Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A4 |
Composició d'aliments i matèries primeres. |
| A6 |
Bioquímica. |
| A7 |
Bases de l'alimentació saludable. |
| A26 |
Analitzar i avaluar els riscos alimentaris. |
| A28 |
Avaluar, controlar i gestionar la qualitat alimentària. |
| A36 |
Alimentació i cultura. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A4 |
Identificar i classificar els diferents aliments
Conèixer la composició nutricional dels principals aliments
Conèixer les propietats fisicoquímiques dels aliments
Saber avaluar les característiques organolèptiques dels aliments
| | A6 |
Aplicar els mètodes bàsics d'anàlisi d'aliments
| | A7 |
Diferenciar el concepte d'aliment, alimentació i nutrients, nutrició
Diferenciar el concepte de composició de nutrients i valor nutricional dels principals aliments
Diferenciar el concepte de composició de nutrients i valor nutricional dels principals aliments
Prendre consciència que no hi ha aliments bons o dolents i que cadascú s'adequa a situacions concretes
| | A26 |
Entendre els canvis dels aliments processats.
Conèixer els conceptes bàsics sobre la conservació dels aliments.
| | A28 |
Conèixer els factors de qualitat i saber-los aplicar a cada aliment
Conèixer les formes de conservació dels aliments
Analitzar els factors que disminueixen la qualitat nutricional dels aliments
| | A36 |
Conèixer el desenvolupament històric del descobriment dels aliments
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Transferir coneixements teòrics mitjançant l'anàlisi crític de la composició d'aliments comercials
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
|
Tema |
Subtema |
Bloc1. Bromatologia General |
Tema1 Bromatologia. Concepte. Desenvolupament històric. Objecte actual de la Bromatologia. Relació amb altres disciplines.
Tema 2 Aliment. Concept. Classificació. Components nutritius i no nutritius.
Tema 3 Qualitat dels aliments. Concepte. Factors que determinen la qualitat. Control de qualitat.
Tema 4 Alteracions dels aliments. Aliments estables, inestables . Alteració física. Alteració microbiològica. Alteració química i bioquímica.
Tema 5 Additius alimentaris. Concepte. Classificació. Aspectes sanitaris del seu us. Aspectes legals.
Tema 6 Propietats sensorials dels aliments. Concepte. La percepció sensorial. Llindars de percepció. Introducció a l’anàlisi sensorial.
Tema 7 Anàlisi d’aliments. Objectiu dels anàlisis. Presa de mostres i preparació. Tipus d’anàlisis.
|
Bloc 2. Bromatologia Descriptiva |
Tema 8 Carn i derivats. Concepte. Composició i estructura del múscul. Conversió del múscul en carn. Classificació. Qualitat de la carn. Composició química. Valor nutritiu. Classificació de derivats càrnics.
Tema 9 Peixos, mariscs y derivats. Concepte. Classificació. Composició química. Valor nutritiu. Derivats.
Tema 10 Ous. Concepte. Classificació. Estructura. Composició química. Valor nutritiu. Derivats.
Tema 11 Llet. Concepte. Classificació. Estructura física de la llet. Composició química. Valor nutritiu. Llet materna. Llet pasteuritzada. Llet esterilitzada. Llet UHT. Llet en pols. Llet condensada i evaporada. Llets fermentades.
Altres derivats làctics: nata, formatge, gelats. Concepte. Composició química. Valor nutritiu.
Tema 12 Olis i greixos comestibles. Concepte. Classificació. Composició química. Propietats. Valor nutritiu.
Olis y greixos vegetals. Composició química. Característiques. Oli d’oliva: composició química, aspectes nutritius. Altres olis vegetals..
Greixos d’origen animal. Mantega.
Greixos transformats.
Tema 13 Cereals. Concepte. Estructura. Composició química dels grans dels cereals. Valor nutritiu.
Farina i derivats. Concepte. Composició química. Valor nutritiu. Derivats de la farina. Pa, pastes alimenticies i cereals per l’esmorçar.
Tema 14 Lleguminoses. Concepte. Composició química. Valor nutritiu.
Tubèrculs. Concepte. Composició química. Valor nutritiu.
Hortalitses. Concept. Classificació. Composició química. Valor nutritiu.
Tema 15 Fruites i derivats. Concept. Classificació. Fruites carnoses. Fruits secs. Composició química. Valor nutritiu. Derivats de fruites. Sucs. Nectars. Confeccions de fruites.
Tema 16 Condiments i espècies. Concepte. Generalitats. Sal. Vinagre. Altres espècies.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
32 |
32 |
64 |
Seminaris |
|
4 |
6 |
10 |
Pràctiques a laboratoris |
|
20 |
20 |
40 |
Presentacions / exposicions |
|
4 |
8 |
12 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
4 |
16 |
20 |
Proves pràctiques |
|
2 |
4 |
6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació dels diferents blocs temàtiques de la assignatura i el sistema d'avaluació |
Sessió Magistral |
Exposició teòrica dels continguts |
Seminaris |
Discussió i debat sobre temes d'aliments. |
Pràctiques a laboratoris |
Anàlisis d'aliments mitjançant diferents metodes analítics al laboratori |
Presentacions / exposicions |
Exposició curta en grup de diferents temes d'aliments. |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Per a qualsevol dubte es pot resoldre a les classes magistrals o demanar cita per correu electrònic a la professora Montse Campdepadros. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
Presentació en grup o individual d'un o mes temes d'aliments. Presentació d'una memòria escrita i una presentació oral. |
30 % |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Una prova escrita de preguntes curtes o tipus test
S'ha de obtenir un mínim d'un 3.9 per fer mitjana. |
50 % |
Proves pràctiques |
|
S'avaluaran els coneixemetns adquirits a les pràctiques de laboratori mitjançnat la redacció d'una memòria de les pràctiques on es discuteixin tant la metodologia com els resultats obtinguts |
20 % |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'assistència a les pràctiques de laboratori és obligatòria per aprovar l'assignatura. La presentació del treball i la seva defensa oral es obligatòria per aprovar l'assignatura. La segona convocatòria consistira en una única prova final que inclourà tots els continguts teòrics i pràctics i també els continguts que s'han presentat en els treballs. No es tindrà en compte la nota de pràctiques ni la del treball |
Bàsica |
|
Anzaldúa-Morales, A. (1994). "La evaluación sensorial de los alimentos en la teoría y la práctica". Ed. Acribia.
Belitz, H.D. y Grosch, W. (1997). "Química de los alimentos". 2ª edición. Ed. Acribia.
Fennema, D.R. (1993). "Química de los alimentos". Ed. Acribia.
García-Velarde, M. (1992) Aceite de oliva. Madrid, Ed. Díaz de Santos.
Primo Yufera, E. (1998). "Química de los alimentos". Ed. Síntesis.
Robinson, D.S. (1991). Bioquímica y valor nutritivo de los alimentos. Zaragoza, Acribia.
Tablas de composición de alimentos (2001).Olga Moreiras...Ed. Pirámide.
Varnam, A.H.; Sutherland, J.P. (1995) Leche y productos lácteos.Ed. Acribia. Zaragoza.
Vollmer, G., Josst, G., Schenker, D., Sturm, W. y Vreden, N. (1999). "Elementos de Bromatología descriptiva". Ed. Acribia. |
Complementària |
|
MINISTERIO DE AGRICULTURA, PESCA Y ALIMENTACION. (1993) La alimentación en España. Madrid,
Cheftel, J.C. y Cheftel, H. (1999). "Introducción a la Bioquímica y Tecnología de los alimentos" (2 vol.). Ed. Acribia.
Código Alimentario Español. Última edición
Sutherland, J.P. et al. (1986) A colour atlas of food quality control. Holanda, Wolfe. Publishing Ltd.
Lewis, M.J.
(1993) Propiedades físicas de los alimentos y de los sistemas de procesado. Zaragoza, Acribia |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|