DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) BIOESTADÍSTICA Codi 14224008
Ensenyament
Grau de Nutrició Humana i Dietètica (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
ARIJA VAL, MARIA VICTORIA
Adreça electrònica victoria.arija@urv.cat
blanca.ribot@urv.cat
joseplluis.pinol@urv.cat
cristina.bedmar@urv.cat
josecandido.fernandez@urv.cat
Professors/es
ARIJA VAL, MARIA VICTORIA
RIBOT SERRA, BLANCA
PIÑOL MORESO, JOSEP LLUIS
BEDMAR CARRETERO, CRISTINA
FERNANDEZ CAO, JOSÉ CANDIDO
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A41 Comprendre les bases teòriques de la bioestadística.
 A42 Interpretar i aplicar proves estadístiques en estudis científics.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes de forma efectiva
 B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
 B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
 B8 Sensibilització en política ambiental.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A41 Comprendre el concepte de distribució de probabilitat i conèixer les principals distribucions de probabilitat
Estimar i interpretar proporcions i mitjanes i els seus intervals de confiança
Comprendre el concepte de prova d'hipòtesis i errors aleatoris associats
Comprendre els fonaments de les principals proves d'hipòtesis bivariants
Identificar el disseny d'un estudi i assenyalar els seus punts forts i febles
Interpretar i presentar resultats empírics en forma de taules i gràfiques
Desenvolupar i interpretar els paràmetres descriptius de variables aleatòries
Utilitzar les distribucions de probabilitat per fer estimacions i inferències
Estimar per interval proporcions i mitjanes
 A42 Comprendre el concepte de distribució de probabilitat i conèixer les principals distribucions de probabilitat
Estimar i interpretar proporcions i mitjanes i els seus intervals de confiança
Comprendre el concepte de prova d'hipòtesis i errors aleatoris associats
Comprendre els fonaments de les principals proves d'hipòtesis bivariants
Identificar el disseny d'un estudi i assenyalar els seus punts forts i febles
Interpretar i presentar resultats empírics en forma de taules i gràfiques
Desenvolupar i interpretar els paràmetres descriptius de variables aleatòries
Utilitzar les distribucions de probabilitat per fer estimacions i inferències
Estimar per interval proporcions i mitjanes
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Comprèn els elements que composen una disciplina
Reconeix la rellevància dels esquemes mentals diferents al seu
Selecciona un procediment d’ entre els que li proposa el professor
Adapta els objectius d’aprenentatge proposats pel professor/a
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Contrasta els esquemes mentals propis amb els dels demés i ho aprofita com a oportunitat d’aprenentatge
Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
 B2 Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Entén el problema i és capaç de desglossar-lo en parts manipulables
Té un mètode d’ anàlisis que li permet identificar causes poc evidents i avaluar el seu impacte en els problemes
Presenta opcions de solució que són efectives en la majoria dels casos per resoldre els problemes
Troba la solució adequada
Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
Identifica els problemes amb anticipació abans de què el seu efecte es faci evident
Analitza els problemes i les seves causes des d’ un enfocament global i de mitjà i llarg termini
Dirigeix el procés sistemàtic de treball per a la presa de decisions en grup
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
Obté el recolzament necessari d’altres per assolir l’èxit de les seves decisions
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Experimenta amb procediments nous
Identifica els resultats de la innovació
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Té en compte a qui i com afecta la innovació
Troba nous mètodes per fer les coses
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
Analitza riscos i beneficis de la innovació
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
Reflexiona sobre les causes i fins de la innovació
Troba nous mètodes de fer les coses d’ una altra manera
Dissenya nous productes, processos,...analitzant riscos i beneficis
Aplica tècniques innovadores i obté resultats
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Proposa millores a les orientacions relatives de com realitzar el treball amb qualitat
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Pren decisions encertades mostrant seguretat i coherència i d’ acord amb una sistemàtica
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
 B8 Coneix les diferents aproximacions al desenvolupament sostenible i entendre les seves implicacions socials, econòmiques i ambientals, tenint en compte els posicionaments polítics i ideològics
Identifica els problemes i conseqüències derivades del desenvolupament sostenible
Soluciona els problemes considerant els elements del desenvolupament sostenible i les seves implicacions
Coneix les eines i els processos per aplicar criteris de sostenibilitat en el disseny i l'avaluació de solucions
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció als mètodes estadístics aplicats a les ciències de la nutrició.
2. Estadística descriptiva.
3. Probabilitats.
4. Estimació de paràmetres.
5. Contrastació d'hipòtesi.
6. Anàlisi de dades categòriques.
7. Comparació de mitjanes.
8. Anàlisi de correlació i regressió
SEMINARIS

Seminari 1: Estadística descriptiva: Tipus de variables, representació dels resultats en taules i gràfiques.

Seminari 2: Probabilitats

Seminari 3: Resolució d’exercicis d’estadística inferencial
PRÀCTIQUES

Pràctica 1: Aprenentatge del programa d’anàlisi estadístic g-STAT

Pràctica 2: Estimació de paràmetres i contrastació d'hipòtesi.

Pràctica 3: Anàlisi de dades categòriques i quantitatives: Proves estadístiques

Pràctica 4. Anàlisi de correlació i regressió: Proves estadístiques

Pràctica 5. Resolució d’un problema global que planteja diferents apartats del temari

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Seminaris
B2
B3
C3
34 51 85
Seminaris
B2
B3
C3
9 13.5 22.5
Resolució de problemes, exercicis
A42
B1
B2
B3
B4
B8
15 45 60
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
A41
3 0 3
Proves de desenvolupament
A41
A42
15 0 15
Proves objectives de preguntes curtes
A41
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació del contingut i organització de l'assignatura
Seminaris Exposició teòrica dels temes per part del professor amb resolució de preguntes dels alumnes
Seminaris Es treballen de forma activa alguns conceptes per aprondir en els coneixements del tamari.
Cada alumne o grup de 2-3 alumnes anirà desenvolupant totes les parts d’un protocol científic amb l’objectiu de comprendre les característiques de cada apartat i de saber realitzar-lo
Resolució de problemes, exercicis Es treballen exercicis per resoldre situaions plantejades en el temari
Atenció personalitzada Els alumnes podran contactar amb els professors al finalitzar les classes teòriques per plantejar les seves qüestions i acordar una reunió si es necessari

Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes podran contactar amb els professors al finalitzar les classes teòriques per plantejar les seves qüestions i acordar una reunió si es necessari. També podran fer consultes els dilluns de 13-15h en el despatx del professor.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
B2
B3
C3
Proves objectives de preguntes curtes i test
50%
Seminaris
B2
B3
C3
Es desenvoluparan activitats de participació dels alumnes per relacionar i aprofundir algunes parts del temari 10%
Resolució de problemes, exercicis
A42
B1
B2
B3
B4
B8
Realització d’exercicis durant les classes pràctiques i resolució d’un problema que contempli tot el temari
40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En les proves objectives s'ha d'obtenir com a mínim 2 punts dels 5 possibles per fer promig amb la part de resolució de problemes. S'aprova amb el 50% del màxim possible.

Es considera necessària l'assistència al 80% de les pràctiques.


Fonts d'informació

Bàsica

n      Llibre de consulta recomanat:

            - Martínez MA, Faulin FJ, Sánchez A. Bioestadística amigable, 2ª Ed. Madrid: Díaz de Santos, 2006.

 

n      Altres llibres de consulta:

            - Ahlbom A, Norell S. Fundamentos de epidemiología . 4ª ed. Madrid: Siglo XXI, 1995.

            - Argimón Pallás JM, Jiménez Villa J. Métodos de investigación clínica y epidemiológica . 2a ed. Madrid: Harcourt DL, 2000.

            - Armitage P, Berry G. Estadística para la investigación biomédica. Madrid: Harcourt Brace, 1997.

            - Norman GR, Streiner DL. Bioestadística. Madrid: Mosby/Doyma Libros, 1996.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent