DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) BASES DE LA DOCUMENTACIÓ I RECERCA Codi 14224007
Ensenyament
Grau de Nutrició Humana i Dietètica (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
ARANDA PONS, NÚRIA
Adreça electrònica rafaeljuan.balanza@urv.cat
nuria.aranda@urv.cat
blanca.ribot@urv.cat
cristina.bedmar@urv.cat
silvia.fernandezb@urv.cat
josecandido.fernandez@urv.cat
irene.elias@urv.cat
Professors/es
BALANZA ROURE, RAFAEL JUAN
ARANDA PONS, NÚRIA
RIBOT SERRA, BLANCA
BEDMAR CARRETERO, CRISTINA
FERNANDEZ BARRES, SILVIA
FERNANDEZ CAO, JOSÉ CANDIDO
ELIAS ARIJA, IRENE
Web
Descripció general i informació rellevant Amb aquesta assignatura es preten introduir a l'alumne que s'incorpora a una carrera universitària en el món de la documentació i recerca científica com a base que es desenvoluparà al llarg de la carrera

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes de forma efectiva
 B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
 B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
 B9 Reconèixer la necessitat de la recerca per a la progressió del coneixement
 B10 Reconèixer i acceptar que el coneixement científic és canviant.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
 B2 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
 B9 Entendre la relació entre el treball de recerca i la progressió del coneixement científic
Reconèixer el valor o qualitat de la informació obtinguda.
Comprendre la metodologia d'expressió científica.
Comprendre i analitzar les parts d'una publicació científica.
Conèixer les fonts d'informació científica.
Utilitzar adequadament la recerca d'informació científica a internet que faciliti la recerca bibliogràfica i l'emmagatzematge.
 B10 Entendre la relació entre el treball de recerca i la progressió del coneixement científic
Identificar els serveis d'informació que ofereix el Servei de Biblioteca de la URV i de la FMCS.
Conèixer, considerar i interessar-se per les diferents vies d'accés als documents informatius en l'àrea de les ciències de la nutrició i la dietètica.
Interessar-se per les diferents tècniques i fonts per fer una cerca d'informació.
Localitzar al web les diferents bases biomèdiques (Medline, Current contents, FSTA, CINAHL, Índex Mèdic Espanyol, JCR, SCI).
Provar el funcionament de les bases de dades biomèdiques, aplicant en el coneixement de la dietètica i la nutrició.
Comprendre, considerar i valorar els altres recursos electrònics disponibles per obtenir informació biomèdica dietètica-nutricional.
Localitzar altres recursos disponibles a la web per obtenir informació a l'àrea de la dietètica i la nutrició (societats científiques internacionals, mundials, europees i espanyoles).
Aplicar, avaluar, demostrar i valorar les tècniques i fonts d'informació en nutrició i dietètica, aplicades a un tema concret.
Aplicar el sistema Vancouver per a la presentació del treball
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
Documentació 1.-Publicació del treballs d’investigació. Tipus de publicacions
2.-Introducció a les bases de dades científiques
3.-Estil Vancouver per la citació de publicacions científiques
4.-Què és el factor d’impacte d’una publicació i com s’interpreta?
Bases de dades a internet 1.-Bases de dades científiques a internet (Pubmed, Current Contents, FSTA, CINAHL, IME, Teseo Servei de biblioteca digital de la URV…)
2.-Com avaluar la qualitat de la informació d’una pàgina web?
3.-Revisió de pàgines web d’organismes oficials i societats científiques nacionals i internacinals (SEEDO, ASPEN, SENC, NAASO, SENPE, OMS, FAO, UNICEF, Insalud, Servei català de la salut, FDA, ADA, ...)
Edició avançada d’un document científic 1.- Format dels documents científics. Adaptació a les normes de redacció dels articles científics. Marques i caràcters especials. Alineació. Sangria. Espaiat. Estils. Plantilles Numeració de línees i pàgines. Comptar caràcters, paraules. Notes de peu de pàgina.
2.- Crear i editar una taula. Crear un document amb columnes
3.- Inserció de capçaleres i peus de pàgina. Inserció d’elements: Taules, Fórmules matemàtiques, marcs. Importació de gràfics.
4.- Correcció de documents amb el control de canvis.


Creació i disseny d’una presentació científica.

1.- Característiques principal d’una presentació. Mètodes de visualització. Menús. Quadres de diàleg. Treball amb barres d’eines. Transició i animació de diapositives. Impressió de diapositives i documents. Edició e importació de gràfics.
2.- Mètodes de creació d’una presentació científica. Organització d’una presentació científica tipus pòster i oral.
Introducció a l'article científic 1- Format, parts i contingut d'un artice científic.
Introducció Podcasts. Utilitat i complementarietat amb l'article científic.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
B9
C2
11 16.5 27.5
Seminaris
B10
C4
6 6 12
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
B4
10 15 25
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
B1
B2
B3
12 60 72
Atenció personalitzada
0.1 8 8.1
 
Proves mixtes
2 0 2
Proves orals
B1
B2
B3
B4
B9
B10
C2
C4
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició teòrica dels blocs temàtics a l'aula
Seminaris Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC de manera autònoma.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Estratègia consistent en la resolució de problemes i en la reflexió sobre les seves experiències que han de realitzar els estudiants, normalment treballant d’una manera col•laborativa.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció amb l'alumne es durà a terme principalment via moodle. Núria Aranda , nuria.aranda@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
B4
Es valoraran les eines d'informàtica útils per presentar un treball científic 35%
Proves mixtes
En aquesta prova es valoraran els continguts teòrics del temari de documentació. 20%
Proves orals
B1
B2
B3
B4
B9
B10
C2
C4
Presentació oral d'un article científic amb les eines treballades a l'assignatura. 45%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent