat/student/content/toc/3-s2.0-C20170046840. Cal validar-se amb SABIDI i posteriorment obrir compte personal amb els mateixes dades d'accés utilitzades per entrar a Scopus o Web of Science. Sobotta. Atlas de anatomía humana. Vol. 2 Órganos internos. Disponible a Clinical Key Student Medicina: https://www-clinicalkey-com.sabidi.urv.cat/student/content/book/3-s2.0-B978849113367450002X. Cal validar-se amb SABIDI i posteriorment obrir compte personal amb els mateixes dades d'accés utilitzades per entrar a Scopus o Web of Science. Sobotta. Atlas de anatomía humana. Vol. 3 Cabeza, cuello y neuroanatomía. Disponible a Clinical Key Student Medicina: : https://www-clinicalkey-com.sabidi.urv.cat/student/content/toc/3-s2.0-C20170046864. Cal validar-se amb SABIDI i posteriorment obrir compte personal amb els mateixes dades d'accés utilitzades per entrar a Scopus o Web of Science. Prometeus : Atlas de Anatomía. Anne M Gilroy, Prometheus, Brian R MacPherson, Lawrence M RossURL . Panamericana.http://www.medicapanamericana.com.sabidi.urv.cat/visorebookv2/ebook/9788491102182#{%22Pagina%22:%22Portada%22,%22Vista%22:%22Indice%22,%22Busqueda%22:%22%22} https://aclandanatomy-com.sabidi.urv.cat/. ACLAND'S VIDEO ATLAS OF HUMAN ANATOMY https://www.medicapanamericana.com/es/eureka-covid19. Editorial Mèdica Panamericana https://inspectioncopy.elsevier.com/6/es/books/Medicina/all/0/1/24/Date/desc. Elsevier. http://www.medic.cat/Diccionari mèdic Enciclopedia Catalana. |
|
Altres comentaris |
IDIOMA HISTOLOGIA:
Classes magistrals i practiques. Informació escrita en castellà. Impartició oral en català.
Exàmens escrits: castellà.
IDIOMA ANATOMIA:
Classes magistrals i pràctiques en català. Informació escrita en català. Bibliografia en castellà i anglès.
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|