DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) BIOESTADÍSTICA Codi 14224008
Ensenyament
Grau en Nutrició Humana i Dietètica (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Segon 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
PALLEJÀ MILLÁN, MERITXELL
Adreça electrònica andres.diaz@urv.cat
meritxell.palleja@urv.cat
Professors/es
DÍAZ LÓPEZ, ANDRES
PALLEJÀ MILLÁN, MERITXELL
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A41 Comprendre les bases teòriques de la bioestadística.
 A42 Interpretar i aplicar proves estadístiques en estudis científics.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l’ús eficient de les TIC
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A41 Comprendre el concepte de distribució de probabilitat i conèixer les principals distribucions de probabilitat
Estimar i interpretar proporcions i mitjanes i els seus intervals de confiança
Comprendre el concepte de prova d'hipòtesis i errors aleatoris associats
Comprendre els fonaments de les principals proves d'hipòtesis bivariants
Identificar el disseny d'un estudi i assenyalar els seus punts forts i febles
Interpretar i presentar resultats empírics en forma de taules i gràfiques
Desenvolupar i interpretar els paràmetres descriptius de variables aleatòries
Utilitzar les distribucions de probabilitat per fer estimacions i inferències
Estimar per interval proporcions i mitjanes
 A42 Comprendre el concepte de distribució de probabilitat i conèixer les principals distribucions de probabilitat
Estimar i interpretar proporcions i mitjanes i els seus intervals de confiança
Comprendre el concepte de prova d'hipòtesis i errors aleatoris associats
Comprendre els fonaments de les principals proves d'hipòtesis bivariants
Identificar el disseny d'un estudi i assenyalar els seus punts forts i febles
Interpretar i presentar resultats empírics en forma de taules i gràfiques
Desenvolupar i interpretar els paràmetres descriptius de variables aleatòries
Utilitzar les distribucions de probabilitat per fer estimacions i inferències
Estimar per interval proporcions i mitjanes
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 RA1. Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital. (Ser digital)
RA2. Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença. (Cercar)
RA3. Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques. (Organitzar)
RA4. Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta. (Crear)
RA5. Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació. (Compartir)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció als mètodes estadístics aplicats a les ciències de la nutrició. Estadística descriptiva.
2. Probabilitats
3. Distribució de Probabilitats.
4. Estimació de paràmetres.
5. Contrastació d'hipòtesi.
6. Anàlisi de dades categòriques.
7. Comparació bivariant de dades quantitatives
8. ANOVA
9. Correlacions.
10. Regressions.
11. Introducció als models multivariants. Regressions múltiples.
12. Introducció als models mutivariants. Regressions logístiques.
SEMINARIS

- Tipus de variables. Conceptes de probabilitat.
- Contrast d'hipòtesis: hipòtesis nul·la, hipòtesis alternativa i p-valor.
- Consolidació de conceptes

PRÀCTIQUES
Totes les pràctiques es realitzaran amb el programa estadístic R-commander.

- Base de dades. Programa d'anàlisi estadístic
- Estimació de paràmetres i intervals de confiança
- Anàlisis de dades quantitatives: T-Student. Proves de normalitat. Proves estadístiques amb dades independents i aparellades.
- Análisis de dades categòriques. Proves estadístiques amb dades independents i aparellades.
- Correlacions i regressions
Nota IMPORTANT
Es recomanarà assistència a classe, prestar atenció i agafar apunts. S’indicarà la documentació pel seguiment de cada tema, però no es penjaran al moodle de forma sistemàtica les presentacions utilitzades a classe per l’explicació del tema.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Resolució de problemes, exercicis
A41
A42
CT2
26 39 65
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A41
A42
CT2
32 48 80
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves mixtes
A41
A42
CT2
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Resolució de problemes, exercicis Es treballen de forma activa alguns conceptes per aprofundir en els coneixements del temari.
Cada alumne o grup de 2-3 alumnes anirà desenvolupant totes les parts d'un protocol científic amb l'objectiu de comprendre les característiques de cada apartat i de saber realitzar-lo
Activitats Introductòries Explicació del contingut i organització de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició teòrica dels temes per part del professor amb resolució de preguntes dels alumnes
Atenció personalitzada Els alumnes podran contactar amb els professors al finalitzar les classes teòriques per plantejar les seves qüestions i acordar una reunió si es necessari

Atenció personalitzada
Descripció
Els professors atendran als alumnes al finalitzar la classe i en el seu despatx a hores concertades.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis
A41
A42
CT2
Realització d’activitats, cerca d’informació, resolució de casos pràctics .
Els continguts teòrics de les pràctiques es valoraran en les proves objectives

20%
Proves mixtes
A41
A42
CT2
Examen de preguntes tipus test i/o exercicis i/o preguntes curtes o llargues. També es preguntarà sobre el coneixements plantejats en la part pràctica 70%
Altres  

Durant el desenvolupament de l'assignatura i principalment en la part pràctica es valora l'aprenentatge continuat i autònom, la motivació, l'assistència i puntualitat a les classes i a l'entrega de treballs. Es valora el comportament i l'actitud vers als altres.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'assistència a les pràctiques i als seminaris és obligatòria per aprovar l'assignatura.

El contingut de classes i pràctiques s'impartirà en català o castellà. L'examen serà en Català.

Qualificació

Per poder fer mitjana entre les diferents proves d'avaluació ((1) Resolució de problemes, exercicis i (2) Proves mixtes), s'ha d'obtenir com a mínim un 50% de la nota màxima en les proves mixtes i un 40% de la nota màxima en les proves de resolució de problemas i exercicis. S'aprova l'assignatura amb el 50% de la puntuació màxima possible.

La nota final: Es podrà fer una ponderació de les puntuacions de les notes aprovades, que suposi un increment, quan la nota mitjana del curs sigui baixa.

2a Convocatòria

En cas de no superar les proves en la primera convocatòria els estudiants es podran presentar a una segona convocatòria de la part no aprovada. En el cas de la part pràctica, els professors plantejaran una activitat similar a la realitzada en les proves pràctiques.

Normativa

En les proves d'avaluació i en la revisió d'exàmens no està permès l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster), a més de les indicacions específiques que faci el professor. L' incompliment d'aquesta norma invalida la prova d'avaluació.

El incompliment de les normes generals en les proves d'avaluació comportarà una avaluació negativa i o expedient de l'alumne.


Fonts d'informació

Bàsica

Llibre de consulta recomanat:

- Martínez MA, Faulin FJ, Sánchez A. Bioestadística amigable, 3ª Ed. Madrid: Díaz de Santos, 2013.

(https://cercador.urv.cat/permalink/34CSUC_URV/1kimsti/alma991005256235306715)

Altres llibres de consulta:

- Ahlbom A, Norell S. Fundamentos de epidemiología . 4ª ed. Madrid: Siglo XXI, 1995.

- Argimón Pallás JM, Jiménez Villa J. Métodos de investigación clínica y epidemiológica . 2a ed. Madrid: Harcourt DL, 2000. 
(https://cercador.urv.cat/permalink/34CSUC_URV/1kimsti/alma991005344867206715)

- Armitage P, Berry G. Estadística para la investigación biomédica. Madrid: Harcourt Brace, 1997.

- Norman GR, Streiner DL. Bioestadística. Madrid: Mosby/Doyma Libros, 1996.

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Nota important. En el seguiment de les classes teòriques es recomanarà assistència a classe, prestar atenció i agafar apunts. Encara que l’assistència no és obligatòria, tindrà una valoració positiva en les consideracions globals de seguiment i avaluació de l’assignatura S’indicarà la documentació pel seguiment de cada tema, encara que no sempre es penjaran al moodle de forma sistemàtica les presentacions utilitzades a classe per l’explicació del tema. Informació per als repetidors Els repetidors que l’any anterior (només un any anterior) haguessin aprovat la part pràctica, se’ls guardarà la nota per aquest curs sempre i quan pengin en el moodle de l’assignatura que volen guardar la nota. La nota de la part pràctica tindrà el pes establert en el curs actual.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent