DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) ALIMENTS Codi 14224101
Ensenyament
Grau de Nutrició Humana i Dietètica (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer Únic segon quad.
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
HURTADO FERNÁNDEZ-ANCHUELA, ALBERT
Adreça electrònica josemaria.llaurado@urv.cat
albert.hurtado@urv.cat
Professors/es
LLAURADÓ REVERCHON, JOSÉ MARÍA
HURTADO FERNÁNDEZ-ANCHUELA, ALBERT
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura defineix, classifica i descriu els aliments consumits per l’home. S’estudia la composició en nutrients dels aliments mes importants i es caracteritzen les propietats dels diferents grups d’aliments. S’estudien també les característiques organolèptiques que presenten així com les modificacions que poden patir i els efectes que representa en el consum de l’aliment. L’assignatura vol donar una visió general de la composició dels aliments , la seva situació dins dels grups i la seva importància en l’alimentació.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Composició d'aliments i matèries primeres.
 A6 Bioquímica.
 A7 Bases de l'alimentació saludable.
 A26 Analitzar i avaluar els riscos alimentaris.
 A28 Avaluar, controlar i gestionar la qualitat alimentària.
 A36 Alimentació i cultura.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Identificar i classificar els diferents aliments
Conèixer la composició nutricional dels principals aliments
Conèixer les propietats fisicoquímiques dels aliments
Saber avaluar les característiques organolèptiques dels aliments
 A6 Aplicar els mètodes bàsics d'anàlisi d'aliments
 A7 Diferenciar el concepte d'aliment, alimentació i nutrients, nutrició
Diferenciar el concepte de composició de nutrients i valor nutricional dels principals aliments
Diferenciar el concepte de composició de nutrients i valor nutricional dels principals aliments
Prendre consciència que no hi ha aliments bons o dolents i que cadascú s'adequa a situacions concretes
 A26 Entendre els canvis dels aliments processats.
Conèixer els conceptes bàsics sobre la conservació dels aliments.
 A28 Conèixer els factors de qualitat i saber-los aplicar a cada aliment
Conèixer les formes de conservació dels aliments
Analitzar els factors que disminueixen la qualitat nutricional dels aliments
 A36 Conèixer el desenvolupament històric del descobriment dels aliments
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Transferir coneixements teòrics mitjançant l'anàlisi crític de la composició d'aliments comercials
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient

Continguts
Tema Subtema
Bloc1. Bromatologia General Tema1 Bromatologia. Concepte. Desenvolupament històric. Objecte actual de la Bromatologia. Relació amb altres disciplines.
Tema 2 Aliment. Concept. Classificació. Components nutritius i no nutritius.
Tema 3 Qualitat dels aliments. Concepte. Factors que determinen la qualitat. Control de qualitat.

Tema 4 Alteracions dels aliments. Aliments estables, inestables . Alteració física. Alteració microbiològica. Alteració química i bioquímica.

Tema 5 Additius alimentaris. Concepte. Classificació. Aspectes sanitaris del seu us. Aspectes legals.

Tema 6 Propietats sensorials dels aliments. Concepte. La percepció sensorial. Llindars de percepció. Introducció a l’anàlisi sensorial.


Tema 7 Anàlisi d’aliments. Objectiu dels anàlisis. Presa de mostres i preparació. Tipus d’anàlisis.
Bloc 2. Bromatologia Descriptiva Tema 8 Carn i derivats. Concepte. Composició i estructura del múscul. Conversió del múscul en carn. Classificació. Qualitat de la carn. Composició química. Valor nutritiu. Classificació de derivats càrnics.

Tema 9 Peixos, mariscs y derivats. Concepte. Classificació. Composició química. Valor nutritiu. Derivats.

Tema 10 Ous. Concepte. Classificació. Estructura. Composició química. Valor nutritiu. Derivats.

Tema 11 Llet. Concepte. Classificació. Estructura física de la llet. Composició química. Valor nutritiu. Llet materna. Llet pasteuritzada. Llet esterilitzada. Llet UHT. Llet en pols. Llet condensada i evaporada. Llets fermentades.
Altres derivats làctics: nata, formatge, gelats. Concepte. Composició química. Valor nutritiu.

Tema 12 Olis i greixos comestibles. Concepte. Classificació. Composició química. Propietats. Valor nutritiu.
Olis y greixos vegetals. Composició química. Característiques. Oli d’oliva: composició química, aspectes nutritius. Altres olis vegetals..
Greixos d’origen animal. Mantega.
Greixos transformats.

Tema 13 Cereals. Concepte. Estructura. Composició química dels grans dels cereals. Valor nutritiu.
Farina i derivats. Concepte. Composició química. Valor nutritiu. Derivats de la farina. Pa, pastes alimenticies i cereals per l’esmorçar.

Tema 14 Lleguminoses. Concepte. Composició química. Valor nutritiu.
Tubèrculs. Concepte. Composició química. Valor nutritiu.
Hortalitses. Concept. Classificació. Composició química. Valor nutritiu.

Tema 15 Fruites i derivats. Concept. Classificació. Fruites carnoses. Fruits secs. Composició química. Valor nutritiu. Derivats de fruites. Sucs. Nectars. Confeccions de fruites.

Tema 16 Condiments i espècies. Concepte. Generalitats. Sal. Vinagre. Altres espècies.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A4
A7
A26
A28
A36
32 32 64
Seminaris
A4
A26
B3
4 6 10
Pràctiques a laboratoris
A4
A6
C2
20 20 40
Presentacions / exposicions
A4
A26
B3
C2
C3
4 8 12
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
A4
A7
A26
A28
A36
4 16 20
Proves pràctiques
A4
A6
2 4 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels diferents blocs temàtiques de la assignatura i el sistema d'avaluació
Sessió Magistral Exposició teòrica dels continguts
Seminaris Discussió i debat sobre temes d'aliments.
Pràctiques a laboratoris Anàlisis d'aliments mitjançant diferents metodes analítics al laboratori
Presentacions / exposicions Exposició curta en grup de diferents temes d'aliments.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció
Per a qualsevol dubte es pot resoldre a les classes magistrals o demanar cita per correu electrònic a la professora Montse Campdepadros.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A4
A26
B3
C2
C3
Presentació en grup o individual d'un o mes temes d'aliments. Presentació d'una memòria escrita i una presentació oral. 30 %
Proves objectives de preguntes curtes
A4
A7
A26
A28
A36
Una prova escrita de preguntes curtes o tipus test
S'ha de obtenir un mínim d'un 3.9 per fer mitjana.
50 %
Proves pràctiques
A4
A6
S'avaluaran els coneixemetns adquirits a les pràctiques de laboratori mitjançnat la redacció d'una memòria de les pràctiques on es discuteixin tant la metodologia com els resultats obtinguts 20 %
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'assistència a les pràctiques de laboratori és obligatòria per aprovar l'assignatura.

La presentació del treball i la seva defensa oral es obligatòria per aprovar l'assignatura.

La segona convocatòria consistira en una única prova final que inclourà tots els continguts teòrics i pràctics i també els continguts que s'han presentat en els treballs. No es tindrà en compte la nota de pràctiques ni la del treball


Fonts d'informació

Bàsica

Anzaldúa-Morales, A. (1994). "La evaluación sensorial de los alimentos en la teoría y la práctica". Ed. Acribia.

Belitz, H.D. y Grosch, W. (1997). "Química de los alimentos". 2ª edición. Ed. Acribia.

Fennema, D.R. (1993). "Química de los alimentos". Ed. Acribia.

García-Velarde, M. (1992) Aceite de oliva. Madrid, Ed. Díaz de Santos.

Primo Yufera, E. (1998). "Química de los alimentos". Ed. Síntesis.

Robinson, D.S. (1991). Bioquímica y valor nutritivo de los alimentos. Zaragoza, Acribia.

Tablas de composición de alimentos (2001).Olga Moreiras...Ed. Pirámide.

Varnam, A.H.; Sutherland, J.P. (1995) Leche y productos lácteos.Ed. Acribia. Zaragoza.

Vollmer, G., Josst, G., Schenker, D., Sturm, W. y Vreden, N. (1999). "Elementos de Bromatología descriptiva". Ed. Acribia.

Complementària

MINISTERIO DE AGRICULTURA, PESCA Y ALIMENTACION. (1993) La alimentación en España. Madrid,

Cheftel, J.C. y Cheftel, H. (1999). "Introducción a la Bioquímica y Tecnología de los alimentos" (2 vol.). Ed. Acribia.

Código Alimentario Español. Última edición

Sutherland, J.P. et al. (1986) A colour atlas of food quality control. Holanda, Wolfe. Publishing Ltd.

Lewis, M.J.

(1993) Propiedades físicas de los alimentos y de los sistemas de procesado. Zaragoza, Acribia

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent