DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) BASES DE LA DOCUMENTACIÓ I RECERCA Codi 14224007
Ensenyament
Grau de Nutrició Humana i Dietètica (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
ARANDA PONS, NÚRIA
Adreça electrònica rafaeljuan.balanza@urv.cat
nuria.aranda@urv.cat
estefania.aparicio@urv.cat
cristina.jardi@urv.cat
lucia.iglesias@urv.cat
Professors/es
BALANZA ROURE, RAFAEL JUAN
ARANDA PONS, NÚRIA
APARICIO LLOPIS, ESTEFANIA
JARDÍ PIÑANA, CRISTINA
IGLESIAS VAZQUEZ, LUCIA
Web
Descripció general i informació rellevant Amb aquesta assignatura es preten introduir a l'alumne que s'incorpora a una carrera universitària en el món de la documentació i recerca científica com a base que es desenvoluparà al llarg de la carrera

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes de forma efectiva
 B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
 B9 Reconèixer la necessitat de la recerca per a la progressió del coneixement
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
 B2 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
 B9 Entendre la relació entre el treball de recerca i la progressió del coneixement científic
Reconèixer el valor o qualitat de la informació obtinguda.
Comprendre la metodologia d'expressió científica.
Comprendre i analitzar les parts d'una publicació científica.
Conèixer les fonts d'informació científica.
Utilitzar adequadament la recerca d'informació científica a internet que faciliti la recerca bibliogràfica i l'emmagatzematge.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
Documentació 1.-Publicació del treballs d’investigació. Tipus de publicacions
2.-Introducció a les bases de dades científiques
3.-Estil Vancouver per la citació de publicacions científiques
4.-Què és el factor d’impacte d’una publicació i com s’interpreta?
Bases de dades a internet 1.-Bases de dades científiques a internet (Pubmed, Current Contents, FSTA, CINAHL, IME, Teseo Servei de biblioteca digital de la URV…)
2.-Com avaluar la qualitat de la informació d’una pàgina web?
3.-Revisió de pàgines web d’organismes oficials i societats científiques nacionals i internacinals (SEEDO, ASPEN, SENC, NAASO, SENPE, OMS, FAO, UNICEF, Insalud, Servei català de la salut, FDA, ADA, ...)
Edició avançada d’un document científic 1.- Format dels documents científics. Adaptació a les normes de redacció dels articles científics. Marques i caràcters especials. Alineació. Sangria. Espaiat. Estils. Plantilles Numeració de línees i pàgines. Comptar caràcters, paraules. Notes de peu de pàgina.
2.- Crear i editar una taula. Crear un document amb columnes
3.- Inserció de capçaleres i peus de pàgina. Inserció d’elements: Taules, Fórmules matemàtiques, marcs. Importació de gràfics.
4.- Correcció de documents amb el control de canvis.


Creació i disseny d’una presentació científica.

1.- Característiques principal d’una presentació. Mètodes de visualització. Menús. Quadres de diàleg. Treball amb barres d’eines. Transició i animació de diapositives. Impressió de diapositives i documents. Edició e importació de gràfics.
2.- Mètodes de creació d’una presentació científica. Organització d’una presentació científica tipus pòster i oral.
Introducció a l'article científic 1- Format, parts i contingut d'un artice científic.
Introducció Podcasts. Utilitat i complementarietat amb l'article científic.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
B9
9 16.5 25.5
Seminaris
C4
6 6 12
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
C2
6 15 21
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
B1
B2
18 60 78
Atenció personalitzada
0.1 8 8.1
 
Proves mixtes
B1
B4
C4
2 0 2
Proves orals
B1
B2
B9
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició teòrica dels blocs temàtics a l'aula
Seminaris Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC de manera autònoma.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Estratègia consistent en la resolució de problemes i en la reflexió sobre les seves experiències que han de realitzar els estudiants, normalment treballant d’una manera col•laborativa.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció amb l'alumne es durà a terme sota petició via email al professor responsable així com a través del moodle. monica.tous@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves mixtes
B1
B4
C4
S'avaluarà el bloc de documentació a través de la presentació d'un treball escrit on es valoraran els continguts teòrics del temari de documentació. 35%
Proves orals
B1
B2
B9
S'avaluarà el bloc de Recerca i TIC a través de la presentació oral i defensa d'un article científic treballat en grup amb les eines treballades a l'assignatura. En la mateixa prova hi haurà una avaluació individual a través de preguntes orals.
Es valora el comportament i actitud vers els altres.
45% 5%
Altres  

S'Avaluarà el bloc de TIC a través de la presentació d'exercicis treballats durant les pràctiques

15%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Qualificació

Per poder fer mitjana entre les diferents proves d'avaluació, s'ha d'obtenir com a mínim un 40% de la nota màxima en cada prova. S'aprova amb el 50% de la puntuació màxim possible.

Respecte a l'avaluació de la part de recerca, és imprescindible l'assistència i participació a les sessions 2 i 3 per poder realitzar l'exposició oral en 1ª convocatòria.

Normativa

En les activitats avaluatives de les proves i en la revisió d'exàmens no està permès l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster), a més de les indicacions específiques que faci el professor. L'incompliment de les normes generals en les proves d'avaluació comportarà una avaluació negativa i o expedient de l'alumne

2a Convocatòria

-Per recuperar la part de TIC: Es realitzarà un examen pràctic a l'aula d'informàtica.

-Per recuperar la part de documentació: Realització d'un nou treball de documentació.

-Per recuperar la part de Recerca: Presentació i defensa d'un nou article científic de manera individual.


Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Nota important en el seguiment de les classes teòriques: Es recomanarà assistència a classe, prestar atenció i agafar apunts. S’indicarà la documentació pel seguiment de cada tema, però no es penjaran al moodle de forma sistemàtica les presentacions utilitzades a classe per l’explicació del tema.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent